Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2010, 15:43   #281
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
O?

Die zelfvergenoegdheid kan toch niet gebaseeerd zijn op de feiten.

Brussel was in de jaren '20 nog een grotendeels Nederlandstalige stad.

Vooral het Franstalige onderwijs komt de eer toe de hoofdstad, ondanks dat een meerderheid van de bevolking Nltalig was en is, een stad te hebben gecreeerd waarin de lingua franca overduidelijk het Frans is.

Tot de jaren zeventig bijvoorbeeld door klassen met 100% Nederlandstalige leerlingen om te toveren tot voorbeeldige Franstaligen (tot aan FDFers toe), later door tot 100% anderstalige leerlingen in hun klassen te absorberen en hun de liefde voor de Franse taal bij te brengen.

Knap.

In tegenstelling tot het NL onderwijs in Brussel is iedereen welkom in het FR onderwijs.

Dat noem ik bepaald 'goed bezig zijn'.

Over het Vlaamse onderwijs zei ik overigens al eerder:

"Al die zogenaamd 'goede' scholen in Vlaanderen leiden dan ook vooral op om individuen te transformeren tot dociele apparatchiks. Geschikt voor een kantoortuin. Geschikt om te consumeren wat de reclame hen vertelt te consumeren. Om als ze 65 (?) zijn tot de ontdekking te komen dat hun huis weinig meer waard is en hun gespaarde/beloofde pensioen onbestaande.
Nooit vragen gesteld, nooit geleerd ze te stellen. De overheid heeft altijd gelijk en weet altijd beter. Rustig blijven , en je altijd aanpassen (zie Brussel). Opgeleid tot klootjesvolk, en het zelf niet in de gaten hebben."
als je onderwijs puur herleidt tot een propagandamiddel, dan heb je gelijk.
als je het hebt over de grootste grondstof van een maatschappij, dan heb je geen gelijk.

dat zeg ik niet hé, dat zeggen de internationale rapporten die zegt dat het Vlaamse onderwijs het niet slecht doet, soms zelfs zeer goed en soms beschamend slecht. maar spijtig genoeg zeggen die zelfde rapporten dat het Franstalig onderwijs echt ondermaats is, zeker op het gebied van talen.

Het Nederlandstalig onderwijs moet nog véél verbeteren, vooral op het vlak van het begeleiden van niet-Nederlandstaligen, en dus zeker in Brussel. maar er is echt nog meer werk in het Franstalig onderwijs hoor. dat ontkennen is zeggen dat je niet wilt dat Brussel en Wallonië er weer bovenop komen.
Oud 14 mei 2010, 15:52   #282
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik werk dagelijks met Franstaligen. De meesten spreken nog altijd geen Nederlands hoor.
In beide landsgedeelten is de tweetaligheid geen 100% dat weet ik.
Maar de generalisering van de GN's dat Walen geen Nederlands spreken is fout.
Gezien je zegt dat je met Franstaligen werkt weet je dat ook wel.

Ik kom heel regelmatig in contact met Brusselaars en Walen.
Ik ben telkens verwonderd dat het beeld dat in de media over hen wordt neergezet toch zo fout is.

Het is dat wat ik aan de Nederlanders even wou uitleggen.

Citaat:
de meeste Franstaligen die Nederlands spreken, zijn Walen, niet de Brusselaars of degenen die naar Vlaanderen zijn gaan wonen. Dat is mijn ervaring.
De meeste Brusselaars die ik ken zijn minstens tweetalig.
(drietalig eigenlijk als je het Brussels meerekent)
Oud 14 mei 2010, 18:50   #283
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Voorzover dit waar is, kan de maatregel alleen zijn genomen op grond van het simpele feit dat het Belgische systeem al vierkant draaide.

U moet oorzaak en gevolg goed van elkaar onderscheiden.

Maar, nogmaals: het is nog maar de vraag of het waar is wat u stelt.
Het VL onderwijs werd effectief overheerst door Franstaligen en daarom heeft VL de splitsing gevraagd en gekregen.... op het moment dat de Franstaligen begrip hadden voor het feit dat de vL evenveel te zeggen moesten hebben als de Franstaligen.
De splitsing dus gekregen als het niet meer nodig was.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 19:15   #284
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
In beide landsgedeelten is de tweetaligheid geen 100% dat weet ik.
Maar de generalisering van de GN's dat Walen geen Nederlands spreken is fout.
Gezien je zegt dat je met Franstaligen werkt weet je dat ook wel.

Ik kom heel regelmatig in contact met Brusselaars en Walen.
Ik ben telkens verwonderd dat het beeld dat in de media over hen wordt neergezet toch zo fout is.

Het is dat wat ik aan de Nederlanders even wou uitleggen.
We zijn hier dan ook om te leren over jullie landje nietwaar?
Maar trek je soms in twijfel dat 59% beheersing van het Frans in Vlaanderen tegen ca 20% beheersing van het Nederlands in Wallonië
a) waar is
b) het verschil wenselijk is

want op dát vlak ontgaat je betoog me enigszins.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 20:49   #285
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet om het goed te praten, maar revoluties zijn nu eenmaal geen theekransjes.
Ben je je toekomstige moorden aan het goedpraten, system?

Je schijnt het niet erg te vinden dat het Belgische regime moet doden om zich te vestigen of in stand te houden, immers: het zijn geen theekransjes.
Oud 14 mei 2010, 20:53   #286
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Je schijnt het niet erg te vinden dat het Belgische regime moet doden om zich te vestigen of in stand te houden, immers: het zijn geen theekransjes.
Vreest! Vlamingen, wee gij.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 21:27   #287
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet om het goed te praten, maar revoluties zijn nu eenmaal geen theekransjes.

Als ik u zeg dat er tijdens de gevechten in Brussel aan de kant van de opstandelingen 450 doden vielen en 1200 gewonden. Men vond er arbeiders tussen, dagloners, metselaars, schoenmakers, blikslagers, glazenmakers, katoenarbeiders, schrijnwerkers, huisknechten, slotenmakers, kleermakers, smeden, brandweerlieden (sapeurs),laarzenmakers, veldwachters, kruideniers, bakkersgasten, landbouwers, mandenmakers, marmerzagers, loterijbedienen, en mensen uit de hoger burgerij.

Aan de kant van de Hollanders bedroeg dit aantal 750 doden en 2000 gewonden. Dus alleen voor de gevechten in Brussel. En dat is ook niet niks.

Persoonlijk vind ik dit aantal wat aan de hoge kant, maar zelfs indien er de helft slachtoffers waren, wil dit wel zeggen dat volksopstanden in het algemeen geen lachtertje zijn.
Kijk eens aan! Maar diezelfde redenering weiger je te maken wanneer het over de strijd van de Nederlanden tegen Spanje gaat. Weinig consequent.
Oud 14 mei 2010, 21:36   #288
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kijk eens aan! Maar diezelfde redenering weiger je te maken wanneer het over de strijd van de Nederlanden tegen Spanje gaat. Weinig consequent.
Helemaal niet. Ik heb in één van mijn antwoorden zelfs gesteld dat de Spanjaarden het ook bont maakten op dit vlak. Maar maak u geen illusies. Toen de 80 jarige oorlog uitbrak, moet u toch niet denken dat het in de Nederlanden een éénheidskoek was. Noch vóór Alva werd gestuurd, gingen koningsgezinden en opstandelingen mekaar te lijf in niets ontziende gevechten. Er was terreur en contraterreur. En dat is nu eenmaal helaas zo bij een burgeroorlog. Of zoals het gezegde gaat: 'elke revolutie maakt van iedereen meer dan een potentiële misdadiger'. Dus ook van u. Meer dan waarschijnlijk zelfs als ik u soms zo bezig hoor.

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2010 om 21:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 22:04   #289
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het VL onderwijs werd effectief overheerst door Franstaligen en daarom heeft VL de splitsing gevraagd en gekregen.... op het moment dat de Franstaligen begrip hadden voor het feit dat de vL evenveel te zeggen moesten hebben als de Franstaligen.
en waarom juist is het Nederlands nog altijd niet de verplichte 2e taal in het Franstalig onderwijs in Wallonië?
Oud 14 mei 2010, 22:17   #290
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
als er begrip zou zijn, zou er geen verdere uitbreiding van brussel worden gevraagd, noch zouden er faciliteiten bestaan, ...
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 22:44   #291
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en waarom juist is het Nederlands nog altijd niet de verplichte 2e taal in het Franstalig onderwijs in Wallonië?
Tja Vlimmeke,waarschijnlijk véél te moeilijk om aan te leren vanwege de franstaligen,stel je voor iederéén gebuisd op het vak Nederlands...

Hoe moeten ze daar ooit nog een fantsoenlijke diploma uitreiken..

Zou Leterme op dat gebied toch nog zijn gelijk gaan halen gezien zijn eerdere uitspraak waar "te dom" de kapitale woorden vormden...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 23:11   #292
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het is toch wel grappig dat de Franstalige scherpst-slijpers nu zélf de separatistische toer opgaan, en tegelijkertijd ook de propaganda voor de Vlaams-Nationalisten op zich nemen.

Yep,we zijn enkele weken verder ,en raadt eens,zowel Kraaiegem als Linkebeek liggen nét zoals Btussel zélf nog altijd op nét hetzelfde plekje...

En azerreke,géén corridor is brussel kwijt mijn beste,net zoals kraaiegem en linkebeek en de rest van het zooitje.....tadaaaaaa...taradadadadaaaa....

Laatst gewijzigd door Svennies : 14 mei 2010 om 23:13.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 00:35   #293
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
AU!!
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 07:10   #294
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussels is geen 'taal', maar een Nederlands dialect.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 07:27   #295
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Ik ken ondertussen ook heel wat Brusselaars, en daar zitten inderdaad een pak tweetaligen tussen: Turks-Frans, Arabisch-Frans, Lingala-Frans, Pools-Frans, Nederlands-Frans, ...

Sommige Bruxellois spreken ook wel een mondje Nederlands, maar als ze hun tweede taal zouden mogen kiezen, gaan ze toch in meerderheid voor het Engels (want dat is zo véél nuttiger).

Ik ken ook een pak Bruxellois die alléén maar Frans kennen, en zich daar niet in het minst ongemakkelijk bij voelen.
Zij zijn immers goeie Belgen, en de problemen worden door 'die anderen' veroorzaakt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 07:43   #296
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik ken ondertussen ook heel wat Brusselaars, en daar zitten inderdaad een pak tweetaligen tussen: Turks-Frans, Arabisch-Frans, Lingala-Frans, Pools-Frans, Nederlands-Frans, ...
Inderdaad de internationalisering gaat door.

Citaat:
Sommige Bruxellois spreken ook wel een mondje Nederlands, maar als ze hun tweede taal zouden mogen kiezen, gaan ze toch in meerderheid voor het Engels (want dat is zo véél nuttiger).
Het Engels speelt inderdaad een centraler rol spelen in de internationale betrekkingen.

Daarom zou het niet onlogisch zijn Engels als eerste taal aan te leren en Nederlands/Frans/Duits als tweede en culturele taal.
Maar logisch betekent niet altijd aanvaardbaar.

Citaat:
Ik ken ook een pak Bruxellois die alléén maar Frans kennen, en zich daar niet in het minst ongemakkelijk bij voelen.
Inderdaad. En waarom zouden ze. Je kan niet verwachten dat iedereen alle talen spreekt. De beperkingen moeten ze er dan maar bij nemen.
Oud 15 mei 2010, 07:43   #297
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ken ondertussen ook heel wat Brusselaars, en daar zitten inderdaad een pak tweetaligen tussen: Turks-Frans, Arabisch-Frans, Lingala-Frans, Pools-Frans, Nederlands-Frans, ....
ge moet eens naar brussel afzakken voor een paar dagen en systematisch alleen maar vlaams klappen. ze zullen u heel graag zien komen en ik hoop voor u da ge nix serieus voor hebt en in een ziekenhuis daar in 't nederlands moet gaan uitleggen wa ge voor hebt en wa uw klachten zijn want dan zit ge echt in de shit

alboretto
als ge zo voor belgie zijt en zo unitair zijt en zo voor de redding van dit landje zijt dan is het gewoon een kwestie van respect, fatsoen, beschaving dat ge de taal van uw medelandgenoten leert.

Laatst gewijzigd door 1207 : 15 mei 2010 om 07:45.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 07:50   #298
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ge moet eens naar brussel afzakken voor een paar dagen en systematisch alleen maar vlaams klappen. ze zullen u heel graag zien komen en ik hoop voor u da ge nix serieus voor hebt en in een ziekenhuis daar in 't nederlands moet gaan uitleggen wa ge voor hebt en wa uw klachten zijn want dan zit ge echt in de shit...
Ik moet helemaal niet 'eens naar brussel afzakken', 1207. Ik woon hier al iets meer dan 20 jaar. En ik moet zeggen: er zijn nu iets méér mensen die zonder zichtbare nadelige gevolgen Nederlands uit hun mondholte geperst krijgen dan toen ik hier aankwam.

Dat het blijkbaar vooral 'vreemdelingen' zijn die zich niet te goed voelen voor het blaffen van ons onbegrijpelijk boerentaaltje is een klein detail dat we terwille van de lieve vrede maar rap onder de mat gaan schuiven.

"Nous sommes quand-même tous des Belges, n'est-ce pas?"

Oud 15 mei 2010, 08:02   #299
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Inderdaad. En waarom zouden ze. Je kan niet verwachten dat iedereen alle talen spreekt. De beperkingen moeten ze er dan maar bij nemen.
Van mij mogen die mensen gerust monoglot Franstalig blijven, hoor, zolang ze tegen mij maar niet komen memmen over "repli sur soi", "ouverture d'esprit", "vraie dimension" en "corridor".

En laten we bescheiden blijven: ik verwacht van hen géén 'solidarité', en ook geen 'respect'. Er zijn 'limites', hé.

Oud 15 mei 2010, 08:10   #300
Alboreto

Standaard

Citaat:
Van mij mogen die mensen gerust monoglot Franstalig blijven, hoor, zolang ze tegen mij maar niet komen memmen over "repli sur soi", "ouverture d'esprit", "vraie dimension" en "corridor".

En laten we bescheiden blijven: ik verwacht van hen géén 'solidarité', en ook geen 'respect'. Er zijn 'limites', hé.
Ik respecteer en begrijp je standpunt, vooral als Brusselaar, maar in ben daar wat soepeler in.
Misschien mocht ik in Brussel wonen, ik zou er anders over denken.
Respect moet natuurlijk van twee kanten komen.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 15 mei 2010 om 08:11.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be