Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 september 2010, 12:57   #281
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik zei dan ook:
Dat was nog van," Meneer pastoor, hou jij ze dom, we zullen wij ze arm houden".
Garry is offline  
Oud 17 september 2010, 12:59   #282
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
omdat dat beter 'bekt'.
maar als je Hollander zegt tegen iemand van buiten de Randstad zit je wel in de problemen
Maar vraag hem dan eens: "where are you from" dan zal hij antwoorden "from Holland"
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 13:05   #283
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Maar vraag hem dan eens: "where are you from" dan zal hij antwoorden "from Holland"
omdat 'the netherlands' (de eigenlijke officiële benaming in het Engels) nogal lang is.
of is dat te moeilijk voor je als uitleg? want zo is het nochtans hoor.
Shadowke is offline  
Oud 17 september 2010, 13:06   #284
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
De vraag was:

32% - Weet ik niet
34% - Net zolang onderhandelen tot ze er uitkomen.
20% - Vlaanderen bij Nederland, Wallonie bij Frankrijk
16% - Splitsen.
20 %+ 16% = samen 36 voorkeurstemmen voor splitsing als ik het goed begrijp. Of zijn er maar 16 % van die twintig die gesplitst bij Nederland willen,, of is het dat er al 16% van diegene die bij Nederland willen, al terug willen splitsen.

Waar haar jij die cijfers vandaan? In welk ouderlingen tehuis hebben ze die rondbevraging gehouden?

Exact evenveel % Vlamingen die bij Nederland zouden willen als dat er Walen zijn die bij Frankrijk willen, lijkt me weinig geloofwaardig.
Garry is offline  
Oud 17 september 2010, 13:08   #285
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
DSM = limburg = afgepakt door Nederland D=Diets
Jij kan wel serieus uit je nek lullen en met jaartallen goochelen he.

Citaat:
De afkorting DSM stond voor De Staatsmijnen of Dutch State Mines. Tegenwoordig wordt de naam echter niet langer als een afkorting beschouwd. DSM is in 1902 opgericht als staatsbedrijf voor de exploitatie van ondergrondse steenkoolreserves in Limburg.
Citaat:
Na sluiting van de mijnen in Limburg werd om werkloosheid tegen te gaan nieuwe industrie ontwikkeld in Limburg. Een van de zwaartepunten in die ontwikkelingen was de petrochemische industrie, die werd opgezet onder de vlag van het oude mijnbouwbedrijf DSM. De naam bleef daarbij behouden.
Had België dat ook gedaan dan had jullie zuiden nu niet zo'n probleem he. Maar hoe jij van een bedrijf uit 1902, en veranderd in petrochemische industrie 1973 na de sluiting van de mijnen een relatie ziet met 'wat de Hollanders hebben afgepakt' is mij een raadsel. Wellicht kan je daar nog even over uitweiden, want ik vind het mateloos boeiend hoe jij de wereld ziet.
Hollander is offline  
Oud 17 september 2010, 13:08   #286
EddyBal

Standaard

Citaat:
omdat 'the netherlands' (de eigenlijke officiële benaming in het Engels) nogal lang is.
of is dat te moeilijk voor je als uitleg? want zo is het nochtans hoor.
Nee, voor mij niet. Voor jezelf blijkbaar wel, want JIJ was het die contesteerde tegen het gebruik van die naam
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 13:08   #287
Hollander

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen 'from Holland' en 'uit Holland' is voor kwaadwillenden inderdaad nauwelijks te onderscheiden.
Hollander is offline  
Oud 17 september 2010, 13:13   #288
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nee, voor mij niet. Voor jezelf blijkbaar wel, want JIJ was het die contesteerde tegen het gebruik van die naam
zoals een echte Belgicist: als men zonder argumenten valt, de rollen proberen om te draaien.
sorry Eddy, maar dat zal niet lukken met den deze.
Shadowke is offline  
Oud 17 september 2010, 13:17   #289
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Uw mening in het algemeen? Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

U mag 6 miljoen Vlamingen uitschelden voor mossel, maar u mag niet uitgescholden worden, is het dat?
Dat is niet persoonlijk, dat is een zinspeling inzake het het gedrag van de Vlamingen tegenover dat van de Walen die veel minder met zich laten sollen. Hier van bestaan 180 jaar bewijzen. Wil je dat soms na die 180 jaar NOG gaan tegenspreken? Ben je stekeblind of compleet debiel? Trek eindelijk eens je ogen open voor de realiteit hé man, inplaats van altijd tegen beter weten in te willen ontkennen dat de Vlamingen de schapen zijn in plaats van leeuwen, vergeleken bij de Walen, de wolven.
Garry is offline  
Oud 17 september 2010, 13:20   #290
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Had België dat ook gedaan dan had jullie zuiden nu niet zo'n probleem he. Maar hoe jij van een bedrijf uit 1902, en veranderd in petrochemische industrie 1973 na de sluiting van de mijnen een relatie ziet met 'wat de Hollanders hebben afgepakt' is mij een raadsel. Wellicht kan je daar nog even over uitweiden, want ik vind het mateloos boeiend hoe jij de wereld ziet.
Omdat volgens mijn informatie (die ik hopeloos tracht terug te vinden) DSM stond voor Dietse Scheikundige Maatschappij (of zoiets) en al wel wat langer bestond dan 1902. Ik zoek verder
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 13:21   #291
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rare hersenkronkels worden hier tentoongespreid. Denk je dat ik blind ben voor de dingen waar Nederland beter in i? Neen, ik heb er bewondering voor. Maar je kan niet ontkennen dat er dingen zijn die minder positief zijn, en ik heb mijn keuze gemaakt: Vlaanderen onafhankelijk en niet bij Nederland. En dat heeft niks met belgicisme te maken.
Idem
Garry is offline  
Oud 17 september 2010, 13:22   #292
EddyBal

Standaard

Hier is je quote makker. Zwijgen nu, ok?

Citaat:
olland = niet héél Nederland.
wat zijn Noord-Brabanders en Nederlands-Limburgers dan voor jou?

meerderheid Vlaanderen is er mss niet voor maar als België niet meer bestaat, kan dat wel snel keren.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 13:26   #293
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Eddy, het is vooral jammer dat bij een aantal Vlamingen de anti-Nederlandse frustratie zo groot is dat ze reeds aan het steigeren gaan bij de suggestie dat Nederland en Vlaanderen beter zouden moeten samenwerken. Het is zelfs niet eens nodig dat er zou gesproken worden over "annexatie" om reeds de stekels te zien rechtstaan. Ik heb nog steeds geen rationele verklaring gevonden voor die frustratie. Jij soms wel? Telkens ik in Nederland kom wordt ik er heel vriendelijk onthaald. Er zullen waarschijnlijk wel Nederlanders bestaan die aan Vlamingen de pest hebben. Maar tot op heden heb ik er nog geen ontmoet.
Wie heeft er hier beweerd dat een samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland niet zou kunnen? In de Benelux jaren hadden we toch ook samenwerkingsverdragen? Waarom zou dat met een onafhankelijk Vlaanderen plots niet meer kunnen zonder dat het één moet worden met Nederland?
Garry is offline  
Oud 17 september 2010, 13:31   #294
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Staatskundig zijn zij slechts maar sporadisch verbonden geweest.
Cultureel waren er geen verschillen, of toch geen verschillen die groter zijn dan pakweg Turnhout en Oostende.
Het verschil tussen Turnhout en Oostende is vele malen groter dan tussen Turnhout en Tilburg, maar toch zou volgens jou Oostende minder ver van Turnhout staan dan Tilburg, gewoon omdat er een staatsgrens loopt tussen Tilburg en Turnhout, en niet tussen Turnhout en Oostende ?
Larie. Eeuwenlang is de (handels- en culturele) band van Turnhout met Tilburg sterker geweest (en is nog steeds) dan met Oostende.
Dat is omdat ze zich in Tilburg meer Vlaming vinden dan Nederlander. Idem voor Zeeland.
Garry is offline  
Oud 17 september 2010, 13:31   #295
Hollander

Standaard

Citaat:
Omdat volgens mijn informatie (die ik hopeloos tracht terug te vinden) DSM stond voor Dietse Scheikundige Maatschappij (of zoiets) en al wel wat langer bestond dan 1902. Ik zoek verder
Dat geeft niets, een fout maken kan de beste overkomen. Ik was echter even bang dat je eea zelf echt geloofde, vandaar dat ik nieuwsgierig was.
Hollander is offline  
Oud 17 september 2010, 13:41   #296
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat je niet genoeg leest op dit forum dan. Er zijn hier verscheidene die me vergelijken met system of me een belgicist noemen. Puur politiek racisme.
Inderdaad. En mij ook omdat ik op dat gebied eigenlijk de zelfde mening ben toegedaan als de jouwe.
Garry is offline  
Oud 17 september 2010, 13:43   #297
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zwitserland en oostenrijk moeten ook maar samen want dat is hoogland? Wat een belachelijke redenering. Geografisch behoren we inderdaad tot de nederlanden, cultureel: een wereld van verschil. Je moet
gewoon de grens oversteken en rondkijken ZONDER één woord te spreken, en je weet al gewoon dat je in een andere cultuur bent beland.
Ik steek regelmatig de grens over, en kijk dan mijn ogen bijna uit hun kassen.

Telkens weer bedenk ik: hadden 'wij' maar méér kunnen meegenieten van en bijdragen aan wat 'zij' tot stand brachten; waren 'wij' maar verstoken gebleven van het 'typisch Belgisch' bricoleurswerk waardoor 'ons' stuk Nederland er zo mottig bij ligt.

Ik merk een 'andere cultuur', ja, maar die 'andere cultuur' is eigenlijk de 'onze', alleen konden/mochten 'wij' er niet op dezelfde manier aan deelnemen als 'zij', omdat hier vreemde heersers al te lang de plak konden zwaaien en hun 'cultuur' aan 'ons' opdringen.

Maar niet getreurd: 'wij' knopen onstuitbaar terug aan bij waar 'wij' thuishoren, en zullen daarvoor niet eens hoeven te verhuizen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 17 september 2010, 13:45   #298
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Ik kom hier nogmaals op terug, want ik vind nergens die info waar ik het over had. Ik moet dus feitelijk bekennen dat ik hier fout zit met DSM. Raar dat dit zo in mijn hersens plakt, want ik ben er meermaals geweest. Ik vond trouwens de naam "chemelot" prachtig gevonden
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 13:46   #299
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Cultuur is bij mij wel eventjes meer dan alleen maar bouwstijl.
Enkel de bouwstijl aanduiden als cultuurkenmerk is onvoldoende voor mij om die staatsgrens als iets 'absoluuts' te beschouwen.
Ik kijk echt wel voorbij die bouwstijl...
Trouwens in (sommige delen van) NL bestaat er ook 'lelijke' lintbebouwing.

Of heb je ooit geflanneerd op de markt in Bergen op Zoom of in Leuven of in Tilburg of Oudenaarde ? Of de Hasseltse binnenstad en Venlo ? Je merkt amper een verschil.
Bouwstijl is er dan ook maar eentje van de vele. Uiterlijk, levensstijl, eetgewoonten, uitbundigheid , gierigheid of zuinigheid, gebruiken, ( zoals bv. wanneer Nederlanders op reis gaan kan het veelal niet zonder gans de familie of kennissenkring. Gaan ze naar het buitenland moet het liefst in een B&B zijn die door Nederlanders wordt uitgebaat of op camping, lekker met zijn allen, zo niet zullen ze daar ter plaatse wel samen hokken met gans hun gemeenschap) , en als klap op de vuurpijl, de taal. De taal mag dan in redelijke maten vergelijkbaar zijn, het gebruik er van is ontegensprekelijk totaal verschillend, zowel van klankvorming als taalkundig als woordgebruik. Ik zie ontzettend veel culturele verschillen.

Ooit ontmoete ik in de Hoogstraat in Antwerpen aan Frituur nr 1 een stel Nederlanders die er Fritten bestelde met mayonaise. Vroeg de kerel aan de frituur uitbaatster, " Hebt u coca-colalight?" Waarop de uitbaatster antwoorden, " Neie menier, wie drinkt er na coca-colalight bay ne vettige frit"

Laatst gewijzigd door Garry : 17 september 2010 om 14:02.
Garry is offline  
Oud 17 september 2010, 13:49   #300
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik steek regelmatig de grens over, en kijk dan mijn ogen bijna uit hun kassen.

Telkens weer bedenk ik: hadden 'wij' maar méér kunnen meegenieten van en bijdragen aan wat 'zij' tot stand brachten; waren 'wij' maar verstoken gebleven van het 'typisch Belgisch' bricoleurswerk waardoor 'ons' stuk Nederland er zo mottig bij ligt.

Ik merk een 'andere cultuur', ja, maar die 'andere cultuur' is eigenlijk de 'onze', alleen konden/mochten 'wij' er niet op dezelfde manier aan deelnemen als 'zij', omdat hier vreemde heersers al te lang de plak konden zwaaien en hun 'cultuur' aan 'ons' opdringen.

Maar niet getreurd: 'wij' knopen onstuitbaar terug aan bij waar 'wij' thuishoren, en zullen daarvoor niet eens hoeven te verhuizen.
Net zoals we in 180 jaar meer verschil hebben opgebouwd, zou het kunnen dat bij een verlossing van België en een nadere samenwerking onder nog steeds aparte staatsstructuren, onze culturen, economieën en gewoontes meer gaan versmelten, en er een wens tot eenmaking gaat ontstaan. Vandaag echter bestaat daar een grote weerstand tegen, en we vragen niet meer dan respect voor die mening. Geduld en democratie zijn mooie zaken.
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be