Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2011, 10:34   #281
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En ja, dan is het doorzetten tot 65. Desnoods met begeleiding, een ander takenpakket en hulp, maar uw vrouw is in mijn ogen een van de mensen waar men tegen moet strijden, want zij maken het systeem onbetaalbaar.
Dat zal moeilijk gaan jongen, want ze overleed vorig jaar, op haar 63ste.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 10:38   #282
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
maar uw vrouw is in mijn ogen een van de mensen waar men tegen moet strijden, want zij maken het systeem onbetaalbaar.
Gij zijt aan het doorslaan jongen. Ze voedde een paar duizend kinderen op. Ze gaf hen normen en waarden mee voor het leven. Dat is onbetaalbaar. Of telt dat allemaal niet bij u?

Fred.
Oud 19 oktober 2011, 10:57   #283
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Desnoods met begeleiding, een ander takenpakket en hulp,
Wel, heeft dat willen doen. Fotokopies maken en zo. Volledig gratis dan nog. Ze werd echter vakkundig buitengewerkt door de jongere generatie die haar overbodig vonden. Takt en respect is jullie sterkste punt niet hé.

Fred.
Oud 19 oktober 2011, 11:04   #284
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij dokken meer. En gaan meer dokken. Omdat wij, in tegenstelling tot jullie, nog een openstaande factuur hebben af te betalen.
IK heb waarschijnlijk dit jaar vijfmaal meer afgedokt dan U netto verdient (en U verdient veel)...

Hoort U mij klagen...

Laatst gewijzigd door freelancer : 19 oktober 2011 om 11:05.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 11:15   #285
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6227/...chter-af.dhtml

Marcel van Dam: 'De generaties na de babyboomers zijn niet slechter af'

Voor het eerst heeft het generatieconflict betrekking op de vraag of de welvaart over de generaties wel eerlijk is verdeeld. Wat zijn daarvan de politieke en morele gevolgen, vraagt Marcel van Dam zich af.

Het gezeur over de vraag welke generatie het beste af is gaat maar door. Zoals in het artikel van Huub Mous in deze krant van jongstleden dinsdag.
Zijn stelling dat de babyboomers in de jaren zestig de weg zijn kwijtgeraakt, wordt begrijpelijker tegen de achtergrond van zijn bijdrage aan het boek Tegen de tijdgeest, waarin hij de psychose die hem in 1966 trof in de context plaatst van zijn geloofsafval. Voor mij betekende het afscheid van de religie in dezelfde tijd een bevrijding.

Persoonlijke ervaringen bepalen je kijk op de wereld, maar veranderen helaas de feiten niet. Zoals het feit dat het eigen woningbezit verreweg het laagste is onder de babyboomers en die generatie dus het minst heeft geprofiteerd van de prijsexplosie in de jaren negentig.

Zijn generaties na de babyboomers slechter af? Als het om besteedbaar inkomen gaat zeker niet. Trendmatig ging het besteedbaar inkomen sinds 1945 gestaag omhoog. In tijden van economische neergang, zoals begin jaren tachtig en nu, even niet. Maar het gemiddelde welvaartspeil over de levensloop van jongere generaties is veel hoger dan dat van de babyboomers. Bij zijn berekeningen waarmee de houdbaarheid van de overheidsuitgaven in de toekomst wordt berekend, gaat het Centraal Planbureau (CPB) uit van een jaarlijkse koopkrachtstijging van 1,7 procent. Volgens het CPB is het ook niet zo dat de babyboomers meer profijt van de overheid hadden dan latere generaties.

Veel belangrijker dan deze feiten vind ik de morele en politieke impact van het gezeur over de vraag welke generatie het beste af is. Ik ben ervan overtuigd dat in de hele geschiedenis van de mensheid alle generaties streefden naar betere kansen en meer welvaart voor hun kinderen. Voor het eerst heeft het generatieconflict betrekking op de vraag of de welvaart over de generaties wel eerlijk is verdeeld. Eerder was die vraag niet aan de orde, want niemand was in staat het uit te rekenen. Gelukkig maar. Want stel dat het CPB in 1950 hetzelfde computermodel had gehanteerd waarmee nu de toekomst wordt berekend. Dan had dat model waarschijnlijk grote onrust veroorzaakt onder de toenmalige beroepsbevolking.

...]

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2011 om 11:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 11:37   #286
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De factuur ligt ieder jaar in onze brievenbus.

Zo kan ik het ook.
Dat is de rente om wat voor u opgebouwd is te mogen gebruiken.
Je zou het natuurlijk liever gratis krijgen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 11:41   #287
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fred uit Gent begrijpt niet hoe die 360 miljard euro staatsschuld er is gekomen. Door in de jaren 60, 70 en 80 massaal veel meer uit geven als dan men binnenkreeg. Een directe verantwoordelijkheid van de huidige generatie babyboomers.

En wij mogen dokken.
Begrijpt gij wel dat ge anders nog in een ontwikkelings land zou leven.
Dan zou je inderdaad niet moeten dokken.
Oud 19 oktober 2011, 11:44   #288
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
En dezen die hem toen al uitlachten zijn dezelfde oude rekkers die nu durven spreken over de jeugd van tegenwoordig.
Lees nog eens de openingspost en kom dan terug.

Laatst gewijzigd door Bobke : 19 oktober 2011 om 11:45.
Oud 19 oktober 2011, 11:50   #289
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Werken tot we doodvallen omdat jullie nu vroeg willen stoppen en ons willen opzadelen met een gigantische factuur.
Ge wilt waarschijnlijk nog wat meer werklozen of wilt ge nog wat langer naar school gaan?
Oud 19 oktober 2011, 11:53   #290
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Dat zal moeilijk gaan jongen, want ze overleed vorig jaar, op haar 63ste.

Fred.
Dat is heel jammer voor u, maar we mogen geen beslissingen maken op basis van uitzonderingen. De gemiddelde leeftijd die een vrouw kan halen in dit land is dik 80 jaar.

50 jaar geleden, toen met het pensioensstelsel uittekende, was dit 15-20 jaar minder. Met als gevolg dat het systeem toen goed functioneerde. Maar nu niet meer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 11:54   #291
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ge wilt waarschijnlijk nog wat meer werklozen of wilt ge nog wat langer naar school gaan?
Meer mensen die langer werken betekent meer jobs. Ik hoop dat u geen aanhanger bent van het idee dat er een statische hoeveelheid jobs is.
Oud 19 oktober 2011, 11:55   #292
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Begrijpt gij wel dat ge anders nog in een ontwikkelings land zou leven.
Dan zou je inderdaad niet moeten dokken.
Begrijp jij ook dat andere zeer ontwikkelde landen (Scandinavie, Nederland, etc...) wel er in zijn geslaagd om een hoge levensstandaard te ontwikkelen zonder gigantische overheidsschuld ?

Maar ja, daar is nu al beslist dat men tot 67 moet werken, en zaken zoals prepensioen worden daar afgebouwd, of zelf gefinancierd.
Oud 19 oktober 2011, 12:03   #293
Tavek
Banneling

Standaard

Ohja, ik vind het degoutent dat jullie menen dat wij "dankbaar" zouden moeten zijn voor de levensstandaard die wij hebben. Die levensstandaard is gefabriceerd met een grote kost, een kost die ons de komende jaren parten gaat spelen.

Kans is groot dat we nu 10 jaar of meer in crisis gaan zitten door de overheidsschulden. De werkloosheid onder jongeren is hoog, mede dankzij de hoge lasten op arbeid, net door de schulden en de topzware bevolkingscurve.

Dus neen, u krijgt geen dank u van mij.
Oud 19 oktober 2011, 12:08   #294
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Begrijp jij ook dat andere zeer ontwikkelde landen (Scandinavie, Nederland, etc...) wel er in zijn geslaagd om een hoge levensstandaard te ontwikkelen zonder gigantische overheidsschuld ?

Maar ja, daar is nu al beslist dat men tot 67 moet werken, en zaken zoals prepensioen worden daar afgebouwd, of zelf gefinancierd.
Jongen jongen, zou dat niet aan de politici én vooral de vakbonden gelegen hebben?
(ja ik weet het al... Ze hadden maar niet voor die poltici moeten stemmen ).

Weet U trouwens hoeveel mensen van die generatie in armoede leven... of het scheelt niet veel...

Zou het kunnen zijn dat U extreem egoïstisch bent ingesteld?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 12:49   #295
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Jongen jongen, zou dat niet aan de politici én vooral de vakbonden gelegen hebben?
(ja ik weet het al... Ze hadden maar niet voor die poltici moeten stemmen ).

Weet U trouwens hoeveel mensen van die generatie in armoede leven... of het scheelt niet veel...

Zou het kunnen zijn dat U extreem egoïstisch bent ingesteld?
Is pleiten voor meer en beter onderwijs (en dus meer geld daarnaar toe), meer sociale gelijkheid (geen zelfstandige/amtebnaar/werknemer/etc.. zever) en duidelijke leeftijdsgrenzen voor pensioen egoistisch ?

Het vroeger willen stoppen, het maar meer en meer willen hebben van een steeds kleinere groep mensen, dat is egoistisch. Ik verdedig slechts mijzelf en mijn leeftijdsgenoten, die die last moeten torsen de komende jaren.

Niks egoistisch aan. U meent dat jongeren automatisch een soort verantwoordelijkheid en respect moeten hebben tov ouderen. Wel ik heb die niet, en zal die ook nooit hebben.
Oud 19 oktober 2011, 12:54   #296
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Niks egoistisch aan. U meent dat jongeren automatisch een soort verantwoordelijkheid en respect moeten hebben tov ouderen. Wel ik heb die niet, en zal die ook nooit hebben.
Leven uw ouders nog? Wat ga je doen als ze hulpbehoevend zijn?
Afmaken?

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 19 oktober 2011 om 12:55.
Oud 19 oktober 2011, 12:57   #297
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Leven uw ouders nog? Wat ga je doen als ze hulpbehoevend zijn?
Afmaken?

Fred.
Kan zijn dat zijn vader/ moeder respect verdient heeft.
Respect moet je verdienen, en niet automatisch krijgen omdat je sjans hebt lang te leven.

Laatst gewijzigd door giserke : 19 oktober 2011 om 13:00.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 12:59   #298
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Leeft uw moeder nog? Wat ga je doen als ze hulpbehoevend is?

Fred.
Mijn ouders werken beide nog, wat niet evident is in hun leeftijdscategorie. Pa is de oudste op zijn bedrijf, want iedereen bolt het eerder af.....

Ze gaan door tot hun 65ste.
Oud 19 oktober 2011, 16:38   #299
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Meer mensen die langer werken betekent meer jobs. Ik hoop dat u geen aanhanger bent van het idee dat er een statische hoeveelheid jobs is.
Als men de mensen langer laat werken, dan zijn er toch minder jobs over voor de jeugd? Het is nu al een grote ramp voor jongeren die achter werk gaan zoeken.

Maar ik geef u wel gelijk dat het voor jongeren heel moeilijk is. Er zijn niet echt toekomstperspectieven : vastgoed is te duur, en hard werken loont helemaal niet.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 16:42   #300
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Als men de mensen langer laat werken, dan zijn er toch minder jobs over voor de jeugd? Het is nu al een grote ramp voor jongeren die achter werk gaan zoeken.

Maar ik geef u wel gelijk dat het voor jongeren heel moeilijk is. Er zijn niet echt toekomstperspectieven : vastgoed is te duur, en hard werken loont helemaal niet.
Werk schept werk. Indien die ouderen massaal op pensioen gaan, worden ze een last voor de belastingsbetaler, en dit zal de werkgelegenheid tegengaan in de vorm van hogere lasten op arbeid en welvaartscreatie.

Dus hoe meer ouderen er aan de slag zijn, hoe meer ruimte er is voor additionele welvaartscreatie, lees: jobs.

Dus neen, globaal gezien is het niet zo dat oudere werknemers de stoeltjes van jongeren bezet houden. Dit is enkel zo in overheidsinstellingen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be