Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2012, 00:08   #281
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yous Bekijk bericht
Sinds jaren voel ik me al lang niet meer moreel verplicht om voor “mijn afkomst”, “mijn cultuur” op te komen. Wat mij betreft is “mijn afkomst”, “mijn cultuur” steeds ondergeschikt aan de plaatselijke cultuur. Ikzelf en mijn ouders ondervinden daar geen enkele hinder van om hun eigen cultuur nog te beleven. De "niet-multiculturele" samenleving wil niet zeggen, het weren van andere culturen.
Voil�*. Culturen moet je niet cultiveren als museale objecten. Ze evolueren, veranderen binnen nieuwe contexten, en mensen met een open geest gaan voortdurend op zoek naar wat ze waardevol achten en wat niet en transformeren op die manier "hun" cultuur. Dat is een uitgesproken progressieve gedachte, die haaks staat op multiculturalisme - wat in extremis neerkomt op een betonneren van culturele praktijken en denkwijzen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 04:23   #282
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eLife Bekijk bericht
Nee, ik ben niet blind. Het probleem is dat u niet begrijpt dat de Spanjaarden blijven de dieren pijn doen, terwijl het geen MUST is voor hen, maar wat de moslims doen, doen vele anderen ook. Maar wat doen moslims? Die vraag heb ik reeds aan C.C. gesteld en ben nog steeds op haar antwoord aan het wachten.
Verklaar dan eens de slachtvloeren voor het Islamitische offerfeest?
Oud 18 januari 2012, 06:59   #283
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Geen fictie. Ik ga uit van een gelijkwaardigheidsbasis voor iedereen.
De manier waarop ge de verschillende mensen hier op het forum aanspreekt ontkracht bovenstaande zin.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
maar in wezen beschouw ik iedereen als gelijkwaardig.
Behalve als iemand een andere mening heeft als de uwe blijkbaar.
Oud 18 januari 2012, 07:10   #284
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
De manier waarop ge de verschillende mensen hier op het forum aanspreekt ontkracht bovenstaande zin.
Dat maakt U ervan.

Citaat:
Behalve als iemand een andere mening heeft als de uwe blijkbaar.
Ook dat is uw persoonlijke interpretatie.

Bof, het is simpel. Of iemand is een discusiepartner, zelfde mening of niet, of iemand is een negeerbare storing.

Ik negeer de storingen, niet de personen.
Oud 18 januari 2012, 07:16   #285
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yous Bekijk bericht

Verder probeer ik niet te beweren dat alle culturen gelijkwaardig zijn (let wel: gelijkwaardig is geen kwestie van beter of slechter). Ook de “neutraliteit” hoeft voor mij niet. Een samenleving hoeft geen gelijkwaardigheid van culturen na te streven, maar mag best zijn eigen cultuur (en daar bijhorende godsdienst) als de norm beschouwen. Dit wordt bij de progressieven steeds als bekrompen en conservatief omschreven, maar steunen ditzelfde conservatisme dan wel bij anderen. Want dat is nu eenmaal hun cultuur.
Sinds jaren voel ik me al lang niet meer moreel verplicht om voor “mijn afkomst”, “mijn cultuur” op te komen. Wat mij betreft is “mijn afkomst”, “mijn cultuur” steeds ondergeschikt aan de plaatselijke cultuur. Ikzelf en mijn ouders ondervinden daar geen enkele hinder van om hun eigen cultuur nog te beleven. De "niet-multiculturele" samenleving wil niet zeggen, het weren van andere culturen.
Het is een prima uitleg. En waarschijnlijk ook de reden waarom U, zoals U aanhaalt, in veel gevallen normaal bejechend wordt.

Zelfs al zou een papuaanse kannibaal in zijn huurhuis de voorouderlijk gesnelde koppen aanbidden, zolang die maar "normaal doet" buitenshuis, en geen wetten overtreed, dan heeft daar niemand problemen mee.

Om daar een tegenhanger van te geven. Als morgen een "oude Belg" in witte toga op't straat om de principes van de Griekse filosofen aan de man te brengen mensen begint te irriteren, dan krijgt die wel problemen.
Oud 18 januari 2012, 07:19   #286
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat maakt U ervan.

Bof, het is simpel. Of iemand is een discusiepartner, zelfde mening of niet, of iemand is een negeerbare storing.

Albo zet als ruimdenkende liever andersdenkenden op de negeerlijst...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 07:32   #287
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat maakt U ervan.
Inderdaad.

Citaat:

Dat is waarom ik van u niet zeg wat ik van Diego zeg.
Oud 18 januari 2012, 07:37   #288
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Multiculturalisme stelt het primaat van de cultuur voorop. Van zodra een bepaald aspect van een cultuur 'botst' met vigerende wetten of zelfs gebruiken, zullen de "leden" van die cultuur een verbod als een beknibbelen op hun rechten zien en dus als een begin van ongelijkheid. En dan gaan de poppen aan het dansen natuurlijk. Onder het mom van rechtvaardigheid wordt er dan geknaagd aan de gemeenschappelijke sokkel van wetten en praktijken en de culturele/etnische/religieuze gemeenschap wordt hét primordiale referentiekader.
Voor mij is multiculturalisme gewoon meerdere culturen die in eenzelfde maatschappij voorkomen.

Doet het er toe onder welk mom er geknaagd wordt aan de wetten van de gemeenschap?
Er wordt toch voortdurend geknaagd aan de wetten.
Zie bijvoorbeeld het rookverbod op café.

Omgekeerd worden er ook conflicten gecreëerd, waar een bepaald aspect helemaal niet botst met de vigerende wetten.
Ik denk hierbij aan het dragen van de hoofddoek, wat geen probleem was; tot er een haatcampagne werd opgestart.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 07:41   #289
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Voor mij is multiculturalisme gewoon meerdere culturen die in eenzelfde maatschappij voorkomen.

Doet het er toe onder welk mom er geknaagd wordt aan de wetten van de gemeenschap?
Er wordt toch voortdurend geknaagd aan de wetten.
Zie bijvoorbeeld het rookverbod op café.

Omgekeerd worden er ook conflicten gecreëerd, waar een bepaald aspect helemaal niet botst met de vigerende wetten.
Ik denk hierbij aan het dragen van de hoofddoek, wat geen probleem was; tot er een haatcampagne werd opgestart.
Ik denk hierbij aan kruisbeeldjes & kerststallen in openbare gebouwen, wat geen probleem was tot er een haatcampagne werd opgestart...
Oud 18 januari 2012, 07:51   #290
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Er is dan ook een ethisch-religieuze component mee verbonden. Niet louter een modieus verschijnsel.
En dan? Doet dat ergens pijn?
Over Gothics schreef je "Ik denk bv. aan de kledij van Goths of mensen die een beetje ver gaan met hun dweperij met vampieren e.d."
Kan jij zien aan hun kledij met wat iemand dweept? En of ze daar te ver in gaan.
Dat is jouw interpretatie.

Citaat:
En wetten kunnen steeds veranderen en men zal steeds pogen om wetten om te buigen naar de ene of de andere kant. Zolang het bij juridisch gekissebis blijft is dit prima maar dat is niet steeds het geval.
Ok, daarover zijn we het al eens.

Citaat:
Ik maak daar geen probleem van. Ik stel enkel vast dat er botsingen zijn van waarden en dat men op allerhande wijzen zal pogen het conflict in het voordeel te beslechten.
Hierover zijn we het ook al eens.

Citaat:
Legaal als het kan, met geweld als het moet.
Dat gebeurt soms.
Ik herinner me de CCC en de bende van Nijvel.
Sharia4B en BBET worden in de mot gehouden.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 08:04   #291
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een heel dubbele houding natuurlijk: integratie is dan blijkbaar niet zo belangrijk als een groep een volledig autonoom functionerend systeem ontwikkelt en zich, dankzij interne sociale controle, niet of weinig inlaat met criminaliteit. Met een kleinschalige gemeenschap als de chassidim is dat nog werkbaar, maar stel je eens voor dat die gemeenschap even groot was als de moslimgemeenschap in België. Ik weet niet of ik dat zo verkieselijk zou vinden. Alleszins is zo'n voorwaardelijk gedogen van zulke gemeenschappen zeker niet in strijd met het gelijkheidsbeginsel, maar veel enthousiasme kan ik er niet voor opbrengen. In zekere zin is dat juist multiculturalisme in haar meest radicale vorm.
Radicale geloofsgemeenschappen kunnen noch willen zich integreren in de westerse maatschappij..het feit dat de joods-orthodoxe niet als bedreigend wordt ervaren ligt louter aan haar grootte en het feit dat ze weinig overlast veroorzaken...

Maar zelfs in Israël heeft men recentelijk ondervonden dat het superioriteitsgevoel van religieuze zotten moeilijk aan banden te leggen is...
Oud 18 januari 2012, 09:08   #292
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Radicale geloofsgemeenschappen kunnen noch willen zich integreren in de westerse maatschappij..het feit dat de joods-orthodoxe niet als bedreigend wordt ervaren ligt louter aan haar grootte en het feit dat ze weinig overlast veroorzaken...
Maar zelfs in Israël heeft men recentelijk ondervonden dat het superioriteitsgevoel van religieuze zotten moeilijk aan banden te leggen is...
Dit is niet helemaal correct. Het joodse geloof is niet gericht op proselytisme: zelfs al kijken de radicalisten neer op de zogenaamd "goyem", ze zijn niet van plant die goyem te bekeren.

Bij islam ligt het helemaal anders: het geloof zèlf legt de jihad op: in tegenstelling tot wat de islamofielen je willen wijsmaken is dat NIET enkel de innerlijke strijd, maar weldegelijk de Heilige Oorlog, want de volgelingen van Mohammed worden verondersteld heel de wereld te onderwerpen aan de dienst van Allah.

Me dunkt is dat een wezenlijk verschil met het jodendom.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 09:11   #293
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Door steevast "vervelende" vragen te ontwijken of te doen alsof het debat in Nederland los staat van de Belgische situatie, zal er inderdaad weinig discussie mogelijk zijn...
Het debat in Nederland staat los van de Belgische situatie. Je kan het vergelijken volgens mij. Maar Nederland is geen model voor België. Je kan van België perfect een model maken voor Nederland. Het feit dat Nederland een groter land is wil helemaal niet zeggen dat ze de dicteren hoe je hen moet kopiëren. Vergeet het aub niet dat België onafhankelijk land is en dat België = Belgique.

Laatst gewijzigd door eLife : 18 januari 2012 om 09:21.
eLife is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 09:14   #294
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Multiculturalisme stelt het primaat van de cultuur voorop.
Dat is de sleutel.

Citaat:
Van zodra een bepaald aspect van een cultuur 'botst' met vigerende wetten of zelfs gebruiken, zullen de "leden" van die cultuur een verbod als een beknibbelen op hun rechten zien en dus als een begin van ongelijkheid.
Kortom: diversiteit

Citaat:
En dan gaan de poppen aan het dansen natuurlijk. Onder het mom van rechtvaardigheid wordt er dan geknaagd aan de gemeenschappelijke sokkel van wetten en praktijken en de culturele/etnische/religieuze gemeenschap wordt hét primordiale referentiekader.
Etiquette
Oud 18 januari 2012, 09:17   #295
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
De verschillen tussen mensen onderling zijn, juist vanwege de complexiteit van de menselijke cultuur en samenleving, groter dan de verschillen tussen, pakweg, ratten onderling. Een rat zoekt eten en eet, paart en gaat weer eten. Alle ratten doen dat en alleen dat. Ik ben nog nooit een rat tegengekomen die op een matje gaat bidden, of een rat die een vrouwtjesrat het hof maakt door een bos bloemen te kopen, en zelfs geen rat die met een andere rat in conflict komt over de multiculturele samenleving.
Mooi gezegd.
Toch kun je ratten soms wel met mensen vergelijken: Ratten, net als sommige Kapiteins vluchten als eerste van zinkend schip.

Laatst gewijzigd door eLife : 18 januari 2012 om 09:18.
Oud 18 januari 2012, 09:19   #296
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Verklaar dan eens de slachtvloeren voor het Islamitische offerfeest?
Eerst graag meer details erover.
Oud 18 januari 2012, 09:24   #297
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eLife Bekijk bericht
Eerst graag meer details erover.
Welk detail wil je? Dat ze er zijn, of dat tijdens de vorige editie de mogelijkheid tot verdoofd slachten niet gebruikt werd?

Laatst gewijzigd door maddox : 18 januari 2012 om 09:24.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 09:24   #298
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Dit is niet helemaal correct. Het joodse geloof is niet gericht op proselytisme: zelfs al kijken de radicalisten neer op de zogenaamd "goyem", ze zijn niet van plant die goyem te bekeren.

Bij islam ligt het helemaal anders: het geloof zèlf legt de jihad op: in tegenstelling tot wat de islamofielen je willen wijsmaken is dat NIET enkel de innerlijke strijd, maar weldegelijk de Heilige Oorlog, want de volgelingen van Mohammed worden verondersteld heel de wereld te onderwerpen aan de dienst van Allah.

Me dunkt is dat een wezenlijk verschil met het jodendom.
Het voor hoer uitschelden van verwesterde vrouwen/meisjes
Het pleiten voor discriminatie van vrouwen
Het ziekelijk vasthouden van achterlijke principes en regels..

Er zijn véél gelijkenissen tussen de radicale religieuzen..
Oud 18 januari 2012, 09:33   #299
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Welk detail wil je? Dat ze er zijn, of dat tijdens de vorige editie de mogelijkheid tot verdoofd slachten niet gebruikt werd?
Ook de volgende keer zal het niet gebruikt worden. Maar dat is geen argument om met die mensen niet te kunnen omgaan. Ook voor hen is het geen argument om met ons niet te kunnen omgaan.
Oud 18 januari 2012, 09:39   #300
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Over Gothics schreef je "Ik denk bv. aan de kledij van Goths of mensen die een beetje ver gaan met hun dweperij met vampieren e.d."
Kan jij zien aan hun kledij met wat iemand dweept? En of ze daar te ver in gaan.
Tenzij iemand rondloopt met een Hollywoodkostuum dat Dracula dient voor te stellen zou ik niet meteen een vampieraanhanger herkennen, neen. Tenzij ze een symbool dragen waar ik het bestaan niet van afweet en/of de betekenis niet (her)ken. (*)

Een Gothic-aanhanger daarentegen herken je al van een mijl ver. (*)

Idem dito wat betreft een mormoon, amish, sikh, moslima, orthodoxe jood, islamist, zwartekousenkerk, gabber, hare-krishna, punker, rocker, Leidse korpsballen, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Die lijst is vrijwel eindeloos.

Dus in heel veel gevallen is het antwoord op jouw vraag "ja".

(*) Ik ben niet thuis in het Gothic-wereldje. Mogelijks is Gothic een synoniem voor een euh ... vampirist? Indien ja, is er uiteraard geen twijfel mogelijk qua herkenning.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 18 januari 2012 om 09:59.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be