Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2012, 01:30   #281
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Jij kent blijkbaar alleen de Walen van de reacties in de media.
Integendeel, ik ben zelf een tiental jaar werkzaam geweest in Wallonië en de ervaringen en de beoordeling van de houdingen en uitingen, welke door surprise buttsecks worden aangehaald en gegeven, komen overeen met wat ik er vastgesteld heb.
De reacties in de media zijn veel agressiever en soms zelfs echt hatelijk. Dit betekent echter niet, dat daarbuiten de algemene teneur niet in de richting gaat als ook door Gwylan vermeld.

Citaat:
... Zij (de Vlamingen) kennen niet veel van de Walen buiten uitstapjes naar de Ardennen, spreken meestal ook niet zo goed Frans, maar zijn overtuigd dat het allemaal goeie mensen zijn, levensgenieters, bon-vivants etc...

Dit staat in scherp contrast met het vrij negatieve beeld dat de Waal over de Vlaming heeft, ongeacht zij iets van Vlaanderen kennen of niet.

Een karaktertrek van goedmoedige naïviteit (van de Vlamingen) zou je kunnen zeggen, maar wie zich schaap maakt wordt door de wolven gegeten. ...
(inlassing (...) ter verduidelijking)

Laatst gewijzigd door fcal : 20 januari 2012 om 01:34.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2012, 07:43   #282
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Niet akkoord. Dialect is een ranzige verkrachting van ons schoon Nederlands.
Dialect is een streektaal, een streektaal die een zekere cultuur in zich draagt.
Oud 20 januari 2012, 07:44   #283
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Helemaal niet, dialect was er overigens voor het Nederlands, het afschuwelijke tussentaaltje is een mengelmoes en verkrachting van het Nederlands.
Inderdaad.
Oud 20 januari 2012, 07:44   #284
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Dat tussentaaltje is wel door iedereen verstaanbaar. Wat je niet kan zeggen van het dialect.

Kijk, ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Dialect is een vieze verkrachting van onze taal. Punt.
Zeker geen punt.
Oud 20 januari 2012, 07:47   #285
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Integendeel, ik ben zelf een tiental jaar werkzaam geweest in Wallonië en de ervaringen en de beoordeling van de houdingen en uitingen, welke door surprise buttsecks worden aangehaald en gegeven, komen overeen met wat ik er vastgesteld heb.
De reacties in de media zijn veel agressiever en soms zelfs echt hatelijk. Dit betekent echter niet, dat daarbuiten de algemene teneur niet in de richting gaat als ook door Gwylan vermeld.
Ik werk nu nog altijd samen met o.a. Walen, ik neem met hen de trein, ik doe er boodschappen; en de ervaringen en de beoordeling van de houdingen en uitingen, welke door surprise buttsecks worden aangehaald en gegeven, komen niet overeen met wat ik er vastgesteld heb.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2012, 08:19   #286
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht

meestal gaat het daarna enkel nog over Standart en STVV enz enz....
En uiteraard allemaal in het Frans?

Laatst gewijzigd door 1207 : 20 januari 2012 om 08:20.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2012, 08:28   #287
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik werk nu nog altijd samen met o.a. Walen,
ik niet, maar ik maak er een erezaak van om (in het nederlands) in Brussel altijd een keertje de weg te vragen aan een agent.
Ca 80 tot 90% kijkt me aan alsof ik van Mars kom.

ik kom regelmatig in onze hoofdstad en ben doodsbang dat me daar iets overkomt. ik wil niet in een ziekenhuis belanden waar men mij niet kan behandelen omdat ik, creperend vd pijn, een keertje niet in staat ben om me in het Frans uit te drukken.
In elk contact met onze zuiderburen (gemiddeld 10x per jaar) is het de absolute evidentie en de absolute vanzelfsprekendheid alsof het om een natuurwet gaat dat ik Frans spreek.
Oud 20 januari 2012, 08:37   #288
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ik niet, maar ik maak er een erezaak van om (in het nederlands) in Brussel altijd een keertje de weg te vragen aan een agent.
Ca 80 tot 90% kijkt me aan alsof ik van Mars kom.
Ik maak er een erezaak om mijn broodje en metroticket steeds in het Nederlands te vragen.
Ik wordt steevast vriendelijk en in het Nederlands bediend.

Citaat:
ik kom regelmatig in onze hoofdstad en ben doodsbang dat me daar iets overkomt. ik wil niet in een ziekenhuis belanden waar men mij niet kan behandelen omdat ik, creperend vd pijn, een keertje niet in staat ben om me in het Frans uit te drukken.
Het enige contact met een Brussels ziekenhuis dat ik heb is bij het kankeropsporingsonderzoek dat mijn werkgever organiseert. De dokter spreekt perfect Nederlands.
Citaat:
In elk contact met onze zuiderburen (gemiddeld 10x per jaar) is het de absolute evidentie en de absolute vanzelfsprekendheid alsof het om een natuurwet gaat dat ik Frans spreek.
In elk contact met de zuiderburen, bijna dagelijks; is dat verschillend.
Soms wordt er Nederlands gesproken, soms Frans, soms elk zijn eigen taal, soms wordt er voortdurend overgeschakeld van de ene taal naar de andere.
Oud 20 januari 2012, 08:58   #289
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En uiteraard allemaal in het Frans?
uiteraard...
Oud 20 januari 2012, 09:06   #290
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik maak er een erezaak om mijn broodje en metroticket steeds in het Nederlands te vragen.
Ik wordt steevast vriendelijk en in het Nederlands bediend.
Brussel is in al zijn facetten voor mij gewoon buitenland. niet meer en niet minder
dat jij in al je contacten daar ondertussen ontdekt hebt dat er af en toe NEderlandstalige plekjes zijn doet aan de rest niets af.
theoretisch gezien zou Brussel mijn hoofdstad (Belgie/vlaanderen)moeten zijn.
Oud 20 januari 2012, 09:12   #291
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik werk nu nog altijd samen met o.a. Walen, ik neem met hen de trein, ik doe er boodschappen; en de ervaringen en de beoordeling van de houdingen en uitingen, welke door surprise buttsecks worden aangehaald en gegeven, komen niet overeen met wat ik er vastgesteld heb.
Walen gaan zeker niet neerkijken op Vlamingen die bij hun in de buurt zijn, en ik denk zelf dat de Walen in het algemeen niet neerkijken op Vlamingen.

Het probleem zit hem bij de Franstalige Brusselaars die in het algemeen wel serieus neerkijken op "les flamins". bijkomend probleem is dat belangrijke Franstalige media, RTBF, Le Soir, La Libre, Brussels zijn. Daardoor worden de Vlamingen en zeker het Nederlands als iets negatiefs voorgesteld, ook bij de gewone Waal.

tegen zoveel desinformatie zijn weinig mensen bestand, het is dus vrij normaal dat er meer en meer een anti-Vlaams gevoel leeft in Wallonië.
Oud 20 januari 2012, 09:18   #292
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Brussel is in al zijn facetten voor mij gewoon buitenland. niet meer en niet minder
dat jij in al je contacten daar ondertussen ontdekt hebt dat er af en toe NEderlandstalige plekjes zijn doet aan de rest niets af.
theoretisch gezien zou Brussel mijn hoofdstad (Belgie/vlaanderen)moeten zijn.
Voor mij is Brussel geen buitenland.
Jij kan blijkbaar niet aanvaarden dat ik andere ervaringen heb.
Daarom moet je mijn beweringen niet verdraaien.
Oud 20 januari 2012, 09:19   #293
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij is Brussel geen buitenland.
Jij kan blijkbaar niet aanvaarden dat ik andere ervaringen heb.
Daarom moet je mijn beweringen niet verdraaien.
jij hebt duidelijk ook moeite met accepteren dat anderen andere ervaringen hebben.
Oud 20 januari 2012, 09:22   #294
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.

ik kom regelmatig in onze hoofdstad en ben doodsbang dat me daar iets overkomt. ik wil niet in een ziekenhuis belanden ...

Waarmee je een ander beeld bevestigd van veel Franstaligen over Vlamingen:

Broekpoeperds.

Daar past alleen diepe minachting bij.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2012, 09:23   #295
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Walen gaan zeker niet neerkijken op Vlamingen die bij hun in de buurt zijn, en ik denk zelf dat de Walen in het algemeen niet neerkijken op Vlamingen.

Het probleem zit hem bij de Franstalige Brusselaars die in het algemeen wel serieus neerkijken op "les flamins". bijkomend probleem is dat belangrijke Franstalige media, RTBF, Le Soir, La Libre, Brussels zijn. Daardoor worden de Vlamingen en zeker het Nederlands als iets negatiefs voorgesteld, ook bij de gewone Waal.
Ik heb ook Franstalige Brusselaars onder mijn collega's, en ervaar ook bij hen geen neerkijken op Vlamingen e.d.

Citaat:
tegen zoveel desinformatie zijn weinig mensen bestand, het is dus vrij normaal dat er meer en meer een anti-Vlaams gevoel leeft in Wallonië.
Ben jij bestand tegen desinformatie?

Ik beaam nogmaals wat je eerder schreef :
maar de Vlaming is niet anders dan anderen hoor, en de Waal ook niet.
http://forum.politics.be/showthread....88#post5939888
Vlaming, Waal en ook Brusselaar, wij verschillen niet van de ander, wij zijn allemaal dezelfde.
Oud 20 januari 2012, 09:30   #296
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb ook Franstalige Brusselaars onder mijn collega's, en ervaar ook bij hen geen neerkijken op Vlamingen e.d.

Ben jij bestand tegen desinformatie?

Ik beaam nogmaals wat je eerder schreef :
maar de Vlaming is niet anders dan anderen hoor, en de Waal ook niet.
http://forum.politics.be/showthread....88#post5939888
Vlaming, Waal en ook Brusselaar, wij verschillen niet van de ander, wij zijn allemaal dezelfde.
wij verschillen inderdaad voor zeer weinig van elkaar, maar wel genoeg om verschillende soorten beleid nodig te hebben.

Wij verschillen ook weinig van Nederlanders of Luxemburgers, toch zijn er weinig Belgicisten die pleiten voor een éénmaking van de Benelux.
Oud 20 januari 2012, 09:32   #297
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....Franstalige media, RTBF, Le Soir, La Libre, Brussels zijn. Daardoor worden de Vlamingen en zeker het Nederlands als iets negatiefs voorgesteld, ook bij de gewone Waal.
Vooral op de Vlaamse tv stations zelf wordt Nederlands als iets negatiefs voorgesteld.

Je wil niet weten hoe schamper er , terecht, wordt gedaan over het feit dat de helft van 't eigen volk wordt ondertiteld.

Moet ik de cijfers voor wat betreft Nederlands nog geven voor de radio?

Tsja, niet geschikt als taal voor cultuurproducten kennelijk.

Niet zo gek dat Franstaligen het Nederlands in Vlaanderen net zo serieus nemen als Vlamingen het Lingala in Congo.

Citaat:
Het probleem zit hem bij de Franstalige Brusselaars die in het algemeen wel serieus neerkijken op "les flamins".
Het is niet zozeer neerkijken , maar wel het idee dat sterk leeft dat een witte autochtone Vlaming een racist is, of tenminste xenofoob.

Probleem is dat dat beeld een kern van waarheid heeft.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 januari 2012 om 09:33.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2012, 09:34   #298
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
wij verschillen inderdaad voor zeer weinig van elkaar, maar wel genoeg om verschillende soorten beleid nodig te hebben.

Wij verschillen ook weinig van Nederlanders of Luxemburgers, toch zijn er weinig Belgicisten die pleiten voor een éénmaking van de Benelux.
Kan je concreet enkele verschillen duiden die een ander soort beleid vragen.

Voor de laatste staatshervorming kwam het kindergeld, de autokeuring en het belastingvoordeel bij hypotheeklening in het nieuws.
Wat zijn onze verschillen dat dit een verschillend soort beleid vraagt?

Ik weet niet waarvoor Belgicisten pleiten, maar ik pleit er voor om fiscaliteit, arbeidswetgeving, sociale zekerheid zo veel mogelijk gelijk te schakelen in Europa (en liefst op mondiaal vlak).
Het is contraproductief om elkaar te beconcurreren.

Laatst gewijzigd door artisjok : 20 januari 2012 om 09:37.
Oud 20 januari 2012, 09:38   #299
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je concreet enkele verschillen duiden die een ander soort beleid vragen.

Voor de laatste staatshervorming kwam het kindergeld, de autokeuring en het belastingvoordeel bij hypotheeklening in het nieuws.
Wat zijn onze verschillen dat dit een verschillend soort beleid vraagt?
autokeuring: geen, dat snap ik ook niet echt goed.

kindergeld: Vlaanderen heeft een verouderde bevolking, Wallonië heeft de jeugd, dat lijkt me duidelijk.

huisvestiging: Vlaanderen zit met 1 van de afschuwelijkste bebouwingen van de Westerse wereld, we leven op elkaars schoot, zeker in de ruit, maar ook daarbuiten, huizen zijn ook peperduur aan het worden. wij zitten met een "huizenhoog" probleem.
Wallonië heeft prachtige open ruimtes, plaats met hopen, goedkope huizen, ze hebben enorme troeven, die nu door Vlaanderen worden tegengewerkt.
Oud 20 januari 2012, 09:44   #300
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waarvoor Belgicisten pleiten, maar ik pleit er voor om fiscaliteit, arbeidswetgeving, sociale zekerheid zo veel mogelijk gelijk te schakelen in Europa (en liefst op mondiaal vlak).
Het is contraproductief om elkaar te beconcurreren.
dat is onrealistisch, je gaat nooit 7 miljard mensen op 1 lijn krijgen, zelf op Europees vlak niet. Welk systeem ga jij voorstellen? wat ga je doen als er een meerderheid in pakweg Groot-Brittanië niet wilt meedoen?

je moet de bevoegdheden plaatsen waar dat het beste is voor de mensen, los van ideologie. is dat op wijkniveau, dan is dat zo, is dat op wereldniveau, dan is het ook zo. maar zomaar dogmatisch zeggen "we gaan de sociale zekerheid op Europees vlak realiseren, gewoon omdat ik vind dat dat het beste is" gaat niet werken.

en tja, concurrentie is de reden waarom we nu niet meer in holen zitten hé, vergeet dat ook niet. concurrentie moet binnen de perken blijven, maar het is concurrentie die ons ook tot betere prestaties kan brengen. Gezonde concurrentie is voor iedereen goed.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be