![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 5 februari 2012 om 17:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is één van de grendels die moet opgeheven worden om Vlaanderen vrijer te laten ademen. Het bewijs voor mijn stelling is het verontwaardigd gehuil dat opstijgt uit francofoon België telkens er sprake is om de verplichting Frans tweede taal in Vlaanderen af te schaffen terwijl zij het nota bene zelf niet doen. De Belgische francofonie begrijpt zeer goed dat deze eenzijdige verplichting voor elke Vlaming, een instrument was én is om Vlaanderen ondergeschikt te houden. Ze zien nu dat de Vlaamse regering (bevoegd voor onderwijs) dat voor hen doet, en dat stelt hen gerust.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 5 februari 2012 om 17:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk misschien toch maar eens na met welke instrumenten de Franse staat (net als de Belgische), de talen van zijn minderheidsvolkeren heeft proberen uit te roeien. Het opleggen van het Frans was én is het middel waarmee de Franstalige minderheid de Vlaamse meerderheid van dit land onder de duim heeft gehouden. Daarom moet de verplichting Frans als tweede taal te leren opgeheven worden. En daarna moet u misschien eens een goed boek lezen over de laatste vijf eeuwen geschiedenis van Vlaanderen. Daaruit zal u begrijpen hoe de actuele Vlaamse attitude tot stand gekomen is, en ook waarom u ze niet op één-twee-drie kan wegtoveren met de aanmaning "wees toch eens assertief".
![]() |
![]() |
#284 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nochtans zou Vlaanderen een aantal van die instrumenten 1 op1 over moeten nemen van de Fransen. Denk aan het mediabeleid. Citaat:
Dat sommige francophonen niet blij zijn met een afschaffing van de verplichting op het Frans weten we wel. Maar zij gaan niet over het Vlaamse curriculum, dus laat ze er buiten. Maar leg liever eens uit waarom zoveel Vlaams nationalisten tégen zijn. Dát is pas interessant. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 5 februari 2012 om 17:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat zij - in weerwil van hun verbaal discours - de Vlaamse horigheid aan het franco-Brussels establishment ten allen prijze in stand willen houden.
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er moet dus een andere reden zijn. Het Vlaamse sub-establishment wil kost wat kost de onderworpenheid van de Vlamingen aan het echte, franco-Belgische establishment in stand houden, omdat dat Vlaamse sub-establishment leeft bij de gratie van het echte, franco-Belgische establishment.
![]() |
![]() |
#288 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wat of wie liegt dat dan ?
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je sommige hier bezig hoort zou je nog gaan denken dat Wallonië bevoegd is voor het onderwijs in Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In uw tweede alinea spreekt u over “talen van minderheidsvolkeren”, maar dat is nu net het enorme verschil met België, waar de Nederlandstalige Vlamingen GEEN minderheid zijn, doch steeds de overduidelijke meerderheid van de bevolking hebben uitgemaakt. Ik kan het met u en anderen alhier eens zijn dat de Belgische Franstaligen ongetwijfeld geen enkel bezwaar hebben tegen het totaal gebrek aan taalassertiviteit (als deelelement van een quasi onbestaande politieke assertiviteit) der Vlamingen. Evenwel, dat de Belgische Franstalige minderheid de Vlamingen het Frans oplegt als zijnde "het middel waarmee zij de Vlaamse meerderheid van uw land onder de duim houdt", is eenvoudigweg onjuist. Trouwens en hoe dan ook, mochten de Vlamingen ook maar één greintje assertiviteit betonen, dan zou het voor de Belgische Franstaligen eenvoudigweg onmogelijk zijn om de Vlaamse meerderheid wat dan ook op te leggen. Ik ben geen geschiedkundige, maar eerlijk gezegd, wat er vijf eeuwen geleden en/of zelfs gedurende de vijfhonderd jaar nadien al dan niet is gebeurd kan voor mij nooit ofte nimmer een excuus zijn voor de Vlamingen : zij zijn ruim in de meerderheid in België, dus het is aan hen om een assertieve attitude aan te nemen, desnoods op één-twee-drie als ze er niet nog eens vijfhonderd jaar willen over doen. Het apert gebrek aan politieke assertiviteit der Vlamingen wijten aan de Belgische Franstaligen (laat staan aan de Fransen), is een lachwekkend excuus om één en ander goed te praten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het Belgische onderwerpingsdenken zorgt er wel voor dat velen in Vlaanderen nog steeds hun eigen stappen toetsen aan wat de Franstaligen daar over zouden denken. Dat zie je ook hier op dit forum te pas en te onpas, zelfs bij verstokte Vlaams-nationalisten: 'Jamaar, de Franstaligen zullen dat niet willen', 'het heeft geen zin om dat te vragen, want de Franstaligen zijn tegen', 'wat gaan de Franstaligen daarvan denken',... Dat is nu eenmaal het perverse effect dat de Belgitude in de hoofden van de Vlamingen bewerkstelligd heeft. Steeds maar weer onderdanig bedelen aan de poort in plaats van assertief tewerk te gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor mij heeft dat gebrek aan politieke assertiviteit (en aan taalassertiviteit) geen ene bal te maken met het feit dat het Frans als tweede taal een verplichte leerstof is in uw scholen. Net als andere gewaardeerde forumdeelnemers alhier blijkt u voor de essentie van uw ruimere visie kennelijk graag voorbij te gaan aan het feit dat de Vlamingen in België de ruime meerderheid uitmaken, en het dus in democratisch perspectief voor het zeggen hebben in België, als ze daar de moed en de nodige assertiviteit voor zouden betonen. Let wel : indien de Vlamingen zouden beslissen dat de kennis van de Franse taal (en cultuur) voor hen onzinnig is, dan zou ik die beslissing respecteren. Maar ik zeg u heel eerlijk dat ik ze uiterst dom zou vinden ; ik heb hier al meermaals uitgebreid uiteengezet waarom. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het Vlaams nationalisme er op gericht is om zich zowaar van de “zuidelijker” buurvolkeren af te sluiten, omwille van één of andere imaginaire schrik die men voor de Franse cultuur meent te moeten hebben. Dat mag dan nog minder erg zijn dan het Belgisch nationalisme dat er kennelijk op gericht is om zich helem�*�*l van de rest van de wereld af te sluiten, maar het is en blijft een zware vergissing. Ik ben van mening dat een ontluikend Vlaams bewustzijn, voor zover aanwezig, geen op zichzelf terugplooien behoeft, wel integendeel. Respect vanwege de buitenwereld (dus ook van de Fransen) kunt u slechts opwekken middels een weliswaar zelfverzekerde doch open houding : wie de eigen cultuur gestand voorstaat heeft geen schrik van andere culturen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar dat alles heeft weinig of niets te maken met hetgeen in mijn post die u citeert wordt gesteld in verband met het "geen rekening houden met de wensen en belangen van de meerderheidsbevolkingsgroep in België", nietwaar. Laatst gewijzigd door Gwylan : 5 februari 2012 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat ik jou wat verwijt, beste vlijmscherp?
![]() |
#300 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uitgerekend dat heb ik niet gezegd. Misschien best mijn bericht nog eens herlezen?