Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2012, 23:44   #281
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Drie doden door nieuw Oostenrijks tunnelongeluk

Naast de vraag of de tunnel veilig genoeg gebouwd is moet ook de vraag over de discipline van de chauffeurs van bussen en de inzittenden van bussen en personenauto's aan de orde gesteld worden. Dat bewijzen de volgend ernstig ongelukken in tunnels. Over het algemeen moet gesteld worden dat wij te zorgeloos zijn in het verkeer, dat wij ten onrechte menen dat de wegen veilig zijn en dat onze ervaring in het verkeer ons bijkans onkwetsbaar maakt:

Citaat:
Drie doden door nieuw Oostenrijks tunnelongeluk
Wederom vond er een dodelijk tunnelongeluk plaats in Oostenrijk. Door een botsing in de Ambergtunnel zijn drie mensen om het leven gekomen, vier raakten gewond.

In het midden van de Ambergtunnel bij Feldkirch reden een bestelwagen en een bus frontaal tegen elkaar, zo meldde de Oostenrijkse radiozender ORF. Vervolgens reden twee auto's en een motor in op de verongelukte voertuigen. De Ambergtunnel heeft net als de Gleinalmtunnel één buis waar het verkeer in beide richtingen door moet. Een tweede tunnelbuis is in aanbouw en moet over twee jaar klaar zijn.

De 3,5 kilometer lange tunnel ligt op de autoroute tussen Innsbruck en Tirol in de provincie Voralberg. Volgens de ORF werden beide chauffeurs gedood door het ongeval evenals een passagier van de bus. Volgens de politie raakten zeker twee mensen ernstig gewond; de anderen kwamen er met lichte verwondingen vanaf. Alle slachtoffers zouden Oostenrijkers zijn.

Gleinalmtunnel

Door het ongeval maandag in de Gleinalmtunnel, 25 kilometer ten noordwesten van Graz, kwam een Nederlands gezin uit Heteren om het leven. Het zesde gezinslid, een 10-jarig meisje, raakte zwaargewond. Zij ligt nu in het Brandwondencentrum Beverwijk. Ze heeft over ongeveer 70 procent van haar lichaam derdegraads brandwonden.

De botsing werd veroorzaakt door een uit Duitsland afkomstige automobilist die al jaren in Graz woont. De 40-jarige man en zijn twee dochters raakten zwaargewond, maar verkeren buiten levensgevaar. De man heeft tegenover de politie verklaard dat hij mogelijk werd afgeleid door de onrustige kinderen op de achterbank. Het Openbaar Ministerie legt hem dood door schuld ten laste.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 13:55   #282
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

De Kolonie zal voor ons nooit meer hetzelfde zijn.
de kinderen die altijd zo vrolijk naar ons wuifden
of joelend schertsten op ons fietspad met elkaar.

Zo blij zijn ze op reis gegaan om nooit meer terug te komen
Hun jolige verhalen en verslagen,
ze zullen nooit worden verteld.

Wie er nog zijn, de moeders, vaders
die hun kind nooit meer zullen knuffelen
En alleen maar ontroostbaar kunnen huilen

Wij van De Kolonie dragen het verdriet met hen samen
en met de kinderen op Het Stekske die langzaam
zullen wennen aan al die voortaan lege lessenaars.

Marie-Cécile Moerdijk

stadsdichterses Lommel.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 12:21   #283
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Meestal probeer je de overtuiging van de nabestaanden te respecteren, en daarom is een "innige deelneming" voldoende wanneer je dat niet kunt inschatten.
De laatste dagen heb ik moeten ondervinden dat er niet enkel bij vreugde en woede grenzen zijn aan het menselijk absorpsievermogen maar ook wanneer het leed en verdriet betreft.
Sedert vorige week zijn we zowel door de visuele media+ radio als door de geschreven pers van 's morgens tot 's avonds overstelpt met het gemeenschappelijk leed dat door dit ongeval werd veroorzaakt.
Dat dit door de betrokken families als steun werd ervaren wil ik wel begrijpen, maar zorg er dan voor dat het niet teveel wordt.
Eergisteren eerbetoon, gisteren viering, vandaag begrafenis,alles rechtstreeks : ergens wordt er een grens bereikt dat betrokkenheid overgaat naar onbehagen en zelfs naar onverschilligheid.
Ik hoop echt dat net niet zover komt dat men uiteindelijk opgelucht is dat het voorbij is.
Dat heeft dit drama niet verdiend.

Laatst gewijzigd door Anselmo : 22 maart 2012 om 12:21.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 18:18   #284
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Mensen, hou hier alstublieft mee op, het is beschamend dit te lezen. Ik ben zelf atheïst, maar schaam me diep voor de reacties van enkele anderen hier. Volgens bepaalde geloofsovertuigingen is het nu eenmaal zo dat mensen, iedereen, vergeving moeten vragen voor ze het paradijs binnen mogen. Da's een geloofsovertuiging, en het is zonder twijfel vanuit dat oogpunt dat de originele opmerking door mam gemaakt werd. Ik zie geen enkel kwaad opzet in de opmerking, ze leek me oprecht en goed bedoeld, vanuit deze geloofsovertuiging.

Ik vind het dan ook bijzonder misplaatst om daar dan op in te beginnen hakken. Je hoeft het niet eens te zijn met de overtuiging van Mam (ik ben dat ook niet), maar dit is niet het moment, en al helemaal niet de plaats om een religieus oorlogje te beginnen uitvechten.

Volledig mee akkoord.
Oud 26 maart 2012, 13:06   #285
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Zwitsers onderzoek gaat nog wat verder ...

Voor zover mij bekend is nog niet eerder zo gedetailleerd beschreven wat er gebeurde met de bus. Maar over de snelheid en remmen of niet en de plaats van de tweede chauffeur las ik nog geen woord. Als er geen technische oorzaak wordt gevonden, dan moeten we aan een menselijke oorzaak denken. Nu willen de Zwitsers weten of er iets is voorgevallen in de bus - met de chauffeurs?

Citaat:
Zeven rechercheurs uit Zwitserland zijn in België om te praten met de kinderen die het busongeluk in Sierre hebben overleefd. Ze proberen te achterhalen wat er precies is misgegaan bij het ongeluk in de tunnel.

Volgens de Zwitserse justitie blijkt uit beelden van beveiligingscamera's dat de bus eerst tegen de rechterkant van de tunnelmuur is gereden. Daarna zwenkte hij even uit naar links, maar draaide hij opnieuw naar rechts om vervolgens frontaal tegen een veiligsheidsnis te rijden.

Wat er op dat moment in de bus gebeurde, is niet duidelijk.
Oud 26 maart 2012, 13:22   #286
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Volledig mee akkoord.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door risico 5 Bekijk bericht
Mensen die bij zoiets als dit, een discussie gaan voeren over religie en geloof.
Werkelijkwaar over gebrek aan empathie gesproken. Zowel de atheisten als de gelovige ga je diep schamen!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Meestal probeer je de overtuiging van de nabestaanden te respecteren, en daarom is een "innige deelneming" voldoende wanneer je dat niet kunt inschatten.

Beginnen lallen over de zonden des wereld en goddelijke vergiffenis is juist een teken van gebrek aan respect voor de nabestaanden zelf, net als de aandacht proberen te trekken.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2013, 20:08   #287
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Voor zover mij bekend is nog niet eerder zo gedetailleerd beschreven wat er gebeurde met de bus. Maar over de snelheid en remmen of niet en de plaats van de tweede chauffeur las ik nog geen woord. Als er geen technische oorzaak wordt gevonden, dan moeten we aan een menselijke oorzaak denken. Nu willen de Zwitsers weten of er iets is voorgevallen in de bus - met de chauffeurs?
Het heeft wel even geduurd, maar nu roeren ouders zich. Enkele ouders hebben geconcludeerd dat de chauffeur van de bus opzettelijk de bus met kinderen te pletter heeft gereden. Het AD meldt dat enkele ouders al snel argwaan kregen door hoe ze in Zwitserland behandeld werden - er werd hun informatie onthouden en er werd gelogen over de plaats waar het wrak zich bevond. Er is geen volledige informatie verstrekt, zie boven. AD.NL

Citaat:
12-2-13 - 15:49 bron: ANP
Enkele ouders van kinderen die het fatale busongeluk in het Zwitserse Sierre niet overleefden, denken dat de chauffeur opzettelijk de bus tegen de muur van de tunnel gestuurd heeft. Het Zwitserse Openbaar Ministerie doet volgens de ouders niet voldoende onderzoek naar de mogelijkheid van een zelfmoordpoging van de bestuurder.

De ouders uiten hun beschuldigingen in een televisiereportage die dinsdagavond wordt uitgezonden. Enkele Vlaamse kranten hadden al inzage in de reportage en berichtten hier al over.

'Op de bewakingsbeelden is duidelijk te zien dat er niet is geremd. De bus is eigenlijk met 100 kilometer per uur perfect in de nis gestuurd', aldus een vader. Ook wijzen de ouders op het gebruik van antidepressiva van de chauffeur. 'Dat zijn geen snoepjes. Die neem je niet voor niks. Dat wil zeggen dat er iets aan de hand is.'
Zie ook

http://www.hln.be/hln/nl/13266/Buson...buscrash.dhtml

http://www.demorgen.be/dm/nl/13336/B...buscrash.dhtml

http://www.l1.nl/nieuws/182914-chauf...uk-zwitserland

Laatst gewijzigd door Piero : 13 februari 2013 om 20:36.
Oud 14 februari 2013, 08:25   #288
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Alsof het iets uitmaakt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 12:34   #289
eno2
Banneling

Standaard

Hoe komt het dat een chauffeur, die antidepressiva nam, mocht rijden?

De ouders denken. dat het gaat om een zelfmoord...http://www.vandaag.be/binnenland/117...smakelijk.html

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 februari 2013 om 12:38.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 20:48   #290
Zwitser

Standaard

Citaat:
Het heeft wel even geduurd, maar nu roeren ouders zich. Enkele ouders hebben geconcludeerd dat de chauffeur van de bus opzettelijk de bus met kinderen te pletter heeft gereden. Het AD meldt dat enkele ouders al snel argwaan kregen door hoe ze in Zwitserland behandeld werden - er werd hun informatie onthouden en er werd gelogen over de plaats waar het wrak zich bevond. Er is geen volledige informatie verstrekt, zie boven.
Blijkbaar is het voor veel ouders inderdaad erg moeilijk om het geheel te verwerken. En dat is te begrijpen. Maar je kan niet eeuwig in fase twee van je rouwproces blijven zitten. Dat lijd tot depressies.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 22:03   #291
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Blijkbaar is het voor veel ouders inderdaad erg moeilijk om het geheel te verwerken. En dat is te begrijpen. Maar je kan niet eeuwig in fase twee van je rouwproces blijven zitten. Dat lijd tot depressies.
Beter niet spreken in naam van ouders die kinderen verliezen
Oud 14 februari 2013, 22:06   #292
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Naast de vraag of de tunnel veilig genoeg gebouwd is moet ook de vraag over de discipline van de chauffeurs van bussen en de inzittenden van bussen en personenauto's aan de orde gesteld worden. Dat bewijzen de volgend ernstig ongelukken in tunnels. Over het algemeen moet gesteld worden dat wij te zorgeloos zijn in het verkeer, dat wij ten onrechte menen dat de wegen veilig zijn en dat onze ervaring in het verkeer ons bijkans onkwetsbaar maakt:
Te optimistisch.

Het verkeer is gewoon een sterfput en een slachtpartij. Het leven in het algemeen is dat ook in niet geringe mate. .

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 februari 2013 om 22:06.
Oud 20 februari 2013, 16:39   #293
araneus
Gouverneur

Standaard

Hoewel ik het volgende scenario niet kan bewijzen, is het volgens mij een serieuze mogelijkheid tot wat er gebeurd is in die tunnel.

De bus daalt af in Val d'Anniviers en verder naar Sierre. Op een vrij korte afstand wordt er zo'n 1000 m gedaald met veel bochtenwerk. Op het moment dat de bus de snelweg bereikt in de Rhonevallei zal deze al zo'n klein uurtje onderweg geweest zijn. Tijdens deze afdeling heeft de chauffeur het heel druk. Eindelijk op de snelweg wordt de werkdruk voor de chauffeur wat lager. Hij moet nog enkele uurtjes rijden vooraleer hij wordt afgelost door de tweede chauffeur in de bus. Op zo'n moment neem je een tas koffie. Die tas ontglipt je even of de aandacht zakt even, je verlaat de rijstrook, overcorrectie en pech ...
Je hoeft niet altijd grote oorzaken te vinden voor dergelijke ongevallen, een (zeer) korte periode van verminderde waakzaamheid en een slechte reactie erna kan voldoende zijn.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 17:33   #294
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof ergens wel dat het een zelfmoord was.

Is het al niet bewezen dat:

1) de chauffeur niks "kreeg" tijdens het rijden?
2) de bus niet van zijn lijn afweek?
3) de chauffeur niet zat was?
4) er niet (te) snel gereden werd?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2013, 01:13   #295
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik geloof ergens wel dat het een zelfmoord was.

Is het al niet bewezen dat:

1) de chauffeur niks "kreeg" tijdens het rijden?
2) de bus niet van zijn lijn afweek?
3) de chauffeur niet zat was?
4) er niet (te) snel gereden werd?
Zelfmoord pleegt men meestal heel alleen.
En al zeker niet bewust met een bus met een hoop onschuldige schoolkinderen en volwassenen en een bestuurder-collega.

Of heb jij een bron van zelfmoordgevallen in die orde ?

Lees beter eens wat zijn vrouw van die zelfmoordgeruchten denkt.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2013 om 01:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2013, 01:17   #296
giserke
Banneling

Standaard

Het zal net zoals het recept van Duvel, een eeuwig mysterie blijven.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2013, 01:26   #297
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het zal net zoals het recept van Duvel, een eeuwig mysterie blijven.
Of zoiets:
Citaat:
Het is een bewijs van bitter weinig verstand antwoorden te vinden op vragen waarop geen antwoord te geven is.

Fontenelle
Frans schrijver 1657-1757
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2013, 07:01   #298
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Hoewel ik het volgende scenario niet kan bewijzen, is het volgens mij een serieuze mogelijkheid tot wat er gebeurd is in die tunnel.

De bus daalt af in Val d'Anniviers en verder naar Sierre. Op een vrij korte afstand wordt er zo'n 1000 m gedaald met veel bochtenwerk. Op het moment dat de bus de snelweg bereikt in de Rhonevallei zal deze al zo'n klein uurtje onderweg geweest zijn. Tijdens deze afdeling heeft de chauffeur het heel druk. Eindelijk op de snelweg wordt de werkdruk voor de chauffeur wat lager. Hij moet nog enkele uurtjes rijden vooraleer hij wordt afgelost door de tweede chauffeur in de bus. Op zo'n moment neem je een tas koffie. Die tas ontglipt je even of de aandacht zakt even, je verlaat de rijstrook, overcorrectie en pech ...
Je hoeft niet altijd grote oorzaken te vinden voor dergelijke ongevallen, een (zeer) korte periode van verminderde waakzaamheid en een slechte reactie erna kan voldoende zijn.
Nee, jouw scenario is niet correct.
De afdaling van Val d'Anniviers is inderdaad behoorlijk pittig. Ik heb die weg zelf ook al gedaan, en ik moet er niet aan denken welke concentratie er nodig is om een bus daar veilig naar beneden te krijgen. Dat is hard werk.
Maar net hierom waren er twee chauffeurs mee. Een van de twee had die weg al vaker afgelegd.
Eenmaal beneden zijn ze dan gestopt, en heeft de tweede chauffeur het overgenomen. Op het moment van het ongeval zat die tweede man nog maar een paar minuten achter het stuur. Vermoeid zal hij dus niet geweest zijn.
... repeat ...
Oud 21 februari 2013, 07:04   #299
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En al zeker niet bewust met een bus met een hoop onschuldige schoolkinderen en volwassenen en een bestuurder-collega.
Inderdaad. Zelfmoordnijgingen en tegelijk sociopaat? Lijkt me onmogelijk.

Er zijn een hoop andere mogelijke verklaringen. Een plots herseninfarct bijvoorbeeld. Zelfs gezonde mensen waar men niks vermoed vallen plots dood.
Ik denk dat we het nooit zullen weten. Het blijft een tragisch ongeval. Dat de ouders van die kinderen dat nog niet verwerkt hebben (en dat sommige het nooit zullen verwerken) begrijp ik. Dat echter wil niet zeggen dat er meer aan de hand is, of dat men ergens iets verborgen houdt.
... repeat ...
Oud 21 februari 2013, 10:01   #300
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Of heb jij een bron van zelfmoordgevallen in die orde ?

Lees beter eens wat zijn vrouw van die zelfmoordgeruchten denkt.
Hoewel ik zeker niet wil suggereren dat het hier zelfmoord was (dat hij antidepressiva nam vind ik wat dat betreft wel erg dunnetjes als bewijs), zijn er wel degelijk 'zelfmoordgevallen in die orde': SilkAir vlucht 185 was naar alle waarschijnlijkheid zelfmoord door de piloot, die meer dan 100 man meesleurde in de dood, en ook van EgyptAir vlucht 990 vermoedt men dat het zelfmoord was. Hier waren er meer dan 200 doden.

Maar nogmaals, dat wil zeker niet zeggen dat hier hetzelfde gebeurd is.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be