![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Marie. We zijn oud genoeg om tijden meegemaakt te hebben toen van verdoving van dieren nog geen sprake was. Zo lang is dit nog niet geleden. Ik neem aan dat je tot dan een fervent vegetarier was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moslims vragen daar niet om. Pizza eet ik ook het liefst bij de Italiaan, en couscous bij de Marokkaan. En voor een trappist ga ik niet op het terras van een theehuis gaan zitten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.mustaqim.co.uk/halalstudy.htm Ik heb nog andere bijdragen in die zin gelezen. De Joodse gemeenschap voert dan weer aan dat de enige periode waarin ritueel slachten verboden was, de nazi-bezetting was. Om de terechte gevoeligheid van de Joodse gemeenschap omtrent dit thema te respecteren, maan ik dus aan tot sereniteit in het debat.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook. Je zal toch met betere argumenten over de brug moeten komen, ipv populistische frustraties waar uiteindelijk niemand beter van wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het mag trouwens niet de bedoeling zijn om ritueel slachten te verbieden. Er wordt vlees als halal verkocht terwijl die dieren wel verdoofd waren. Er zijn genoeg moslims die menen dat halal vlees ook van verdoofd geslachte dieren kunnen komen. De nazi's hadden iets tegen joden - een verbod op rituele slacht kaderde dan ook in een haat tegen joden. Ijveren voor meer dierenwelzijn heeft niets te zien met haat tegen eender wie.
![]() |
![]() |
#286 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sowieso zal de orthodox Joodse gemeenschap het moeilijkst te overtuigen zijn. Zoiets delicaats los je niet op met wetten. De prioriteit moet zijn om de leefomstandigheden van dieren te verbeteren. Zij die daar in alle talen over zwijgen maar wel populistisch hetzen tegen koosjer en halal, zoals Nicolas Sarkozy, nemen een heel zware verantwoordelijkheid op zich.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Banneling
|
![]() En in de middeleeuwen gooiden ze katten van de Ieperse toren, zullen we dat ook ineens maar terug invoeren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Banneling
|
![]() heb je ondertussen al ontdekt wat "halal" betekent? of denk je nog steeds dat het over couscous eten bij de Marokkaan gaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor anderen heeft het ijveren voor meer dierenwelzijn alles te maken met haat tegen bepaalde bevolkingsgroepen. (en eigenlijk niets met dierenwelzijn) Daarom is het belangrijk om een sereen debat te voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of neem een kijkje op: http://www.fve.org/news/press_releas...prior_stunning Eerlijk gezegd kan het me vierkant een worst wezen op welke zere tenen er getrapt moet worden. Het gaat hier niet over het welzijn van een verkeerd gelegd voetpad ofzo eh, het gaat over het welzijn van DIEREN. Dieren die niet voor zichzelf kunnen opkomen, en die beschermd moeten worden door middel van wetten. Ik heb het doorgaans niet voor 'overreglementering', maar wel op dit vlak. Ik deel je mening niet dat de prioriteit ergens anders zou moeten liggen - er kan gerust tegelijk op meerdere sporen tegelijk gewerkt worden.
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#292 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij maakt halal slachten of verdoofd slachten eigenlijk geen zak uit.
Dat dier gaat gewoon dood, en stukken ervan komen op mijn bord. Dingen die wel van toepassing zijn. 1) Nodeloos lijden is uit den boze. 2) Onzichtbare almachtige vrienden zijn gewoon waanbeelden, er mag geen verplichting van uit komen naar anderen toe. 3) Hygiëne en gezondheid zijn belangrijker dan winst (als het niet met winst kan, dan moet het niet, en iets is waard wat de gek ervoor geeft)
![]() |
#293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Banneling
|
![]() Rudy heeft het niet begrepen Bobke. Hij denkt dat "halal" hetzelfde betekent als "iets exotisch".
Een halal pizza is dan voor hem "ene met ananas" Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 9 april 2012 om 08:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 9 april 2012 om 14:58. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je vergelijkt Joden dus met dieren?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dieren nodeloos folteren is voor mij echter geen vrijheid die men zich kan toeëigenen op basis van godsdienstbeleving. Net zoals andere mensen folteren dat niet is. Dat heeft nu echt eens niets te zien met racisme of anti-semitisme. Andere geloofsgroepen mogen van mijn part hun geloof beleven zoals ze willen, en zo wel zijn als ze kunnen, maar NIET ten koste van het welzijn van andere levende wezens. Wat is daar nu racistisch of extreem-rechts aan? Citaat:
Dat betekent niks voor je? ![]() Bovendien is de mening van dierenartsen en biologen in deze toch wel belangrijk. Zij zijn de experten op dit vlak.
![]() |
![]() |
#298 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Banneling
|