Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2012, 12:23   #281
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja kom nu.U zit te zaniken en de janken de Frans-Vlamingen geen Nederlands meer spreken. Dat ze Fransen zijn geworden maar eigenlijk Vlamingen zijn, en zo van die dingen. Dan zeg ik :'ja en'? Zijn de Frans-Vlamingen ongelukkiger dan wij hierdoor?

Kortom, u moet eens af van die oubollige ideeën.
Vermoedelijk wél ja.

Dat gebied in Frankrijk heeft een lagere levensverwachting dan elk van de Nederlandstalige lage landen.

Dat gebied in Frankrijk heeft een lager BNP per persoon dan elk van de Nederlandstalige lage landen.

Dat gebied in Frankrijk heeft een fors hogere werkloosheid dan elk van de Nederlandstalige lage landen.

Dat gebied in Frankrijk heeft een veel lager % hoger onderwijs per persoon dan elk van de Nederlandstalige lage landen.

Het is evident dat dat alles komt doordat men daar is overgeschakeld op het Frans (gedwongen)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2012, 12:28   #282
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet uw naamkaartje nu niet beginnen weg te geven.
Hét ultieme antwoord van het verongelijkte, stamvoetende kind dat zijn tong uitsteekt: Alles-wat-ge-zegt-zijt-ge-zelf.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 12:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2012, 12:31   #283
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Vermoedelijk wél ja.

Dat gebied in Frankrijk heeft een lagere levensverwachting dan elk van de Nederlandstalige lage landen.

Dat gebied in Frankrijk heeft een lager BNP per persoon dan elk van de Nederlandstalige lage landen.

Dat gebied in Frankrijk heeft een fors hogere werkloosheid dan elk van de Nederlandstalige lage landen.

Dat gebied in Frankrijk heeft een veel lager % hoger onderwijs per persoon dan elk van de Nederlandstalige lage landen.

Het is evident dat dat alles komt doordat men daar is overgeschakeld op het Frans (gedwongen)
Ik vroeg ,slimme, of de Frans-Vlamingen daardoor ongelukkiger zijn dan wij. Zij zijn niet gelukkiger noch ongelukkiger. Zij hebben hun levenswijze en wij de onze.

En Nederlanders moeten zeker niet snoeven over hun lage werkloosheid. Wanneer meer dan 72% van hun werkende vrouwen parttime werken, dan is het natuurlijk gemakkelijk pochen over 'lagere' werkloosheid.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 april 2012 om 12:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2012, 12:33   #284
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja en? Zijn de Frans-Vlamingen ongelukkiger dan wij?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
PS En eigenlijk had ik mij over die vraag hoger reeds uitgesproekn. Maar iemand die de diskussie zoekt, die is daar blind voor die zoekt alleen maar nieuwe strijdpunten.
Oud 6 april 2012, 12:39   #285
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vroeg ,slimme, of de Frans-Vlamingen daardoor ongelukkiger zijn dan wij. Zij zijn niet gelukkiger noch ongelukkiger. Zij hebben hun levenswijze en wij de onze.
De dingen die Hollander aanhaalt dragen ontegensprekelijk bij tot geluk.
Maar neen, de schaakspeler Oosten gaat dat nooit toegeven, en nu een boom opzetten over wat nu eigenlijk geluk uitmaakt.....
Citaat:
En Nederlanders moeten zeker niet snoeven over hun lage werkloosheid. Wanneer meer dan 72% van hun werkende vrouwen parttime werken, dan is het natuurlijk gemakkelijk pochen over 'lagere' werkloosheid.
Blijf bij Uw onderwerp, ruziezoeknd klein kind, het gaat niet over de Hollanders.
Of hoe hij steeds maaar nieuwe friktiepunten zoekt!
Terug naar Frans--Vlaanderen!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 12:52.
Oud 6 april 2012, 12:42   #286
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is gewoon zo!
Waarom?
Oud 6 april 2012, 12:47   #287
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg gewoon wat ik te zeggen heb en onderbouw hetgeen ik zeg.
Nee, dat heb je tot nu niet gedaan. Je hebt alleen gezegd dat het zo is, en je hebt een streepje getrokken onder die "is".
Oud 6 april 2012, 12:49   #288
Hollander

Standaard

Citaat:
De negertjes in Kongo hebben ook hun levenswijze. Toch zij die niet beter af dat hun dorp in Kongo ligt in plaats van de Lage Landen. Maar ik besef dat dat relatief is. We kunnen het ze wellicht vragen.
Pakt u anders eens een stukje onderbouwing van uw stelling, want op mijn onderbouwing reageert u niet. Toch zijn dat wel degelijk de feiten. En die zijn niet positief voor Frans-Vlaanderen.

Citaat:
laten we dan eens een NOG relevantere maatstaf hanteren:

sociale uitsluiting en armoede:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j...UbK6aQ&cad=rja

2.1.2. Regional dispersion of overall
deprivation rates

(1) the lack of ability to afford most basic requirements
(2) enforced lack of widely desired possessions;
(3) lack of basic housing facilities
(4) serious problems with accommodation and
(5) problems with the neighbourhood and the
environment.

met dank aan Imageshack.

Hoe doet Les Pays-Bas Français het hier in vergelijking met de andere Pays Bassen? Juist ja, slecht.

Dat komt dus doordat ze zijn overgestapt op het Frans.

Laatst gewijzigd door Hollander : 6 april 2012 om 12:52.
Oud 6 april 2012, 13:00   #289
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En kijk hoe ze overlopen van tevredenheid nu ze zijn opgenmen in de glorierkijke Republiek, dit schrijven ze zelf:

Wij, Vlamingen, heben de gloeiende plicht om ons erfdeel te behouden en vrucht laten dragen – want volkeren zonder verleden zijn ook volkeren zonder toekomst – we verwerpent met trots elke poging tot vervreemding en elke culturele rechtsontvreemding (« culturele dode hand »).

We bevestigen ons recht op onze eigen geschidenis, op de vrijwaring van onze landschappen en van ons stadsschoon, op de bevordering van de Vlaamse streektaal en van dat Nederlands dat sinds altijd onze cultuurtaal is, en dat zo schitterend beoefend werd door Michel De Swaen.

We beklemtonen onze plicht om onze menselijke, sociale en economische verhoudingen volgens onze waarden te beheren en we eisen de ordening van het zelfbestuur, door de plicht verondersteld en opgelegd, voor ons zelf op, inhet politieke kader dat het onze is.

We veroordelen dan ook de centralistische aanslag op ons spaargeld en ons menselijkpotentiel, het in beslag nemen door de staat van onze opvoeding, de media en de economie, het « Libanoniseren » van onze steden, als gevolg van een werelwijde economische wanorde die we aan de kaak stellen.Wij die sinds open staan voor alle winden uit de zee en uit Europa, wijzen elk separatisme en elke verminking af die ons opgedrongen werden in het bloedige tijdperk van het staatsnationlisme.

Bron:Michiel de Swaen Kring.

En uiteraard is dat zeer diplomatisch verwoord. Met azijn kunnen ze trouwens geen Franse vliegen vangen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 13:03.
Oud 6 april 2012, 13:11   #290
Hollander

Standaard

Citaat:
En kijk hoe ze overlopen van tevredenheid nu ze zijn opgenmen in de glorierkijke Republiek, dit schrijven ze zelf:
Ja en duidelijker dan Michiel de Swaen is het ook niet te verwoorden. Maar dat is aan systematisch dove oren gericht:.
Citaat:
Wat claegt gy, heer van Heel, wat doet gy Hollant treuren,
Omdat een wilde Swaen syn kust verlaten heeft?
De Swaen, met een meerder recht, tot rouwe sigh begeeft,
Nu een soo soet verblyf niet meer hem magh gebeuren.

O Hollant ! vreedsaem lant, waerin de vryheyt leeft,
Wat socht ik die vergeefs by uwe nagebueren,
Waer Frans en Castiliaen de rust en vrede schueren,
Waar't hooft der borgery voor vreemde heeren beeft...

O had ik, lieve Lant, in uw begryp gebleven,
Hoe vroylyk wiert myn stem tot singen voorts gedreven,
Of aen de Rotte-stroom, of midden op de Maes!

Nu leef ik in een oort waer vreughde is uytgeweken;
Myn spys is bittre gal, myn sang... Eylaes! Eylaes!
Och! Och! waer heb ik my, misleyde Swaen, versteken!’
mijn gemoed schiet er van vol.

Laatst gewijzigd door Hollander : 6 april 2012 om 13:11.
Oud 6 april 2012, 13:34   #291
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wij, Vlamingen, heben de gloeiende plicht om ons erfdeel te behouden en vrucht laten dragen – want volkeren zonder verleden zijn ook volkeren zonder toekomst – we verwerpent met trots elke poging tot vervreemding en elke culturele rechtsontvreemding (« culturele dode hand »).

We bevestigen ons recht op onze eigen geschidenis, op de vrijwaring van onze landschappen en van ons stadsschoon, op de bevordering van de Vlaamse streektaal en van dat Nederlands dat sinds altijd onze cultuurtaal is, en dat zo schitterend beoefend werd door Michel De Swaen.

We beklemtonen onze plicht om onze menselijke, sociale en economische verhoudingen volgens onze waarden te beheren en we eisen de ordening van het zelfbestuur, door de plicht verondersteld en opgelegd, voor ons zelf op, inhet politieke kader dat het onze is.

We veroordelen dan ook de centralistische aanslag op ons spaargeld en ons menselijkpotentiel, het in beslag nemen door de staat van onze opvoeding, de media en de economie, het « Libanoniseren » van onze steden, als gevolg van een werelwijde economische wanorde die we aan de kaak stellen.Wij die sinds open staan voor alle winden uit de zee en uit Europa, wijzen elk separatisme en elke verminking af die ons opgedrongen werden in het bloedige tijdperk van het staatsnationlisme.

Bron:Michiel de Swaen Kring.

En uiteraard is dat zeer diplomatisch verwoord. Met azijn kunnen ze trouwens geen Franse vliegen vangen.
De Frans-Vlamingen zijn voor het overgrote deel content met hun nationaliteit en met de staat waarin ze nu wonen. Natuurlijk vergeten ze niet dat ze oorspronkelijk Vlamingen zijn. Dat doen de Bretoenen ook voor wat hun 'cultuur' betreft.

"Het overgrote deel van de Frans-Vlamingen is tevreden met de Franse nationaliteit en de Franse staatsstructuur..../.... .Stijdvaardige ideeën als heraanhechting van Frans-Vlaanderen bij Vlaanderen zullen op weinig enthousiasme kunnen rekenen bij de inwoners daar. Lokale politieke initiatieven in die zin in het nabije verleden kwamen gewoon niet van de grond."

Dus, door het lot van de geschiedenis kwam een gedeelte van de Vlamingen bij Frankrijk terecht. Zij zijn dus tevreden en zeker niet ongelukkiger dan wij. En dat is wat ik zeggen wilde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 april 2012 om 13:35.
Oud 6 april 2012, 14:08   #292
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En dat is wat ik zeggen wilde.
Vraag is natuurlijk waarom ge dat wilt zeggen?
Waarom ge diegenen die de Michiel de Swaenkring vertegenwoordigt negeert?
Waarom ge de ekonomische data die Hollander gepost heeft negeert?
Waarom ge U als dusdanig bewust afzet tegen diegenen die solidariteit willen betuigen met bewuste Frans-Vlamingen?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 14:15.
Oud 6 april 2012, 14:38   #293
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vermoedelijk wél ja.

Kan u één reden opgeven die deze economische cijfers linkt aan de taal?

Volgens mij zijn die cijfers eerder een gevolg van braindrain encentralisatie politiek. Dat zien we ook in Vlaanderen en Nederland. Gebieden die verder van de beslissingscentra liggen doen het economisch slechter. mijn regio is daarvan een voorbeeld.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2012, 15:48   #294
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vraag is natuurlijk waarom ge dat wilt zeggen?
Waarom ge diegenen die de Michiel de Swaenkring vertegenwoordigt negeert?
Waarom ge de ekonomische data die Hollander gepost heeft negeert?
Waarom ge U als dusdanig bewust afzet tegen diegenen die solidariteit willen betuigen met bewuste Frans-Vlamingen?
U moet zich vooral niet generen om gans mijn antwoord te citeren.

Het overgrote merendeel van de Frans-Vlamingen vinden het best goed om nu deel uit te maken van Frankrijk.

Zoals ik zei, moesten wij in dat geval zijn geweest,dan waren we ook best tevreden geweest. Nu het is anders voor ons verlopen. Mij ook goed. Ik vind het best dat er zoiets bestaat als België, waar het zeer goed is om te leven en dat ik deel uitmaak van de Nederlandstalige Belgen of Vlamingen. En meer woorden moeten we daar niet meer aan besteden. Want het is het echt niet waard.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 april 2012 om 16:04.
Oud 6 april 2012, 16:43   #295
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Maar stel nu het omgekeerde, dat de Belgische revolutie niet gelukt was en de Nederlanden waren 1 gebleven dan zouden we niet anders geweten hebben en dan zouden we ook gelukkig zijn. Ja of neen?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 16:53.
Oud 6 april 2012, 16:52   #296
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar stel nu het omgekeerde, was de geschiedenis anders gelopen en de Nederlanden waren 1 gebleven dan zouden we niet anders geweten hebben en dan zouden we ook gelukkig zijn. Ja of neen?
Dat weet niemand. Maar ik sluit het zeker niet uit. Zeker niet omdat we dan de Nederlanden zouden hebben gehad van Karel V waar ook de Duitse en de Franse streken en dito invloeden zouden meegespeeld hebben. Hetgeen altijd een verrijking is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 april 2012 om 16:53.
Oud 6 april 2012, 16:54   #297
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Oeps, zie mijn vorige post. Intussen heb ik mij vraag herformuleerd.
Oud 6 april 2012, 17:00   #298
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oeps, zie mijn vorige post. Intussen heb ik mij vraag herformuleerd.
Ja dat zie ik.

Het VKN van Willem had potenties. Zonder twijfel. Maar de heerser deugde niet. We zullen het dus nooit weten of we gelukkig zouden geweest zijn. Moest Willem wijzer zijn geweest, vermoedelijk wel. Maar... Willem was niet wijs.
Oud 6 april 2012, 17:04   #299
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja en duidelijker dan Michiel de Swaen is het ook niet te verwoorden. Maar dat is aan systematisch dove oren gericht:.

mijn gemoed schiet er van vol.
Dat zal wel. Maar deze keer leen ik mijn zakdoek niet meer uit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 april 2012 om 17:05.
Oud 6 april 2012, 17:41   #300
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja dat zie ik.

Het VKN van Willem had potenties. Zonder twijfel. Maar de heerser deugde niet. We zullen het dus nooit weten of we gelukkig zouden geweest zijn. Moest Willem wijzer zijn geweest, vermoedelijk wel. Maar... Willem was niet wijs.
De vraag was niet zozeer of Willem deugde. Voor hoe het zou zijn geweest nu volstaat het toch naar Nederland en België te kijken??

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2012 om 17:45.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be