Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2012, 18:17   #281
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
yep...ik lees het in het voorwoord van Flottielje-admiraal Hofman van de Belgische Marinecomponent in het programmaboekje van de Navy-days dit weekend,en het wordt ondertussen al bevestigd in de pers.De Belgische Regering heeft toestemming verleend voor het uitschrijven van offerte-aanvragen voor 2 patrouille-vaartuigen (Ready-duty),ter vervanging van nog onbenoemde oudere schepen.
Ik vraag me af waarom ter vervanging. We hebben geen 2 oude patrouillevaartuigen, dus die moeten niet vervangen worden. Wat is er mis met 2 schepen extra?

Het is wel handig om zulke schepen te hebben. Snel en toch goed bewapend zullen ze zeker een aanwinst zijn voor de vloot.

Op Mil.be staat er echter nog niet over de aankoop...
Oud 8 juli 2012, 18:29   #282
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Is het concept van een low-level interdictor verouderd, of ligt het gewoon aan het einde van de Koude Oorlog dat daar niet meer in wordt geinvesteerd?

De JSF kan niet snel en laag vliegen dacht ik.
Het concept is volledig los gelaten.
Tijdens Kosovo opereerde het meereneel van de luchtmachten nog met het low-level concept.
De NL en Belgische luchtmacht hadden inmiddel hun F16 MLU en waren vroegtijdig al bezig om over te schakelen naar het medium level hoogte waar de Amerikanen mee waren gaan opereren.
Niet alleen waren ze de eersten die al Swingrole of nu Multirole opereerden, maar konden vanwege medium level ook gelijk volledig ingezet worden.

Het probleem van Low-Level naar Medium Level zit tevens ook in de wapens die men afgooit. Wat werkt op low-level gaat vaak/soms niet op medium level.

Vanwege het feit dat een F35 al zijn bewapening intern heeft, heeft deze veel minder luchtweerstand dan elke ander gevechtsviegtuig welke op lage hoogten vliegt, dus ....
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 18:42   #283
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ik vraag me af waarom ter vervanging. We hebben geen 2 oude patrouillevaartuigen, dus die moeten niet vervangen worden. Wat is er mis met 2 schepen extra?

Het is wel handig om zulke schepen te hebben. Snel en toch goed bewapend zullen ze zeker een aanwinst zijn voor de vloot.

Op Mil.be staat er echter nog niet over de aankoop...
Zou mooi zijn als deze aangeschaft kunnen gaan worden.
Voor een goede balans en het sentiment zou een Frans of Brits vaartuig zeker te verkiezen zijn boven Hollands spul.
Oud 8 juli 2012, 18:45   #284
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zou mooi zijn als deze aangeschaft kunnen gaan worden.
Voor een goede balans en het sentiment zou een Frans of Brits vaartuig zeker te verkiezen zijn boven Hollands spul.
Voor een goed sentiment zou ik eerder opteren voor een Brits of een Hollands vaartuig.
We pompen al genoeg geld in de Fransen...
Oud 8 juli 2012, 18:54   #285
Adrian M

Standaard

Citaat:
Voor een goed sentiment zou ik eerder opteren voor een Brits of een Hollands vaartuig.
Me afgevraagd ... jullie bouwden destijds mee, samen met de Fransen aan de huidige mijnenjagers.
Zou dit iets voor de Belgische scheepsbouw kunnen zijn om een opvolger te ontwikkelen?

Wel eens bij stil gestaan hoe belangrijk de mijnenjagers van België en NL zijn binnen de Nato? Heb die cijfers nog ergens.
Er is sterk op bezuinigd binnen de Nato (EU). Dacht dat onze gezamenlijke capaciteit meer dan 20% uitmaakt van het totaal?
(Niet clever om door onze beide landen op te bezuinigen daar waar we nog wat te bieden hebben)
Jullie hebt bovendien een zeer vooraanstaande positie gezien de kennis van het mijnenjagen en de opleiding daarin voor ook andere Nato landen.
Oud 8 juli 2012, 18:58   #286
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Me afgevraagd ... jullie bouwden destijds mee, samen met de Fransen aan de huidige mijnenjagers.
Zou dit iets voor de Belgische scheepsbouw kunnen zijn om een opvolger te ontwikkelen?

Wel eens bij stil gestaan hoe belangrijk de mijnenjagers van België en NL zijn binnen de Nato? Heb die cijfers nog ergens.
Er is sterk op bezuinigd binnen de Nato (EU). Dacht dat onze gezamenlijke capaciteit meer dan 20% uitmaakt van het totaal?
(Niet clever om door onze beide landen op te bezuinigen daar waar we nog wat te bieden hebben)
Jullie hebt bovendien een zeer vooraanstaande positie gezien de kennis van het mijnenjagen en de opleiding daarin voor ook andere Nato landen.
Ik weet niet hoe het zit met Cockerill te Hoboken, maar de Boelwerf te Temse is gesloten, dus als Cockerill nog bouwt hebben wij nog 1 grote scheepswerf in dit land, en ik denk niet dat die nog capabel is om serieuze schepen te bouwen (maw, of de kennis en/of de infrastructuur er nog is).

We hebben nu nog 6 mijnenvegers. Naar ik heb vernomen behoren die (ook al zijn ze van '74) nog steeds bij de wereldtop. Het zou inderdaad zonde zijn moesten die verdwijnen zonder deftige vervanging, want zoals je al zei: dat is het enige dat wij goed doen op maritiem vlak.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 8 juli 2012 om 19:00.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 19:05   #287
Adrian M

Standaard

Citaat:
Zou dan voor een Brits ontwerp gaan. Nog meer Hollands spul lijkt me gezien het sentiment niet een pré.

Of mogelijk een ontwerp aankopen en geheel zelf bouwen en aanpassen?
De Bay class van de Britten is een aangekocht Nederlands ontwerp welke ze aangepast hebben.

Quote: Three shipyards responded, but only Swan Hunter's design met all the tender requirements.
Their offer was based on the Royal Schelde Enforcer design; a joint project between the Dutch and Spanish resulting in the Rotterdam class and Galicia class amphibious warfare ships.
The main difference of the British ships is the lack of a helicopter hangar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bay_cla...ding_ship_dock
Oud 8 juli 2012, 19:08   #288
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zou dan voor een Brits ontwerp gaan. Nog meer Hollands spul lijkt me gezien het sentiment niet een pré.

Of mogelijk een ontwerp aankopen en geheel zelf bouwen en aanpassen?
De Bay class van de Britten is een aangekocht Nederlands ontwerp welke ze aangepast hebben.

Quote: Three shipyards responded, but only Swan Hunter's design met all the tender requirements.
Their offer was based on the Royal Schelde Enforcer design; a joint project between the Dutch and Spanish resulting in the Rotterdam class and Galicia class amphibious warfare ships.
The main difference of the British ships is the lack of a helicopter hangar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bay_cla...ding_ship_dock
Men heeft ervoor geopteerd, maar weer weerlegd. De basis van Zeebrugge is te klein voor zo'n ding...
Oud 8 juli 2012, 19:14   #289
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoe het zit met Cockerill te Hoboken, maar de Boelwerf te Temse is gesloten, dus als Cockerill nog bouwt hebben wij nog 1 grote scheepswerf in dit land, en ik denk niet dat die nog capabel is om serieuze schepen te bouwen (maw, of de kennis en/of de infrastructuur er nog is).

We hebben nu nog 6 mijnenvegers. Naar ik heb vernomen behoren die (ook al zijn ze van '74) nog steeds bij de wereldtop. Het zou inderdaad zonde zijn moesten die verdwijnen zonder deftige vervanging, want zoals je al zei: dat is het enige dat wij goed doen op maritiem vlak.
Laatste in zoverre met je eens dat voor allebei de Marines geldt, gezamenlijk hebben we in ieder geval nog 8 fregatten te bieden.
Ieder apart brengen we niet veel meer in de vaart. Met die zes stuks van ons is het eveneens armoe troef.
Oud 8 juli 2012, 19:17   #290
Adrian M

Standaard

Citaat:
Men heeft ervoor geopteerd, maar weer weerlegd. De basis van Zeebrugge is te klein voor zo'n ding...
Doelde eigenlijk op een ontwerp aankopen van een patrouillevaartuig welke jullie hier aangeven. Waarom niet zelf bouwen?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 8 juli 2012 om 19:17.
Oud 8 juli 2012, 19:21   #291
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Doelde eigenlijk op een ontwerp aankopen van een patrouillevaartuig welke jullie hier aangeven. Waarom niet zelf bouwen?
Zoiets kunnen wij niet meer. De kennis is verdwenen met de Boelwerf. Zoals ik al zei: ik denk dat Cockerill ook failliet is, of toch minstens de kennis de infrastuctuur niet heeft om zulke schepen te bouwen.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 8 juli 2012 om 19:21.
Oud 8 juli 2012, 19:21   #292
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Laatste in zoverre met je eens dat voor allebei de Marines geldt, gezamenlijk hebben we in ieder geval nog 8 fregatten te bieden.
Ieder apart brengen we niet veel meer in de vaart. Met die zes stuks van ons is het eveneens armoe troef.
8 fregatten zijn beter als geen, alleszinds. En 12 mijnenvegers lijkt mij ruim voldoende voor de landen, niet?

Laatst gewijzigd door Schelfie : 8 juli 2012 om 19:22.
Oud 8 juli 2012, 19:24   #293
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor "Ready Duty"(zoals de naam het zegt,een dergelijke schip moet vrijwel onmiddelijk kunnen uitrukken in de territoriale wateren) is de Stern beschikbaar....Dit is een vroeger Zweeds kustwachtvaartuig.
Dat was er gekomen nadat lange tijd de marine als "ready duty" hoogstens een mijnenvegertje snel kon doen uitrukken om,bijvoorbeeld Nederlandse en Franse deugnieten die in de territoriale wateren visten achterna te zitten...(hetgeen hoogstens grappig was maar kom )
Ook voor reddingsakties kan het interessant zijn een tamelijk "hoogzee"- schip snel klaar te hebben.Er komen ongetwijfeld nog omstandigheden dat een helikopter niet alles kan..

Een fregat,door zijn omvang alleen al,is nooit "ready duty" uit te varen.

Tijdens het recente conflict in Libie was dan weer toevallig een Belgische mijnenjager in de Middellandse zee.
Mijnen zijn toen niet gevonden,maar de mijnenjager fungeerde dan maar als scheepvaart-controlevaartuig....Niet echt de juiste rol,maar kom....plantrekken nietwaar

Kortom,van onze zes mijnenjagers hebben we er waarschijnlijk ,gezien de gewijzigde omstandigheden en de veranderende eisen aan de marine waarschijnlijk 1 a 2 te veel,maar we zouden onderhand wel niet 1,maar 2 patrouille-schepen kunnen gebruiken...eentje voor onze eigen kust,en eentje waar de wind roept en waar een fregat wat overdreven zou kunnen zijn....Dergelijke niet al te grote,niet al te zwaar bewapende,maar multi-functionele oorlogsbodems zijn de toekomst en worden momenteel door vrijwel alle marines in aantallen besteld!

Als ik ondertussen het onderzoeksscheepje Belgica wat zielig zie liggen roesten achterin de haven bedenk ik me dan wel,komaan,verschroot dat ding,en gooi alle wetenschappelijke apparatuur in de Stern als die vrij komt

Laatst gewijzigd door kelt : 8 juli 2012 om 19:31.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 19:27   #294
Schelfie
Minister-President

Standaard

Het beste "Ready - duty schip". Moderner dan alle andere sloepen van de Belgische marine bij elkaar...

Laatst gewijzigd door Schelfie : 8 juli 2012 om 19:27.
Oud 8 juli 2012, 19:48   #295
Adrian M

Standaard

Boodschap van de COM
‘Scherp blijven!’

Flottieljeadmiraal Michel Hofman

Quote: Tenslotte wil ik ook terugkomen op de goedkeuring van het Plan Investeringen voor Defensie en Veiligheid (PIDV).

Op 11 mei werd het door de Ministerraad goedgekeurd. Een onderdeel van het plan bestaat in de verwerving van twee moderne patrouillevaartuigen ter vervanging van de verouderde, en ja versleten RDS.

Uitstekend nieuws dus voor het personeel van deze eenheden die nu uitzicht krijgt op nieuwe en moderne platformen wat hen zal toelaten veilig, professioneel en comfortabel te opereren in het volledige spectrum van de kustwacht activiteiten.
Ook voor de Marine is het uitstekend nieuws. De komst van deze nieuwe platformen biedt natuurlijk perspectieven voor de uitbreiding en verdieping van de samenwerking met alle Kustwacht partners.
Met de komst van nieuwe platformen zal het Maritiem Informatie Kruispunt - en uiteindelijk ook het MRCC in Oostende - meer armslag krijgen, en kunnen we streven naar meer efficiëntie in het gebruik van middelen voor de Belgische kust.
Maar, laat ons niet te vlug vooruitlopen, er is nog een lange weg te gaan alvorens we deze nieuwe schepen mogen verwelkomen in de vloot, maar de weg is ingeslagen. Afwerken is de boodschap!

http://www.lmb-bzb.be/9%20Annonces.html
Oud 8 juli 2012, 20:15   #296
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ AnarchChristophe.. Yep, maar als je ze dan toch stuurt, heeft men wel de verplichting dat ze nun werk goed kunnen doen en niet met enorme risico's dat ze zelf het slachtoffer worden.

By the way, wij trokken destijds richting Srebrenica vanwege vooral ook sterke druk vanuit de NL bevolking. Soort sympathie voor de zielige Bosniers, vanwege nog WOII of zo.
Ze gingen op pad en totaal onbewapend om ook maar iets te kunnen doen.

Jullie verloren 10 man in Rwanda. Kan je dat echt geen moer schelen?
Ben ik niet eens een Belg, maar raakte destijds zelfs mij. Bij een Amerikaan of een Brit raakt dat niet zo, maar jullie zijn nu eenmaal wel onze buur
Neen, dat kan mij geen moer schelen. Dat zijn 10 minder Rambo-wanna-be moordenaars om uit te betalen.
Oud 8 juli 2012, 20:22   #297
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Als de radar telkens uit moet, dan bereikt ARM zijn doel. En krijg je een deel van je bommenwerpers, die laag zullen vliegen, door. Zij kunnen dan stukje per beetje je AA-infrastructuur vernietigen.
In tegendeel. Al gehoord van Zoltan Dani? Een Servische luitenant kolonel die zijn SAM-team trainde in het vlug inschakelen en terug uitschakelen en reloceren van hun SAM-batterij. Met één simpele regel: na 2X 20 seconden de FCR radar in te schakelen moest het team inpakken en zich verplaatsten, of ze nu gevuurd hadden of niet. Die man is met zijn team niet enkel verantwoordelijk voor het beroemde neerhalen van een F-117 Night Hawk stealth jachtbommenwerper, maar haalde tijden dat jaar (1999) ook een F-16C neer en beschadigde nog een andere Night Hawk. Dat allemaal met een enkele oude SA-3 batterij (predateerde de Vietnam-oorlog) en een goede tactiek voor het in- en uitschakelen van de radar. De SAM-batterij en het team overleefden overigen de hele oorlog.

Een andere techniek die de Serviërs toepasten was het plaatsen van oude Mig-radars ter afleiding van de (H)ARM's.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 8 juli 2012 om 20:36.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 20:27   #298
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Te traag. Vliegtuigen zijn snel, dus je moet ze snel kunnen onderscheppen, en je moet snel extra anti-air wapens kunnen bijschakelen tegen vliegtuigen die een secundaire bedreiging vormen bij andere missies. Taken waarvoor een (klein) gevechtsvliegtuig het meest geschikt is. Met het bereik van je raketten kan je een deel van deze capaciteit overbodig maken, maar niet alles. De vijandelijke raketten zullen namelijk ook een bepaald bereik hebben, en dus nog redelijk wat grond die je dacht afgedekt te hebben kunnen bombarderen.
Te traag? Een S-300, zo'n lompe oude Soviet-raket haalde met gemak Mach 4. Dat doet geen enkel jet na.
Oud 8 juli 2012, 20:41   #299
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Neen, dat kan mij geen moer schelen. Dat zijn 10 minder Rambo-wanna-be moordenaars om uit te betalen.
Tja … enerzijds heb je het over Zoltan Dani, een Servische luitenant-kolonel, het beroemde neerhalen van een beroemde neerhalen van een F-117 Night Hawk en het team
de hele oorlog overleefde ....... anderzijds over Belgische militairen: “dat kan mij geen moer schelen. Dat zijn 10 minder Rambo-wanna-be moordenaars om uit te betalen.
Oud 8 juli 2012, 20:45   #300
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja … enerzijds heb je het over Zoltan Dani, een Servische luitenant-kolonel, het beroemde neerhalen van een beroemde neerhalen van een F-117 Night Hawk en het team
de hele oorlog overleefde ....... anderzijds over Belgische militairen: “dat kan mij geen moer schelen. Dat zijn 10 minder Rambo-wanna-be moordenaars om uit te betalen.
Ik heb geen speciale bewondering voor Zoltan Dani ofzo. Ik haalde het voorbeeld gewoon even aan. Ik kan wel veel respect opbrengen voor mensen die voor hun vrijheid vechten, ik ben geen pacifist. Maar ook geen militarist, het is niet aan ons om Rambo te gaan spelen in Afrika and het Midden-Oosten.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 8 juli 2012 om 21:01.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be