Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2014, 17:06   #281
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
Beter Engels dan frans....
Neen, beter Engels en Frans.
Als inwoner van België eerst Frans.
En de Franstaligen kennen noch Nederlands noch Engels op wat uitzonderingen na!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 17:18   #282
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Neen, beter Engels en Frans.
En de Franstaligen kennen noch Nederlands noch Engels op wat uitzonderingen na!
Hmm nee ik vind toch Engels voor het Frans hoor. Hoewel ik mijn niveau van Frans wil verbeteren heb ik het tot nu toe bitter weinig nodig gehad, Engels daarentegen wel frequent voor vakliteratuur, onderzoek, communicatie etc.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 17:21   #283
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Op het bedrijf gebruik ik hoofdzakelijk Frans en Engels soms Spaans, uitzonderlijk al eens Duits (een ramp). Lezen is hoofdzakelijk Frans en Engels en thuis spreek ik Engels en een heel klein beetje Chinees. ...
Het zal best.

Het gaat hier niet om jouw persoonlijke situatie maar het grotere plaatje.

Beroepsmatig heeft ongeveer 3 % van de Vlamingen Frans nodig. Dat lag 100 jaar geleden een stuk hoger.

Vroeger had je Engels nodig op internet. Nu wordt vrijwel alles in het Nederlands voorgeschoteld. Van feesboek tot gebruiksaanwijzingen.

Citaat:

Oh, is het nu ineens geen Arabisch meer dan?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 3 januari 2014 om 17:23.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 17:26   #284
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In het Vlaams Parlement.
Het AZ van de VUB.
Op de campus van de VUB.
In de Plukvogel .
Kent er iemand nog enkele adresjes in Brussel waar je als Nederlandstalige met open armen in het Nederlands verwelkomd wordt?
Bozar...? Zo ging ik met een buurvrouw naar een tentoonstelling en zij meende dat het nodig was haar (schabouwelijk, nooit gebruikt) Frans boven te halen om in deze organizatie informatie te vragen.

BOZAR : yeps. Afkomstig van Beaux Arts, een nederlandser konden ze niet vinden voor die lompe achterlijke vloms boeren die niks van kunst kennen behalve kunstmest.

Nochtans verplicht tweetalig wegens betaald met Vlaams geld.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 17:29   #285
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op het bedrijf gebruik ik hoofdzakelijk Frans en Engels soms Spaans, uitzonderlijk al eens Duits (een ramp). Lezen is hoofdzakelijk Frans en Engels en thuis spreek ik Engels en een heel klein beetje Chinees. Nederlands is één van de communicatie talen, intern op het bureel, boodschappen, terloops media etc maar zeker niet de belangrijkste.

Naargelang je afkomst, job, relaties etc winnen andere talen op persoonlijk vlak aan belang en vermindert het belang van de eigen streektaal.
In mijn job heb ik nooit, maar dan ook nooit Frans nodig gehad. Het was dan ook een Amerikaanse firma, waar de lingua Franca het Engels was.
De enigen met wie we wel problemen hadden en die geen Engels WILDEN spreken waren de Fransen. Die heb ik gedwongen om mijn Engelse teksten dan maar te laten vertalen, ik vertikte het om hen op hun wenken te bedienen.

Dit neemt niet weg dat mijn spreektaal nog steeds Nederlands is, vermits mijn sociaal leven nogal uitgebreid bestaat uit mede-vlamingen. Iets wat me normaal lijkt als aboriginal inwoner van een land.
Ik zie niet wat mijn afkomst daarmee te maken heeft. Moest ik emigreren zou mijn spreektaal aangepast zijn en zou ik de taal van het nieuwe land met de nieuwe sociale contacten gebruiken, zoals ik dit tijdens mijn lange periode in Engeland deed: gewoon Engels met de Engelsen praten... blijkt een unicum te zijn als ik de nieuwe kolonisten hier bezigzie.

nochtans één lichtpuntje: eergisteren zag ik drie negertjes samen spelen terwijl ze gewoon Nederlands spraken onder elkaar. Waarschijnlijk komen ze uit verschillende regio's in Afrika zodat ze enkel Nederlands als communicatietaal met elkaar hadden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 januari 2014 om 17:33.
Oud 3 januari 2014, 17:39   #286
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Daarom hoeft het nog niet als enige verplichte tweede taal in de Vlaamse scholen.

Dat is een politiek statement.

De verplichting streelt enkel de Vlaamse nood aan horigheid.
Het blijft logisch dat in een land waar twee talen worden gehanteerd beide landsgedeelten die taal aangeleerd krijgen en machtig zijn. Dat is al lang zo voor de Nederlandstaligen maar de Franstaligen alhier hebben daar iewat teveel pretentie voor EN zijn veelal te lui en/of ongeschikt om andere talen te leren!
Indien in Vlaanderen de "tweede taal" meer uren krijgt dan de derde taal moeten we ook vaststellen dat Engels leren gemakkelijker gaat dan Frans. Zelfs vele Franstaligen hebben moeite met hun taal, schriftelijk dan! Neem maar eens wat lezersbrieven door in Franstalige kranten! Zoveel taalstommiteiten ga je niet vinden van Vlamingen in hun kranten!
En dan heb je nog de vaststelling dat de hedendaagse jeugd inderdaad meer interesse heeft voor het Engels. Veel Vlaamse ouders zitten hun kinderen niet meer aan te manen om vooral "goed Frans te leren" zoals vroeger!
Oud 3 januari 2014, 17:44   #287
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Ik denk eerder, dat ze het blijven verdedigen (wat niet gelijk is aan opdringen) in ruil voor 'toffe postjes'.

In ruil voor die toffe postjes, is het mede verdedigen van Frans als verplichte tweede taal in het Vlaams onderwijs, slechts één item. Er wordt veel meer dan dat alleen toegegeven.

Ik ben er wel mee akkoord, dat dit punt een zeer zware toegeving is; en dat dit moeilijk (om niet te zeggen, 'helemaal niet') te vergeven/vergeten.
En toch denk ik dat dat bij de meeste mensen geen enkele invloed heeft op hun houding tov het Frans in ons landje! Stel het op gelijke voet met het Engels en dat zal niets veranderen.
Oud 3 januari 2014, 17:48   #288
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Als wij hetzelfde doen beginnen ze direct met racist te roepen en de jaren '30 boven te halen, kijk wat een heisa ze maken in Menen voor iets wat doodnormaal is in elk ander land.

Engels en Chinees is geen bedreiging voor onze eigen taal dus niets mis mee, het Frans en Arabisch daarentegen wel. Het gaat om prioriteiten.
En dat is wellicht het grappige aan onze situatie: zeker in Brussel zal het "Arabisch" binnen een paar decennia hoogtij vieren ten koste van het Frans en het Nederlands...
Wanneer twee honden vechten om een been...
Oud 3 januari 2014, 17:50   #289
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Wallonië hebben ze DE KEUZE, nuance. Een keuze is iets anders dan een verplichting.
En ze brengen van beide niet veel terecht.
Oud 3 januari 2014, 17:55   #290
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
En niet van de dapper Walen.
Niet vergeten: het probleem is niet zozeer dat Vlamingen te weinig Frans kennen maar dat de Walen en Brusselaars geen Nederlands willen kennen.
Nu trekt het Nederlands iets meer volk in de school omdat ze meer en meer moeten vaststellen dat er meer jobs te rapen zijn als ze Nederlands kennen!
Its the economy...stupid! Zoals er ergens ene zei...
Oud 3 januari 2014, 17:59   #291
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Vreemd, heel vreemd dat geen kat (op Superstaaf na) de nood voelt om op deze anecdote te reageren...
Die Turkse prachtmeid die tot je verwondering zo goed Nederlands praatte zit niet met dat "superioriteitsgevoel" dat de Franstaligen decennialang werd aangekweekt. Ze maakte gewoon een logische keuze.
Oud 3 januari 2014, 18:17   #292
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toch denk ik dat dat bij de meeste mensen geen enkele invloed heeft op hun houding tov het Frans in ons landje!
In ander buurlanden van Frankrijk waar geen verplicht Frans is, ligt het aantal kinderen dat het vak kiest tussen de 3 en 9 procent.

In Wallonie kiest 37 procent Nederlands. Daar zal Vlaanderen ook wel zitten bij loslaten van de verplichting.

Citaat:
Niet vergeten: het probleem is niet zozeer dat Vlamingen te weinig Frans kennen
...
Het niveau van Frans van de Vlaming is om te janken.

Citaat:
.... maar dat de ... Brusselaars geen Nederlands willen kennen.
...
Meer dan 20 procent van de FR Brusselaars gaat in het Nederlands naar school.
Veel van dezelfde zullen echter , net als in een winkel, of in de Rand, geen Nederlands met jou spreken. Je stelt je hier op als een slaafje. Daar past slechts minachting.

Maar daarom spreekt deze groep wel degelijk erg goed Nederlands. Zonder dialect.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 3 januari 2014 om 18:21.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 18:22   #293
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Bozar...? Zo ging ik met een buurvrouw naar een tentoonstelling en zij meende dat het nodig was haar (schabouwelijk, nooit gebruikt) Frans boven te halen om in deze organizatie informatie te vragen.

BOZAR : yeps. Afkomstig van Beaux Arts, een nederlandser konden ze niet vinden voor die lompe achterlijke vloms boeren die niks van kunst kennen behalve kunstmest.

Nochtans verplicht tweetalig wegens betaald met Vlaams geld.
Bozar is Brussels, een mengeling van Frans en Brabants dialect.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 18:39   #294
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Bozar is Brussels, een mengeling van Frans en Brabants dialect.
En ik maar denken dat het een federale bedoening was....

Brabants dialect is volgens jou ook Frans precies?

Oud 3 januari 2014, 19:07   #295
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In mijn job heb ik nooit, maar dan ook nooit Frans nodig gehad. Het was dan ook een Amerikaanse firma, waar de lingua Franca het Engels was.
De enigen met wie we wel problemen hadden en die geen Engels WILDEN spreken waren de Fransen. Die heb ik gedwongen om mijn Engelse teksten dan maar te laten vertalen, ik vertikte het om hen op hun wenken te bedienen.

Dit neemt niet weg dat mijn spreektaal nog steeds Nederlands is, vermits mijn sociaal leven nogal uitgebreid bestaat uit mede-vlamingen. Iets wat me normaal lijkt als aboriginal inwoner van een land.
Ik zie niet wat mijn afkomst daarmee te maken heeft. Moest ik emigreren zou mijn spreektaal aangepast zijn en zou ik de taal van het nieuwe land met de nieuwe sociale contacten gebruiken, zoals ik dit tijdens mijn lange periode in Engeland deed: gewoon Engels met de Engelsen praten... blijkt een unicum te zijn als ik de nieuwe kolonisten hier bezigzie.

nochtans één lichtpuntje: eergisteren zag ik drie negertjes samen spelen terwijl ze gewoon Nederlands spraken onder elkaar. Waarschijnlijk komen ze uit verschillende regio's in Afrika zodat ze enkel Nederlands als communicatietaal met elkaar hadden.
Mijn vader kwam van Parijs en ik heb feitelijk nooit Nederlands geleerd (daarom soms mijn dt fouten en Franse constructie van mijn zinnen). Op zakelijk gebied gebruik ik hoofdzakelijk Frans en Engels. Thuis spreek ik Engels en een beetje Chinees met mijn Chinese vriendin.

Je kan geen twee situaties vergelijken.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 19:17   #296
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn vader kwam van Parijs en ik heb feitelijk nooit Nederlands geleerd (daarom soms mijn dt fouten en Franse constructie van mijn zinnen). Op zakelijk gebied gebruik ik hoofdzakelijk Frans en Engels. Thuis spreek ik Engels en een beetje Chinees met mijn Chinese vriendin.

Je kan geen twee situaties vergelijken.
Dus je bent een buitenlander die op een Nederlandstalig forum spuugt op de Nederlandse taal en cultuur?
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 19:19   #297
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
In ander buurlanden van Frankrijk waar geen verplicht Frans is, ligt het aantal kinderen dat het vak kiest tussen de 3 en 9 procent.

In Wallonie kiest 37 procent Nederlands. Daar zal Vlaanderen ook wel zitten bij loslaten van de verplichting.

Het niveau van Frans van de Vlaming is om te janken.

Meer dan 20 procent van de FR Brusselaars gaat in het Nederlands naar school.
Veel van dezelfde zullen echter , net als in een winkel, of in de Rand, geen Nederlands met jou spreken. Je stelt je hier op als een slaafje. Daar past slechts minachting.

Maar daarom spreekt deze groep wel degelijk erg goed Nederlands. Zonder dialect.
In de buurlanden van Frankrijk spreekt men weinig Frans. Juist. Maakte het een tijdje geleden zelf mee juist over de Franse grens in Spanje: heb serieus moeten zoeken naar iemand die voldoende Frans praatte en verstond...
Neem bvb de Duitsers, daar zijn er wel een flink aantal die Frans aankunnen.
Er zijn veel Nederlanders die een flink mondje Duits en Engels aankunnen enz
Er zijn landen waar de vreemde talenkennis op een héél laag pitje staat. We kunnen onze Franstalige Belgen vooral als slechte voorbeelden opvoeren! We hoeven daar niet per se bij te horen zeker?

37% Walen kiest Nederlands op school...maar wat kennen ze ervan als ze de school verlaten? Veel van hun lesgevers "Nederlandse taal" zitten zelf te broddelen! Simpel: het niveau van het Franstalig onderwijs algemeen gezien is beneden alles.
Diegenen die in de Vlaamse scholen zitten, daar valt op termijn iets meer van te verwachten, vooral als ze nadien een job vangen waar ze dat Nederlands zullen kunnen/moeten gebruiken. Het is een bekend gegeven dat het voor Franstaligen soms een hele opgave is om een echte "tweetalige" naar voor te schuiven als dat echt nodig is voor één of andere belangrijke job! En dat lossen ze soms op met politiek gefoefel of gewoon hun voeten er aan vegen en doen alsof ze voldoende Nederlands kennen zoals destijds Happart bvb...

Het niveau van het Frans van onze leerlingen is inderdaad sterk gedaald, en dat hebben de Franstaligen aan zichzelf te danken met hun houding. Meer mensen en ook jongeren zijn nu meer op de hoogte over hetgeen we aan onze Franstalige Belgen hebben. Het feit dat het Engels meer doorgebroken is, zelfs met minder uren dan Frans, zorgt ook voor minder interesse voor het Frans. Wanneer je twee vreemde talen te leren krijgt dan ken je van beide minder dan wanneer je maar één vreemde taal te leren hebt.
Nogmaals: we moeten geen Frans leren en kennen om onze Walen en Brusselaars te plezieren. Maar omdat Frankrijk ons voornaamste vakantieland is, en omdat ook vele niet-Belgen ook die taal kennen enz
We hoeven daarom echt niet de "onderdanige Vlaming" uit te hangen! We hebben gewoon een streepje voor op hen!

Ik "stel me helemaal niet op als slaafje", maar we moeten het kind niet met het badwater weggooien!

Laatst gewijzigd door andev : 3 januari 2014 om 19:29.
Oud 3 januari 2014, 19:25   #298
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dus je bent een buitenlander die op een Nederlandstalig forum spuugt op de Nederlandse taal en cultuur?
Als het op gescheld uitdraait hoeft het niet. Ik vraag me trouwens af waar ik op Nederlands gespuugt heb. Ik ben Belg en heb het geluk vele talen te kunnen spreken wat helaas bij de huidige jongere generatie minder en minder het geval is. Tenzij men het Hollywood fuck en shit Amerikaans ook als een taal beschouwt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 19:32   #299
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als het op gescheld uitdraait hoeft het niet. Ik vraag me trouwens af waar ik op Nederlands gespuugt heb. Ik ben Belg en heb het geluk vele talen te kunnen spreken wat helaas bij de huidige jongere generatie minder en minder het geval is. Tenzij men het Hollywood fuck en shit Amerikaans ook als een taal beschouwt.
Was niet te ernstig bedoeld. Was ook niet scheldend bedoeld, maar op een Franstalig forum zie ik zelden mensen zeggen 'We zijn niet de 19de eeuw meer, Frans stelt nikske voor. Waarom niet Frankrijk op termijn Engelstalig maken?'

Dat is een stropop van me, toegegeven, maar het feit blijft dat het Nederlands belangrijk blijft voor Vlaanderen en Nederland, net zoals het Zweeds belangrijk is in Zweden en het Fins in Finland.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 19:43   #300
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Het is vooral elke dag goed te zien welke taal de Vlaamse overheid zélf inferieur vindt:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85 % Engelstalig
Je bent een onverbeterlijke leugenaar. Je percentages kloppen langs geen kanten. Ik heb ze al verschillende keren weerlegd maar je blijft volharden in je onzin. Hier volgen de juiste cijfers :

Vlaamse radiozenders : 25 �* 30 % Engelstalig
Vlaamse tvzenders : 100 % Nederlandstalig.

Voor de mensen die jouw leugens geloven leg ik even uit hoe je te werk gaat.

Radio : één of andere commerciële zender die bijna uitsluitend Engelstalig werk brengt.

TV : hier bak je het nog bruiner. Een anderstalig programma, weze het een film, documentaire of intervieuw met Nederlandstalige ondertiteling wordt door jou als Engelstalig beschouwd. Ongelooflijk! Maar ik ken de reden waarom je raaskalt. Je bent een franskiljon voor wie alle programma's gedubd moeten zijn : je reinste taalvervuiling voor iedereen die iets van film kent.

Feitelijk ben je een cultuurbarbaar. Buiten wat gezwets over Nederlandstalige rap ken je niks van klassieke muziek, jazz, country, cajun, rock en noem maar op. Maar liegen kan je als de beste.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be