Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2014, 15:02   #281
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Spijtig voor hun....de statutaire ambtenaar daarentegen wordt ook niet beloond met alle 2 jaar het nieuwste BMW model een gratis internetaansluiting ....een tankkaart en een deelname in de winst !
Je zou verschieten welke voordelen sommige ambtenaren hebben . Hier aan de gemeente hebben ze ook maaltijdcheques en een gratis hospitalisatieverzekering.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 15:06   #282
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Dat is allemaal niet ter zake.
Waarom voorrechten als je in één of ander examen slaagt ?
Trouwens de contractuelen die aan de staat werken zijn toch ook in een examen geslaagd , neem ik aan .
In welk aanwervingsexamen is een kleuterleidster dan geslaagd ?
Ja wie slaagt in een examen heeft voorrechten tegenover wie niet slaagt...Wie niet slaagt in zijn eindexamens tandheelkunde zal nooit tandarts mogen zijn.
Contractuelen leggen een proef af maar hebben nog niet deelgenomen aan de vergelijkende proeven of zijn er niet in geslaagd.
Het antwoord over de kleuterleidster moet ik U schuldig blijven ...Ik ken de aanwervingsprocedures in het onderwijs niet.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 15:08   #283
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zou verschieten welke voordelen sommige ambtenaren hebben . Hier aan de gemeente hebben ze ook maaltijdcheques en een gratis hospitalisatieverzekering.
Klopt ...hangt af van de instelling.
Oud 19 maart 2014, 15:15   #284
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja wie slaagt in een examen heeft voorrechten tegenover wie niet slaagt...Wie niet slaagt in zijn eindexamens tandheelkunde zal nooit tandarts mogen zijn.
Contractuelen leggen een proef af maar hebben nog niet deelgenomen aan de vergelijkende proeven of zijn er niet in geslaagd.
Het antwoord over de kleuterleidster moet ik U schuldig blijven ...Ik ken de aanwervingsprocedures in het onderwijs niet.
Ik zal het u zeggen : geen hol.
Gemeentepersoneel wordt trouwens ook maar benoemd op voordracht van het schepencollege , zonder examen, gewoon pure vriendjespolitiek dus , de ene wel , de andere niet. .
Ik begrijp wel dat je dat systeem van vaste benoeming wil in stand houden , en in uw plaats zou ik dan waarschijnlijk ook proberen te doen , maar het is en blijft fundamenteel oneerlijk t.o.v. uw contractuele collega's die net hetzelfde werk doen als jij. En het geeft bovendien aanleiding tot een onverantwoorde stijging van de kostprijs van de administratie.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 15:30   #285
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gemeentepersoneel wordt trouwens ook maar benoemd op voordracht van het schepencollege , zonder examen, gewoon pure vriendjespolitiek dus , de ene wel , de andere niet. .
Ik begrijp wel dat je dat systeem van vaste benoeming wil in stand houden , en in uw plaats zou ik dan waarschijnlijk ook proberen te doen , maar het is en blijft fundamenteel oneerlijk t.o.v. uw contractuele collega's die net hetzelfde werk doen als jij. En het geeft bovendien aanleiding tot een onverantwoorde stijging van de kostprijs van de administratie.
Uw stelling in verband met aanwerving van gemeentepersoneel dateert van de Bobbejaan Schoepen tijd. Alle examen uitslagen worden nu gecontroleerd door een externe audit....gesjoemel is niet mogelijk..dus dat plaatje klopt al niet.

En die contractuele collega's hebben het recht om deel te nemen als er proeven worden georganiseerd....dus niks oneerlijk ....als ze slagen kunnen ze ook statutair worden

En over die mensen die hetzelfde werk doen....voor minder..Die zijn overal op iedere werkvloer zal je wel zo'n verhaal horen ..Ik hoor ze ook alle dagen van vrienden uit de privé.....Het leven is oneerlijk op zich beste vriend !
Oud 19 maart 2014, 15:36   #286
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gemeentepersoneel wordt trouwens ook maar benoemd op voordracht van het schepencollege , zonder examen, gewoon pure vriendjespolitiek dus , de ene wel , de andere niet.
klopt dus ook al niet: ook gemeentepersoneel dat benoemd wordt dient te slagen op een vereglijkend examen (meestal via JobPunt Vlaanderen). De tijden van vriendjespolitiek en benoemingen �* la tete du client zijn dan ook voorbij. Men dient als minimum minimorum voor een benoeming steeds op het examen te slagen.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 15:37   #287
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
En die contractuele collega's hebben het recht om deel te nemen als er proeven worden georganiseerd....dus niks oneerlijk ....als ze slagen kunnen ze ook statutair worden
Ik begrijp iets niet.
Het contractueel statuut werd ingevoerd omwille van de onbetaalbaarheid vh statutaire en de mogelijkheid om mensen gemakkelijk af te danken.
In die context worden er ook bijna geen statutaire benoemingen meer gedaan.
Toch zegt U dat alle contractuelen morgen statutair kunnen worden indien ze meedoen aan een examen en slagen.
Kunt U zich nader verklaren?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 15:39   #288
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ja ik zou dat systeem van vaste benoeming graag in stand houden....gewoon opdat het een mooie verworvenheid is waarvan 'gewone' mensen ook kunnen genieten mits een inspanning. Een vaste betrekking is een mooi begin om een leven op te bouwen.
Ik begrijp niet dat gewone zielen dit gewone mensen niet gunnen ?? Meestal gunnen ze het plots wel nadat één van hun kinderen vastbenoemd wordt...Dan zijn ze plots heeel fier ! De grote geldwolven en fraudeurs en verspillers vind je wel op andere plekken dan in een of andere openbare dienst !
Oud 19 maart 2014, 15:43   #289
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ik begrijp iets niet.
Het contractueel statuut werd ingevoerd omwille van de onbetaalbaarheid vh statutaire en de mogelijkheid om mensen gemakkelijk af te danken.
In die context worden er ook bijna geen statutaire benoemingen meer gedaan.
Toch zegt U dat alle contractuelen morgen statutair kunnen worden indien ze meedoen aan een examen en slagen.
Kunt U zich nader verklaren?
Statutair personeel wordt aangeworven opdat een personeel stop werd ingevoerd....Dus er worden minder vergelijkende proeven georganiseerd dan vroeger.

Als er proeven worden georganiseerd mogen contractuelen meedoen.Zolang er natuurlijk geen examen wordt uitgeschreven kan je natuurlijk moeilijk meedoen zo veel is duidelijk .

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 maart 2014 om 15:44.
Oud 19 maart 2014, 15:52   #290
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Statutair personeel wordt aangeworven opdat een personeel stop werd ingevoerd....Dus er worden minder vergelijkende proeven georganiseerd dan vroeger.

Als er proeven worden georganiseerd mogen contractuelen meedoen.Zolang er natuurlijk geen examen wordt uitgeschreven kan je natuurlijk moeilijk meedoen zo veel is duidelijk .
Maw, contractuelen kunnen enkel in uitzonderlijke situaties statutair worden.
Uw stelling dat alle contractuelen statutair kunnen worden is hiermee ontkracht.
Oud 19 maart 2014, 15:53   #291
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad dat zijn nogal eens voordelen.....Zwijg want straks wordt Vincent Kompany nog jaloers !
Oud 19 maart 2014, 16:17   #292
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De overgang van contractueel naar statutair gaat inderdaad ENKEL via examen. Toch plaats ik hier enkele kanttekeningen bij die vooral op lokale overheden betrekking hebben.
Vaak heeft men de keuze al gemaakt nog voor dat het examen van start gaat. Ik ken zo een persoonlijke historie waarbij de leidinggevenden de medewerkers op de hoogte brachten, dat het gemeentebestuur door Brussel werd verplicht om een aantal van 6 statutairen te handhaven op hun dienst. Aangezien er maar 1 was moesten er 5 benoemd worden. De leidinggevenden hebben dan gevraagd aan de medewerkers voor mogelijke suggesties. Was er onder die medewerkers toch ene slimme bij die het voorstel formuleerde om de 5 personen die het dichts bij hun pensioen stonden te benoemen, zodoende dat op die wijze iedereen aan de beurt kwam. De leidinggevenden vonden dat fantastisch en er werd overgegaan tot een examenprocedure. Het resultaat was dat mensen die daar al meer dan 30 jaar werkten niet geslaagd waren en mensen met enkele jaren dienst, wel. Al diegene die geslaagd waren hadden ergens een connectie met het lokale bestuur of de leidinggevende. Sinds dien werkt heel die dienst voor geen kloten meer.
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 17:02   #293
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn 'goede' vrienden die in de privé werken hebben destijds ook allemaal hun kans gewaagd..echter ze zijn nimmer geslaagd....dus zijn ze met of tegen hun zin dan maar in hun bedrijfje blijven werken !
U gaat de aanwervingsprocedure van een privé bedrijfje toch niet gaan vergelijken met vergelijkende proeven aan de staat !?
De ambtenaren die nu met pensioen gaan zijn aan hun carièrre begonnen eind 1960 begin 1970. Toen bestond het contractueel statuut niet eens bij de verschillende overheden. Die waren allemaal statutair en in die tijd was nepotisme dagelijkse kost. De Croo heeft meer dan 50.000 mensen bij de overheid binnengeholpen in zijn carièrre heeft hij ooit op TV gezegd.
Niemand van die mensen heeft ooit een examen afgelegd om binnen te geraken.
Tussen nu en 2020 komen er 500.000 statutairen in de pensioenleeftijd, het equivalent van 1,4 miljoen werknemers wat kostprijs aan pensioenen betreft.
Europa heeft België gevraagd hoe zij dat gaan financieren en daarom is er een commissie opgericht met 10 professoren (ook ambtenaren) die daar antwoord op moet geven.
Dit is gewoon niet betaalbaar tenzij men het gemiddeld pensioen van de werknemers verlaagt naar 300 Euro per maand.

Laatst gewijzigd door demonen : 19 maart 2014 om 17:07.
Oud 19 maart 2014, 17:17   #294
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maw, contractuelen kunnen enkel in uitzonderlijke situaties statutair worden.
Uw stelling dat alle contractuelen statutair kunnen worden is hiermee ontkracht.
Ik heb nooit gezegd dat ALLE contractuelen statutair kunnen worden ....Daarvoor moeten ze eerst (willen) meedoen aan een examen en slagen......is nogal ingewikkeld precies ?
Oud 19 maart 2014, 17:24   #295
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De ambtenaren die nu met pensioen gaan zijn aan hun carièrre begonnen eind 1960 begin 1970. Toen bestond het contractueel statuut niet eens bij de verschillende overheden. Die waren allemaal statutair en in die tijd was nepotisme dagelijkse kost. De Croo heeft meer dan 50.000 mensen bij de overheid binnengeholpen in zijn carièrre heeft hij ooit op TV gezegd.
Niemand van die mensen heeft ooit een examen afgelegd om binnen te geraken.
Tussen nu en 2020 komen er 500.000 statutairen in de pensioenleeftijd, het equivalent van 1,4 miljoen werknemers wat kostprijs aan pensioenen betreft.
Europa heeft België gevraagd hoe zij dat gaan financieren en daarom is er een commissie opgericht met 10 professoren (ook ambtenaren) die daar antwoord op moet geven.
Dit is gewoon niet betaalbaar tenzij men het gemiddeld pensioen van de werknemers verlaagt naar 300 Euro per maand.
Nochtans waren in die tijd amper mensen geïnteresseerd om te beginnen werken bij een overheidsdienst....Tuurlijk want ze konden veel meer verdienen in de privé.Want vergeet niet te vertellen dat het nog zolang niet geleden is dat ambtenaren een eerlijk vakantiegeld krijgen en een kleine dertiende maand ..wat ze wel kregen in de privé....men smeekte om mensen in de bedrijven en gooide met allerhande voordelen. Ik hoor ze mij nog 'begrijpelijk' uitlachen met mijn ambtenarenjobke...hoeveel verdiend ge daar sukkel hahaha idd de beginwedde en het belachelijke vakantiegeld waren niet om naar huis te schrijven

Nu de economische tijden zijn veranderd wil plots iedereen weer werken bij de overheid...t'ja ieder is koning op zijn tijd zei m'n grootmoeder altijd

Wie laatst lacht best lacht !
Oud 19 maart 2014, 17:36   #296
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ja ik zou dat systeem van vaste benoeming graag in stand houden....gewoon opdat het een mooie verworvenheid is waarvan 'gewone' mensen ook kunnen genieten mits een inspanning. Een vaste betrekking is een mooi begin om een leven op te bouwen.
Ik begrijp niet dat gewone zielen dit gewone mensen niet gunnen ?? Meestal gunnen ze het plots wel nadat één van hun kinderen vastbenoemd wordt...Dan zijn ze plots heeel fier ! De grote geldwolven en fraudeurs en verspillers vind je wel op andere plekken dan in een of andere openbare dienst !
De reden waarom gewone zielen dit niet gunnen is nochtans zeer eenvoudig. Omdat ze het moeten betalen, of beter gezegd omdat de kost voor de ambtenarij in Belgie beduidend hoger is dan in onze buurlanden.
En och, ondanks alle fraude is Belgie kampioen in belastingontvangsten, maw fraude is een goedkoop, populistisch argument. En wat de grote geldwolven en verspillers betreft, die zullen er door het systeem van concurrentie wel automatisch uitgebonjourd worden (uiteindelijk is het niet voor hun dat we belastingen betalen).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 17:37   #297
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:

Zelfs de Sp.a bij monde van Tobback junior heeft toegegeven dat het huidig pensioenstelsel onbetaalbaar is op zeer korte termijn.
In hun voorstel moet de overheid op 2 jaar afslanken met 10 miljard Euro.
U begrijpt het gewoon niet : men kan jullie exuberant pensioen niet betalen.
Oud 19 maart 2014, 17:39   #298
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Want vergeet niet te vertellen dat het nog zolang niet geleden is dat ambtenaren een eerlijk vakantiegeld krijgen en een kleine dertiende maand ..wat ze wel kregen in de privé....
Mijnheer, U wordt tijdens uw verlofdagen doorbetaald.
Arbeiders niet.
Zij krijgen een jaar later vakantiegeld die dat compenseert.
Oud 19 maart 2014, 17:42   #299
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans waren in die tijd amper mensen geïnteresseerd om te beginnen werken bij een overheidsdienst....Tuurlijk want ze konden veel meer verdienen in de privé.Want vergeet niet te vertellen dat het nog zolang niet geleden is dat ambtenaren een eerlijk vakantiegeld krijgen en een kleine dertiende maand ..wat ze wel kregen in de privé....men smeekte om mensen in de bedrijven en gooide met allerhande voordelen. Ik hoor ze mij nog 'begrijpelijk' uitlachen met mijn ambtenarenjobke...hoeveel verdiend ge daar sukkel hahaha idd de beginwedde en het belachelijke vakantiegeld waren niet om naar huis te schrijven

Nu de economische tijden zijn veranderd wil plots iedereen weer werken bij de overheid...t'ja ieder is koning op zijn tijd zei m'n grootmoeder altijd

Mijnheer, U bent ambtenaar geworden omdat U 45 jaar later een beter pensioen ging krijgen?
In 1970 lagen de pensioenen vd privé hoger dan bij de ambtenarij!
U kreeg vastheid van betrekking vanwege uw lagere AANVANGSWEDDE.
Dit ongelooflijk voordeel is blijkbaar niet voldoende want nu spreken jullie van uitgesteld loon om uw pensioenen die bijna 3 keer hoger zijn EN geperekweerd te verantwoorden.
Hoog tijd dat ze die varkensnest opruimen!
Oud 19 maart 2014, 17:46   #300
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijnheer, U bent ambtenaar geworden omdat U 45 jaar later een beter pensioen ging krijgen?
In 1970 lagen de pensioenen vd privé hoger dan bij de ambtenarij!
U kreeg vastheid van betrekking vanwege uw lagere AANVANGSWEDDE.
Dit ongelooflijk voordeel is blijkbaar niet voldoende want nu spreken jullie van uitgesteld loon om uw pensioenen die bijna 3 keer hoger zijn EN geperekweerd te verantwoorden.
Hoog tijd dat ze die varkensnest opruimen!
Ik denk niet dat U dat nog zal meemaken
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be