![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Limburgs dialect is niet "achterhaald", maar onze standaardtaal is nu eenmaal het AN. Die vormt taalkundig een niet stuitende aansluiting met het Limburgs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Banneling
|
![]() Achterhaald of niet je bent er geen reet mee, alleen maar goed om wat Limburgs nationalistisch gewauwel mee te voeden.
Laatst gewijzigd door dpg : 20 september 2014 om 11:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten spreek je dialect met dorpsgenoten, met vrienden en familie. Ik gebruik mijn Waregems dagelijks. Dus, waar haalt u het vandaan dat ik niets kan aanvangen met het dialect?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle staten waarvan de burgers het via een referendum bij meerderheid wensen.
![]() |
![]() |
#289 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vergeet niet dat dit in 1830 niet het geval was voor Belgique.
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als je voor de secessie van België en Nederland een schuldige wil aanwijzen, gelieve dan niet naar mij te kijken. Ik was op dat moment nog te jong om er verantwoordelijkheid voor te dragen.
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat niet om jouw of mijn verantwoordelijkheid voor de secessie van 1830 maar om de voorwaarden die Belgische nationalisten stellen voor de onafhankelijkheid van andere staten dan de Belgische. Dit terwijl ze geen probleem maken van het gewelddadig separatisme waarvan Belgique het resultaat is, en als vermoord zwijgen over de man die de weg naar een democratische afscheiding, het bindend referendum, in 2005 versperde.
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elke minderheid, hoe klein ook, die zich wil afscheiden van een bestaande staat mag dat op dezelfde manier doen als in 1830: via geweld.
![]() |
![]() |
#294 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Iedereen die het AN machtig is kan zich verstaanbaar maken in gans Vlaanderen. met een dialect niet. Waarom dus al dat gedoe rond het erkennen van een Limburgs dialect gezien de toegevoegde waarde niks is en alleen lokaal bruikbaar is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ameland, onafhankelijk van Friesland.
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlaamse dialecten hoeven niet erkend te worden als officiële eenheidstaal, maar men kan niet volhouden dat een dialect geen taal is. In tegenstelling tot het AN hebben dialecten immers altijd bestaan, en waren ze zelfs ooit de enige talen waarin de gebruikers met elkaar communiceerden. Het is bijgevolg misplaatst om er op neer te kijken.
![]() |
![]() |
#297 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals het AN ook niet universeel inzetbaar is. Denkt u dat ik iets kan doen met het AN als ik bij mijn familie in Oostenrijk ben? Neen, dan schakel ik over naar het Duits. Ook het AN is slechts "lokaal" bruikbaar, als je het op die manier bekijkt. Zal ik dus maar u aanporren louter Duits te spreken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het spreken van een dialect, het verdedigen van een dialect vergelijk ik steeds met radio-amateurs die nog steeds een seinsleutel hanteren om in morse de wereld rond te communiceren, terwijl er vandaag de dag 1001 andere technologien zijn die beter presteren. Dat vasthouden aan die sleutel is folklore, nostalgie naar iets dat in een ver verleden bruikbaar was en vooral om zich te kunnen onderscheiden van hen die wel morse kunnen en zij die het niet kunnen. dah-dah-di-di-dit di-di-di-dah-dah , dah-dah-di-dah di-dah-dit dah |
|
![]() |
![]() |