![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014 |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 augustus 2014 om 11:56. |
|
![]() |
![]() |
#282 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook met causale verbanden graag. Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 augustus 2014 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kerntaken zijn taken die inherent door een overheid MOETEN worden uitgeoefend, omdat ze niet door een vrije markt KUNNEN uitgeoefend worden. Als maw, de overheid ze niet uitoefent, zullen ze niet kunnen bestaan. Alle dingen die geen kerntaken zijn van de overheid KUNNEN natuurlijk ook door de overheid uitgevoerd worden, maar het is ook principieel mogelijk van dat door de markt laten te doen. De economische voorkeuren gaan over dat laatste. Onderwijs is geen kerntaak van de overheid, want onderwijs kan principieel wel door een vrije markt geleverd worden. Of je dat wenst of niet is uw politiek-economische voorkeur. Maar het KAN. Arrestaties kunnen niet door een vrije markt gedaan worden. Dat is dus een kerntaak van de overheid. Doet de overheid het niet, dan kan het niet gebeuren. (en doet iemand anders het, dan IS dat de overheid geworden). Er zijn geen discussies zinvol mogelijk of arrestaties nu door de vrije markt moeten gebeuren of niet. Er zijn wel discussies mogelijk of onderwijs nu door de vrije markt moet gebeuren of niet. Het feit dat die discussie kan bestaan, is dus op zich geen politieke voorkeur. Er zijn dus niet "weinig mensen ter wereld die dat wensen". Er zijn wel veel mensen ter wereld die een standpunt in die discussie in nemen. Er zijn zo goed als geen mensen die zeggen dat die discussie niet mogelijk is. |
|
![]() |
![]() |
#284 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 augustus 2014 om 12:12. |
|
![]() |
![]() |
#285 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn inderdaad meer manieren om aan een wegen infrastructuur te komen, daar spreek ik u niet tegen. Uiteindelijk is een tolweg ook een manier, of het systeem van rekeningrijden. Dat laatste kan maar door de laatste technologische veranderingen. Het is makkelijker te registreren wie er gebruik maakt van de weg. We schuiven dan meer op naar het systeem van de gebruiker betaalt. Wat misschien nog het rechtvaardigst is van al, maar niet toegespits is op 1 weg maar op het geheel. Tussen haakjes, omzet is niet relevant. Winst wel. Laatst gewijzigd door stuyckp : 10 augustus 2014 om 12:18. |
|
![]() |
![]() |
#286 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#287 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het zo vreselijk duur kost (dat wil dus zeggen dat men zoveel arbeid en kapitaal van mensen heeft AFGENOMEN) om daar iets mee te doen dat de gebruiker ervan NIET WIL BETALEN, dan heeft men dus netto dingen van mensen afgenomen die zij allemaal meer waard vonden om iets mee te doen dat zij minder waard vonden. Dan is dat, hoe je het draait of keert, hetzelfde als mensen goeie wijn laten kopen, en bleekwater laten kopen, hen dat met dwang afnemen, dat mengen, en hen dat dan voor een klein prijsje terug verkopen. Als je dat niet begrijpt, dan begrijp je geen SNARS van macro economie. Het enige dat U kan redden zijn externalities, maar zoals ik al stelde: ALS het waar is dat treinvervoer zodanig veel externalities veroorzaakt dat SOMMIGEN daar rijk mee worden, dan is dat niks anders dan een verlies-publiek / winst prive affaire. Als jij dat "het algemeen belang" noemt, dan is algemeen belang dus winst prive verlies publiek. Want hoe je het draait of keert, als treinen intrinsiek verlieslatende zaken zijn omdat de gebruiker er zo veel niet wil voor betalen, dan zullen er meer mensen die GEEN gebruiker zijn, ervoor betalen, dan mensen die WEL gebruiker zijn ervoor betalen. En die die ervoor moeten betalen terwijl ze geen gebruiker zijn, en toch zoveel externality winst mee doen, zullen heel beperkt zijn (zoals commerciele centra en zo voort). Het gros van de mensen die daartoe moeten bijdragen zullen daar enkel verlies onder lijden. Natuurlijk zullen sommigen winst doen. Als het een algemeen verlieslatende zaak is, zullen zij die winst doen, minder winst doen dan zij die verlies boeken. Het gewoon afnemen van hun geld en het direct uitdelen aan zij die winst maken, had dan minder gekost aan iedereen. Citaat:
Citaat:
Uw argument werkt dus averechts, tegen uw stelling in. Citaat:
Ik heb niks tegen treinen. Ik gebruik het ook. Ik ga die trein seffens zelfs gebruiken omdat mijn ticket goeiekoper is dan de rit met de wagen over de tolweg. Als blijkt dat de Franse belastingbetaler mee mijn ticket betaalt, dan is dat winst voor mij, verlies voor het publiek. Als die treinrit duurder is dan mijn auto rit (waar ik dus aan een prive firma die de weg bezit, het gebruik van die weg betaal en nog winst ook) dan wordt bij deze, de Franse belastingbetaler gestroopt om mij een goeiekoop stukje transport te leveren. Dat is voor mij gunstig, maar economisch idioot. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2014 om 12:26. |
|||||
![]() |
![]() |
#288 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De Maffia verricht tal van arrestaties en zorgt voor de voor hen 'juridische' verdere afwikkeling. Mensen kunnen voor hun eigen veiligheid betalen. Allemaal volgens de 'vrije' markt. Poetin is voor mij de verpersoonlijking van Maffia en overheid tesamen. Concurrenten zijn ook al met schijnprocessen in de bak beland of simpelweg geliquideerd. Waarom jij de lijn trekt waar je ze trekt, is mij niet duidelijk. Het kan wel degelijk nog extremer. |
|
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mooi als aanzet.
Om naar het scherp van de snee te gaan, heb ik wat commentaar in het rood bij gezet. Citaat:
belastingen innen vaak ook, alhoewel .. vb. sabam er dicht tegen aan staat. Ik heb al wel eens horen zeggen dat alle oude benamingen met itie voor de staat zijn : politie, militie ... maar dat zal wel café-praat zijn. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik de mogelijkheid had om een brood te bekomen, en jij maakt dat brood stuk, en geeft mij een CD van Willy Sommers in de plaats, heb jij welvaart vernietigd. Op dezelfde manier als goeie wijn en bleekwater vermengen welvaart vernietigt. |
|
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De staat delegeert ook naar de prive persoon die de job van politie agent aanneemt: hij gaat een commerciele ruil aan: zijn politie taken doen tegen geld (zijn loon). Die ruil zelf is vrijwillig: niemand dwingt U om politie agent te worden. Maar het blijft wel degelijk de staat die alleen meester is over de zaak. Ik kan geen "politiebedrijfje opstarten" en zelf, zonder mij bezig te houden met wat de staat doet en beslist (dus ook zonder rekening te houden met de lijst van staatsrechters die een lijst van gezochte kriminelen zoeken) en "arrestatie" verkopen aan de meest biedende. Of de staat direct politie agenten aanwerft, of dat via een intermediair bedrijf doet, is eigenlijk maar bijzaak. Het concept zelf van mensen met geweld te arresteren kan nooit een vrije markt fenomeen zijn. Er is geen vraag naar, vanuit de gearresteerde zijn kant, en er is misschien wel vraag naar, vanuit andere prive personen om eens iemand gaan te arresteren, maar dat is geweldpleging. Er is dus geen markt. Er kan wel een markt zijn voor het STAATSCONTRACT. |
|
![]() |
![]() |
#292 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Welvaart Maar wikipedia zal wel mis zijn zeker ? Laatst gewijzigd door stuyckp : 10 augustus 2014 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
#293 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#294 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar uw opmerking slaat op een ander punt waar Jaak mij idioot vond, en uw punt illustreert juist mijn standpunt daar. Als in de praktijk de maffia inderdaad mensen kan arresteren, ze aflappen, en als je een "belasting" betaalt voor je veiligheid aan de maffia, dan IS DE MAFFIA DE LOKALE STAAT. Bij definitie van staat. En ze oefent dan inderdaad een kerntaak uit van de staat. Citaat:
Degene die geweld pleegt, en dus de kerntaken van de staat uitvoert. Natuurlijk zijn er staten die volgens regels werken die iets aangenamer zijn dan andere, maar het zijn staten. Pol Pot en zijn bende was ook een staat. Lodewijk de veertiende ook. De maffia ook. De boefjes die een wijk terroriseren ook. Het ENIGE verschil tussen al die vormen van staat zijn de beslissingsprocedures en wie welke macht heeft. Het is uiterst belangrijk natuurlijk. Hoewel ik er kritiek op heb is wat we noemen een democratische rechtstaat nog altijd leefbaarder dan de lokale maffiabende of een Pol Pot. Maar de principes zijn dezelfde, enkel de procedures zijn anders. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2014 om 13:08. |
||
![]() |
![]() |
#295 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Behoeften = wat je wenst. Bevredigen is bekomen wat ik wens. Als ik iets wens en jij neemt mij dat af en geeft mij iets dat ik minder wens in de plaats, vernietigt dat welvaart. Dat is wat er gebeurt als jij van de mensen hun belastingen MEER afneemt dan wat ze bereid zijn om te betalen (hun treinticket). Zij vonden hun geld MEER waard (wensten dat dus meer) dan wat jij ervoor in de plaats geeft. Sjonges... Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2014 om 13:03. |
|
![]() |
![]() |
#297 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De essentie : Tezamen vormen zij het nut dat mensen kunnen ervaren. Let ook op dat er over mensen wordt gesproken. Dat is meervoud. De overheid heft belastingen en kan daardoor een weg aanleggen en onderhouden. Langs die weg kunnen mensen hun economische activiteit uitbouwen en geld verdienen. Maar zelf willen/kunnen die mensen die weg niet bouwen en onderhouden. Worden de mensen gedwongen om belastingen te betalen : Ja Gaan die mensen ervan uit dat hun belastingen nuttig besteed worden : Ja Is de weg die gebouwd/onderhouden wordt nuttig : Ja Maw de weg creeert welvaart. Laatst gewijzigd door stuyckp : 10 augustus 2014 om 13:11. |
|
![]() |
![]() |
#298 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bovendien is er geen staat (of heb ik er toch geen weet van) die de infrastructuur volledig aan de vrije markt laat. Een voorbeeld geven zou dus onmogelijk zijn. Wat niet betekent dat het niet kan. Het toont gewoon aan dat er weinig uitvoerende politici zijn die vertrouwen in de vrije markt. Dat is net het probleem met de overheid: eens ge in het systeem zit, wilt ge zoveel mogelijk macht binnen dat systeem behouden.
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welvaart is de mate waarin de behoeften met de beschikbare middelen kunnen worden bevredigd. Het is een kwalitatieve maatstaf. Men spreekt ook wel van welvaart in ruime zin.
De behoeften, dat is wat je wenst. De beschikbare middelen, dat is wat je hebt, wat er is. Jij gaat dus "beschikbare middelen" afnemen (belastingen) en daarmee iets teruggeven waar ik nooit mijn beschikbare middelen zou voor willen ruilen. Je neemt meer geld af via belastingen dan ik zou willen betalen voor een ticket. En dat laatste wilde ik niet omdat ik iets ANDERS wilde natuurlijk. Dat anders, dat mijn behoeften dus BETER kon bevredigen, kan ik dus niet meer hebben, en ik krijg er iets voor terug dat ik minder wilde, waar ik minder behoefte voor had. Jij hebt dus de beschikbare middelen zo veranderd dat mijn behoeften MINDER bevredigd worden. Dus is er nu minder welvaart dan voor dat jij je ding deed. Dus heb jij welvaart vernietigd. Moet het nog explicieter ? Dit begint zinloos te worden. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2014 om 13:12. |
![]() |
![]() |
#300 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat moet je eerst nog maar eens aantonen. Maar zoals ik al zegde, SOMMIGEN profiteren daar dus van, terwijl de MEESTEN daar dus aan verliezen. Winst prive, kost publiek. En de vraag is vooral of een treinlijn, of een weg, het gunstigste zijn. En dan kijk je naar de relatieve inbreng van de gebruikers. Als gebruikers MEER voor het een dan voor het ander willen betalen, dan moet je hetgene nemen dat de gebruikers het meeste willen. In Frankrijk stel je vast dat de weggebruikers zonder blozen de volle kosten van de weg willen betalen. Met de trein houden jullie vol dat geen kat de volle pot van de treinrit wil betalen. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2014 om 13:17. |
||
![]() |