![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Minister-President
|
![]() Buiten tijd of niet, wat baten kaars en bril.
Discussie is zinloos met iemand die buiten de werkelijkheid staat.
![]() |
#282 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Is een forum voor creationisten en mensen met "een andere mening" zolang die mensen met een andere mening maar niets zeggen over God en alles aanvaarden over God zelfs indien een persoon zichzelf tegen spreekt op twee opeenvolgende posts. Je kan dit eigenlijk lezen als parodie maar het erge is dat die mensen bloedserieus zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had nog niet goed nagedacht over de onverenigbaarheid van een alwetende godheid die een schepsel met vrije wil creëert.
Vanaf dat moment is de godheid niet alwetend meer. Of anders is die vrije wil onbestaand. Een religieuze kan dan nog beweren dat hij niet in de vrije wil gelooft. Maar dat stelt dan op zijn beurt de vermeende omnipotentie en benevolentie van zo een godheid in vraag. Ongelofelijk hoe mensen zo een paradoxaal en incoherent godsbeeld kunnen blijven verdedigen.
![]() |
![]() |
#284 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Anderzijds, als je wel vrije wil hebt maar God is niet alwetend, dan is het mogelijk om te zondigen zonder dat God daar weet van heeft. Nuja, ik geloof dan ook niet in de bijbel en heb daar ook redenen toe. Ik heb veel tijd geïnvesteerd in dit soort denkoefeningen. Ik ben programmeur en ben ganse dagen bezig met logica en programma's die geen vrije wil hebben. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De vraag is echter wat de oorzaak is? Geloven zij eerst en sluiten ze zich dan af van alle logica die dit beeld tegenspreekt of hebben ze gewoon beperkingen in het logisch denken en zijn ze daardoor meer vatbaar voor het geloof? Persoonlijk denk ik dat er mensen in beide categorieën vallen. We hebben toch wetenschappers hebben die zeer goed zijn in hun materie, waarvoor veelal logisch denken noodzakelijk is, maar toch de logica die hun godsbeeld tegenspreekt niet kunnen volgen. Anderzijds hebben we mensen die absoluut een geloof nodig hebben. Indien ze niet in een god geloven gaan ze in alle andere soorten zaken geloven waar de logica ook weer zoek is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En "weten" en "bepalen" impliceren elkaar inderdaad niet, zoals AAV.VVK heeft gezegd. Hoe vaak heb je al eens tegen een naaste gezegd of gedacht "ik wist wat je ging doen"? Betekent dat dat je voor die persoon hebt gekozen? Nee, je voorspelde gewoon wat hij of zij ging doen omdat je die persoon goed kent, zag dat er geen andere keuze was, dat het de "logische" keuze was, &c.
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat vrije wil betreft: aardig wat christenen, en vele andere gelovigen (in de islam, bijvoorbeeld) geloven in predestinatie. Ik zie daar op zich niets vreemd aan, in die redenering. Net zoals er gelovigen zijn die menen dat god slecht is, of dat de god van deze aarde slecht is. &c.
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk heb ik er weinig op tegen dat je geschriften toevoegt die je waardevol acht en waarvan je meent dat ze goddelijk geïnspireerd zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Net alsof je zou zeggen, ik wist dat de lotto cijfers van de trekking van gisteren niet 1 2 3 4 5 6 gingen zijn, dus heb ik ze ook niet ingevuld. Je kan echter, jammer genoeg niet met zekerheid zeggen dat de lottocijfers van volgende trekking niet 1 2 3 4 5 6 zullen zijn. De kans is wel groot echter. Er is dus een oneindige groot verschil tussen iets echt weten en een aan zekerheid grenzend vermoeden hebben. Het kan best zijn dat theologen daar een discussie over gevoerd hebben maar we stellen juist de theologie in vraag. Ik heb nog geen enkel argument gezien of gehoord die kan aantonen dat wat gekend is onbepaald kan zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus het denken is niet echt vrij en dus is men ook niet verantwoordelijk voor zijn eigen denken en daden. Dus indien alles gepredestineerd is dan heb ik als atheïst niets te vrezen want het is niet mijn schuld dat ik atheïst ben en zo zal ik me ook verdedigen tegenover sint pieter indien hij mij vragen begint te stellen aan de hemelpoort. Elke crimineel kan zich trouwens ook op deze stelling beroepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij kan weten wat iemand gaat doen, omdat je zijn vrije keuze kan voorspellen. Maar het verschil is: je hebt hem niet zo geschapen met die voorkennis. Je hebt hem niet gepredestineerd. Je onderkent enkel zijn toekomstige keuze, los van het feit of die voorbestemd is of niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laten we eerst aannemen dat niemand zijn overtuiging verkeerd is. ![]() Ik vraag mij af, wat verstaat u onder 'gekend' en wat onder 'bepaald'. Kunt u mij daar een definitie van geven? Mijn 'definities' : -gekend : 'iets' kan voor meerdere of één individuen op zich gekend zijn, als dat individu weet wat dat 'iets' inhoudt. -bepaald : als één of meerdere individuen 'iets' bepaald hebben, hebben zij dat 'iets' gekozen of vorm gegeven. uit mijn 2 'definities' volgt dat : -voor een individu iets bepaald (dus wat hij vorm heeft gegeven, of gekozen heeft) ook iets gekend is (hij weet immers wat hij heeft gevormd). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Moge dat duidelijk zijn! 2) Tja, als jij dat niet kan begrijpen, mag dat van mij... 3) heb jij ooit al de oerknal zelf gezien, gevoeld, gehoord of geroken (proeven ben je vergeten ![]() Wel, ik ook niet. En toch geloof ik in de oerknal. IK GELOOF OMDAT HET MIJ AANNEMELIJK LIJKT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als ik een vlieg een klap probeer te geven met mijn vliegenmepper, weet ik dat ze gaat wegvliegen. De vlieg heeft zelf bepaald dat ze gaat wegvliegen, en voor mij is het gekend dat de vlieg zal wegvliegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ok, je hebt gelijk. ik heb mij verkeerd uitgedrukt. God zit niet altijd in zijn tijdloze dimensie. Hij kan er inzitten. Wanneer hij Jezus zond, heeft hij zich voor een deel uit zijn dimensie gezet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom altijd hij en niet het of wat , of zoiets dergelijk ??
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |