Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moet Geert Wilders veroordeeld worden ivm ''Willen jullie meer of minder Marokkanen?"
Ja, en dat zeg ik als moslim 0 0%
Ja, en dat zeg ik als niet - moslim 11 14,67%
Nee, en dat zeg ik als moslim 2 2,67%
Nee, en dat zeg ik als niet - moslim 62 82,67%
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2016, 13:37   #281
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Hij is nog niet veroordeeld, is de discriminatie reeds bewezen?

Natuurlijk wel & vaak zelfs erger dan dat..
Volgens de verdediging is het niet bewezen. Knoops zei dat het doel niet was om te beledigen. Dit was de subjectieve mening van het O.M, waarvoor geen bewijs werd geleverd omdat het O.M. bewust en uit overtuiging de context buiten beschouwing laat.
De advocaat liet ook weten dat justitie (in zijn ogen) niet heeft bewezen dat Wilders met zijn opmerkingen wilde beledigen of discrimineren. "En dus zou de rechtbank moeten oordelen dat de uitspraken niet strafbaar kunnen zijn. Ze hadden zelfs niet eens aan de rechter voorgelegd mogen worden. We hadden ons dit hele proces kunnen besparen." - NOS
Ik heb hier teksthaken geplaatst want de parafrasering met deze toevoeging verzwakt de woorden van de advocaat.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2016, 01:10   #282
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Kuzu van DENK vindt de strafeis iig belachelijk.
Kuzu vindt strafeis Wilders belachelijk: ‘0,78 cent per aangifte’
Citaat:
Hij vindt de strafeis veel te laag. ‘6.400 aangiften, pijn en verdriet van zoveel mensen waaronder kinderen en slechts een strafeis van €5.000,- voor Wilders… bewezen belediging, discriminatie en aanzetten tot haat. Dat is 0,78 cent per aangifte. Belachelijk!’, schrijft Kuzu op Twitter reactie op de eis.

Citaat:
Maar tijdens de inhoudelijke behandeling van de zaak in de rechtbank bleek eind oktober al dat tenminste een deel van die aangiften op een dubieuze manier werd verkregen. Eerder dit jaar bleek al dat een deel van die aangiften actief werden aangespoord door moskeeën. Vooral onder oudere, analfabete allochtonen werden veel aangiften geronseld. Onder meer in de omstreden As-Soennah moskee in Den Haag waren aangifteformulieren te vinden.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2016, 01:13   #283
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

...en Wilders is 't daar natuurlijk niet mee eens, in z'n eigen onovertroffen stijl zegt hij 't ongezouten.

Wilders: ‘OM gaat spijt krijgen van strafeis’

Citaat:
Wat Wilders betreft wordt hij veel te hard aangevallen. Vanaf het begin heeft hij zich al verzet tegen het proces en heeft hij aangegeven dat hij vindt dat niet hij, maar de vrijheid van meningsuiting wordt vervolgd.
Citaat:
Knoops zet zich wat Wilders betreft vandaag niet alleen in om de politicus vrij te pleiten, maar ook om de vrijheid van meningsuiting ‘van alle burgers’ te waarborgen. ‘Nederland is vogelvrij als dit leidt tot een veroordeling.’
Oud 19 november 2016, 01:18   #284
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Gezond verstand spreekt zich uit.

Veroordeling Wilders zou niets bijdragen aan maatschappelijk debat
Citaat:
Wanneer er geweld of het aansporen tot geweld, dan wel de fysieke discriminatie, niet voorop staat zouden de uitingsdelicten een negatieve arbitraire functie vervullen bij het publieke debat. Na geweld en fysieke discriminatie begint een schimmig domein. In tijden van polarisatie is de neiging groot om parlementaire meningsverschillen via de strafrechtspleging te gaan beslechten.
Citaat:
Lang niet alle groepen zouden volgens de wetgever strafrechtelijk moet worden beschermd tegen groepsbelediging. Hebben Marokkaanse Nederlanders ernstige behoefte om strafrechtelijk te worden beschermd tegen het politieke debat omtrent integratie en immigratie? Behoren Nederlandse Marokkanen tot een kwetsbare groep? Beschikken ze zelf niet over verweermiddelen? Dit zijn vragen – gedestilleerd uit de wil van de wetgever zelf -, die de rechters moeten beantwoorden. De voorzitter van de Tweede Kamer is een Nederlandse Marokkaan, de burgemeester van Rotterdam is een Nederlandse Marokkaan, en in alle grote politieke partijen, binnen en buiten de volksvertegenwoordigende organen bevinden zich Nederlandse Marokkanen. Ook in de media zijn ze nadrukkelijk aanwezig. Kunnen ze zich desalniettemin niet verweren tegen de minder-minder-uitspraak van Wilders? Eigenlijk zijn ze als een minderheidsgroep oververtegenwoordigd in het publieke debat. Ze zijn volwassen Nederlandse burgers en ze behoren beslist niet tot stemloze zielige groepen in de wereld. Er is al een Marokkaanse staat die ook nog opkomt voor zijn onderdanen in Europa.
Citaat:
Zou de veroordeling van Wilders enige bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke spanningen?

Nee, zodra hij wordt veroordeeld, zouden hij en de leden van zijn fractie hun toespraken in de Kamer kunnen eindigen met deze vraag: Willen jullie minder of meer Marokkanen? De parlementaire immuniteit zorgt ervoor dat ze daarvoor niet kunnen worden vervolgd. Daarna kan Geert Wilders buiten de plenaire zitting van de Tweede Kamer de toespraak van Kamerlid Wilders (gehouden tijdens de plenaire zitting) aanhalen over de minder-minder-zaak. Ook dit is niet strafbaar. Anders zouden alle media die verslag doen van de Kamerdebatten ook strafbaar zijn.
Oud 19 november 2016, 01:19   #285
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Gezond verstand spreekt zich uit.

Veroordeling Wilders zou niets bijdragen aan maatschappelijk debat
Citaat:
Wanneer er geweld of het aansporen tot geweld, dan wel de fysieke discriminatie, niet voorop staat zouden de uitingsdelicten een negatieve arbitraire functie vervullen bij het publieke debat. Na geweld en fysieke discriminatie begint een schimmig domein. In tijden van polarisatie is de neiging groot om parlementaire meningsverschillen via de strafrechtspleging te gaan beslechten.
Citaat:
Lang niet alle groepen zouden volgens de wetgever strafrechtelijk moet worden beschermd tegen groepsbelediging. Hebben Marokkaanse Nederlanders ernstige behoefte om strafrechtelijk te worden beschermd tegen het politieke debat omtrent integratie en immigratie? Behoren Nederlandse Marokkanen tot een kwetsbare groep? Beschikken ze zelf niet over verweermiddelen? Dit zijn vragen – gedestilleerd uit de wil van de wetgever zelf -, die de rechters moeten beantwoorden. De voorzitter van de Tweede Kamer is een Nederlandse Marokkaan, de burgemeester van Rotterdam is een Nederlandse Marokkaan, en in alle grote politieke partijen, binnen en buiten de volksvertegenwoordigende organen bevinden zich Nederlandse Marokkanen. Ook in de media zijn ze nadrukkelijk aanwezig. Kunnen ze zich desalniettemin niet verweren tegen de minder-minder-uitspraak van Wilders? Eigenlijk zijn ze als een minderheidsgroep oververtegenwoordigd in het publieke debat. Ze zijn volwassen Nederlandse burgers en ze behoren beslist niet tot stemloze zielige groepen in de wereld. Er is al een Marokkaanse staat die ook nog opkomt voor zijn onderdanen in Europa.
Citaat:
Zou de veroordeling van Wilders enige bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke spanningen?

Nee, zodra hij wordt veroordeeld, zouden hij en de leden van zijn fractie hun toespraken in de Kamer kunnen eindigen met deze vraag: Willen jullie minder of meer Marokkanen? De parlementaire immuniteit zorgt ervoor dat ze daarvoor niet kunnen worden vervolgd. Daarna kan Geert Wilders buiten de plenaire zitting van de Tweede Kamer de toespraak van Kamerlid Wilders (gehouden tijdens de plenaire zitting) aanhalen over de minder-minder-zaak. Ook dit is niet strafbaar. Anders zouden alle media die verslag doen van de Kamerdebatten ook strafbaar zijn.
Oud 20 november 2016, 22:36   #286
Stefanie
Minister-President

Standaard

Het is heel eenvoudig. Ik ben democraat. Het is aan de kiezer om de oordelen over deze uitspraak, niet aan de rechter. Niemand hoeft het met Geert Wilders eens te zijn, maar er zijn genoeg andere partijen om op te stemmen. Als je nu verontwaardigd bent, dat is je recht, maar dan hoef je enkel maar op een andere partij te stemmen. Die politiek correcten hebben toch partijen genoeg? Waarom hebben ze nu die rechter nodig?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2016, 12:12   #287
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Afronding van de zittingen

Vanmorgen kregen het O.M. en de 'slachtoffers' gelegenheid om op het pleidooi van Knoops te reageren. Knoops mag straks (13.30 uur) nog een dupliek houden en dan zal Wilders tot slot toch zijn mening nog geven. Straks live op NOS en NU.NL.
De advocaten van de benadeelde partijen waren vanochtend nog een keer aan het woord. Göran Sluiter, een van deze advocaten, prijst het betoog van het Openbaar Ministerie in de zaak. Volgens hem is er feitelijk en juridisch geen speld tussen te krijgen (tussen het betoog van het O.M.) - NOs
Het O.M. heeft de eisen/verzoeken om schadevergoeding niet overgenomen omdat materiele of geestelijke schade niet aangetoond was. Jammer. Het zou mooi zijn als je door luidkeels protesteren recht zou krijgen op schadevergoeding.
Oud 23 november 2016, 12:40   #288
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Vanmorgen kregen het O.M. en de 'slachtoffers' gelegenheid om op het pleidooi van Knoops te reageren. Knoops mag straks (13.30 uur) nog een dupliek houden en dan zal Wilders tot slot toch zijn mening nog geven. Straks live op NOS en NU.NL.
De advocaten van de benadeelde partijen waren vanochtend nog een keer aan het woord. Göran Sluiter, een van deze advocaten, prijst het betoog van het Openbaar Ministerie in de zaak. Volgens hem is er feitelijk en juridisch geen speld tussen te krijgen (tussen het betoog van het O.M.) - NOs
Het O.M. heeft de eisen/verzoeken om schadevergoeding niet overgenomen omdat materiele of geestelijke schade niet aangetoond was. Jammer. Het zou mooi zijn als je door luidkeels protesteren recht zou krijgen op schadevergoeding.
12 dagen proces voor een eis van 5000 euro, een eis waarvoor het OM anderhalve dag nodig heeft om hem te staven en dan nog begrijpt niemand het.
Een veroordeling van Wilders is voor hem een Godsgeschenk, zo vlak voor de verkiezingen. Hij gaat direct naar 40-45 zetels.
Met de huidige Europese politiek inzake asiel en migratie gaat men rechts niet stoppen, ook niet met processen. Het volk wil het eenvoudigweg niet.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2016, 13:42   #289
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Paul Cliteur: 'Het Wildersproces loopt niet goed af
Citaat:
U stelt dat de rechterlijke macht niet zonder kleerscheuren uit dit proces komt.
'De rechter wordt hier de politieke arena ingetrokken. Je ziet in veel landen groepen tegenover elkaar staan met opvattingen over migratie, integratie, politieke correctheid. Clinton versus Trump, Merkel versus Alternative für Deutschland, Sarkozy versus Le Pen. Maar die debatten moeten in de politieke arena worden uitgevochten, de rechterlijke macht moet zich daar verre van houden. In Europa zijn processen gevoerd tegen islamcritici als Brigitte Bardot, Michel Houellebecq, Oriana Fallaci. Wij hebben nu Wilders. Ik zie niet waar dit eindigt. Het leidt tot erosie van het vertrouwen in een onafhankelijke rechterlijke macht. De gevolgen worden onderschat.
Oud 23 november 2016, 13:43   #290
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
12 dagen proces voor een eis van 5000 euro, een eis waarvoor het OM anderhalve dag nodig heeft om hem te staven en dan nog begrijpt niemand het.
Een veroordeling van Wilders is voor hem een Godsgeschenk, zo vlak voor de verkiezingen. Hij gaat direct naar 40-45 zetels.
Met de huidige Europese politiek inzake asiel en migratie gaat men rechts niet stoppen, ook niet met processen. Het volk wil het eenvoudigweg niet.
5000 € ???

Minder! Minder! Minder!

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2016, 15:36   #291
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom.
Willen we meer of minder vluchtelingen?
Het punt is of men voordeel heeft bij meer.
Het morele aspect is net zo goed een punt.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2016, 15:38   #292
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
"Het volk" bestaat niet
Omdat er veel verdeeldheid is onder hen.
Oud 23 november 2016, 15:46   #293
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het morele aspect is net zo goed een punt.
Inderdaad.
Maar vraag is of wij verantwoordelijk zijn voor wat overal ter wereld mis gaat.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2016, 16:19   #294
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Het volk" bestaat niet
Omdat er veel verdeeldheid is onder hen.
Nou ja, Wilders zegt zojuist tegen het hof dat als hij wordt veroordeeld 43% van de NL bevolking voor racist wordt uitgemaakt. Dat deel roept bij de volgende verkiezingen misschien "wij zijn het volk".
Oud 23 november 2016, 20:47   #295
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laatste woord van Wilders.

https://www.youtube.com/watch?v=jne9...layer_embedded

Overlastgevende criminele Marokkanen zegt hij.
Veroordeling of niet, buigen gaat hij niet.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2016, 22:02   #296
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Laatste woord van Wilders.

https://www.youtube.com/watch?v=jne9...layer_embedded

Overlastgevende criminele Marokkanen zegt hij.
Veroordeling of niet, buigen gaat hij niet.
Natuurlijk gaat hij niet buigen of zwijgen.

Afshin Ellian stelt zich ook de vraag of Wilders veroordeeld mag/kan worden op basis van louter gevoelens.

Citaat:
Het requisitoir van de officier van justitie geeft een goed beeld van de gevoelens van de aangevers. Eigenlijk bestaan de aangiften uit niks anders aan dan gevoelens, omdat in werkelijkheid niks gebeurde:
61: ‘Ik voel me voor schut gezet als ik langs andere culturen loop en ik voel me niet meer welkom in Nederland.’

1143: ‘Ik heb het gevoel alsof ik niet meer welkom ben in een land waar ik ben geboren.’

2338: ‘De reactie van een hele groep, die meerder malen ‘minder’ riep gaf mij een gevoel niet welkom te zijn.’

2611: ‘De heer Wilders geeft deze groep het gevoel dat ze niet welkom zijn, hier niet thuis horen.’

4071: ‘Niemand heeft het recht om mij het gevoel te geven dat ik niet welkom ben, dat ik als Nederlander met een Marokkaanse afkomst een tweederangsburger ben.’

4986: ‘Ik doe aangifte omdat: ik me door deze uitspraken niet meer welkom voel in het land waar ik keihard heb gewerkt om iets voor de samenleving en de economie te betekenen.’

Kan OM op basis van gevoelens aanzetten tot discriminatie bewijzen?

Het zijn mooie gevoelsmatige zinnen. Maar toch rijst de vraag of op basis van deze gevoelens een strafbaar feit kan worden bewezen.
Citaat:
Gebeurtenissen in de realiteit vormen de basis voor de strafbaarheid van een gedraging. Voor fantasieën en gevoelens kunnen burgers gelukkig niet worden vervolgd en veroordeeld.
Oud 24 november 2016, 00:55   #297
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk gaat hij niet buigen of zwijgen.

Afshin Ellian stelt zich ook de vraag of Wilders veroordeeld mag/kan worden op basis van louter gevoelens.
Normaliter kan hij natuurlijk niet veroordeeld worden op basis van gevoelens maar ze kunnen de wet zodanig ''uitrekken'' dat ze je toch kunnen veroordelen.

Ik zou hier wat kunnen vertellen waar heel het forum van zou opkijken hoe ver men daar in gaat.

Laatst gewijzigd door daiwa : 24 november 2016 om 00:58.
Oud 24 november 2016, 01:41   #298
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad.
Maar vraag is of wij verantwoordelijk zijn voor wat overal ter wereld mis gaat.
Sommige mensen vinden dat je vluchtelingen moet helpen, ook wanneer je er niet verantwoordelijk voor bent.
Oud 24 november 2016, 01:46   #299
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nou ja, Wilders zegt zojuist tegen het hof dat als hij wordt veroordeeld 43% van de NL bevolking voor racist wordt uitgemaakt. Dat deel roept bij de volgende verkiezingen misschien "wij zijn het volk".
De volle 100 % is "het volk"

Het is overigens heel typerend voor populisten om net te doen alsof het volk een soort organisch geheel vormt met 1 mening.
Oud 24 november 2016, 01:57   #300
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige mensen vinden dat je vluchtelingen moet helpen, ook wanneer je er niet verantwoordelijk voor bent.
Niemand belet die sommigen dat ook zelf te betalen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be