Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2018, 06:33   #281
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet alleen volgens Tavek, maar volgens iedereen die zich in de materie verdiept. 5 Jaar geleden was het nog anders, maar de evolutie van hernieuwbare stroom zit letterlijk in een stroomversnelling.
Waarom dan nog palaveren over kerncentrales? Ik snap het niet.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 06:51   #282
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Waarom dan nog palaveren over kerncentrales? Ik snap het niet.
Omdat kerncentrales met de huidige stand van zaken veel continue en stuurbare stroom op een kleine locatie vertegenwoordigen.

Zonne energie is alom aanwezig, maar zolang de aarde rondjes maakt, periodiek en totaal onstuurbaar en weersgebonden.
Windenergie en hydro elektrische centrales zijn niet meer dan omgezette zonne-energie.

De andere energiebronnen zijn getijden en geothermie. De ene ruimtevretender dan al de rest, en de andere ofwel heel lastig, of gewoon lastig op locaties waar natuurrampen redelijk normaal zijn.

De stuurbaarheid is aan te pakken met opslag. En de meest eenvoudige grootschalig te implementeren technologie is gepompte waterkracht. Alle andere mechanische methodes zijn of te onderhoudsintensief of gewoon idioot duur/inefficiënt (wat eigenlijk hetzelfde is). Accu's worden nu pas bruikbaar, omdat men afgekeurde of versleten cellen gaat gebruiken. Cellen die moeten concurreren met zonne-energie die gedurende miljoenen jaren is opgeslagen en geconcentreerd.

Maar gepompte waterkracht vreet ruimte, evenals fotovoltaïsche of fotothermische energiewinning. Windmolens doen het op dat vlak beter, omdat hun voetafdruk klein is. Maar da's een omzetting van een omzetting.

Kort door de bocht. Willen we de ruimte gebruiken voor dingen zoals comfortabel leven en eten, of energiewinning?
Oud 8 mei 2018, 07:13   #283
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat kerncentrales met de huidige stand van zaken veel continue en stuurbare stroom op een kleine locatie vertegenwoordigen.

Zonne energie is alom aanwezig, maar zolang de aarde rondjes maakt, periodiek en totaal onstuurbaar en weersgebonden.
Windenergie en hydro elektrische centrales zijn niet meer dan omgezette zonne-energie.

De andere energiebronnen zijn getijden en geothermie. De ene ruimtevretender dan al de rest, en de andere ofwel heel lastig, of gewoon lastig op locaties waar natuurrampen redelijk normaal zijn.

De stuurbaarheid is aan te pakken met opslag. En de meest eenvoudige grootschalig te implementeren technologie is gepompte waterkracht. Alle andere mechanische methodes zijn of te onderhoudsintensief of gewoon idioot duur/inefficiënt (wat eigenlijk hetzelfde is). Accu's worden nu pas bruikbaar, omdat men afgekeurde of versleten cellen gaat gebruiken. Cellen die moeten concurreren met zonne-energie die gedurende miljoenen jaren is opgeslagen en geconcentreerd.

Maar gepompte waterkracht vreet ruimte, evenals fotovoltaïsche of fotothermische energiewinning. Windmolens doen het op dat vlak beter, omdat hun voetafdruk klein is. Maar da's een omzetting van een omzetting.

Kort door de bocht. Willen we de ruimte gebruiken voor dingen zoals comfortabel leven en eten, of energiewinning?
Och, zonnepanelen op het dak gebruiken geen ruimte. Ze zijn lelijk dat wel.

En de windturbines op zee gebruiken ook geen open ruimte.

Dus ja, geef mij maar groene energie en vooral als het dan toch goedkoper is.

Trouwens je begint te klinken als een groenpisser (ruimte gebruiken voor comfortabel leven en eten, het idee alleen al).
Oud 8 mei 2018, 07:18   #284
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind ze tof.
Citaat:
Integendeel. De manoevreerbaarheid van de grotere schepen is beperkt. Hoeveel windmolens mogen er per jaar platgevaren worden?
Citaat:
Zonder opslagcapaciteit is het lood om oud ijzer.
Citaat:
Trouwens je begint te klinken als een groenpisser (ruimte gebruiken voor comfortabel leven en eten, het idee alleen al).
Ik denk dat u dringend uw medicatie moet nemen.
Oud 8 mei 2018, 07:18   #285
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Ja, maar, echt ongevaarlijk kan je het toch niet noemen? Je hebt tal van procedures nodig om ervoor te zorgen dat alles goed gaat.
Elke industriële installatie heeft tal van procedures nodig om ervoor te zorgen dat alles goed gaat. Hell, zelfs de meest onnozele dagdagelijkse dingen hebben tal van procedures nodig om ervoor te zorgen dat alles goed gaat. Big deal dus.

En tuurlijk, compleet ongevaarlijk is het niet, maar dat is leven evenmin.

De botte realiteit is dat het allemaal niet zo waanzinnig gevaarlijk is en dat je je bij wijze van spreke al kan beschermen door domweg een stap achteruit te zetten (sound stupid, maar afstand speelt wel degelijk een rol), door voor sommige types straling zoiets evidents te hebben als een huid, en door "ik eet radioactief afval niet op" als een evidentie te beschouwen (Janneman's voorkeursargument ).

Ik speel pakweg minder graag met een goedje als HF, dan met een brokje alfastraler...

Citaat:
En de afval, ja dit is een probleem, want niemand wil ermee blijven zitten. Mss heb jij een tuin waar het kan echtergelaten worden? Als die groot genoeg is tenminste.
Ook dat is weer zo'n onnozel drogargument... "Ook jij wil dat afval niet in je tuin, dus het is slecht!!!!".
Stuur maar op I'd say; zoals elke ir of ietwat technisch onderlegd persoon, weet ik daar wel weg mee. Free energy!

Maar nee; dat afval is niet het probleem dat ze ervan maken. Werk het op in breeders, transmuteer het van zodra fusie iets wordt en je geen blijf meer weet met je energie, doe er iets slim mee en gebruik het voor extra energieopwekking, of sla het domweg op als dat je ding is.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 09:57   #286
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Elke industriële installatie heeft tal van procedures nodig om ervoor te zorgen dat alles goed gaat. Hell, zelfs de meest onnozele dagdagelijkse dingen hebben tal van procedures nodig om ervoor te zorgen dat alles goed gaat. Big deal dus.

En tuurlijk, compleet ongevaarlijk is het niet, maar dat is leven evenmin.

De botte realiteit is dat het allemaal niet zo waanzinnig gevaarlijk is en dat je je bij wijze van spreke al kan beschermen door domweg een stap achteruit te zetten (sound stupid, maar afstand speelt wel degelijk een rol), door voor sommige types straling zoiets evidents te hebben als een huid, en door "ik eet radioactief afval niet op" als een evidentie te beschouwen (Janneman's voorkeursargument ).

Ik speel pakweg minder graag met een goedje als HF, dan met een brokje alfastraler...
Dit is zo en ik onderken dit. Maar tegelijk weet ik dat men procedures niet altijd volgt en dat de controle strikter moet naargelang het risico.

Tsernobyl is een voorbeeld van het niet volgen van procedures.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Ook dat is weer zo'n onnozel drogargument... "Ook jij wil dat afval niet in je tuin, dus het is slecht!!!!".
Stuur maar op I'd say; zoals elke ir of ietwat technisch onderlegd persoon, weet ik daar wel weg mee. Free energy!

Maar nee; dat afval is niet het probleem dat ze ervan maken. Werk het op in breeders, transmuteer het van zodra fusie iets wordt en je geen blijf meer weet met je energie, doe er iets slim mee en gebruik het voor extra energieopwekking, of sla het domweg op als dat je ding is.
Wel ik ben ir maar ik zou niet onmiddelijk weten wat ermee te doen. En hier opnieuw is het niet de bedoeling van het te overroepen maar het is wel iets dat er is en waar men rekening mee moet houden. Dit gezegd zijnde gaan we zonnepanelen ook moeten opruimen en dit zal ook geld kosten maar daar gaan geen generaties over gaan.

Ik denk trouwens dat ik de problematiek rationeler benader dan jij, je wil gewoon geen argumenten horen tegen de heilige kernenergie.
Oud 8 mei 2018, 09:59   #287
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Integendeel. De manoevreerbaarheid van de grotere schepen is beperkt. Hoeveel windmolens mogen er per jaar platgevaren worden?
De windmolens op zee staan op zandbanken waar de schepen toch niet kunnen komen, dit is dus een non issue.
Oud 8 mei 2018, 10:05   #288
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De windmolens op zee staan op zandbanken waar de schepen toch niet kunnen komen, dit is dus een non issue.
Voila.

De noordzee is trouwens een bijzonder ondiepe zee. Ze hebben slechts bepaalde vaargeulen.

10k jaar geleden was dat nog een groene vlakte met paardjes.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 10:54   #289
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je weet blijkbaar weinig of veel? van die dingen en hoeveel er nodig is voor de hele wereld van groene energie te voorzien. Dat is schrikbarend weinig, eigenlijk verwaarloosbaar.

Al moderne zonnepanelen gezien? Ze zijn mooier dan dakpannen. Eigenlijk zijn het zonnepannen. Tesla zou er verkopen (toch als je de normale lelijk vindt op een dak )

Jij bent sterk in vragen stellen beetje dirigeren en wat rond de pot draaien, breng zelf eens iets inhoudelijk aan.

Maar het kan natuurlijk dat je posten ook wat ironisch bedoelt zijn, die indruk krijg ik nu wel.

Maddox overdrijft wel altijd. Hij bedoelt het eigenlijk niet zo, want hij kan veel beter.

btw ik ben pro hernieuwbare energie, en nucleair mag nog wat x-jaren uitbollen ze staan er toch al. Of er nieuwe kerncentrales nodig zijn? Eerder niet, tenzij er werkelijk iets baanbrekends -snel- op poten gezet kan worden voor een concurrerende prijs, ik denk het niet. Dat zou jij en anderen wel kunnen weten. Ik ga hier geen linkjes meer posten van "wat als".

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2018 om 11:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 11:15   #290
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je weet blijkbaar weinig van die dingen en hoeveel er nodig is voor de hele wereld van groene energie te voorzien.
Zou je dat niet beter eens zelf opzoeken?

Al moderne zonnepanelen gezien? Ze zijn mooier dan dakpannen. Eigenlijk zijn het zonnepannen. Tesla zou er verkopen (toch als je de normale lelijk vindt op een dak )

Jij bent sterk in vragen stellen beetje dirigeren en wat rond de pot draaien, breng zelf eens iets inhoudelijk aan.

Maar het kan natuurlijk dat je posten ook wat ironisch bedoelt zijn, die indruk krijg ik nu wel.

Maddox overdrijft wel altijd. Hij bedoelt het eigenlijk niet zo, want hij kan veel beter.

Ik dacht dat je dit zo maar bij de hand had. Wel kijk eens wat ik wikipedia gevonden heb:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Capture.PNG
Bekeken: 44
Grootte:  37,0 KB
ID: 108842

Dus als we rekenen dat nucleaire energie 50% van de elektriciteitsproductie is, dan moeten we ongeveer rekenen dat de electriciteitsproductie moet verdubbelen indien we de fossiele brandstoffen willen vervangen door hernieuwbare energie.

Uw kaart gaf bijna een halvering aan. Dit zit er dus een factor 4 naast.
Oud 8 mei 2018, 11:19   #291
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je weet blijkbaar weinig of veel? van die dingen en hoeveel er nodig is voor de hele wereld van groene energie te voorzien. Dat is schrikbarend weinig, eigenlijk verwaarloosbaar.

btw ik ben pro hernieuwbare energie, en nucleair mag nog wat x-jaren uitbollen ze staan er toch al. Of er nieuwe kerncentrales nodig zijn? Eerder niet, tenzij er werkelijk iets baanbrekends -snel- op poten gezet kan worden voor een concurrerende prijs, ik denk het niet. Dat zou jij en anderen wel kunnen weten. Ik ga hier geen linkjes meer posten van "wat als".
En ondertussen was de reactie gewijzigd.

Wel, ik heb niet echt een probleem met het langer openhouden van de kerncentrales ware het niet dat ze de investering in hernieuwbare energie demotiveren. En we hebben reeds gezien dat hernieuwbare energie geen fictie is maar men moet wel een kritische massa bereiken en kerncentrales werken contraproductief op dit vlak.
Oud 8 mei 2018, 12:17   #292
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Dit is zo en ik onderken dit. Maar tegelijk weet ik dat men procedures niet altijd volgt en dat de controle strikter moet naargelang het risico.
Dat is veel wollige taal om uiteindelijk niets te zeggen eh. Welke risico's? Het risico dat een PWR ?* la Doel de lucht in gaat als een ordinaire A-bom? Dat risico is 0, niet door menselijk toedoen, wel door de fysica achter dat ding.

Citaat:
Tsernobyl is een voorbeeld van het niet volgen van procedures.
Euh nee, Chernobyl is een type-voorbeeld van een experiment waarbij doelbewust overheen grenzen gegaan werd. Daarbij ga je geen procedures "niet volgen", daarbij knal je gewoon het geheel aan procedures de vuilbak in.

Citaat:
Wel ik ben ir maar ik zou niet onmiddelijk weten wat ermee te doen. En hier opnieuw is het niet de bedoeling van het te overroepen maar het is wel iets dat er is en waar men rekening mee moet houden. Dit gezegd zijnde gaan we zonnepanelen ook moeten opruimen en dit zal ook geld kosten maar daar gaan geen generaties over gaan.
Want zware metalen mogen we vlotjes in de natuur achterlaten?

Citaat:
Ik denk trouwens dat ik de problematiek rationeler benader dan jij, je wil gewoon geen argumenten horen tegen de heilige kernenergie.
Ir's argumenteren niet in termen van "het blijft gevaarlijk", "niemand wil het opslaan", "de risico's zijn er", "het is iets lastig", "je kan er niet gemakkelijk van af en moet het eeuwen opslaan" of, de betere van de hoop, "wil jij het opslaan in je tuin?" en "je klinkt als een groenpisser", die gebruiken facts & figures.
Zoals ik al zei: in topics als deze ga je de doemprofeten niet overtuigen. Die willen niet overtuigd worden. Als je jezelf als "rationeel" wil bestempelen mbv bovenstaand setje argumenten, dan moet je dat vooral doen maar verwacht dan niet dat je meer krijgt dan dergelijke antwoorden. Wil je er een echte ir-discussie over beginnen, dan ga je toch wat meer moeite moeten doen dan dit en eens echt beginnen argumenteren.

Wil je me verder in het hoekje duwen van zij die nucleaire energie als religie beschouwen, dan moet je dat ook maar doen. Big deal . Het bespaart je enkel wat moeite in het zoeken van relevante argumenten, en van de gevolgen voor jullie energievoorziening, hangen we niet af.

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 8 mei 2018 om 12:24.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 12:21   #293
Tavek
Banneling

Standaard

Het probleem is dat wij getrained zijn om dit soort dingen te zien als technische problemen waar technische oplossingen voor zijn. Voor ons is dit vanzelfsprekend.

Ik kan mij inbeelden dat de leek een hoop kernafval ziet en in paniek schiet en gevoelsmatig enkel en alleen maar de problemen ziet omdat ze niet getrained zijn om oplossingen te genereren voor dit soort problemen.
Oud 8 mei 2018, 13:03   #294
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het probleem is dat wij getrained zijn om dit soort dingen te zien als technische problemen waar technische oplossingen voor zijn. Voor ons is dit vanzelfsprekend.

Ik kan mij inbeelden dat de leek een hoop kernafval ziet en in paniek schiet en gevoelsmatig enkel en alleen maar de problemen ziet omdat ze niet getrained zijn om oplossingen te genereren voor dit soort problemen.
ik zou de Xspace/Tesla stunt indrukwekkender gevonden hebben mocht m een vat nucleair afval in de koffer gestoken hebben.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 13:43   #295
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zou de Xspace/Tesla stunt indrukwekkender gevonden hebben mocht m een vat nucleair afval in de koffer gestoken hebben.
Gewoon ter info: bijzonder veel ruimtemissies gaan de lucht in met RTG. Paar kilo plutonium dat ligt te halfwaarderen en zo energie opwekt.

Dus in feite gebeurt wat jij zegt nu al.
Oud 8 mei 2018, 13:51   #296
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Gewoon ter info: bijzonder veel ruimtemissies gaan de lucht in met RTG. Paar kilo plutonium dat ligt te halfwaarderen en zo energie opwekt.

Dus in feite gebeurt wat jij zegt nu al.
mij lijkt (als complete leek :s)de maan of een andere plek in de ruimte de veiligste plaats om te stockeren. al zal het een kostprijs en ook een risico hebben.

Laatst gewijzigd door Anna List : 8 mei 2018 om 13:51.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 14:05   #297
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mij lijkt (als complete leek :s)de maan of een andere plek in de ruimte de veiligste plaats om te stockeren. al zal het een kostprijs en ook een risico hebben.
Kostprijs/risico verhouding.

Ondergronds in een klei of granietlaag is veel beter.

Daar komt het veelal ook vandaan he, onze ondergrond zit vol met radioactieve elementen.
Oud 8 mei 2018, 14:07   #298
Tavek
Banneling

Standaard

Een van de redenen, naast frictie en formatiehitte, waarom onze kern zo heet is, is omdat er constant radioactieve materialen liggen te halfwaarderen.
Oud 8 mei 2018, 19:28   #299
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

En ben je ook getraind om te optimaliseren en met de gevoeligheden van de goegemeente rekening te houden? Of is dit niet nodig volgens jou?

Ik bouw dagdagelijks toepassingen voor verschillende types klanten en gebruikers. Ik zou echt mijn job niet kunnen doen als ik de menselijke kant van de problematiek zou negeren.
Oud 8 mei 2018, 19:34   #300
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ben je ook getraind om te optimaliseren en met de gevoeligheden van de goegemeente rekening te houden? Of is dit niet nodig volgens jou?
Gevoeligheden van de goegemeente. U bedoeld al die NIMBYtjes?
Citaat:
Ik bouw dagdagelijks toepassingen voor verschillende types klanten en gebruikers. Ik zou echt mijn job niet kunnen doen als ik de menselijke kant van de problematiek zou negeren.
Zoals ik schreef, hangt van het doel af. Als u gespecialiseerd bent in het maken van juwelen op maat van de klant, dan is de menselijke kant van de zaak zeer belangrijk.
Als u daarentegen gespecialiseerd bent in het ontwerpen van machines voor de mijnbouw, dan zijn gebruiksgemak en veiligheid de enige menselijke raakvlakken. Al de rest is technisch.
Natuurlijk, als de klant er verchroomde Hello Kitty's op wil, dan is dat gewoon een stukje extra kost voor die klant.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be