Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2020, 11:04   #281
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Kijk, aangezien we ondertussen weten dat 15% van de inwoners in dat dorp (Gangelt) besmet zijn geweest, zouden er zonder quarantaine in het allerslechtste geval 5 keer meer besmettingen geweest zijn.

Hmm, nee. Daar vergis je je. Die 0,37% geldt in Duitse omstandigheden - meer dan voldoende ziekenhuisbedden om iedereen op te vangen (toch minstens die waarvoor het medisch zinvol is). Op het moment dat je tegen patiënten (of beter, tegen hun familieleden) moet zeggen 'sorry, maar we kunnen hem niet aan de beademing leggen omdat we geen toestel meer hebben' gaat de mortaliteit een flink stuk hoger liggen.
Daarin heb je gelijk. De mortaliteit wordt groter indien je ziekenhuisnetwerk de patiënten niet aankan. Maar dan nog rest de keuze: gaan we in de loop van de komende 2 jaar een vijftal keer in lockdown om onder die grens te blijven? En wat gaat er tegen dan zijn aangericht aan schade? Op het vlak van economie, maar ook op het vlak van mentaal welzijn, verwaarlozing van andere ziektes, achterstand in ontwikkeling doordat het onderwijs vierkant draait, …? Mijn oude moeder zal hopelijk nog leven, maar ze zal me al die tijd amper gezien hebben.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 11:11   #282
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid, ik smijt niet alles in de schoenen van Van Ranst, zowat alle landen hebben zich zwaar mispakt in hun aanpak van Covid-19. Wat ik zou gedaan hebben heb ik al gezegd, ik had iedereen die terug kwam in een harde quarantaine gestoken (dus niet gewoon zeggen van blijf maar effe thuis). Ik had de richtlijnen van WHO van 30 januari serieus genomen.

Zou dat finaal een groot verschil gemaakt hebben? Op langere termijn waarschijnlijk niet, de symptomatische gevallen zouden vroeg of laat voor een outbreak gezorgd hebben. Maar het zou ons mogelijk wel extra tijd kunnen gegeven hebben om alles in stock te hebben op het moment dat het nodig was, in tegenstelling tot de situatie van vandaag.
Het grote probleem is dat bijna iedereen het virus serieus onderschat heeft.
Bijkomend hebben bepaalde landen moedwillig of onbewust info verzwegen naar andere landen toe.
Ik wou eigenlijk gewoon aantonen dat de term 'totaal gefaald' er wat over was.
Eens de ernst dan echt duidelijk begon door te dringen heeft diezelfde Van Ranst dan wel de nodige, bijgestuurde adviezen gegeven.
Andere landen hebben similaire problemen gehad.
Oud 13 april 2020, 11:29   #283
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Welke studie bezit gij die dat staaft?

1 op 100? 110.000 doden in België is voor u geen probleem? Denkt ge dat dit geen invloed op de economie heeft?
Nu zeker wel, al zouden er maar 110 doden gevallen zijn in de laatste weken.

Dankzij de geniale acties van onze overheden.

110 000 doden, waarvan de hoofdmoot netto-ontvangers uit de staatsruif, dat heeft een beperkte invloed op de economie.
Oud 13 april 2020, 11:33   #284
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

dertigers van verschillende nationaliteiten...:

https://www.hln.be/in-de-buurt/giste...done~aff9a385/

Het gaat om een bende dertigers van verschillende nationaliteiten en hun kinderen
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 11:45   #285
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Die hele HLN-achtige stijl van berichtgeven steekt me fel tegen. Zoals 'dodental zal nog stijgen'.

Ja, een daling zou pas straf zijn. Wat is dat voor zinledige bedenking?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 11:48   #286
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Op VRT NWS:
Citaat:
"De 13 patiënten die hier overleden zijn, hadden een BMI van gemiddeld 33", aldus dokter Manu Malbrain. "De patiënten die het ziekenhuis mochten verlaten, hadden een BMI van gemiddeld 27 en de patiënten die nu nog behandeld worden op Intensieve Zorg hebben een gemiddeld BMI van 30."
Dus een paar ideetjes voor 'het verstrengen van de maatregelen':
  1. Verplicht een uur per dag sporten
  2. Verplicht dieet voor BMI>30
  3. Gezonde voeding goedkoper maken dan ongezonde
  4. 'Fatshaming' aanmoedigen
  5. Gratis maagverkleining
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 12:12   #287
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Die hele HLN-achtige stijl van berichtgeven steekt me fel tegen. Zoals 'dodental zal nog stijgen'.

Waarom, men kan tenslotte maar en keer sterven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 12:16   #288
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarin heb je gelijk. De mortaliteit wordt groter indien je ziekenhuisnetwerk de patiënten niet aankan. Maar dan nog rest de keuze: gaan we in de loop van de komende 2 jaar een vijftal keer in lockdown om onder die grens te blijven? En wat gaat er tegen dan zijn aangericht aan schade? Op het vlak van economie, maar ook op het vlak van mentaal welzijn, verwaarlozing van andere ziektes, achterstand in ontwikkeling doordat het onderwijs vierkant draait, …? Mijn oude moeder zal hopelijk nog leven, maar ze zal me al die tijd amper gezien hebben.
2

Inderdaad. De "levenskwaliteit" van ouderen die men een jaar opsluit, opdat ze niet ziek zouden worden, en die dan twee maanden later van iets anders sterven, hebben hun laatste levensjaar in eenzaamheid en angst doorgebracht.

Dat is het probleem met al die dwingelandij, en dat is universeel. Dwingelanden die U dwingen "voor uw eigen goed" zijn altijd mis. Meestal weet gij alleen wat voor uw eigen goed is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 13:58   #289
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

'T is pasen voor iets?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 14:04   #290
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

In het UK overwegen ze Big Brother maatregelen. Spionage via de smartphone.

https://www.theguardian.com/world/20...nonymise-users

Citaat:
Produced in March, the memo explained how an NHS app could work, using Bluetooth LE, a standard feature that runs constantly and automatically on all mobile devices, to take “soundings” from other nearby phones through the day. People who have been in sustained proximity with someone who may have Covid-19 could then be warned and advised to self–isolate, without revealing the identity of the infected individual.

However, the memo stated that “more controversially” the app could use device IDs, which are unique to all smartphones, “to enable de-anonymisation if ministers judge that to be proportionate at some stage”. It did not say why ministers might want to identify app users, or under what circumstances doing so would be proportionate.
Oud 13 april 2020, 14:06   #291
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht

Dat overwegen ze ondertussen wereldwijd, ook bij ons. Ik hou mijn hart al vast voor welk gedrocht men finaal zal invoeren.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 13 april 2020, 14:19   #292
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Dat overwegen ze ondertussen wereldwijd, ook bij ons. Ik hou mijn hart al vast voor welk gedrocht men finaal zal invoeren.
Corona-app | Zondag met Lubach
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 14:33   #293
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Op VRT NWS:

Dus een paar ideetjes voor 'het verstrengen van de maatregelen':
  1. Verplicht een uur per dag sporten
  2. Verplicht dieet voor BMI>30
  3. Gezonde voeding goedkoper maken dan ongezonde
  4. 'Fatshaming' aanmoedigen
  5. Gratis maagverkleining
Als ik me niet vergis hecht het virus zich aan cellen met ee ACE2 protein.

Die cellen zitten in de keel, in uw longen, in uw hart...maar ook vetcellen hebben dat proteine.

Als ge dus veel vetweefsel hebt, en dat virus geraakt tot daar, kan het zich naar hartenlust vermeningvuldigen en verspreiden.

Kan een verklaring zijn voor het feit dat obese mensen bovengemiddeld sterven hier aan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 14:48   #294
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:

From herd immunity to big brother. Het zou een mooie titel voor een boek zijn.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 14:50   #295
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Ik heb ten andere nooit een smartphone gehad. Zal ik binnenkort verplicht worden tot het bezit ervan?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 15:09   #296
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ik me niet vergis hecht het virus zich aan cellen met ee ACE2 protein.

Die cellen zitten in de keel, in uw longen, in uw hart...maar ook vetcellen hebben dat proteine.

Als ge dus veel vetweefsel hebt, en dat virus geraakt tot daar, kan het zich naar hartenlust vermeningvuldigen en verspreiden.

Kan een verklaring zijn voor het feit dat obese mensen bovengemiddeld sterven hier aan.
Cytokine release syndrome
Oud 13 april 2020, 15:13   #297
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En volledig gebaseerd op het misschien totaal foute idee van direct contact als voornaamste infectie overbrenger. Als het een aerosol is, dan werkt dat zelfs niet: ik hoest in de tram, en maak daar een aerosol. Ik stap uit. Aan de volgende halte stapt iemand op, en snuift mijn aerosol in. Er is geen enkele link tussen hem en mij, nochtans heb ik die besmet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2020, 15:18   #298
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd, prima uitzending, vooral de vragen die worden gesteld tussen 13.30 en 14.50.
Oud 13 april 2020, 15:24   #299
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En volledig gebaseerd op het misschien totaal foute idee van direct contact als voornaamste infectie overbrenger. Als het een aerosol is, dan werkt dat zelfs niet: ik hoest in de tram, en maak daar een aerosol. Ik stap uit. Aan de volgende halte stapt iemand op, en snuift mijn aerosol in. Er is geen enkele link tussen hem en mij, nochtans heb ik die besmet.
In situaties waar je een laag aantal besmettingen hebt staat het je wel toe om mogelijk blootgestelde personen op te sporen en eventueel te testen op besmetting.

In jouw scenario zal ook vroeg of laat een alarm afgaan van iemand die je besmet via rechtstreeks contact en vroeg of laat komt men dan ook jou op het spoor. (in de veronderstelling dat iedereen de app gebruikt).

De vraag is natuurlijk hebben we de middelen om iedereen die blootgesteld werd aan een positief geval te testen? Hebben we een test die besmetting kan vaststellen in een vroeg stadium? Hebben we een betrouwbare test tout court?

Als we effectief testen hebben, hebben we ook de politieke wil om mensen in harde quarantaine te zetten?

En vooral: Is het niet TE LAAT?
Oud 13 april 2020, 15:49   #300
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik heb ten andere nooit een smartphone gehad. Zal ik binnenkort verplicht worden tot het bezit ervan?
Ik heb dat ook niet en verplichten kunnen ze dat volgens mij niet.
Men kan u toch ook niet verplichten een auto te kopen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be