![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blockchain-enabled "immuniteitscertificaten" of "immuniteitspaspoorten" voor COVID-19, indien geïmplementeerd door overheidsinstanties, zouden ernstige gevolgen hebben voor onze fundamentele mensenrechten en burgerlijke vrijheden. De introductie van deze artefacten zou ons recht op privacy kunnen aantasten; vrijheden van vereniging, vergadering en beweging; onze rechten op werk en onderwijs; en anderszins onze vrijheid en autonomie ernstig beperken, zelfs als dat niet verplicht is. Hoewel dit niet uitdrukkelijk wettelijk verplicht is, moeten personen in China na de vergrendeling een 'groene' QR-code van de gezondheidsstatus op hun mobiele apparaat kunnen produceren om toegang te krijgen tot het openbaar vervoer, werkplekken of woningen te betreden, en meer, en hebben vrijwel geen manier om de geautomatiseerde statusbepalingen aan te vechten
![]() Think about the fact
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 4 oktober 2020 om 22:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je gaat mij niet zeggen dat corona opdoen geen kost heeft, en dat men daar onverschillig tegenover staat (als men ouder is dan 30 jaar). Zelfs griep heeft een kost waar men niet onverschillig tegenover staat. Niemand ligt graag een week in zijn bed, en met corona is het risico niet nul dat het erger is dan een week in zijn bed. Een week ziek in uw bed is het (negatieve) equivalent van een week vakantie he. Een week vakantie daar wil je geld aan geven: een week in uw bed daar zou je ongeveer evenveel geld aan willen geven om het te vermijden. Dat impliceert dat er toch wel een eindige prijs is die men wil betalen om dat te vermijden. Het is trouwens die eindige prijs die mij laat denken dat er een marktwerking zal zijn als men mensen vrij laat, en dat zij voor wie dit een hoge prijs is, meer inspanning zullen leveren om het te vermijden, dan zij voor wie dit een lagere prijs is, waardoor er, zoals het bij goeie marktwerking betaamd, een optimale verdeling is van resources, ttz, dat de middelen om het te vermijden ideaal gebruikt worden en dus voornamelijk die mensen het laat vermijden die er de meeste kosten van hebben. Maar iedereen weet dat een ideale markt enkel kan werken bij ideale informatie verdeling, en dat die informatie verdeling zelf ook een prijs heeft: de frictie van de markt. Welnu, als er een systeem bestaat dat het bekomen van "markt informatie" voor zo goed als geen extra kost kan verbeteren, zal de markt beter werken he. De informatie die men kan geven aan mensen op die manier - en dat kost zo goed als niks op wat goodwill na - maakt dat mensen BETER hun afweging "kost van moeite om zich te beschermen vs ingeschat risico" kunnen doorvoeren, en als dusdanig dat de epidemie het minste slachtoffers maakt met de kleinste vermijdingskost. Het is vaak het gemis aan informatie die maakt dat men een zekere vermijdingsactie niet doorvoert, omdat door het gebrek aan informatie, de kost te groot is. Bijvoorbeeld voor griep: je zou misschien 3 feestjes willen opofferen om 1 week griep te willen vermijden, maar geen 10 feestjes. Als je zou weten WELKE 3 feestjes te vermijden, dan zou je dat doen. Dan kan je naar de 7 andere. Als je het niet weet, moet je oftewel de 10 feestjes vermijden, oftewel tant pis zeggen en er toch maar heen gaan. Wat een minder goeie markt werking is in uw keuzes, wegens gebrek aan informatie. Laatst gewijzigd door patrickve : 5 oktober 2020 om 04:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ten tweede heeft men deze vrijheden al opgeblazen in maart zonder dat mensen boeh of bah zegden. Onze burgerrechten bestaan al 6 maanden niet meer, dus zeggen dat een zeker informatie systeem dat zou bedreigen is een stroman. Men heeft die burgerrechten al een half jaar gedumpt en niemand heeft een vinger verlegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Politie waarschuwt voor oplichting via QR-code: fraudeurs proberen zo je rekening te plunderen. Misschien ga ik te ver ... ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 5 oktober 2020 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het rare is dat je jezelf tegenspreekt in de volgende zin: Citaat:
![]() Griep is NIET "niks". Het heeft een zeker onaangenaam gevolg. Ik veracht helemaal geen gezonde mensen die doen alsof het niet onaangenaam is, en dat is hun goede recht. Wat iets waard is, is echter een persoonlijke keuze he. Laatst gewijzigd door patrickve : 5 oktober 2020 om 10:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat je een griepje als een kost beschouwt is voor mij even grappig als bezig zijn met het risico op een besmetting tijdens het griepseizoen. Dat mensen zich daar kunnen mee bezighouden denk ik dan en loop vrolijk verder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je mag kiezen tussen "een lekkere maaltijd missen" of "een week ziek liggen in uw bed" dan is de keuze toch zonder de minste twijfel dat eerste ? Wie kiest er nu om een half uur culinair plezier te hebben als de prijs is om een week in zijn bed te liggen en een week slecht gevoel tegenover een half uurtje goed gevoel ? Laatst gewijzigd door patrickve : 5 oktober 2020 om 12:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, ik ben niet zo een ideologische opsolferaar, ik laat mensen liever vrij bepalen wat ze graag hebben en wat niet. Eigenlijk wil ik helemaal niet opdringen wat mensen zouden moeten willen - behalve dan in die gevallen waar ik er zelf een voordeel aan heb, maar dat is iets helemaal anders.
Laatst gewijzigd door patrickve : 5 oktober 2020 om 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb vroeger wel eens een griep gehad en eerlijk gezegd 2 dagen koorts en wat pijn overal maar heb ook al verkoudheden gehad dat ik amper nog een vod waard was gedurende vele dagen. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 oktober 2020 om 12:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik kan me dat echt niet voorstellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, als hun omgeving in gevaar komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En anderzijds is zijn argument dat de jongeren niet moeten boeten voor de 0,2% ouderen die ziek worden of sterven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Plezant is toch anders ? edit: oops antwoord niet gezien. Laatst gewijzigd door patrickve : 5 oktober 2020 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |