Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2021, 22:32   #281
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is het probleem denk ik, het is daar nog altijd een stammenmaatschappij. En daar past de Taliban perfect in.

De voornaamste slachtoffers gaan de ‘westerse’ of ‘geëmancipeerde’ Afghanen in de steden zijn.

Voor de rest is dit ook weer een tijdelijke toestand. De Taliban is geen echt georganiseerde ‘partij’. Het is te verwachten dat die binnen de kortste keren uiteenvallen in rivaliserende bendes.

En dan is er nog Al Qaida. Dat was eigenlijk de reden voor de Westerse interventie. Als die terug beginnen aanslagen te beramen in ‘het Westen’ zijn we terug bij af.
Ik zou "bendes" vervangen door "stammen".

Maar de Taliban heeft veel import zeloten. Dat maakt het niet beter.
Oud 14 augustus 2021, 23:10   #282
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

https://www.hln.be/buitenland/tranen...pakt~a41e4ef7/

mensenrechtenactiviste Masih Alinejad. “Mijn hart breekt voor de vrouwen in Afghanistan”, schreef zij bij de clip. “De wereld heeft hen in de steek gelaten.”

Dit mag je dus aanhoren na 20 jaar oorlog geleverd door Westerse troepen en 2000 miljard euro kosten aan die oorlog....
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2021, 23:15   #283
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
https://www.hln.be/buitenland/tranen...pakt~a41e4ef7/

mensenrechtenactiviste Masih Alinejad. “Mijn hart breekt voor de vrouwen in Afghanistan”, schreef zij bij de clip. “De wereld heeft hen in de steek gelaten.”

Dit mag je dus aanhoren na 20 jaar oorlog geleverd door Westerse troepen en 2000 miljard euro kosten aan die oorlog....
Wat wil die jongedame? Dat we elke Talibarbie een kogel in de atlas geven?

Dan ga je een paar miljoen anderen heel hard horen zeuren.
Oud 15 augustus 2021, 06:06   #284
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Afghaanse 'Belgen' doodongerust over hun familie in Afghanistan

Uit de tekst van het artikel:

Citaat:
"Als Kaboel ook zal vallen, dan wordt het zeer moeilijk", aldus Shamal. "Ik denk dat het nu het moment is dat de internationale gemeenschap, de VN en de grootmachten, in actie moeten treden om die terreur te stoppen
Ware het niet dat: VS-president Biden heeft geen spijt van terugtrekking troepen uit Afghanistan: "Ze moeten voor zichzelf strijden"

Om er dan toch 1 aan te halen die niet snel terug troepen zal sturen.

Een dramatische situatie aldaar voor die mensen die zelf niet echt groot fan zijn van de Taliban en die nu om hulp 'schreeuwen?'

p.s.

Zoals ik al eerder in vraag stelde, post #277: 'Is de Taliban daar ooit weggeweest?'

De taliban(s) zijn terug (van nooit weggeweest): hoe komt dat? En hoe gevaarlijk is de situatie in Afghanistan?

Tijd om ook maar eens een studie te maken van hoe gevaarlijk dit alles is voor de andere landen in de wereld????

Wat blijft er over van twintig jaar westerse interventie buiten niets?

Het was al jaren duidelijk dat de internationale aanwezigheid het vredesproces en de stabiliteit van Afghanistan geen steek vooruit hielp.

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 augustus 2021 om 06:18.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2021, 07:36   #285
Den Ardennees

Standaard

Professor Criekemans beweert dan weer het tegenovergestelde, volgens hem is de terugtrekking van de NAVO-troepen net een gigantische blunder.

Een mens blijft zich echter afvragen waarom dat fucking Afghaanse leger hele gebieden en steden quasi onverdedigd overgeeft aan de Taliban.

Ze hadden indertijd misschien beter dat leger samengesteld uit vrouwen, die zouden wel weten voor welke zaak ze vechten.
Oud 15 augustus 2021, 07:48   #286
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 augustus 2021 om 07:50.
Oud 15 augustus 2021, 07:51   #287
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Professor Criekemans beweert dan weer het tegenovergestelde, volgens hem is de terugtrekking van de NAVO-troepen net een gigantische blunder.
De grootste blunder was de invasie.

Citaat:
Een mens blijft zich echter afvragen waarom dat fucking Afghaanse leger hele gebieden en steden quasi onverdedigd overgeeft aan de Taliban.
Omdat wie weerstand biedt gezien wordt als een collaborateur met de bezetter. En dat is het gevolg van 20 jaar non nation building. Waarschijnlijk te druk bezig drones te testen en poppy oogsten te exporteren.

Citaat:
Ze hadden indertijd misschien beter dat leger samengesteld uit vrouwen, die zouden wel weten voor welke zaak ze vechten.
Beetje zielig dat die vrouwen steeds opgevoerd om de bezetting een moreel cachet te geven terwijl men in twintig jaar niets concreets verwezenlijkte op dat vlak. Zelfs de Sovjets deden het beter qua vrouwenrechten tijdens hun verblijf vorige eeuw in 'the graveyard of empires', zoals Afghanistan ook wel eens genoemd wordt.

Laatst gewijzigd door Bach : 15 augustus 2021 om 07:51.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2021, 09:02   #288
Den Ardennees

Standaard

ehm de vrouwen kregen de afgelopen 20 jaar wel degelijk onderwijs, én kansen in politiek en maatschappelijk leven, dat in tegenstelling tot de vijf jaar daarvoor en de XXXX komende jaren.
Oud 15 augustus 2021, 09:25   #289
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ehm de vrouwen kregen de afgelopen 20 jaar wel degelijk onderwijs, én kansen in politiek en maatschappelijk leven, dat in tegenstelling tot de vijf jaar daarvoor en de XXXX komende jaren.
Taliban 2.0 spreekt gematigder dan versie 1 en daarbij is het land nog steeds een islamitische republiek. Vrouwenemancipatie heeft zowiezo nog een lange weg te gaan.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2021, 09:44   #290
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Amerika heeft nochtans flink wat centen gestopt in de opleiding en betere bewapening van de Afghaanse strijdkrachten. Ik ben ervan overtuigd dat het blitz-offensief van de Taliban een zwaar psychisch effect heeft. Het is zo een beetje te vergelijken met de fatalistische reactie van een groot gedeelte van het Franse leger toen de Wehrmacht aan een hoog tempo met de Panzerdivisionen het land binnenstormde. Voeg daar nog aan toe dat ook het reguliere Afghaanse leger uit moslims bestaat. Dan is de kans groot dat de typisch islamitische inch Allah reactie gaat spelen.
Oud 15 augustus 2021, 10:16   #291
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

De islam heeft nog maar eens bewezen dat het een barbaars systeem is.
Sommigen spreken van "andere factoren", maar het is wel de sharia dat ze invoeren, niet de Napoleontische wetgeving.

Waarom het zo makkelijk gaat voor de Taliban?
Ik denk dat een grote factor is dat zij die de beschaving moeten verdedigen tegen de islamitische barbarij vooral mannen zijn, en ondanks het feit dat de Taliban een tyrannie vestigen, het de vrouwen zijn die het meest te verliezen hebben.

Herinner u nog "De weg naar Mekka" en "De weg naar het avondland" van Leyers.
Op sommige momenten vindt hij dat het nog wel meevalt met de islam.
Maar Jan Leyers is wel een man, zijn ervaringen zouden compleet anders geweest zijn als hij een vrouw was geweest.

In Afghanistan zal dat ook zo zijn.
De mannen daar weten dat er nu een dictatuur van de dwaasheid genaamd islam komt, maar ze weten ook dat binnen die dictatuur zij nog altijd een bevoorrechte positie hebben ten opzichte van de vrouwen.

Misschien hadden de Amerikanen beter de vrouwen bewapend.
Oud 15 augustus 2021, 10:24   #292
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Taliban aldaar is alles naar zijn hand aan het zetten.

Volgt hij met zijn actie bepaalde teksten uit hun 'grote boek?'

Of heeft hij daar een héél andere visie op?

Zal hij uiteindelijk heb bewijs kunnen leveren dat de Islam de religie van de vrede is?

Wat er op huidig ogenblik aan de gang is in Afghanistan heeft met voorgaande regel niet veel te maken of zie ik dat verkeerd?

p.s.

Het lezen waard?

ISLAM IS DE RELIGIE VAN VREDE
Oud 15 augustus 2021, 10:30   #293
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zal hij uiteindelijk heb bewijs kunnen leveren dat de Islam de religie van de vrede is?
Van de Wrede, ja...
Oud 15 augustus 2021, 10:32   #294
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
De islam heeft nog maar eens bewezen dat het een barbaars systeem is.
Sommigen spreken van "andere factoren", maar het is wel de sharia dat ze invoeren, niet de Napoleontische wetgeving.

Waarom het zo makkelijk gaat voor de Taliban?
Ik denk dat een grote factor is dat zij die de beschaving moeten verdedigen tegen de islamitische barbarij vooral mannen zijn, en ondanks het feit dat de Taliban een tyrannie vestigen, het de vrouwen zijn die het meest te verliezen hebben.

Herinner u nog "De weg naar Mekka" en "De weg naar het avondland" van Leyers.
Op sommige momenten vindt hij dat het nog wel meevalt met de islam.
Maar Jan Leyers is wel een man, zijn ervaringen zouden compleet anders geweest zijn als hij een vrouw was geweest.

In Afghanistan zal dat ook zo zijn.
De mannen daar weten dat er nu een dictatuur van de dwaasheid genaamd islam komt, maar ze weten ook dat binnen die dictatuur zij nog altijd een bevoorrechte positie hebben ten opzichte van de vrouwen.

Misschien hadden de Amerikanen beter de vrouwen bewapend.
Had men dan situaties gecreëerd misschien zoals er een tijd geleden in Griekenland enkele vrouwen waren die tegen het IS ingingen? (te pikante foto's op de site om op het forum te plaatsen )

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 augustus 2021 om 10:32.
Oud 15 augustus 2021, 10:40   #295
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Had men dan situaties gecreëerd misschien zoals er een tijd geleden in Griekenland enkele vrouwen waren die tegen het IS ingingen? (te pikante foto's op de site om op het forum te plaatsen )
Ik bedoel echt vrouwelijke soldaten.
Ik weet niet of de Taliban zo graag tegen moslima's hadden gevochten.
Dat past niet in hun wereldbeeld waarin de vrouwen onderdanig zijn en een tweederangs rol spelen.
Dat had misschien demoraliserend gewerkt, en het had de mannen van het regeringsleger meer ertoe aangezet om ook te vechten.
Want als je vrouw haar leven riskeert, dan ga jij toch niet de lafaard uithangen?
Oud 15 augustus 2021, 10:51   #296
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoel echt vrouwelijke soldaten.
Ik weet niet of de Taliban zo graag tegen moslima's hadden gevochten.
Dat past niet in hun wereldbeeld waarin de vrouwen onderdanig zijn en een tweederangs rol spelen.
Dat had misschien demoraliserend gewerkt, en het had de mannen van het regeringsleger meer ertoe aangezet om ook te vechten.
Want als je vrouw haar leven riskeert, dan ga jij toch niet de lafaard uithangen?
Ik heb reeds een paar keer gelezen dat voor een moslim sterven door de hand van een vrouw een zware vernedering is. Ik kan me zo voorstellen dat moeten vechten tegen een groep fitte en zeer goed getrainde jonge vrouwen nogal wat moslims een eerder ongemakkelijk gevoel geeft.
Oud 15 augustus 2021, 10:54   #297
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb reeds een paar keer gelezen dat voor een moslim sterven door de hand van een vrouw een zware vernedering is. Ik kan me zo voorstellen dat moeten vechten tegen een groep fitte en zeer goed getrainde jonge vrouwen nogal wat moslims een eerder ongemakkelijk gevoel geeft.
Ik heb trouwens de indruk dat er daar helemaal niet gevochten wordt. Nog geen beelden van gevechten gezien. Gewoon beelden van Taliban die ongehinderd de ene na de andere stad binnenwandelen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2021, 11:07   #298
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van de Wrede, ja...
Met de nadruk op WREDE inderdaad.
Oud 15 augustus 2021, 11:09   #299
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb trouwens de indruk dat er daar helemaal niet gevochten wordt. Nog geen beelden van gevechten gezien. Gewoon beelden van Taliban die ongehinderd de ene na de andere stad binnenwandelen.
Op het net zijn er al verschillende teksten terug te vinden waar men van mening is dat de bevolking zelf de strijd moet aangaan tegen de Taliban en zijn volgelingen.

Pijnlijk detail is denk ik dat men hierbij vergeet dat die mensen géén wapenarsenaal ter beschikking hebben om die strijd ook aan te gaan.

Wie leverde er aan de Taliban om dat ook maar eens in vraag te stellen?

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 augustus 2021 om 11:09.
Oud 15 augustus 2021, 11:09   #300
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn vrome moslims en die zijn sowieso heel populair in de Islam. Fundamenteel veranderen die mensen nooit. Religie en al zeker de Islam is een taai beestje. Best nooit te veel uit het oog verliezen.
Je kan er in dialoog mee gaan maar die zal stoppen als zij beslissen dat het stopt. Meestal is dat als de meeste heikele punten moeten worden aangesneden.
Ik heb er wat ervaring mee.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 augustus 2021 om 11:12.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be