Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2021, 07:34   #281
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Lol, Schoof, natuurlijke immuniteit geldt ook
Het is niet gezegd dat die geen pasje krijgen.
Van mij mogen zelfs kandidaat-zwangeren zo'n pasje krijgen.

Het gaat hem niet om het nul-risico; het gaat hem om een zo laag als mogelijk risico, zolang het maar acceptabel blijft.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 07:38   #282
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een bijgewerkt artikel in DS geeft nog meer en nog interessantere informatie prijs:

Citaat:
Denemarken voert digitale gezondheidspasjes in voor dagelijkse activiteiten, zoals cafés bezoeken. Kan een Europees land zo’n Chinees aandoend systeem invoeren met respect voor de privacy en zonder aan discriminatie te doen?

Denemarken heeft een plan klaar voor de heropening van het land. Premier Mette Frederiksen belooft ‘een langzame heropening van de samenleving’ zodra alle vijftigplussers ingeënt zijn. Dat zou tegen eind mei zijn. Toch belooft ze al in april ook versoepelingen voor kappers, tatoeëerders en hoger onderwijs. Vanaf 21 april mag je in Denemarken zelfs een terrasje doen. En begin mei zouden restaurants, cinema’s en winkelcentra heropenen. Dit alles op één voorwaarde: wie van die diensten gebruikmaakt, moet een digitaal pasje tonen. Daarmee is Denemarken bij de eerste Europese landen die een duidelijke rol aankondigt voor het digitale ‘coronapaspoort’. Niet om te reizen, maar in eigen land.

Uitdoofscenario

Het Deense coronapaspoort krijg je via de app ‘Minsundhed’ (‘Mijn gezondheid’). Toen de overheid het plan deze week voorstelde, volgde een stormloop op de app. Die was enkele uren niet werkzaam. Het digitale pasje zal aangeven dat je ofwel gevaccineerd bent, ofwel immuun dankzij een recente infectie, of dat je de afgelopen 72 uur een test hebt ondergaan.

Apps die dienen om terrassen binnen te raken: het is een systeem waarmee China vorig jaar een pioniersrol speelde. Peking gaf via het digitale ‘verkeerslichtensysteem’ een groene, oranje of rode gezondheidscode. Alleen wie groen kreeg, kon het openbaar vervoer gebruiken of de horeca bezoeken. Oudere mensen op het platteland zonder smartphone bleven ervan verstoken, en het systeem was ook niet erg nauwkeurig (DS 4 december 2020). Toch was de macht van de app totaal: zelfs het huis verlaten bleek voor veel Chinezen moeilijk, dankzij talloze bewakingscamera’s met gezichtsherkenning en een leger bewakers en poortwachters. Ook in Israël hangt deelname aan het publieke leven af van een code.

Kan Denemarken dit systeem invoeren zonder dat het vervalt in een surveillancestaat of zonder dat er discriminatie wenkt? Dat niet alleen vaccinatie, maar ook een test of eerdere infectie deuren opent, omzeilt al het probleem van te schaarse (en dus niet voor iedereen toegankelijke) vaccins. Er komen alvast ook papieren pasjes voor Denen zonder smartphone. De code is gebaseerd op drie duidelijke criteria, niet op algoritmes of big data. Bovendien is er een limiet op het paspoort gezet, aldus nieuwsagentschap Ritzau. Zodra iedere Deen een vaccin heeft aangeboden gekregen, zou de regering ze niet meer verplicht willen maken. Dat Deense ondernemers daarna nog op eigen houtje klanten zonder pasje weigeren, is daarmee echter niet uitgesloten.

‘Diensten ontzeggen is discriminatie’

In Frankrijk overweegt de regering een ‘vrijwillige’ sanitaire pas. De Britse premier Boris Johnson veroorzaakte donderdag controverse toen hij een ‘pasje voor toegang tot de pub’ niet uitsloot.

Aangezien Europa een digitaal reispaspoort uitwerkt, zullen lidstaten zich hoe dan ook moeten beraden over binnenlandse toepassingen. Het is een open vraag of de bureaucratische lasten zullen opwegen tegen de baten. Hoeveel moeite zal het burgers kosten om hun paspoort aan te vragen? Hoelang houdt immuniteit aan en wat zijn pasjes waard als gevaccineerden toch nog (nieuwe varianten) blijken te verspreiden? Welke autoriteiten houden data bij en hoelang? Duwt zo’n systeem mensen die vaccins om medische redenen niet kunnen nemen uit de samenleving?

De Deense minderheidsregering heeft met steun van het parlement haar huiswerk al gemaakt, andere EU-landen, zoals Estland, zitten in de laatste voorbereidende fases. ‘Als België vaccinatie niet verplicht en de vaccinatiecampagne zo chaotisch blijft als nu, kan men juridisch geen onderscheid beginnen te maken tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden’, waarschuwt Els Keytsmans (Unia). ‘Er zijn altijd mensen die om medische redenen geen vaccins mogen krijgen. Hen bepaalde diensten of vrijetijdsbeleving ontzeggen, is discriminatie.’

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 27 maart 2021, 07:39   #283
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het gaat hem niet om het nul-risico; het gaat hem om een zo laag als mogelijk risico, zolang het maar acceptabel blijft.
Dat is het altijd al geweest.

De kans om nu dood te gaan, gewone oorzaken + corona, is vergelijkbaar met de kans om aan dezelfde leeftijd, in de jaren 90 gewoon dood te gaan.

Corona heeft niet eens de sterfte per leeftijdsklasse zodanig verhoogd, dat we de sterfte in die leeftijdsklasse in de jaren 90 voorbij zouden steken. Die sterfte was afgenomen door medische vooruitgang de laatste 20-30 jaar, en die is door corona nu weer weg.

Maar je kan toch niet zeggen dat het leven in de jaren 90 "onacceptabel gevaarlijk" was he.

Ik weet wel dat ik altijd maar hetzelfde zeg, maar mensen zijn gewoon alle proporties kwijtgeraakt door al die propaganda in de media en door de overheden en dokters. Echt, corona is niet zo een killer als overal verteld wordt. Ja, er worden mensen ziek van en gaan eraan dood, maar dat is van alle tijden.

Nog anders: de kans om aan corona te sterven is even groot als de kans om dit jaar aan kanker te sterven. Vind je het risico om aan kanker te sterven onredelijk groot ? Flip je daarvan ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 07:42   #284
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een bijgewerkt artikel in DS geeft nog meer en nog interessantere informatie prijs:
Het idiote is dus dat enkel 50+ voorlopig naar het hoger onderwijs en de tatoueerders zullen mogen.

Wat schandalig is aan die toestand, is dat de WHO vorig jaar, toen het evident was dat mensen die reeds besmet waren geweest eigenlijk vrij hadden mogen rondlopen, alles eraan gedaan heeft om laten te geloven dat zo een vorm van immuniteit niet bestond.

Mochten Deense studenten nu slim zijn, dan houden ze enorme corona feestjes om zo rap mogelijk besmet te geraken, zodat ze aan hun pasje geraken (want vaccins mogen ze niet hebben he !).
Oud 27 maart 2021, 07:57   #285
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit citaat vind ik het belangrijkste, de laatste zin in het bijzonder:

Het is een open vraag of de bureaucratische lasten zullen opwegen tegen de baten. Hoeveel moeite zal het burgers kosten om hun paspoort aan te vragen? Hoelang houdt immuniteit aan en wat zijn pasjes waard als gevaccineerden toch nog (nieuwe varianten) blijken te verspreiden? Welke autoriteiten houden data bij en hoelang? Duwt zo’n systeem mensen die vaccins om medische redenen niet kunnen nemen uit de samenleving?

Ik zie nog eerder een systeem gebaseerd op een recente test: negatief = go, positief = no go.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 08:00   #286
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Duwt zo’n systeem mensen die vaccins om medische redenen niet kunnen nemen uit de samenleving?[/color]
Ik zie vooral dat het mensen duwt om zich te besmetten.
Oud 27 maart 2021, 08:03   #287
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie vooral dat het mensen duwt om zich te besmetten.
Dat geloof je toch zelf niet.
Oud 27 maart 2021, 08:05   #288
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat geloof je toch zelf niet.
Komaan. "toegang tot het hoger onderwijs". Je bent student, maar je bent te braaf geweest, en je bent nog niet ziek geweest. Je kan ook geen vaccin krijgen, je bent te jong. Wat doe je dan om toch uw studies mogen voort te zetten ? Lijkt het niet de moeite om een snotvalling op te doen, zodat je je paspoortje dan hebt ? Een student riskeert niks he.

En tot aan 40 jaar lijkt mij dat zelfs een rationele manier om aan uw pasje te geraken. Daarboven begint het wat riskanter te worden, maar ook weer niet overdrijven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 maart 2021 om 08:06.
Oud 27 maart 2021, 08:06   #289
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:

Waarom minimaliseer je de natuurlijke immuniteit?

Die krijgen immers ook het pasje.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 08:07   #290
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom minimaliseer je de natuurlijke immuniteit?

Die krijgen immers ook het pasje.
Dat zegt hij ook he. Dubbele negatie.
Oud 27 maart 2021, 08:15   #291
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je redenering zit fout. Als je een evenement hebt met 10.000 mensen maakt het niet uit of je 1000 besmette hebt of slechts 10, dat blijft een super spreader event. Of je nu besmet wordt door 10 of 1 persoon maakt niet uit, het resultaat is hetzelfde.

Voor dit systeem te laten werken moet je naar een 0 risico of anders heeft het geen nut.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 08:25   #292
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zegt hij ook he. Dubbele negatie.
Bwa, hij minimaliseert het toch waar hij zegt "Het is niet gezegd dat...", terwijl het artikel duidelijk stelt dat het pasje ook bestemd is voor natuurlijke geimmuniseerden.

Zie je het al voor je, Schoof op restaurant omgeven door natuurlijk geimmuniseerden
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 08:29   #293
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwa, hij minimaliseert het toch waar hij zegt "Het is niet gezegd dat...", terwijl het artikel duidelijk stelt dat het pasje ook bestemd is voor natuurlijke geimmuniseerden.

Zie je het al voor je, Schoof op restaurant omgeven door natuurlijk geimmuniseerden
... die nog een beetje hoesten...
Oud 27 maart 2021, 08:40   #294
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... die nog een beetje hoesten...
gewoon een rookhoestje. Kan gebeuren.
Oud 27 maart 2021, 17:51   #295
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Ik weet wel dat ik altijd maar hetzelfde zeg, maar ...
Het begin van de genezing. Tracht dat nu langer vol te houden dan de tijd die nodig is om 1 post in te tikken.

Oud 27 maart 2021, 17:58   #296
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Je redenering zit fout. Als je een evenement hebt met 10.000 mensen maakt het niet uit of je 1000 besmette hebt of slechts 10, dat blijft een super spreader event. Of je nu besmet wordt door 10 of 1 persoon maakt niet uit, het resultaat is hetzelfde.

Voor dit systeem te laten werken moet je naar een 0 risico of anders heeft het geen nut.
Ik vind jouw redenering zeer erg fout.
Of je 10 of 1000 andere mensen besmet ... het een is 100 keer erger dan het andere; en de gevolgen zijn bij een reproductiegetal boven de 1 ...

Als 1 mens mij besmet, is het met 1 variant en met de virusload die hij of zij verspreidt; als 10 mensen mij besmetten .... juist.

Amai mijn kloten zeg.

Oud 27 maart 2021, 18:00   #297
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En de serveuze die ongegeneerd voorover buigt net voor mij, om de soep in mijn bord te kwakken ...

Oud 27 maart 2021, 18:02   #298
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gewoon een rookhoestje. Kan gebeuren.
En bij het jonge volkje: gevolg van een grote toeter.

Oud 27 maart 2021, 18:17   #299
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het begin van de genezing. Tracht dat nu langer vol te houden dan de tijd die nodig is om 1 post in te tikken.
Ondertussen touwen vlechten en lantaarnpalen inspecteren...
Oud 27 maart 2021, 18:21   #300
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind jouw redenering zeer erg fout.
Of je 10 of 1000 andere mensen besmet ... het een is 100 keer erger dan het andere; en de gevolgen zijn bij een reproductiegetal boven de 1 ...
Er is niks ergs aan besmettingen. Het enige wat potentieel erg is, zijn zwaar zieken en doden. Als mensen die niet zwaar ziek worden, elkaar besmetten is dat juist gunstig, omdat die nadien "gevaccineerd" zijn.

Als dusdanig is de ideale propagatie die waar de mensen die niet zwaar ziek worden, elkaar veel besmetten, en de mensen die wel zwaar ziek worden, geisoleerd zijn van die propagatie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be