Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2005, 18:45   #281
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Het gaat mij niet over belangen, maar over nationaliteit. Waarom moet dat per se "Vlaanderen" genoemd worden ? Waarom moet het symbool de "Vlaamse leeuw" zijn ? (...)
De laatste, ronduit stompzinnige vraag heb ik weggelaten.

Maar waarom? Omdat de geschiedenis nu eenmaal dat verloop heeft gekend. Waarom noemt Frankrijk Frankrijk? Omdat de geschiedenis daar nu eenmaal zo heeft over beslist...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 18:46   #282
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Dat is belachelijk. Wij voelen ons gewoon geen Vlamingen. Ik zou zelfs mensen, die écht een probleem zien in de allochtonen, aanraden om op de Nationale Unie te stemmen.
Ik zie de immigranten als Limburgers. Zij horen bij ons verleden en hebben Limburg gemaakt wat het is vandaag.

Heb dus niks tegen hun (ach ja, nu ben ik maar weer een multikul linkiewinkie....)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 18:49   #283
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat is belachelijk. Wij voelen ons gewoon geen Vlamingen.
Maar je voelt je blijkbaar ook geen Belg, als je Limburg onafhankelijk wenst.

Citaat:
Ik zou zelfs mensen, die écht een probleem zien in de allochtonen, aanraden om op de Nationale Unie te stemmen.
Dat bevestigt alleen maar mijn vermoeden dat het je om het VB te doen is. De Nationale Unie stelt immers niks voor, ik ken ze niet eens.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 18:49   #284
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie de immigranten als Limburgers. Zij horen bij ons verleden en hebben Limburg gemaakt wat het is vandaag.

Heb dus niks tegen hun (ach ja, nu ben ik maar weer een multikul linkiewinkie....)
Ik ook. In Midden-Limburg is zelfs een nieuw slang dialect ontstaan door de migranten, dat ik nu ook als een deel van onze cultuur zie. Zelf zal ik zeker niet op die partij gaan stemmen, omwille van hun extreme standpunten tegenover migranten, maar ik vind het nog altijd beter dat een Limburger daar op stemt als wel op het Vlaams Belang.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 18:51   #285
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar je voelt je blijkbaar ook geen Belg, als je Limburg onafhankelijk wenst.
Ik ben geboren en getogen als Belgisch Limburger. Als je wil weten hoe ik me voel, dan verwijs ik graag naar die lezersreactie van Antoine Lejeune. Hij bewoordt het perfect.

Laatst gewijzigd door Wanne : 9 januari 2005 om 18:51.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 18:53   #286
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Speciaal voor Jan en de andere Vlaams Nationalisten hier. Een lezersreactie uit 'Het Belang Van Limburg', van Antoine Lejeune uit Gingelom:

"Terecht wijzen lezers op deze bladzijden geregeld op de eigenheid van Limburg. Het is inderdaad waar dat Limburgers - net als Brabanders en Anwerpenaren trouwens - geen Vlamingen zijn. Volgens de Vlaams-nationale dogma's echter moet elk spoor van Limburgse identiteit onverbiddelijk worden uitgewist: zelfs de provincies moeten voor hen verdwijnen. De grote meerderheid van de Limburgers daarentegen heeft nooit - in tegenstelling tot de Vlaams-nationale separatisten - haar uniciteit en streekkenmerken gebruikt om afscheiding te eisen van België. Integendeel zien de meeste mensen hier, en in andere provincies, de ongelooflijke eenheid in verscheidenheid in ons kleine België als een formidabele troef. Een boodschap die best mag uitgedragen worden."

Ik ben dus zéker niet de énigste. Dit soort reacties duiken meer en meer op in Limburg. Ik denk dat de B.U.B. in Limburg dus nog wel héél veel stemmen in de wacht zou kunnen slepen, mits wat moeite te doen de Limburgers eens héél duidelijk te wijzen op de 'goede bedoelingen' van de Vlaams Nationalisten met ons Limburg !
Dikke bullshit, makker. In het Belang van Limburg duiken ook zeer regelmatig lezersbrieven in Vlaams-nationalistische zin op.
Bovendien heeft de separatistische VU hier altijd een sterke machtsbasis gehad en is THOR Waterschei, één van de twee voorlopers van KRC Genk, opgericht als protestploeg tegen de franstalige patrons van de mijn. Officieel heette de afkortig THOR 'Tot Heil Onzer Ribbenkast', maar eigenlijk was het bedoelt als 'Tot Herstel Onzer Rechten', een antwoord op het systematische ontmantelen van enige rechten voor de mijnwerkers t.o.v. de patrons. Niet toevallig waren de clubkleuren geel-zwart.

Dat jij een overbodig niveau als het provinciaal niveau niet graag afgeschaft ziet worden uit schrik de Limburgse eigenheid te verliezen, is ook een dwaling. Als de provincies afgeschaft worden, is er nog steeds een culturele band tussen provinciegenoten onderling, al zie ik niet in wat iemand van Tessenderlo te maken heeft met iemand van Maasmechelen, laat staan van Kerkrade... Dat een duur en onnodig provinciaal niveau afgeschaft wordt, is alleen maar toe te juichen...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 18:54   #287
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Wat houdt jullie in godsnaam tegen om voor Wallonië te kiezen bij Vlaamse onafhankelijkheid ? Doen, zou ik zeggen.
Vergeet het maar... Dat zou het domste zijn dat ze hier kunnen doen.
Oud 9 januari 2005, 18:57   #288
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wees daar maar zeker van, wat die flaminganten ook durven te zeggen.

We beginnen zelfs al hard door elkaar heen te wonen. Mijn halve straat is al nederlander (en niet hollander...maar limburger). Dezelfde trend zie je in heel het maasland.

Ik zie ze graag komen. (en seffes begint hier weer ene te zeiken over prijzen van gronden en huizen die ze de lucht in jagen.....stel u gewoon eens in de plaats van die mensen zelf, tis Limburg, kort bij het werk, zelfde taal, zelfde mentaliteit.....en stukken goedkoper. Ik zou het ook doen)
Kom kom kom, de enige reden waarom zij hier komen wonen is financieel. Dat ze evengoed in Limburg wonen, onder Limburgers met dezelfde mentaliteit en al de andere dingen die je opnoemt, is je reinste onzin. De gronden zijn hier een pak goedkoper. Bovendien voelen zij zich evengoed Nederlander, kijk maar eens als het WK voetbal er is...
Oud 9 januari 2005, 18:59   #289
Dimitri

Standaard

Citaat:
In welk opzicht is Belgie ten nadele van Limburg geweest ? Hebt u voorbeelden ?
Bijvoorbeeld de spoorverbindingen met de omliggende gebieden. Met Nederlands Limburg is er geen enkele verbinding. Er wordt nu eindelijk gewerkt aan de heropening van de lijn Maastricht-Lanaken, voorlopig alleen voor goederenvervoer. Die lijn wordt gefinancierd door de Vlaamse regering en de Limburgse overheid, geen cent van de Belgische regering. Volgens de plannen van de Vlaamse regering moet uiteindelijk de hele lijn Maastricht-Hasselt heropend worden, maar dan voor reizigersvervoer.
Oud 9 januari 2005, 19:01   #290
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In welk opzicht is Belgie ten nadele van Limburg geweest ? Hebt u voorbeelden ?
Jazeker, denken we maar aan de transfers. Ook vanuit Limburg stroomt immers een bepaald gedeelte van het belastingsgeld door de Limburgers betaald naar Wallonië. Geld dat eigenlijk veel beter in Limburg zou worden besteed dan in de vergeetpunt van het Waals sociaal profitariaat.
Oud 9 januari 2005, 19:03   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En blijkbaar heb ik wel heel moeilijke vragen gesteld, daar er maar geen antwoord op het volgende komt (alhoewel de persoon waarnaar ze gericht zijn de afgelopen tijd wel on-line was):

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mag ik een paar voorbeelden van de verschillen die u ontwaart tussen "Vlamingen" (volgens uw definitie) en Limburgers?

Mag ik dan vragen waardoor u zich dan in Brugge een vreemdeling voelt?

Mag ik ook eens vragen in welke gebieden er dan wel volgens u Vlamingen wonen?
Oud 9 januari 2005, 19:04   #292
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijvoorbeeld de spoorverbindingen met de omliggende gebieden. Met Nederlands Limburg is er geen enkele verbinding. Er wordt nu eindelijk gewerkt aan de heropening van de lijn Maastricht-Lanaken, voorlopig alleen voor goederenvervoer. Die lijn wordt gefinancierd door de Vlaamse regering en de Limburgse overheid, geen cent van de Belgische regering. Volgens de plannen van de Vlaamse regering moet uiteindelijk de hele lijn Maastricht-Hasselt heropend worden, maar dan voor reizigersvervoer.
Hetzelfde gaat trouwens op voor de buurtspoorwegen. Zolang die unitair (lees: Belgisch) bestuurd werden, was het maar armoe troef in Limburg. Sedert de regionalisering heeft De Lijn (lees: Vlaanderen) schitterende dingen uitgewerkt in Limburg.
Oud 9 januari 2005, 19:05   #293
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Nva, die partij die de kiesdrempel niet zou halen indien ze geen kartel aangingen ? Ja, zo breed is de basis voor Vlaams Nationalisme....terwijl ze toch vrij bekend zijn (na het debacle van de VU)
Gezien het feit dat het VB zich opstelt als de nationalistische partij en gezien de scheuring, heeft de N-VA een mooi resultaat behaald, ondanks de voortdurende demonisering. Trouwens... op basis van het stemmenaantal bleek de N-VA bij de vorige verkiezing ong. 6 % te hebben gehaald... het kartel is dus niet strikt nodig geweest.

Citaat:
Front national is gewoon de racistenpartij van Wallonie. Zij vertegenwoordigen Belgie niet. Kijk rond u, dat is Belgie.
Rond mij zie ik Vlaanderen.

Citaat:
Geld boeit mij niet zozeer inderdaad, ik wil gewoon niet dat dit land ophoudt te bestaan en ik gedwongen word een nationaliteit aan te nemen die ik niet wil.
Helemaal niet... het staat je vrij het burgerschap te weigeren. Doen, zou ik zeggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 19:05   #294
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik ben geboren en getogen als Belgisch Limburger. Als je wil weten hoe ik me voel, dan verwijs ik graag naar die lezersreactie van Antoine Lejeune. Hij bewoordt het perfect.
Als het je eigen brief is, kun je dat ook gewoon zeggen hoor.

Maar het blijft tegenstrijdig overkomen dat je voor onafhankelijkheid van Limburg bent en je tegelijkertijd pro-Belgisch opstelt.
Oud 9 januari 2005, 19:05   #295
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bij Wallonie hebben wij niks te zoeken (buiten dan de historische band met Luik). Namen, Henegouwen, Luxemburg....ze zijn in mijn ogen even veel verbonden met ons als de West en Oost Vlamingen. Het zijn allen Belgen.

Als Limburger voel ik me gewoon niet Vlaming. Als ik naar de echte Vlamingen kijk, zie ik gewoon veel te veel verschillen, bijna evenveel als met de Franstaligen (buiten de taal). Ik kom redelijk veel (wekelijks) in steden zoals Maastricht, Heerlen, Sittard....en daar voel ik me echt thuis. Je merkt er dat het Limburgers zijn. In bijvoorbeeld Brugge voel ik me een toerist, een vreemdeling.
Goed. Je voelt je dus niet verbonden met Wallonië. Wat is dan uw probleem met een onafhankelijk Vlaanderen als dat wel eens de oplossing kan zijn voor de Limburgse economische problemen? Een soort sado-masochisme?
Oud 9 januari 2005, 19:07   #296
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is belachelijk. Wij voelen ons gewoon geen Vlamingen. Ik zou zelfs mensen, die écht een probleem zien in de allochtonen, aanraden om op de Nationale Unie te stemmen.
"Wij"? U bedoelt ongetwijfeld uzelf. Indien er nu echt geen Vlaamse reflex zou bestaan in Limburg, dan vraag ik mij eerlijk af hoe het dan komt dat de VU zo sterk stond in Limburg...
Oud 9 januari 2005, 19:08   #297
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Vergeet het maar... Dat zou het domste zijn dat ze hier kunnen doen.
Dat weet ik, dat weet jij, maar daar zijn zij niet van overtuigd. Het is maar pas met een stelling als die dat ze ineens beseffen hoezeer ze in de lucht trappelen en dan gaat het al snel van 'de onafhankelijkheid tegenhouden'. Een onafhankelijkheid nota bene waar ze nul de botten aan te zeggen hebben aangezien ze zo volgaarne roepen dat ze niet Vlaams zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 19:10   #298
Superbelg
Partijlid

Superbelg's schermafbeelding

Standaard

Als je voor de splitsing van België bent, moet je ook voor de splitsing van Vlaanderen zijn. Logisch toch? Ofwel wijs je elk separatisme af en leren we samenleven met onze landgenoten.
Oud 9 januari 2005, 19:10   #299
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het blijft tegenstrijdig overkomen dat je voor onafhankelijkheid van Limburg bent en je tegelijkertijd pro-Belgisch opstelt.
Eigenlijk zijn dat gewoon belgicisten die nu een nieuw stokpaardje hebben gevonden, nl. de provinciale decentralisatie.
Oud 9 januari 2005, 19:12   #300
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En waarom zou België dat niet kunnen ?
Omdat ALLES in dit apenland communautair getind is. Van het minste beetje wordt een taalprobleem gemaakt. Dit los je niet op in een unitair België. Je legt de verantwoordelijkheid wel bij 1 regering, maar het resultaat zal zijn dat de ene regering na de andere zal vallen.
Omdat Vlamingen en Walen nu eenmaal twee verschillende volkeren zijn met een andere cultuur, andere leefgewoontes, politieke overtuigingen, etc etc etc
Omdat Wallonië nu al jaaaren aantoont niets aan haar problemen te kunnen doen. Waarom dan Vlaanderen blijven leegzuigen? Men wijst vaak naar Europa als oplossing waardoor Vlaanderen nutteloos is, maar waarom neemt Europa haar verantwoordelijkheid dan niet en betaald het de Vlaamse transfers aan Wallonië zelf niet in plaats dat Vlaanderen 98% van zijn ontwikkelingshulp aan een bodemloze put moet afstaan? Geld dat in Vlaanderen veel nuttiger gebruikt kan en zal worden, dat bewijst de Vlaamse regering nu al jaren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be