Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2023, 11:09   #281
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb daar een probleem mee omdat het capaciteitstarief niets oplost, het zal de mensen onnodige stres bezorgen, maar het zal er niet voor zorgen dat het net wel bestand zal zijn tegen steeds hoger stroomverbruik, een hoger stroomverbruik dat ons opgelegd wordt door de regeringk.

Ik zie dit gewoon als een platte verhoging van onze nu al veel te dure stroomfactuur.
Ik denk dat het capaciteitstarief enkel nuttig is om tijd te winnen voor de versteviging van het elektriciteitsnet.
Dat tijd winnen, is echt wel nodig.
Niet iedere elektricien kan meehelpen om een extra lijntje te trekken aan een hoogspanningslijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 12:28   #282
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb daar een probleem mee omdat het capaciteitstarief niets oplost, het zal de mensen onnodige stres bezorgen, maar het zal er niet voor zorgen dat het net wel bestand zal zijn tegen steeds hoger stroomverbruik, een hoger stroomverbruik dat ons opgelegd wordt door de regeringk.

Ik zie dit gewoon als een platte verhoging van onze nu al veel te dure stroomfactuur.
Zoals eerder hier al geschreven betekent dat capaciteitstarief niet onmiddellijk een verhoginn van de kosten, ook al was ik daar een aantal weken geleden nog steeds van overtuigd.

We hebben geen zonnepanelen, maar zeker ook geen EV en die EV zou wel eens een bepalende factor kunnen worden of men al dan niet een verhoging zal ervaren.

In sé ben ik gewonnen voor het idee dat wanneer men elektriciteit gespreid gebruikt men ook het net minder belast en dat men daarvoor kan beloond worden.

Maar ik blijf er van overtuigd dat het een verdoken laadpaalbelasting vormt.

Oplossing: stop met de main stream te volgen in hun dwang naar EV's en het probleem is van de baan.
Oud 15 januari 2023, 12:30   #283
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat het capaciteitstarief enkel nuttig is om tijd te winnen voor de versteviging van het elektriciteitsnet.
Niet iedere elektricien kan meehelpen om een extra lijntje te trekken aan een hoogspanningslijn.
Die versteviging van het elektriciteitsnet is ook helemaal niet nodig indien alle Belgen zouden vertikken om EV's aan te schaffen ...

Ik heb het leasingcontract van mijn wagen intussen al 2 maal met een jaar verlengd om niet (bijna verplicht) een EV te moeten kiezen ... en eind dit jaar probbeer ik dat nogmaals ...
Oud 15 januari 2023, 12:39   #284
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik begrijp eigenlijk niets van deze heel lange zin van jou.

Een kWh prijs per vijf minuten? Of een netprijs/distributiekost per 5 minuten of beide?

En wat verandert dat precies aan de spreiding van het algemeen huishoudelijk verbruik?

Dus jij weet dat allemaal, of gewoon omdat het nacht is? Waarom niet overdag?

Wat zou het probeem kunnen zijn voor alle anderen als jij dat regelmatig wil doen?

Ik plak mijn vorig tarief en het huidige: gemiddelde maandpiek van 12 maanden: 3 kW (blauwvet komt in de plaats van zwartvet, de rest verandert niet)

Met vorige nettarieven

Energiekost +865,39 €
Heffingen +43,23 €
Distributiekosten +187,07 €
Transportkosten +26,26 €

Totale jaarkost €1.121,96 per jaar

Met het capaciteitstarief
Sinds 1 januari
Energiekost +865,39 €
Heffingen +43,23 €
Databeheer +13,39 €
Capaciteitstarief +112,95 €
Afnametarief +103,63 €

Totale jaarkost €1.138,59 per jaar

De impact van het capaciteitstarief op jouw maandelijkse energiefactuur: Je zal €16,63/jaar meer betalen

Als ik nu elke maand van het jaar regelmatig een dubbele maandpiek van 6 kW wil halen betaal ik:
gemiddelde maandpiek van 12 maanden: 6 kW
De impact van het capaciteitstarief op jouw maandelijkse energiefactuur:
Je zal €129,58/jaar meer betalen

Ik heb geen probleem daarmee, iemand wel?
FYI, mijn impact is (voorlopig) negatief.

Just FYI ... bij bepaalde (grote) Vlaamse bedrijven lopen vandaag pilootprojecten waarbij, ook bij een aantal geselecteerde werknemers thuis, gedurende de dag elektriciteit wordt gekocht en verkocht afhankelijk van de prijs.

Het enige wat men noopt is een (stevige) batterij (met zware kost) en een app die de batterij beheert.

Ik ken één case van een werknemer bij KBC die + 15.000 kWh per jaar verbruikt (ook het kapsalon van de partner zit in hun huis) en die jaarlijks geld verdient door op het juiste moment elektriciteit naar zijn batterij te pompen en/of terug naar het net te jagen.

Ik weet niet hoe groot zijn capaciteit is om te stockeren, te pompen, ... en wat hij exact heeft geïnvesteerd ...

Men moet ook rekening houden met het feit dat:
- de capaciteit van een batterij nooit voor 100% efficiënt kan worden gebruikt
- elek batterij een aantal cicly heeft waarna het redement naar beneden gaat
Oud 15 januari 2023, 14:12   #285
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal nog eens proberen, wat ik denk begrepen te hebben.

De netbeheerder wil meer geld kasseren om het net te moderniseren en denkt tegelijkertijd de vraagpieken hiermee af te vlakken.

Ze kunnen dat geld halen enkel op de stroomprijs, maar dan gaat de consument verder doen zoals in het verleden. Dus ze voeren een extra kost in die de consument aanzet het stroomverbruik te spreiden. Ook als 50% er zijn voeten aanveegt en meer betaald vult dat de kassa. Maar anderzijds worden de stroomvraagpieken van alle huishoudens tesamen afgezwakt (werkweek en weekend zijn er ook nog verschillen)

Het verschil in dal en pieken is te hoog. Wordt dat nog hoger in de toekomst door pakweg electrische wagens die opladen, stel 85% laadt thuis op, dit tegelijkertijd met koken en wassen? Dan halen ze gemakkelijk +10 kW bijna continu tot ze in hun bed liggen.

Of laden ze hun autos pas op als ze in hun bed liggen? Dan is het eerder 4-8 kW piek.

Hetzelfde met airco's of wahatever die ze allemaal tesamen gaan starten in de zomer om hun slaapkamer wat af te koelen, enzovoort.

Hetzelfde met warmtepompen voor warm water, enz...

Dan zal de net-capaciteit-uitbreiding nog veel ruimer en dus duurder worden (ook meer opslag vereist om die pieken op te vangen).
Meer geld om het net te "moderniseren"?
Wat moet er gemoderniseerd worden dat de capaciteit, zijnde de toegelaten stroomsterktes, verhoogt? Of hoe moet ik "modernisering" interpreteren?
Modernisering op vlak van spionage op de burger?

En de "vraagpieken afvlakken", hoezo? Als het weer koud is, is het voor de hele streek zo he. Als de zon brandt, dito. Die zaken zijn de grote oorzaken voor de vraag as such naar electriciteit / energie. Die aanwezigheid van die spionagemeter verandert het weer niet.

En wat je bedoelt met opslag, nog eens de vraag: batterijsilo's of zoiets? Die moeten de stroomvraag van een hele streek / land bufferen? Is dat realistisch?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 14:22   #286
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tussen haakjes: transformatoren hebben een levensduur tot 30 jaar

https://www.se.com/be/nl/faqs/FAQ000185356/

En nog wat over de slijtage van het stroomnet via wiki:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kortsl...panningsnetten
Ja de banden van mijn velo slijten ook en ik vervang ze dan, ik ga geen meters op alle banen zetten om de rolweerstand te meten.en de baanbeheerders facturen te sturen.
Oud 15 januari 2023, 14:49   #287
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Die versteviging van het elektriciteitsnet is ook helemaal niet nodig indien alle Belgen zouden vertikken om EV's aan te schaffen ...

Ik heb het leasingcontract van mijn wagen intussen al 2 maal met een jaar verlengd om niet (bijna verplicht) een EV te moeten kiezen ... en eind dit jaar probbeer ik dat nogmaals ...
Kijk, dat is nou net dat rare aan die spionage... err capaciteitsmeters, welt nut heeft het voor de netbeheerder om PER AANSLUITING / ADRES een piekverbruik te weten?
Je kunt zeggen ah Joske met zijn elektrische kamion woont daar, we gaan ne kabel bijleggen van de straatkabine tot aan zen hof en eventueel ook 1 bij van het onderstation tot die straatkabine. En dan verhuist Joske en staat zijn kamion 15 gemeenten verder te laden en kunnen ze de kabel(s) "vrijmaken" uit de grond voor elders.terug ingraven. Hoe gaat een database met velden als adres en maxkwh en kwh tellerstand elk kwartier, de netbeheerder helpen bij het doen van wat?
Zo een database heeft zeker nut, voor sujetten die willen weten wanneer je thuis komt en weg gaat; en die "slimme meter" fungeert als een schakelaar op afstand, das dan weer gemakkelijker voor sujetten om je zonder licht en vanalles te zetten, op basis van alle kenmerken die in databases zitten die ze kunnen raadplegen, maar nee dus, het nut zou bij de netbeheerder liggen.
HATSJIEE!
Oud 15 januari 2023, 17:33   #288
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men moet ook rekening houden met het feit dat:
- de capaciteit van een batterij nooit voor 100% efficiënt kan worden gebruikt
Doet men ook nooit, en is zeker niet nodig.

Citaat:
- elek batterij een aantal cicly heeft waarna het redement naar beneden gaat
Eigenlijk verwaarloosbaar.

LFP batterijen gaan alvast +30 jaar mee:
Citaat:
https://www.pv-magazine.de/2021/07/1...nicht-am-ende/

Sonnenbatterie nach 28.000 Vollladezyklen noch nicht am Ende

In einem Labortest sollen die Lithium-Eisenphosphat (LFP)-Batteriezellen, die auch in der „Sonnenbatterie“ verwendet werden, 28.000 Ladezyklen überstanden haben.

Neben den Zellen wurden auch Module, bestehend aus 200 Zellen getestet. Sonnen gibt eine Garantie darauf, dass die Module nach 10.000 Zyklen noch 80 Prozent ihrer ursprünglichen Kapazität behalten. Nach den aktuellen Tests erklärte Sonnen, dass die Module in einem Test über 10.000 Zyklen sogar 83 Prozent ihrer Kapazität behielten.

Das technische Prüf- und Beratungsunternehmen DNV GL stellt jährlich seinen Leistungsindex für Batterien, die Battery Scorecard, vor. In der letzten Iteration wurde auch die Zyklusfestigkeit verschiedener Batterietypen überprüft. Die Prüfer ermittelten, durch wie viele Zyklen eine Batterie gehen muss, damit sie ein Prozent ihrer Kapazität verliert. Im Durchschnitt der 22 anonym getesteten Hersteller waren dies 381. Für Eisenphosphat-Batterien lag die Spanne zwischen 135 und 448 Zyklen. Bei den Nickel-Mangan-Kobalt-Batterien waren lag die Spanne bei 180 bis 849 Zyklen für jedes verlorene Prozent an Kapazität.

Legt man die gleiche Methode an den Test von Sonnen an, so erhält man für die getesteten Zellen einen Wert von 800 Zyklen pro verlorenem Prozent Kapazität. Bei dem Modul käme man auf einen Wert von 588 Zyklen.
En moest men met zijn hersenkronkels over die 17-20 % capaciteitsverlies struikelen neem dan van beginafaan een 20% groter batterijpack hé.

De laatste scorecard 2022 download van DNV: https://www.dnv.com/power-renewables...scorecard.html

En dat bij 100% DoD of volle 100% cyclus, FYI
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpeg Sonnen_zyklus_stabilitaet.jpeg‎ (307,7 KB, 868x gelezen)

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 17:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 19:51   #289
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is trouwens intelligenter dat men pieken op verschillende momenten heeft, eerder dan dat iedereen "vlak" blijft.

Als Jan, Piet en Marieke elk vlak 4 KW verbruiken, dan trekt men constant 12 KW.

Als Jan een piek heeft van 7 KW terwijl Pet en marieke aan 1 KW zitten, en nadien heeft Piet een piek van 6 KW terwijl Jan en Marieke aan 2 KW zitten, en Marieke heeft een piek van 5 KW terwijl Jan en Piet aan 3 KW zitten, dan heeft men eens 9 KW, eens 10 KW en eens 11 KW, en is men lager gebleven dan als Jan, Piet, en Marieke uitvlakken aan 4 KW.
De kink in die kabel is dat pieken worden veroorzaakt door factoren ver buiten menselijke macht om, het complexe geheel dat onderandere het weer bepaalt.
Het is dus niet zo dat Jan Piet Marieke hun pieken kunnen asynchroniseren a la zappen op tv. Dat spreidingsargument gaat uit van wèl keuze hebben. Dat argument hanteren is voorbij gaan aan het eerste begin van het energieverhaal, namelijk dat energie nodig is om natuur te compenseren.
Oud 16 januari 2023, 10:44   #290
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Oh, maar er is een basis hoor. Extra onkosten brengen extra BTW / taksen / accijnzen in het laatje.
Meer basis hoeft men niet te hebben.
Accijnzen op energieproducten + worden geheven per hoeveelheid en staan dus los van de prijs.

Ongeacht hoeveel een KWH elektriciteit kost, de accijnzen per KWH blijven hetzelfde.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 13:09   #291
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Da's een probleemke (zelfs al ben ik geen belg, wel een Vlaming). Ik wil en ik zal er mij een aanschaffen.
Wellicht nog niet dit jaar, zelfs niet volgend jaar,
en misschien in overgang een stekkerhybride, afhankelijk van wat ik in de "toonzaal" zal aantreffen als mijn oude auto aan "uitanazie" toe is.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 16 januari 2023 om 13:09.
Oud 16 januari 2023, 13:12   #292
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Kijk, dat is nou net dat rare aan die spionage... err capaciteitsmeters, welt nut heeft het voor de netbeheerder om PER AANSLUITING / ADRES een piekverbruik te weten?
...
Idem dito als het tariefrijden ipv jaarlijkse blinde verkeersbelasting: sturen op basis van financiële prikkels.

Verder mijn vrijblijvend advies: het loopt uit de hand met jouw achtervolgingswaanzin over spionage via de elektronische meteropname voor elektra en gas (en water?).

Oud 16 januari 2023, 16:01   #293
Johan Daelemans

Standaard

Ik geloof dat het capaciteitstarief veel mensen naar hout/kolen en pelletkachels gaat jagen.
Hoe gaat het met die verkoop eigenlijk?

https://www.installatie.nl/nieuws/ka...ocenten-hoger/

Hout groeit overal.

Verder: verwarmen met een kolenkachel is spotgoedkoop. 60€ per ton.
Met 18 kg per dag kom je al een heel eind. 60€ is dus goed voor 2 maand lekker warm zitten.
https://www.baillieux.be/kolen/
Oud 16 januari 2023, 16:13   #294
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoeveel tijd hebben die sukkels nog nodig?
We weten toch al meer dan 10 jaar dat het elektriciteitsverbruik in sterk stijgende lijn is hé.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 16:14   #295
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals eerder hier al geschreven betekent dat capaciteitstarief niet onmiddellijk een verhoginn van de kosten, ook al was ik daar een aantal weken geleden nog steeds van overtuigd.

We hebben geen zonnepanelen, maar zeker ook geen EV en die EV zou wel eens een bepalende factor kunnen worden of men al dan niet een verhoging zal ervaren.

In sé ben ik gewonnen voor het idee dat wanneer men elektriciteit gespreid gebruikt men ook het net minder belast en dat men daarvoor kan beloond worden.

Maar ik blijf er van overtuigd dat het een verdoken laadpaalbelasting vormt.

Oplossing: stop met de main stream te volgen in hun dwang naar EV's en het probleem is van de baan.
En de mensen waar geen aardgas ligt?
Zij moeten stoken met een warmtepomp en koken op elentrik.

Ze zijn heel blij!
Oud 16 januari 2023, 16:19   #296
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat het capaciteitstarief veel mensen naar hout/kolen en pelletkachels gaat jagen.

Hout groeit overal.

Met 18 kg per dag kom je al een heel eind. 60€ is dus goed voor 2 maand lekker warm zitten.
Ik moet je teleurstellen.
Een ton steenkool kost tussen de 600 en de 1200 euro per ton.
Je gaat die steenkool nooit kunnen kopen aan de invoerprijs (waar Europa ook al een rem op zet).

https://www.rijnen-brandstoffen.nl/p...tegorie/kolen/

Laatst gewijzigd door reservespeler : 16 januari 2023 om 16:20.
Oud 16 januari 2023, 16:25   #297
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hout groeit overal.

Mogelijk. Er zijn al veel bestellingen geplaatst.
En sommigen doen de installatie zelf. En dan krijgen ze een co-vergiftiging.

Overigens zijn momenteel de prijs van zowel olie, maar vooral gas, toch al iets gezakt.

Oud 16 januari 2023, 16:26   #298
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Ter info: ik merk nu dat mijn digitale teller sinds kort ook de (recentste?) piekwaarde aangeeft.
Oud 16 januari 2023, 16:27   #299
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel tijd hebben die sukkels nog nodig?
We weten toch al meer dan 10 jaar dat het elektriciteitsverbruik in sterk stijgende lijn is hé.
Ja, wij zijn sukkels. Preciezer: wij zijn armoezaaiers.

Oud 16 januari 2023, 16:29   #300
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ter info: ik merk nu dat mijn digitale teller sinds kort ook de (recentste?) piekwaarde aangeeft.
En? Heb je het zitten? Zit je boven de 2.5 of 3.15 ?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be