Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de term zelfverdediging ivbm vuurwapens uitgebreid worden?
Neen, je mag enkel je leven en dat van je naasten verdedigen 9 40,91%
Neen, het moet volledig verboden worden 3 13,64%
ja, maar er moet een soort contract bestaan waarin de aanvrager verklaart wat hij te verdedigen heeft 6 27,27%
ja, onvoorwaardelijk 4 18,18%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2003, 19:05   #281
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Tja wanneer u afgaat op het aura; dan bestaat er maar een wapen voor mij... ene die kickboxing doet, deze is alleen afgesteld om een mens te doden en te verwonden.
Een pistool schiet kleine gaatjes in een kaart, of ook grotere gaten in hey wild.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 19:07   #282
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Thomas schreef:
Citaat:
persoonlijkheid en hoe je naar mensen kijkt en met allerlei soorten mensen omgaat moet bepalend zijn om een wapen te mogen bezitten. Vlaamsblokkersmentaliteit valt dan zowieso al uit de boot.
Kun je mij eens de Vlaamsblokkersmentaliteit omschrijven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 19:15   #283
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Thomas schreef:
Citaat:
Als mensen echt wapens in huis willen hebben,
dan vind ik dat de overheid cursussen moet inrichten die een soort bekwaamheidsbewijs afleveren.
Een cursus in hoe je preventief, in het uiterste geval met een wapen, proportioneel je eigendom verdedigen kan.
U doet alsof iedereen die een wapen in huis heeft dat voor zelfverdediging doet.
Dergelijke cursussen zijn trouwens bij wet verboden.
Oud 2 juni 2003, 19:28   #284
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Thomas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
.

mmm..., paranoia (gaat ervan uit dat de fundamentele onveiligheid en onzekerheden van het leven iemands schuld is) , dominant, zwart-witkijk (dualistisch denken: goed\slecht... mooi/lelijk) houdt niet van dubbelzinnigheid (de werkelijkheid is vrij dubbelzinnig), star denken, anti-intellectualistische, anti-zelfonderzoek (de ander is fout), voor conformiteit en onderworpenheid aan normen en gezag, seksuele onderdrukking, etnocentrisch, anti-zwakheid, machtsverering, superpattriotistisch totalitarisme.
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof).
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 19:31   #285
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
.

mmm..., paranoia (gaat ervan uit dat de fundamentele onveiligheid en onzekerheden van het leven iemands schuld is) , dominant, zwart-witkijk (dualistisch denken: goed\slecht... mooi/lelijk) houdt niet van dubbelzinnigheid (de werkelijkheid is vrij dubbelzinnig), star denken, anti-intellectualistische, anti-zelfonderzoek (de ander is fout), voor conformiteit en onderworpenheid aan normen en gezag, seksuele onderdrukking, etnocentrisch, anti-zwakheid, machtsverering, superpattriotistisch totalitarisme.
da's een gewaagde omschrijving
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 19:37   #286
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ik weet het Paulus, ze is hoogst onvolledig.
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof).
Oud 2 juni 2003, 19:45   #287
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

thomas schreef:
Citaat:

Citaat:
dominant
voor conformiteit en onderworpenheid aan normen en gezag
Oud 2 juni 2003, 19:48   #288
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Bobke,
dat is een prachtige omschrijving, Slaat op de helft de politiekers van Agalev, de andere van SP&a.
Oud 2 juni 2003, 19:51   #289
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Bobke, dit vind ik een prachtige omschrijving.
Ze slaat op de helft van de Agalev politiekers, en voor de andere helft op de SP& A politiekers. bekijk Janssens maar eens
Oud 2 juni 2003, 19:55   #290
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Fernand, dat is niet mijn omschrijving. Dat is uit een Amerikaanse studie over 'autoritair denken'. Wij zijn allemaal onderhevig aan die stereotype karakterkenmerken. Niet iedereen die voor het blok stemt heeft al die kenmerken. Ik beschouw het wel als een mentaliteit die typerend is voor extreem-rechtse vaandeldragers.
Oud 2 juni 2003, 20:05   #291
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Fernand, dat is niet mijn omschrijving. Dat is uit een Amerikaanse studie over 'autoritair denken'. Wij zijn allemaal onderhevig aan die stereotype karakterkenmerken. Niet iedereen die voor het blok stemt heeft al die kenmerken. Ik beschouw het wel als een mentaliteit die typerend is voor extreem-rechtse vaandeldragers.

Tja de amerikanen kunnen het weten, want er lopen bijna geen indianen meer rond in Amerika.
Goei leerschool.
Maar ik denk niet dat Van Hecke daar al naartoe geweeest is om te leren.
Ik dacht eerder daar den hane gezien te hebben met nen cowboyhoed op. en ook onze louis, en guy. maar 'tzal daar natuurlijk niets mee te zie hebben zeker?
Oud 2 juni 2003, 20:13   #292
hincapie
Burger

Standaard

Ja, bij Agalev denken ze autoritair. Ge zou toch ne keer moeten verder kijken en eens de statuten van Agalev lezen. Samen met de opgedoekte VU, zijn zij de enige politieke partijen in Vlaanderen waar elk lid echt evenveel te zeggen heeft en niet enkel opgetrommeld wordt voor applauscongressen en te slikken wat het partijbestuur heeft beslist.
hincapie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 16:56   #293
Vlaams Vierkant
Burger

Vlaams Vierkant's schermafbeelding

Standaard

Van op de webstek van het Vlaams Blok:
Citaat:
De discussie is nog lang niet van de baan. Het Vlaams Blok pleit al jaren voor de uitbreiding van het wettelijke recht op zelfverdediging tot de bescherming van persoonlijke eigendommen. Een standpunt dat trouwens terug te vinden is in het eisenpakket van Unizo, de belangenvereniging van zelfstandigen
Om zich een beetje maatschappelijk aanvaarde steun toe te eigenen vermelden ze dus Unizo. Hier volgt het standpunt van UNIZO zoalq dat mij vandaag door de juridische dienst is doorgemaild. Het lijkt mij toch wel genuanceerder dan "uitbreiding van het wettelijke recht op zelfverdediging tot de bescherming van persoonlijke eigendommen"

letterlijk van Unizo:
-------------------------------------------
Het recht op wettige verdediging moet onder bepaalde voorwaarden uitgebreid kunnen worden tot de bescherming van eigen goederen.
Uit de UNIZO-enquête van 2002 blijkt dat een meerderheid van 56% zicht uitspreekt voor de uitbreiding van de wettige verdediging tot de goederen. Mede gesteund door de zelfstandige ondernemer, pleit UNIZO daarom reeds geruime tijd voor het erkennen van het recht van wettige verdediging ter bescherming van vermogens.
De voornaamste argumenten hiervoor zijn:
(1) De uitbreiding van het recht op wettige verdediging tot de bescherming van goederen zal leiden tot meer rechtszekerheid. Uit verscheidene recentelijke rechtszaken blijkt dat rechters geen rechtszekere basis hebben om een rechtvaardig oordeel te vellen.
(2) Een blik rondom, leert dat in de ons omringende landen wettige verdediging van goederen wel wordt aangenomen.

Citaat:
De Franse wetgever schreef noodweer bij bescherming van goederen expliciet in het nieuwe strafwetboek.

Artikel 122-5, tweede alinea C.C.P.:”n’est pas pénalement responsable la personne qui, pour interrompre l’exécution d’un crime ou d’un délit contre un bien, accomplit un acte de défense, autre qu’un homicide volontaire, lorsque cet acte est strictement nécessaire au but poursuivi dés lors que les moyens sont proportionnés �* la gravité de l’infraction.
Citaat:
Ook het Nederlandse Wetboek van Strafrecht voorziet in artikel 41 in een rechtvaardiging.
1. Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of een anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.

2. Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijke gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.''
Citaat:
Het Duitse recht laat eveneens de verdediging van goederen toe. Hoewel de wettekst sterk gelijkt op de Belgische wordt de Notwehr, door een algemeen aanvaarde interpretatie, geldig ingeroepen bij de bescherming van goederen.
Citaat:
In Engeland is “private defence” een rechtvaardigingsgrond in geval van aanrandingen gericht tegen personen of goederen, zoals land, de woning of roerende goederen. In beginsel moet de noodweer gematigd zijn (“moderate”), maar in de praktijk beslist de jury hierover. In Spanje strekt het recht op noodweer zich uit tot “onverschillig welk rechtsgoed m.b.t. Het bestaan van de persoon, zoals het leven, de lichamelijke gaafheid, de gezondheid, de eerbaarheid en onverschillig welk belang dat de vorm aanneemt van een recht: de vrijheid, de eer, de eigendom in zijn ruimste betekenis (zakelijk eigendomsrecht op roerende of onroerende goederen, bezit, erfdienstbaarheden, enz.), de woning.”
In bijna alle Europese landen kan men wettige verdediging inroepen voor de bescherming van zijn eigendom. In deze landen heeft de uitbreiding van de wet niet geleid tot een escalatie van geweld of excessen en “farwest-toestanden”. Unizo pleit voor een aanpassing van de wet, ook omdat anders geïnformeerde criminelen steeds meer interesse zouden kunnen hebben om toe te slaan in België.

Volgens UNIZO moet er een genuanceerd debat kunnen worden gevoerd over artikelen 416 en 417 van het Strafwetboek die de wettige verdediging of noodweer behandelen. Meer bepaald moet volgens UNIZO onderzocht worden in hoeverre een recht van wettige verdediging kan worden erkend ter [size=7]bescherming van vermogens[/size]
-------------------------------

Vooral dit laatste lijkt mij cruciaal.
Oud 3 juni 2003, 23:21   #294
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Ja, Vlaams vierkant,
bescherming van andermans goederen laten ze door de politie doen.
Oud 11 juni 2003, 14:32   #295
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Zelfs Urbanus zou niet aarzelen zich te verdedidgen met zijn vuurwapen! (HLN 11/06/03)

Hij was vroeger nochtans ne groene jongen! verstand komt de jaren!

jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 14:35   #296
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
Als er ingebroken wordt heeft de eigenaar het recht die inbreker gewoonweg neer te knallen. Ook wanneer men uw eigendom wil ontvreemden. Natuurlijk niet om diefstallen van bv sla uit uw tuin, maar Thiebergien krijgt van mij 200% gelijk. Die moest een medaille krijgen ipv een veroordeling, die heeft tenminste iets gedaan tegen de misdaad, dat kunnen we van ons gerecht niet altijd zeggen.
Inderdaad!
Zoveel zijn we dus niet geëvolueerd sinds de Far West...Nu nog Indianen om op te schieten...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 14:51   #297
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Neen, filosoof, de indianen laten we aan de correcte regering van de USA over,
Wij willen de crimineel afschieten. Hij heeft ook geen enkel respect voor ons.
Hij komt zelf met busjes naar hier om ons te bestelen, en bij eventuele pakkans te vermoorden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be