Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2005, 17:52   #281
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Het is belangrijk dat men in één dezelfde strijd een kant kiest, en als men het niet eens is, men ofwel gewoon zijn/haar bek houdt, ofwel zich informeert alvorens onwaarheden te verkondigen.
Ik volg deze onozele discussie reeds een tijdje, en onthield me van commentaar op een resem belachelijke aantijgingen, doch deze posting kan ik niet over zijn kant laten gaan.

Ik dacht dat de bedoeling van een discussieforum was om open en bloot tegengestelde opinies op mekaar los te laten. Gesmoezel via PB om de neuzen in dezelfde richting te doen keren, is meer iets voor onzekere debaters, die bang zijn om voor hun gedacht uit te komen zonder back-up van geestesgenoten.
Voorts ben ik aan geen enkele partij gebonden, en hoef dus niet te zwijgen of te praten op commando van een of ander hoofdkwartier.
Het staat mij vrij om van mening te verschillen, ook met mensen die hier en daar een gemeenschappelijk idee aan dat van mij verkondigen. Dit houdt voor mij geen verplichting in om 'for better or for worse' steeds eenzelfde standpunt in te nemen. Ook voel ik geen behoefte om aan iemand raad of toestemming te vragen of het wel opportuun is om een contrarie opinie te ventileren.

Ook het tegenovergestelde lijkt me logisch. Wanneer mijn ideologische opponenten voor de verandering eens correct uit de hoek komen, dan kan en mag ik dat probleemloos en ongehinderd door partij-oekazen uit welke hoek ook toegeven.
Ik raad iedereen aan om dit ook eens te proberen. Het debateert enorm soepel en vrijwaart je van tunneldenken, paardebril-posten en slaafs partij-papegaaien.

Even on-topic:

Decroo is een goeie redenaar, die voor de vuistweg, onvoorbereid, prachtige monologen kan afsteken. Hoewel hij zich in het bewuste debat beter uit de slag trok dan mening flamingant hier laat uitschijnen, had ik toch de indruk dat hij deze maal zijn gevatheid ietwat overschat heeft ofwel de beslagenheid én fameuze schijnheiligheid van zijn tegenstander.
Toegegeven, meer dan eens had Schiltz een punt, vooral op momenten dat Decroo niet in zijn grootse doen was. Het blijft echter hypocriet om als belegen gepensioneerd Spirit-aanhangsel plots stoer uit het flamingantische vaatje te gaan tappen na zelf al die principes zwierig aan de kloten te vegen als één van de hoofdverantwoordelijken voor de draak van het federale systeem waar de flaminganten ons mee opscheepten.
Oud 28 februari 2005, 18:59   #282
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sommigen zullen het niet graag zien maar ik ben het, weer eens, met je eens, Superstaaf!
Oud 28 februari 2005, 19:20   #283
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Sommigen zullen het niet graag zien maar ik ben het, weer eens, met je eens, Superstaaf!
Voor Blokster Knuppeltje kan Schiltz nooit iets goed doen

zelfs niet als Schiltz als echte Vlaams-nationalist

de Croo onderuit haalt.

Arm Vlaanderen met zo'n verzuurde Blokster.
Clemens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2005, 19:22   #284
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

zelfs niet als Schiltz als echte Vlaams-nationalist

De Croo totaal onderuit haalt.

Geen enkele Blokker had De Croo zo op zijn plaats kunnen zetten.

Clemens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2005, 19:26   #285
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het blijft echter hypocriet om als belegen gepensioneerd Spirit-aanhangsel plots stoer uit het flamingantische vaatje te gaan tappen
Een Spirit-aanhangsel een échte Vlaams-nationalist???

Arm Vlaanderen als een échte Vlaamsnationalist al voor 'verzuurde Blokster' wordt uitmaakt terwille van deze vaststelling.
Oud 28 februari 2005, 20:24   #286
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Voorts ben ik aan geen enkele partij gebonden, en hoef dus niet te zwijgen of te praten op commando van een of ander hoofdkwartier.
Het staat mij vrij om van mening te verschillen, ook met mensen die hier en daar een gemeenschappelijk idee aan dat van mij verkondigen. Dit houdt voor mij geen verplichting in om 'for better or for worse' steeds eenzelfde standpunt in te nemen. Ook voel ik geen behoefte om aan iemand raad of toestemming te vragen of het wel opportuun is om een contrarie opinie te ventileren.
Ook het tegenovergestelde lijkt me logisch. Wanneer mijn ideologische opponenten voor de verandering eens correct uit de hoek komen, dan kan en mag ik dat probleemloos en ongehinderd door partij-oekazen uit welke hoek ook toegeven.
Ik raad iedereen aan om dit ook eens te proberen. Het debateert enorm soepel en vrijwaart je van tunneldenken, paardebril-posten en slaafs partij-papegaaien.
ik ben ook één van de gelukzaligen die dit heeft mogen ontdekken. Door ongebondenheid ga je nooit de waarheid verkrachten omdat ze niet in je partij-kraam past en ben je dus veel objectiever. Bovendien kan je bij alle partijslaafjes mooi het hypocriete gelul en tegenstrijdigheden blootleggen, om van te smullen gewoon
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2005, 20:26   #287
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pallieter
Dan toch niet bij ons
http://www.lierse.com/forum/viewtopic.php?t=9586 (kleine doch leuke poll)

BELGIE BARST
Die toogpraat interesseert mij niet. Wat mij eerder interesseert is de mening van de Vlamingen en die luidt nog steeds na 200 jaar: België behouden!
Oud 28 februari 2005, 20:34   #288
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
- "U mr. Schiltz, bent voor een republiek Vlaanderen. Maar dat zegt u niet expleciet. En dat is vals. Zeg nu eens dat u voor een onafhankelijk Vlaanderen bent." Marginaal Hugo begon rond de pot te draaien...
Oud 28 februari 2005, 20:39   #289
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Voor Belgicist Supe®staaf kan Schiltz nog weinig mispikkelen sinds hij zo mooi:"Leve België!!" riep in Nederland.

Citaat:
Ligt het op je Vlaamse maag dat Belgicisten door jouw soort ook al eens in 't gelijk gesteld worden?

Gelukkig ben ik niet rancuneus:

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 28 februari 2005 om 20:40.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2005, 20:41   #290
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
O ja? Dan moet u mij eens zeggen waar en wanneer ik dat gedaan heb... Overigens, als u laat uitschijnen mijn standpunten zo goed te kennen, dan weet u ongetwijfeld dat ik geen 'Vlaams-nationalist pur sang' ben: ik heb mijn mening over Vlaamse onafhankelijkheid vs. het voortbestaan van België al meermaals te kennen gegeven.
Dus u erkent het eendrachtig-Belg-gevoel?

Citaat:
Je ontwijkt de kwestie... Mijn standpunt is dat een monarchie fundamenteel ondemocratisch is. Ik mag vermoeden dat je abstractievermogen voldoende ontwikkeld is om die nuance te vatten.
Nochthans verzet zich maar een kleine minderheid tegen die o-zo ondemocratische instelling. De discussie over Koning/president werd meermaals gevoerd, en daaruit concluderen we dat een president minstens even duur is, en ten tweede ook niet altijd gekozen wordt door een meerderheid van de bevolking.

Citaat:
Ook hier mis je de nuance. Jij stelde dat een beslissing die bij referendum goedgekeurd wordt inherent democratisch is; ik daarentegen ga ervan uit dat dat niet zo is. Een democratie is meer dan louter volksinstemming. Als je een democratie louter op referenda steunt, dan heb je een populistisch regime. Het regime van Napoleon III, bijvoorbeeld, was een regime dat op 'volksinstemming' gebaseerd was, maar het democratisch gehalte lag niet bijzonder hoog.
Het regime onder Napoleon III heeft niets met ons hedendaagse België te maken. Een referendum is democratie in de betekenis van het woord: het volk beslist!

Citaat:
1. Ik vind het bijzonder storend dat je de Vlaamse strijd om gelijkberechtiging als 'separatisme' afdoet, want dat was het helemaal niet. Doe je dat wel, dan plaats je je, onbewust of niet, aan de zijde van hen die België primair als een franstalig land beschouw(d)en.
Dat doe ik niet. Ik kan best leven met een aantal gerealiseerde zaken van de Vlaamse Beweging, zoals de vernederlandsing van de Vlaamse universiteiten. In die tijdsgeest zou ik ook flamingant geweest zijn. Nu liggen de zaken echter volledig anders. België is een westers, modern, Europees land, dat een voorbeeldfunctie heeft.

Citaat:
2. Separatisme is geen doel op zich, maar een (pejoratief) etiket. Onafhankelijkheid om de onafhankelijkheid is onzin; (meer) autonomie is louter een middel om beter en aangepast bestuur te garanderen. Om eventuele kritiek al te counteren, wil ik hier duidelijk maken dat een staat in het algemeen voor mij een middel is, geen doel. Als ik jouw uitlatingen mag geloven, dan is de Belgische staat voor jou een doel, iets dat er voor en door zichzelf is.
Waarom hoor ik u dan nooit kritiek geven op 99 % van de Vlaams-nationalisten? Zij stellen de onafhankelijkheid van Vlaanderen als einddoel, zonder daarbij rekening te houden met de toekomstige evoluties. Veel flaminganten zijn dogmatische denkers, die 1 levensdoel hebben: België doen barsten.

Citaat:
Dat heb ik niet gezegd - je verdraait en/of interpreteert mijn woorden. Ik heb je al aangegeven waarom ik tegen referenda ben. Wat het buikgevoel betreft, heb ik per definitie meer vertrouwen in het mijne dan dat van een ander.
Het is geen buikgevoel, maar de mening van de Vlamingen. Diverse peilingen, zoals de laatste bv., tonen ons dat keer op keer aan.

Citaat:
Wel, ik zei het al: het lijkt op Nederlands, maar het is er geen. Hij hanteert een belabberde grammatica, gebruikt woorden die niet bestaan en zijn zinnen missen elke interne logica, kortom, aan wat hij zegt kan je kop nog staart krijgen. Hij is zowaar nog erger dan Vanden Brande, want die liep gewoon verloren in zijn eigen woorden.
U vergeet dat De Croo hoogbegaafd is.

Waarschijnlijk ook daarom dat u zijn uiteenzettingen niet altijd kan volgen. Tijdens mijn studies is mij vroeger geleerd, dat mensen beginnen lachen en grapjes te maken over serieuze onderwerpen, als ze de inhoud niet aan kunnen. Het voorbeeld werd toen gemaakt met een meesterlijk toneelstuk, en zo is dat ook in de politiek. U schildert De Croo af als een ongeletterde boerekinkel, terwijl dat volledig onterecht is.

Laatst gewijzigd door Yann : 28 februari 2005 om 20:41.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2005, 20:43   #291
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
De Croo is ne zeveraar die geen besef heeft van de wereld van vandaag. Dat hem is vlug uit zijn ivoren toren komt en ziet wat er in werkelijkheid aan de hand is.
Hij heeft er alleszins meer besef van dan u, en hij leeft niet met zijn gedachten in de Middeleeuwse veldslagen. De Vlamingen houden van België.
Oud 28 februari 2005, 20:44   #292
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Croo is een belgicist die op een adelijke titel aast wegens bewezen diensten aan de 'natie' (zichzelf dus) en de royalen van Laeken.
Daarmee is alles gezegd.
Daarmee is het weer gezegd dat u een gefrustreerde madam bent.
Oud 28 februari 2005, 20:45   #293
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
't Kan waar zijn (ik heb nochtans geen moeite om hem te begrijpen, en dat zeg ik niet omdat ik een De Croo-fan ben).

Maar praten niet veel mensen zo ? En is je opmerking daarover geen manier om nogal oneerlijk via de vorm de inhoud verdacht te maken. Het probleem is dat hij dialect in zijn Nederlands verweeft (lijk de meerderheid van de bevolking).

Als hijzelf dat feit zou aanhalen om te bewijzen dat hij dicht bij het volk staat (doet hij weleens, niet ?), dan zouden we gelijk hebben (hebben we gelijk) de redenering af te wijzen.

Het omgekeerde is waar : de waarde van een mening betwijfelen omdat ze in "slecht Nederlands" wordt geuit is ... laten we zeggen dat het meer zegt over de criticus dan over degene die bekritiseerd wordt.
Wie zijn de flaminganten om ons correct Nederlands te leren? Of moet ik zeggen Vlaams? (West/Oost-Vlaams, Limburgs, Brussels, Antwerps...)
Oud 28 februari 2005, 20:46   #294
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
die foto met poetin is wel typisch. en grappig:
2 autoritaire staatsnationalisten bij elkaar.

past bij de BUB en haar 'voor vorst en vrijheid-gedoe'.
Wat moet het De Croo pijn doen dat hiij nu leeft en niet in het verleden, toen kon hij nog een franskiljonse notabele geweest zijn in zijn gemeente...
Allez, Lieven is er weer in geslaagd om alle cliché's in één post te gieten...
Oud 28 februari 2005, 20:48   #295
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Inkaderen!

Bravo Clemens! Ik had al gedacht dat je hier nooit meer kwam. Zoals ik eerder heb gezegd: met mensen als u klaart de hemel op, en wordt diepgaand discussiëren mogelijk. Met flaminganten die dwepen met nazi-collaborateurs echter niet...

Laatst gewijzigd door Yann : 28 februari 2005 om 20:49.
Oud 28 februari 2005, 20:51   #296
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Inkaderen!

Bravo Clemens! Ik had al gedacht dat je hier nooit meer kwam. Zoals ik eerder heb gezegd: met mensen als u klaart de hemel op, en wordt diepgaand discussiëren mogelijk. Met flaminganten die dwepen met nazi-collaborateurs echter niet...
Gelukkig nazificeren de BuB-leden niemand..........
Oud 28 februari 2005, 20:53   #297
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vooral Yann heeft dat nooit gedaan...

Maar Clemens zal content zijn dat hij in Yann de ultieme gesprekspartner gevonden heeft...
Oud 28 februari 2005, 20:54   #298
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg deze onozele discussie reeds een tijdje, en onthield me van commentaar op een resem belachelijke aantijgingen, doch deze posting kan ik niet over zijn kant laten gaan.

Ik dacht dat de bedoeling van een discussieforum was om open en bloot tegengestelde opinies op mekaar los te laten. Gesmoezel via PB om de neuzen in dezelfde richting te doen keren, is meer iets voor onzekere debaters, die bang zijn om voor hun gedacht uit te komen zonder back-up van geestesgenoten.
Maar wat u wel vergeet, is dat u het fout had, en dan stel ik mij wel vragen bij uw "tussenkomsten". Als ik u zeg, dat we steeds met goede bedoelingen gehandeld hebben, en dat we geen oplichters zijn, dan moet u zich daar maar bij neerleggen, en u niet zoals de flaminganten, verlagen tot ordinaire beschuldigingen.
Oud 28 februari 2005, 20:57   #299
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig nazificeren de BuB-leden niemand..........
En sinds wanneer is het mij niet meer toegestaan om iemand te nazificeren? Nazificeer ik Clemens? Bovendien zijn er nog een hele reeks flaminganten die ik nooit zal nazificeren. Ik denk bv. aan Zeno, Koning Pinteman, Axel Nort, Ossaert, Tantist, Luc Broes... En dan noem ik er slechts een paar op.
Oud 28 februari 2005, 20:58   #300
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral Yann heeft dat nooit gedaan...

Maar Clemens zal content zijn dat hij in Yann de ultieme gesprekspartner gevonden heeft...
Keurt u de vereringen van Irma Laplasse en/of Staf de Clercq af op de Ijzerwake van vorig jaar? *KNIP*

Laatst gewijzigd door Peter Johan : 28 februari 2005 om 21:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be