Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2005, 14:38   #281
puud
Parlementslid

Standaard

Tout le monde a déj�* entendu parler des Assassins. Mais quelle est l'histoire derrière ce mot ? Elle remonte �* un peu moins de mille ans.

Au tout début de l'Islam, il y eut un schisme, une séparation, un schisme. D'un côté les Sunnites (qui forment la majorité) et d'un autre côté les Chiites. Une branche se sépara des Chiites : ce sont les Ismaéliens.

En 1040, un dénommé Hassan Sabbâh naquit �* Qom. Après des études �* Ray et une vie mouvementée, il s'empara en 1090 avec l'aide de quelques partisans la forteresse d'Alamut (situé près de Ghazvin), réputée imprenable. Il devint alors connu comme étant le Vieux de la Montagne.

Il commença une lutte sans merci contre les Seldjoukides par une innovation : l'assassinat politique.

Selon la légende, les disciples du Vieux de la Montagne étaient formés au niveau doctrinaire et militaire de façon intensive. Après quoi, ils partaient tuer des grandes personnalités. Généralement, lesdits disciples ne survivaient pas �* leurs missions : ils étaient immédiatement abattus après leur forfait. Ce qui ne leurs posait pas trop de problèmes : ils étaient certains d'atteindre le paradis.

Selon l'idée communément admise, le terme Assassins viendrait du terme arabe hashishiyun (en français : mangeurs de haschich). Les tueurs étaient en général drogués avant d'aller accomplir leurs méfaits. La mort étant la seule issue pour la victime et le tueur. Mais il y a d'autres interprétations...

Selon Amin Maalouf dans son superbe roman « Samarcande », le terme Assassiyoum ne signifierait pas mangeurs de hashich... mais fidèle au Assass, le fondement de la foi. Les oreilles étrangères auraient transformés le Assass en Hashish.

Selon une autre interprétation, le terme aurait été mal compris, il n'aurait pas la signification que l'on prête mais plutôt « disciple de Hassan ».

D'après certains écrits, les ordres militaires chrétiens, dans leurs croisades, auraient commandités des meurtres �* la secte des Assassins, mais rien n'est moins sur.

La secte des Assassins fut anéantie par Hulagu, un petit fils de Gengis Khan en 1256. Ils émigrèrent en Syrie

Pour la petite histoire :
en 1964, Denys de la Patellière tourna « La fabuleuse aventure de Marco Polo ». Dans le film, Marco Polo est confronté au Vieux de la Montagne. L'action se situe �*... Bamiyan, facilement reconnaissable par les fameux Bouddhas géants détruits en 2001 par les Talibans.

LEWIS Bernard, Les Assassins. Terrorisme et politique dans l'islam médiéval, Bruxelles, Complexe, 2001, 208 p., (Historiques; 3). - ISBN : 2-87027-845-4
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 16:49   #282
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Tiens, altijd gehoord dat die mannen in een gebied tussen het huidige Syrië en Turkije zaten en vooral bekend waren omdat ze door het gebruik van drugs (hasj, vandaar de naam) zo onverschrokken waren dat ze niet te houden waren.
Helemaal niet. Ik las ooit eens iets over de Orde de Tempeliers, die onder leiding van Grootmeester Geraard van Ruddevoorde (het was toen toevallig een Vlaming), langs de gehele Noord-Afrikaanse kust bolwerken bouwde. Er werd melding gedaan van de Assasijnen door Tempeliers ten zuiden van de Straat van Gibraltar.
Tja, misschien verwar ik de Assasijnen met een ander nomadisch volk, maar ik denk toch dat ik juist zit. Alles is mogelijk.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by van Maerlant on 09-06-2005 at 17:49
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Tiens, altijd gehoord dat die mannen in een gebied tussen het huidige Syrië en Turkije zaten en vooral bekend waren omdat ze door het gebruik van drugs (hasj, vandaar de naam) zo onverschrokken waren dat ze niet te houden waren.
Helemaal niet. Ik las ooit eens iets over de Orde de Tempeliers, die onder leiding van Grootmeester Geraard van Ruddevoorde (het was toen toevallig een Vlaming), langs de gehele Noord-Afrikaanse kust bolwerken bouwde. Er werd melding gedaan van de Assasijnen door Tempeliers ten zuiden van de Straat van Gibraltar.
Tja, misschien verwar ik de Assasijnen met een ander nomadisch volk, maar ik denk toch dat ik juist zit. Alles is mogelijk.[/size]

[size=1]After edit by van Maerlant on 09-06-2005 at 17:49
Reason:

Citaat:
Helemaal niet. Ik las ooit eens iets over de Orde de Tempeliers, die onder leiding van Grootmeester Geraard van Ruddevoorde (het was toen toevallig een Vlaming), langs de gehele Noord-Afrikaanse kust bolwerken bouwde. Er werd meldig gedaan van de Assasijnen door Tempeliers ten zuiden van de Straat van Gibraltar.
Tja, misschien verwar ik de Assasijnen met een ander nomadisch volk, maar ik denk toch dat ik juist zit. Alles is mogelijk.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Helemaal niet. Ik las ooit eens iets over de Orde de Tempeliers, die onder leiding van Grootmeester Geraard van Ruddevoorde (het was toen toevallig een Vlaming), langs de gehele Noord-Afrikaanse kust bolwerken bouwde. Er werd meldig gedaan van de Assasijnen door Tempeliers ten zuiden van de Straat van Gibraltar.
Tja, misschien verwar ik de Assasijnen met een ander nomadisch volk. Alles is mogelijk.[/size]
[/edit]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 9 juni 2005 om 16:49.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 18:47   #283
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Moest ik een Spanjaard zijn, dan zou ik wel kunnen spreken van een islamitische roots, maar dat ben ik niet.

Dat Vlaanderen, net als het schip van Theseus, wordt bijgewerkt met nieuwe invloeden zou ik geen roots durven noemen. Een kopje koffie is geen islamitische roots, net zoals een kop chocolademelk geen Azteekse roots betekent.

Misschien zal Vlaanderen ooit islamitische roots hebben, maar nu heeft ze die zeker niet.
Dus : Spanjaarden waren nooit in Vlaanderen, hadden er geen invloed. Hierdoor heeft de Islam dus geen invloed gehad en behoort het niet tot de Vlaamse "roots". Interessant. Spanje ligt allicht in Australie en bezit "liebaers" net zoals de Engelse leeuwen niet uit Africa komen.

Zet die blokkertjes in de regering ! Geef ze het ministerie van onderwijs. En LOL dat we gaan hebben.[edit]
[size=1]After edit by ericferemans on 09-06-2005 at 19:50
Reason:

Citaat:
Moest ik een Spanjaard zijn, dan zou ik wel kunnen spreken van een islamitische roots, maar dat ben ik niet.

Dat Vlaanderen, net als het schip van Theseus, wordt bijgewerkt met nieuwe invloeden zou ik geen roots durven noemen. Een kopje koffie is geen islamitische roots, net zoals een kop chocolademelk geen Azteekse roots betekent.

Misschien zal Vlaanderen ooit islamitische roots hebben, maar nu heeft ze die zeker niet.
Dus : Spanjaarden waren nooit in Vlaanderen, hadden er geen invloed. Hierdoor heeft de Islam dus geen invloed gehad en behoort het niet tot de Vlaamse "roots". Interessant. Spanje ligt allicht in Australie en bezit "liebaers" net zoals de Engelse leeuwen niet uit Africa komen.

Zet die blokkertjes in de regering ! Geef ze het ministerie van onderwijs. En LOL dat we gaan hebben.[/size]

[size=1]After edit by ericferemans on 09-06-2005 at 19:49
Reason:

Citaat:

Dus : Spanjaarden waren nooit in Vlaanderen, hadden er geen invloed. Hierdoor heeft de Islam dus geen invloed gehad en behoort het niet tot de Vlaamse "roots". Interessant. SPanje licht allicht in Australie en bevat er "liebaers" net zoals de Engelse leeuwen niet uit Africa komen.

Zet die blokkertjes in de regering ! Geef ze het ministerie van onderwijs. En LOL dat we gaan hebben.[/size]

Citaat:

[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door ericferemans : 9 juni 2005 om 18:50.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 18:58   #284
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans
Dit is een redenering die iedere geschiedkundige zo zal verwerpen: die stoelt immers niet op feiten, maar op veronderstellingen.

Indien uw redenering waar is dan moet u kunnen aantonen welke invloed de Spaanse cultuur op onze cultuur heeft gehad, om daarna te bewijzen dat juist op die elementen de Spaanse cultuur beïnvloed werd door de islamitische van de Moren.

Graag dus eens een concreet voorbeeld van een dergelijke cultuuroverdracht.

Een vraag gesteld door een VB'er...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 19:09   #285
van Maerlant

Standaard

Jan

Wilt u aub eventjes naar boven scrollen en mijn laatste post lezen over de Assasijnen. Wie heef er volgens u gelijk?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 9 juni 2005, 19:36   #286
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit is een redenering die iedere geschiedkundige zo zal verwerpen: die stoelt immers niet op feiten, maar op veronderstellingen.

Indien uw redenering waar is dan moet u kunnen aantonen welke invloed de Spaanse cultuur op onze cultuur heeft gehad, om daarna te bewijzen dat juist op die elementen de Spaanse cultuur beïnvloed werd door de islamitische van de Moren.

Graag dus eens een concreet voorbeeld van een dergelijke cultuuroverdracht.

Een vraag gesteld door een VB'er...
Zie je wel ! Geen invloed aantoonbaar van "Moren" (geen echte arabieren zeker?) op de Spanjaarden. Geen invloed van Spanjaarden op de Vlamingen.
Er zijn dus nog échte historici!

Vlaanderen heeft niet alleen leeuwen gehad die niet uit Africa komen maar uit Engeland. Vlaanderen heeft de alcohol uitgevonden door mede te stoken, de arabieren hebben er dan een naam aan gegeven.
De algebra komt van de pietjesbakspelers die hun kansen berekenen, Vlaamse pietjesbakspelers en de arabieren hebben daar een naam aan gegeven....

Moet ik doorgaan of mag ik nu al solliciteren voor de job van minister van onderwijs als de blokkertjes het voor het zeggen krijgen?
Oud 9 juni 2005, 19:37   #287
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Jan

Wilt u aub eventjes naar boven scrollen en mijn laatste post lezen over de Assasijnen. Wie heef er volgens u gelijk?
De assasijnen vormen een sekte binnen de sjiïtische islam (alhoewel die door de andere sjiïeten als ketters, afvallig en niet-islamitisch worden beschouwd). Het is eigenlijk een soort mysteriegodsdienst die ze aanhangen, waarbij men verschillende "graden" moet doorlopen om tot de hoogste verlichting te komen. Een eerste graad bestaat uit het leren gebruiken van allerlei bedwelmende middelen. Later leert men ook hoe men allerlei giftige stoffen kan gebruiken om tegenstanders te verdelgen.

De stichter slaagde erin een hele beweging op poten te zetten die zich ook richtte tegen de kruisvaarders. Een van de deelgroepen daarin waren de "fedawies", diegenen die zichzelf opofferden om de tegenstander te treffen (een soort zelfmoordcommando's). Deze groep vond men vooral in Syrië.
Oud 9 juni 2005, 19:38   #288
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yannbot? Heb ik al lang op mijn negeerlijst gesmeten. Ik bedoel, volgens mij doorstaat dat stuk software niet eens de Turing test...
wat is de Turing test, als ik zo vrij mag zijn?
Oud 9 juni 2005, 19:41   #289
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans
Zie je wel ! Geen invloed aantoonbaar van "Moren" (geen echte arabieren zeker?) op de Spanjaarden. Geen invloed van Spanjaarden op de Vlamingen.
Er zijn dus nog échte historici!

Vlaanderen heeft niet alleen leeuwen gehad die niet uit Africa komen maar uit Engeland. Vlaanderen heeft de alcohol uitgevonden door mede te stoken, de arabieren hebben er dan een naam aan gegeven.
De algebra komt van de pietjesbakspelers die hun kansen berekenen, Vlaamse pietjesbakspelers en de arabieren hebben daar een naam aan gegeven....
Weinig zinnige praat te herkennen in wat u schrijft. Taalinvloed verloopt via tussentalen. Zo hebben we heel wat Latijnse woorden via het Frans in onze taal gekregen. Een aantal andere zijn 19e eeuwse neologismen. Alcohol is niet via het Spaans of rechtstreekse invloed tot ons gekomen, maar via de tussenstap van het Frans.
Oud 9 juni 2005, 21:05   #290
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weinig zinnige praat te herkennen in wat u schrijft. Taalinvloed verloopt via tussentalen. Zo hebben we heel wat Latijnse woorden via het Frans in onze taal gekregen. Een aantal andere zijn 19e eeuwse neologismen. Alcohol is niet via het Spaans of rechtstreekse invloed tot ons gekomen, maar via de tussenstap van het Frans.
Zei de man met de Franse lelies op zijn avatar.

Ah, nu ik je aandacht heb, wanneer geef je dat vat?
Oud 9 juni 2005, 21:10   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
De Franse lelie is in goud op witte achtergrond (soms ook op blauw).

[edit]
[size=1]After edit by Jan van den Berghe on 09-06-2005 at 22:13
Reason:

Citaat:
De Franse lelie is in goud op witte achtergrond (soms ook op blauw).

[/size]

Citaat:
De Franse lelie is in goud op witte achtergrond (soms ook op blauw).[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 juni 2005 om 21:13.
Oud 9 juni 2005, 21:27   #292
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We kunnen natuurlijk 175 jaar scheiding niet ontkennen. Een confederatie graag... Zeker geen eenheidsstaat.
Ik zie het eerder als een confederatie van losse staten (de eengemaakte provincies: Holland, Vlaanderen, Brabant, Limburg Gelderland, Zeeland,...) een statenbond. Maar dit is nier echt de topic waar hierover dient gediscussieerd te worden.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 21:29   #293
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Ik heb gemerkt dat Ossaert Posse uit NL nog geantwoord heeft. Hij zal helaas moeten wachten tot morgen voor een antwoord.[edit]
[size=1]After edit by Yann on 09-06-2005 at 22:29
Reason:

Ik heb gemerkt dat Ossaert Posse uit NL nog geantwoord heeft. Hij zal helaas moeten wachten tot morgen voor een antwoord.[/size]

Ik heb gemerkt dat Ossoart Posse uit NL nog geantwoord heeft. Hij zal helaas moeten wachten tot morgen voor een antwoord.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Yann : 9 juni 2005 om 21:29.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2005, 22:43   #294
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb gemerkt dat Ossaert Posse uit NL nog geantwoord heeft. Hij zal helaas moeten wachten tot morgen voor een antwoord.
De ossaert posse? WTF? Met hoofdletter? In meervoud? Ach, te veel eer! Vroege Grace Jones, een glas wijn, collega's net de deur uit gewerkt... Ik ben in een goede bui, profiteer ervan!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 00:02   #295
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
De assasijnen vormen een sekte binnen de sjiïtische islam (alhoewel die door de andere sjiïeten als ketters, afvallig en niet-islamitisch worden beschouwd). Het is eigenlijk een soort mysteriegodsdienst die ze aanhangen, waarbij men verschillende "graden" moet doorlopen om tot de hoogste verlichting te komen. Een eerste graad bestaat uit het leren gebruiken van allerlei bedwelmende middelen. Later leert men ook hoe men allerlei giftige stoffen kan gebruiken om tegenstanders te verdelgen.

De stichter slaagde erin een hele beweging op poten te zetten die zich ook richtte tegen de kruisvaarders. Een van de deelgroepen daarin waren de "fedawies", diegenen die zichzelf opofferden om de tegenstander te treffen (een soort zelfmoordcommando's). Deze groep vond men vooral in Syrië.
Zijn in de 13e eeuw bijna helemaal uitgeroeid door de Mongolen, toen die een grootscheepse campagne tegen de Assassijnse bergforten in noordelijk Iran opzetten...

Nog een reden waarom je strips niet serieus moet nemen: In de Rode Ridder (de albums met Klingsor en de Tempeliers) bevinden deze Assassijnen zich in Afrika en zijn het best toffe jongens.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 07:50   #296
ericferemans

Standaard

Citaat:
Ironie, humor, het is echt niet besteed aan de negationisten van de invloed van de Islam op onze denkwereld.
Oud 10 juni 2005, 07:56   #297
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
wat is de Turing test, als ik zo vrij mag zijn?
Een 'conversatie'test om het (artificiële) intelligentie-gehalte van software te meten.
Oud 10 juni 2005, 14:35   #298
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

De vlag van Wales heeft ook iets weg van de Vlaamse Leeuw...
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 15:46   #299
van Maerlant

Standaard

[edit]
[size=1]After edit by van Maerlant on 10-06-2005 at 16:46
Reason:

[/size]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Nog een reden waarom je strips niet serieus moet nemen: In de Rode Ridder (de albums met Klingsor en de Tempeliers) bevinden deze Assassijnen zich in Afrika en zijn het best toffe jongens.
Serieus? Ik heb enkel de albums met koning Arthur gelezen, de rest is zo selcht als het maar kan.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 10 juni 2005 om 15:46.
Oud 10 juni 2005, 15:48   #300
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Een 'conversatie'test om het (artificiële) intelligentie-gehalte van software te meten.

Staaf, kopieër bovenstaande tekst aub.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be