Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

Discussietools
Oud 20 februari 2006, 22:15   #281
Polma
Burger

Polma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rechtuit Bekijk bericht
Ik denk dat het juist jan vd berghe was die jou het verschil tussen een mening respecteren en een mening verbieden probeerde te doen snappen!

snappie?
here I go again, we praten over de actie niet de reactie. Dus je moet niet gaan zitten vertellen dat jij er anders en beter op zou gaan reageren. I know dat de reactie verwerpelijk is!

Laatst gewijzigd door Polma : 20 februari 2006 om 22:15.
Polma is offline  
Oud 20 februari 2006, 22:19   #282
Polma
Burger

Polma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar moet men bepaalde zaken meermaals herhalen voor u ze snapt:

(a) een mening uiten: d.i. de overheid waarborgt en ziet erop toe dat om het even welke meningen kunnen worden geuit voor zover ze niet aanzetten tot moord of doodslag. Wie zich vervolgens aangevallen voelt, kan beroep doen op het gerecht en klacht neerleggen tegen laster en eerroof. 't Is dan aan de rechter hierover te oordelen.

(b) een mening respecteren: niemand hoeft verplicht te worden een bepaalde opvatting, mening, zienswijze... op zich te respecteren. Binnen de vrije meningsuiting kunt u iedere mening zelf aanvallen, bekritiseren, ridiculiseren, bijtreden, verdedigen, enzovoort. De overheid komt hierbij niet moraliserend tussen.
Ik kan hetzelfde over u zeggen! Het gaat hier niet over het gerecht!

En als ik een "vrije mening" ook mag aanvallen, waarom wordt dit dan als een doodzonde beschouwd als ik dit doe tegen de cartoons??
Oud 20 februari 2006, 22:24   #283
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polma Bekijk bericht

En als ik een "vrije mening" ook mag aanvallen, waarom wordt dit dan als een doodzonde beschouwd als ik dit doe tegen de cartoons??
Natuurlijk gaat dit niet over het gerecht, wel over de vrije meningsuiting. En in een rechtstaat is de enige instantie die vervolgens oordeelt over laster en eerroof (de grenzen van de vrije meningsuiting naast de reeds aangestipte oproepen).

Er wordt helemaal niet gezegd dat het uiten van uw mening een doodszonde is. Alleen dat uw stelling ongefundeerd is, tweeslachtig en niet consequent. Daarin hebben de mensen die uw stellingen aanvallen, helemaal gelijk. Merk trouwens ook op dat u vrijwel alleen staat en dat u een keur van heel uiteenlopende mensen tegen u heeft (gaande van belgicisten als Superstaaf, over gewone deelnemers aan dit forum tot uitgesproken Vlaamsnationalisten).
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 februari 2006, 22:28   #284
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel dan
Waarom eis jij dan wél respect voor de gevoeligheden van de moslims?
Oud 20 februari 2006, 22:33   #285
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Jij mag best iets tegen die cartoons hebben. Daarom hoeven ze echter nog niet verboden te worden uit respect voor jouw mening. Niemand hoeft immers jouw mening te respecteren. En nog minder hoeft andermans mening tot vernieling en doodslag te leiden.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 20 februari 2006 om 22:33.
Knuppel is offline  
Oud 20 februari 2006, 22:45   #286
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met het "blote-tiet-verhaal" werd er toch ook geprotesteerd. Dus waarom mag ik nu geen bezwaar aanbrengen tegenover die cartoons. Het is niet omdat anderen ongehoord reageren dat ik niet op een normale manier mag reageren.

Ik wil hier ook even bijvoegen dat die dualiteit omtrent de maria zaak, die men hier steeds gebruikt als je het over mij hebt (of zoals men hier vaak zegt 'de linksen'), men ook evengoed kan omkeren en dus een nul-argument is!
Er mag zeker geprotesteerd worden tegen de cartoons want ook dat is vrije meningsuiting. Ik heb nog niemand horen eisen dat de moslims met die cartoons akkoord moeten gaan. De vraag is of en in hoeverre wij rekening moeten houden met een mogelijke reactie of de vrees ervoor.

Met andere woorden : het gaat zeker om de reactie want dat is de reden waarom men nu ineens afkomt met nogal nieuw aandoende bekommernissen als respect voor andermans overtuiging en de noodzaak om de andere niet te provoceren of te beledigen.

In het "blote tiet verhaal" is inderdaad ook geprotesteerd en toen heb ik niemand horen vragen voor respect of om niet te provoceren, integendeel. Waarschijnlijk omdat er toen op een normale manier gereageerd werd.
Rene Artois is offline  
Oud 20 februari 2006, 22:53   #287
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Met schaden bedoel ik uiteraard fysiek schaden.
Dat is onmogelijk met een cartoon.
U vindt psychische schade verwaarloosbaar?

Manuel* is offline  
Oud 20 februari 2006, 22:55   #288
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
is dit autobiografisch?
born2bewild is offline  
Oud 20 februari 2006, 22:56   #289
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
elders op dit forum heb ik mijn standpunt als volgt geformuleerd:

Bon, niet alles gelezen, in tegendeel eerder. Elders op dit forum formuleerde ik ongeveer mijn gedachten als volgt:
voorafgaande opmerking: ik zal geheel tegen mijn overtuiging in er even vanuitgaan dat er zoiets bestaat als het Westen, de Islam. Gewoon voor de eenvoud.

Wat mij opvalt in alle discussies over de Deense cartoons is dat volgende twee vragen ontbreken:
-wat wilden we bereiken?
-hebben we dat bereikt?

Rond die kwestie van de Deense cartoons vallen veel vragen te stellen, ondermeer of er grenzen zijn aan vrije meningsuiting? of de Islam achterlijk is etc etc. Allemaal boeiend. Maar die tweede bovenstaande vraag wordt blijkbaar nergens gesteld.
Ik lees Vermeersch poneren dat we dergelijke cartoons dagelijks zouden moeten publiceren om 'de moslims' eraan te laten wennen. Dat we onze vrijheid van meningsuiting niet mogen laten afnemen, dat we ze absoluut moeten laten gelden. 'Ze' moeten maar leren relativeren. 'Ze' moeten maar leren wat humor is. 'Ze' zijn achterlijk en maar op gelijk niveau met het Westen komen.

Kernvraag die ik in dit topic wil stellen is: zullen we dat zo bereiken?

Er wordt al eeuwen met de Kerk gelachen, ja. Oudste voorbeeld dat ik mij zo voor de geest kan halen is 'Van den vos Reynaerde'. Maar in al die gevallen waren het christenen die spotten met het christendom. Kwam de spot van binnenuit, niet van buiten uit. Dat is al een essentieel verschil. En dat terwijl het Westen sowieso al als 'de vijand' of als decadent wordt aanzien. Want datzelfde Westen bezet momenteel wel Irak, datzelfde Westen verhindert keer op keer een veroordeling van Israel in de veiligheidsraad. Ja, ik weet het: het Westen is lang niet zo monolitisch, in tegendeel zelfs, maar het wordt wel zo gezien. Wat leidt tot bijv de ontvoering van Duitse ingenieurs in Irak, met de eis van terugtrekking van de troepen, terwijl er helemaal geen Duitse troepen in Irak zijn. Maar goed, het wordt dus zo gezien. Tel daarbij nog Abu Graib, Guantanamo, de bombardementen op Afghanistan om het beeld volledig te maken.

En dan komen die cartoons er. In een regio waar er geen duiding is door Guy Tegenbos of Vermeersch, maar waar de duiding wordt verzorgd door Al Jazeera en de plaatselijke immams. Yeah, die gaan nu eens die cartoons gaan relativeren? Die gaan nu eens het Westers standpunt correct weergeven? Dream on.
Die gasten gaan netjes scoren in het open doel dat zich aan hen aanbiedt: dat het Westen decadent is, dat het Westen anti-Islam is en daarmee zijn...zoveel stappen vooruit of achteruit? Juist.
Hoe kortzichtig is Vermeersch (e tutti quanti) als hij stelt dat dergelijke cartoons dagelijks moeten worden gepubliceerd? Wil hij alle ambassades in vlammen zien opgaan? 't Is maar een vraag. Heeft hij dan niks geleerd? Had hij enig relativeringsvermogen verwacht na de zaak Rushdi? In Irak ontstonden er rellen omdat honden (onreine dieren) de moskeeën doorzochten. Enige maanden geleden waren er rellen omdat een exemplaar van de Koran door het toilet was gespoeld. En nu dit dus. Bevestigt lekker het beeld dat de Islam over ons had.
Als ontvoogding en dergelijke echt het doel was, dan hebben we echt wel massa's terrein prijsgegeven. Dan zijn we er alleen maar op achteruit gegaan.

Hoe dan wel? We zullen de krachten ter plaatse moeten steunen, en stapje voor stapje tewerk gaan (zoals overigens het CWI doet). Uiteindelijk zal het aan de Arabische massa's zelf zijn om zich van het juk van het fundamentalisme te bevrijden. Van buitenuit zal het niet lukken.
Een strofe uit een lied van Brechtgaat als volgt:

Und weil der Prolet ein Prolet ist,
drum wird ihn kein anderer befrein.
Es kann die Befreiung der Arbeiter
nur das Werk der Arbeiter sein.

Dat vat samen, talenvoller dan ik het ooit zou kunnen, samen wat ik wou zeggen.

Kijk, de essentie van wat ik wou zeggen is dit:
-we hekelen de moslims voor de onderdrukking van de vrouw -overigens zeer terecht!
-voor het stenigen van overspelige vrouwen -overigens zeer terecht!
-voor de besnijdenis van minderjarige meisjes - overigens zeer terecht! (*)
-voor het gebrek aan democratie -overigens zeer terecht!
-voor het gebrek aan persvrijheid -overigens zeer terecht!
-voor de onderdrukking van homo's en ophanging -overigens zeer terecht!
-voor het vernietigen van die Boeddhabeelden -overigens zeer terecht!

Maar als we daar ooit iets aan willen doen zullen we een openheid moeten verkrijgen. Afraken van het vijandsbeeld dat het Westen geniet in de Islamwereld. En gans die affaire met de cartoons heeft de mogelijkheid tot een dergelijke openheid voor jaren teruggeslagen.
Slechts uw eindbetoog is van belang; wij hekelen de manier waarop de Islam 'hun volk' opvoedt. Niet voor niets heeft het katholicisme hier grotendeels al afgedaan, niet?

Ik zal niet de enige zijn die denkt aan de daden van de VS. Zij doen er alles aan (350.000 militairen buiten de VS gestationeerd!@!) om de wereld aan hun normen & waarden te onderwerpen. Als ik echter kijk naar De US, dan ik zie op zondag basketbalstadia (10.000 mensen per stadium!!). Gevuld met imam-aanhangers in Christelijke vorm.(!) Dan word ik al op voorhand bang: culture clash betekent vooral een volgende "ik ben beter"-methode (zoals de koude oorlog).
Oud 20 februari 2006, 23:02   #290
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LOL! Psychische schade oplopen door't zien van een tekeningske!
Als ge da voorhebt scheelde der toch al iets fermeus aan uw hersenpan
Amon_Re is offline  
Oud 20 februari 2006, 23:03   #291
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bedoelt zoiets als de negationismewet die er zou gekomen zijn om te beletten dat Joden meer zouden lijden indien er aan het bij wet vastgelegd cijfer getornd wordt?
Oud 20 februari 2006, 23:04   #292
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
is dit autobiografisch?
Is dit een persoonlijke aanval?

Manuel* is offline  
Oud 20 februari 2006, 23:06   #293
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
LOL! Psychische schade oplopen door't zien van een tekeningske!
Nee, psychische schade oplopen door het onophoudelijk geconfronteerd worden met vooroordelen.

Manuel* is offline  
Oud 20 februari 2006, 23:08   #294
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Nee, psychische schade oplopen door het onophoudelijk geconfronteerd worden met vooroordelen.
Manneke, ge ziet spoken
Straks ga je nog zeggen dat wij ze depressief maken & dat ze daarom zelfmoord plegen, en dat zoiets nu eenmaal volgens hun geloof met een knal moet gebeuren
Amon_Re is offline  
Oud 20 februari 2006, 23:09   #295
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Manneke, ge ziet spoken
Wilt u beweren dat het voortdurend geconfronteerd worden met vooroordelen geen psychische sporen kan nalaten?

Manuel* is offline  
Oud 20 februari 2006, 23:12   #296
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Wilt u beweren dat het voortdurend geconfronteerd worden met vooroordelen geen psychische sporen kan nalaten?
Ja, dat beweer ik. Ik beweer ook dat die "vooroordelen" minder aanwezig zijn in de 'echte' wereld dan jij lijkt te denken.
Amon_Re is offline  
Oud 20 februari 2006, 23:13   #297
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles kan.
Wat wil je nog allemaal verbieden na de vooroordelen, tussenoordelen en naoordelen om psychische sporen te voorkomen? Het verbod om nog kinderen te verwekken?
Oud 20 februari 2006, 23:14   #298
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Alles kan.
Wat wil je nog allemaal verbieden na de vooroordelen, tussenoordelen en naoordelen om psychische sporen te voorkomen? Het verbod om nog kinderen te verwekken?
Voorbehoedsmiddelen mogen niet van de Kerk!
Amon_Re is offline  
Oud 20 februari 2006, 23:17   #299
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja, dat beweer ik. Ik beweer ook dat die "vooroordelen" minder aanwezig zijn in de 'echte' wereld dan jij lijkt te denken.
Kijk eens aan. Dan zijn we het dus oneens.

Manuel* is offline  
Oud 20 februari 2006, 23:19   #300
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voorbehoedsmiddelen mogen niet van de Kerk!
Inplaats van mij daarmee psychische schade te laten berokkenen zou ik ze met opzet gebruiken.
Simpel toch?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be