Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2006, 19:07   #281
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Het moet zijn: wat weerhoud de Vlamingen om hun eigen taal te spreken in plaats van de franstaligen naar de mond te praten ?.
Goeie vraag. Maar of het antwoord sterk genoeg is om een argument pro-Belgica op te leveren, is zeer de vraag. Gezien het economieprincipe ga ik er dus maar niet op in.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:17   #282
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor u en Egide:

De vraag was idd niet klaar. Het moet zijn: wat weerhoud de Vlamingen om hun eigen taal te spreken in plaats van de franstaligen naar de mond
te praten ?.
Hier kan ik slechts voor mezelf spreken.
Niks of niemand weerhoudt mij ervan mijn taal te spreken. Uiteraard niet, zou ik zelfs zeggen. Ik praat 'de franstaligen' niet naar de mond, zoals je al zal gemerkt hebben. Wat niet wegneemt dat ik best graag met Franstaligen en anderstaligen omga en een gesprek voer.
Wellicht is me iets (?) ontgaan, want op een andere manier kan ik je vraag niet beantwoorden.
Oud 5 april 2006, 19:46   #283
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik ben niet van het soort dat zijn rechterwang aanbied wanneer het een klop op de linker krijgt. Dat je je taalpartners ter hulp komt is fijn, ze hebben dat nodig. Wij doppen wel onze eigen broodjes.

De negatieve publiciteit van België is grotendeels te danken aan de extremisten die hier rondlopen, en waarvan de hoofdbrok zich in Vlaanderen bevind.
Fijn dat je de PS extremisten vindt. Maar dat ze in Vlaanderen zitten???
Overigens, ik ben ook een vreemdeling. Ben ik nu ook gedisqualificeerd?
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:53   #284
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Je hebt het hier waarschijnlijk over de franse grappen ivm de brusselse tongval. Eerst je goed inlichten vooraleer zoiets naar voor te brengen.

Al eens een Nederlander frans horen praten?
De gemiddelde Waal al eens Nederlands horen praten?
Oud 5 april 2006, 19:57   #285
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Komaan jongen, ga je nu echt die toer op om je argumentatie te stofferen ?

- Men leert geen taal voor de moeite maar door noodzaak. Een bijna dode taal, het einde is nabij
Je hanteert zelf het argument dat de Herog zich als 'buurman' eigenlijk niet met de discussie te bemoeien heeft. Dat standpunt is me al meer opgevallen bij onze Waalse antagonisten. Daar bestaat een goed antwoord op:
Oud 5 april 2006, 19:59   #286
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Je hanteert zelf het argument dat de Herog zich als 'buurman' eigenlijk niet met de discussie te bemoeien heeft.
Bovendien is een Waal evenzeer - zoniet meer - 'buurman' dan een Nederlander.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:02   #287
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hanteert zelf het argument dat de Herog zich als 'buurman' eigenlijk niet met de discussie te bemoeien heeft. Dat standpunt is me al meer opgevallen bij onze Waalse antagonisten. Daar bestaat een goed antwoord op:
Hij beseft allicht niet dat een Waal ook een buurman is. Meer zelfs dan onze Nederlansde buurman, die ik persoonlijk zelfs niet als buur bestempel maar als landgenoot.
Oud 5 april 2006, 20:03   #288
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Idd, jij als franstalige met een zeer goede kennis van het NL, beseft toch ook dat jouw horizon ruimer is dan jouw eentalige buurman.

Er is in Europa een evolutie op gang waarbij het Engels steeds belangrijker wordt...
Wel eens van de Frans-Duitse brigade gehoord binnen de NAVO? Dat is met de beste wil van de wereld geen gevechtseenheid meer te noemen. De Fransen spreken Frans en de Duitsers moeten zich maar zien te redden met een paar officieren die die taal machtig zijn en over het algemeen Engels. En dat omdat de Fransen hardnekkig weigeren om de 1e taal binnen de NAVO te spreken.
Oud 5 april 2006, 20:07   #289
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Reden te meer om eindelijk eens te begrijpen dat al die heisa het werk is van politieke opportunisten.

Wat de Duitsers betreft, rij eens van Trier tot Freiburg, het ganse "Schwarzwald" dus, en check eens hoeveel er de taal van hun naaste buur spreken.
Je hebt gelijk. Zeker voor wat de Walen betreft. Ik reeds laatst van Cochenee naar Beaumont en constateerde dat alle Walen de taal van hun naaste buur spreken.
Oud 5 april 2006, 20:25   #290
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel eens van de Frans-Duitse brigade gehoord binnen de NAVO? Dat is met de beste wil van de wereld geen gevechtseenheid meer te noemen. De Fransen spreken Frans en de Duitsers moeten zich maar zien te redden met een paar officieren die die taal machtig zijn en over het algemeen Engels. En dat omdat de Fransen hardnekkig weigeren om de 1e taal binnen de NAVO te spreken.
Ik ken géén andere gebruikers dan die van de franse taal die op een arrogante manier aan taalimperialisme doen. Dit vind je beslist niet terug bij bvb. de Nederlandstaligen of de Duitsers of Italianen...
Oud 5 april 2006, 20:30   #291
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier kan ik slechts voor mezelf spreken.
Niks of niemand weerhoudt mij ervan mijn taal te spreken. Uiteraard niet, zou ik zelfs zeggen. Ik praat 'de franstaligen' niet naar de mond, zoals je al zal gemerkt hebben. Wat niet wegneemt dat ik best graag met Franstaligen en anderstaligen omga en een gesprek voer.
Wellicht is me iets (?) ontgaan, want op een andere manier kan ik je vraag niet beantwoorden.
Dat "iets" zit hem hierin dat ik moeilijk kan begrijpen waarom Vlamingen in de rand zouden bedreigd worden door verfransing indien ze hun taal "in alle omstandigheden" blijven spreken.
Oud 5 april 2006, 22:15   #292
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
We hebben inderdaad nooit een taalstrijd hoeven leveren maar we hebben wel verschillende talen binnen het Koninkrijk. No Problem.
No problem? De laatste keer dat ik in Amsterdam was leek het mij alsof ik in een Britse stad aangekomen was, waar ze hier en daar nog wat faciliteitjes hadden voor Nederlandstaligen. Als Vlaming in Nederland besef je dat Nederland in snel tempo overspoeld wordt door het Engels. En net zoals een Vlaming het 200 jaar geleden doodnormaal vond dat zijn administratie in het Frans was, en dat meneer de baron Franstalig was, vindt de Nederlander die verengelsing van zijn land nu doodnormaal.
Elk land zou eens een goeie taalstrijd moeten kennen. Ze zouden wat bewuster omspringen met hun taal!
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 22:21   #293
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
No problem? De laatste keer dat ik in Amsterdam was leek het mij alsof ik in een Britse stad aangekomen was, waar ze hier en daar nog wat faciliteitjes hadden voor Nederlandstaligen. Als Vlaming in Nederland besef je dat Nederland in snel tempo overspoeld wordt door het Engels. En net zoals een Vlaming het 200 jaar geleden doodnormaal vond dat zijn administratie in het Frans was, en dat meneer de baron Franstalig was, vindt de Nederlander die verengelsing van zijn land nu doodnormaal.
Elk land zou eens een goeie taalstrijd moeten kennen. Ze zouden wat bewuster omspringen met hun taal!
In uw laatste zin heeft u ontegenzeggelijk gelijk. Maar Amsterdam is nu eenmaal een wereldstad. U komt hetzelfde tegen in Brussel, Parijs, etc.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 22:21   #294
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En toen is de miserie voor Vlaanderen pas écht begonnen.
Het NL -de taal van de meerderheid van de bevolking !!- werd als bestuurstaal afgeschaft. En pas ver in de 20ste eeuw terug als betsuurstaal aangenomen.
Het taalimperialisme van de Wallonen en haar regeerders spreidde zich stilaan maar zeker uit over Vlaanderen.
Economisch werd het zwaartepunt verlegd naar Wallonië.
Tot een halve eeuw geleden was Waals (en andere talen) nog flink in gebruik in Wallonië (is vanaf 1830 steeds meer verdrongen, totdat het in de jaren '60 gedegradeerd werd tot louter wat folkore). Je kan de Walen in 1830 dus moeilijk beschuldigen van taalimperialisme.
Het is de Franstalige bourgeoisie, de adel, de verfranste elite,... die België ééntalig Frans wilden maken. Die franskiljons had je net zo goed in Vlaanderen als in Wallonië, maar voornamelijk in de steden. Maar in Wallonië hadden ze meer succes. In Vlaanderen was hun verfransingsdrang enkel succesvol in Brussel.
Oud 5 april 2006, 22:26   #295
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Vele Walen kijken naar Franse zenders terwijl wij Vlamingen dat niet doen.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 22:26   #296
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een Fries -een taalminderheid in NL, net zoals het FR in B- verhuist naar A'dam, dient hij zich uit te drukken in het NL. Net zoals een Waal die verhuist naar Vlaanderen, zich in het NL zal moeten uitdrukken.

2. Wanneer een A'dammer verhuist naar Friesland (als taalgebied vergelijkbaar met Wallonië dus), mag hij zich zowel in het NL als het Fries uitdrukken, omdat beiden daar officiele bestuurstalen zijn. In België is dit niet zo. Hier zal een Vlaming die naar het taalminderheidsgebied Wallonië verhuist, zich dienen uit te drukken in het FR. Een ééntalig land (en dus ook met één cultuur) is nu eenmaal makkelijker te besturen. Makkelijker zou zijn om in België, net als in NL, D, FR,... ook de meerderheidstaal als betsuurstaal in te voeren.
Maar daar ben ik zelf geen voorstander van. Laat mensen in hun eigenheid. Respecteer elkaar. Meer hoeft het niet te zijn.
Dat besef je toch dat dat niet juist zit? Waarom moet ene Nederlandstalige in het hele land in zijn taal geholpen worden, terwijl een Friestalige enkel in zijn eigen provincie Fries kan praten?

Het tweetalige statuut van Friesland zou moeten veranderen naar een ééntalig Friestalig statuut. Eventueel op sommige plaatsen met faciliteiten (die -behalve in de grensgebieden- uitdovend zijn).
In Nederland zijn Nederlands en Fries niet gelijk. De ene wordt als rijkstaal, en de andere als regionale taal beschouwd.

Geef mij dan maar het Belgische model: ééntalig Nederlands in Vlaanderen, ééntalig Frans in Wallonië, ééntalig Duits in Eupen/Sankt-Vith en tweetalig in Brussel.
Oud 5 april 2006, 22:27   #297
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Vele Walen kijken naar Franse zenders terwijl wij Vlamingen dat niet doen.
In 1830 kreeg je enkel wat ruis uit je TV...
Oud 5 april 2006, 22:30   #298
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius Bekijk bericht
Fout. Gebruik van het Nederlands is wel degelijk verboden geweest in de Belgische geschiedenis. Ondermeer in de scholen. Wie betrapt werd, moest het signum dragen. Jij kent die geschiedenis wel.
En de actualiteit evenmin. Dergelijke gebruiken zijn nog dagelijkse kost in Aarlen. Het is voor kinderen nog altijd verboden om Letzeburgs te praten. Niet alleen tijdens de les, maar ook op de speelkoer kan een kind gestraft worden voor Letzeburgs te praten.
(in tegenstelling tot Waals, Picardisch, Lorrain en Champenois is het Letzeburgs nog niet erkend als streektaal in Wallonië)
Oud 5 april 2006, 22:35   #299
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen zijn uit hun economische miserie geraakt, gelukkig maar. En DAT is de reden waarom ze zich nu almachtig voelen om België te laten vallen.
Altijd grappig om te zien dat volgens de Walen België nog altijd "l'état Belgo-flamand" is, terwijl voor de Vlamingen België nog altijd een Franstalige constructie is.
Alleen zijn er zo weinig Walen die er de juiste conclusies uit trekken (=een eigen Waalse republiek, los van Vlaamse bemoeieninssen).
Oud 5 april 2006, 22:37   #300
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat kan me eigenlijk niet veel schelen, voor mij is de taal een communicatiemiddel, punt uit.
Taal is een onderdeel van de cultuur. En de cultuur bepaalt hoe een gemeenschap in elkaar zit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be