Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2006, 18:31   #281
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Brussel is een de gezelligste Belgische stad en één van de mooiste Europese steden.
Toch niet. Brussel is niet lelijk, maar het is zeker niet een van de mooiste steden van Europa.
Wenen, Berlijn, Barcelona, Aken, Rome, Napels, en zelfs Aachen, vind ik stukken mooier.

Er zijn nog dozijnen andere steden die ik natuurlijk niet zal opsommen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 12 mei 2006 om 18:33.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2006, 18:36   #282
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ieder zijn keuzes, hè.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2006, 18:59   #283
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Toch niet. Brussel is niet lelijk, maar het is zeker niet een van de mooiste steden van Europa.
Wenen, Berlijn, Barcelona, Aken, Rome, Napels, en zelfs Aachen, vind ik stukken mooier.

Vind u Aken mooier dan Aachen?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2006, 20:24   #284
van Maerlant

Standaard

Oops, ik bedoelde in feite Agen.
Oud 12 mei 2006, 21:20   #285
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vond Brussel tot enkele jaren terug ook niet bepaald een fraaie stad maar de laatste jaren heb ik ontdekt er ongelooflijk veel contrast is tussen de verschillende Brusselse wijken. De meeste mensen kennen enkel de verpauperde wijk vlakbij het station van Brussel-Noord of de moderne flatgebouwenwijken en beseffen amper dat er nog een ander Brussel bestaat. Dat je ook nog de oude binnenstad hebt met o.a. de Marollen, de fenomenaal mooie Grote Markt, de gezellige Vlaamse wijk, we beseffen het amper...

Vorig jaar moest ik toevallig met een kennis ergens zijn in Brussel-centrum. Op amper 10 minuten tijd waren we te voet van de hypermoderne Europawijk tot de oude stad. Als je van die onpersoonlijke flatgebouwenwijken komt en je staat ineens op de Grote Markt... indrukwekkend! Dat contrast is de echte charme van Brussel.

Velen vergeten trouwens ook dat die schitterende brok natuur van het Zoniënwoud óók tot Brussel behoort.

In mijn ogen is Brussel dan ook miskend. Onbekend maakt onbemind.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2006, 09:55   #286
van Maerlant

Standaard

Ik woon op nog geen 10km van Brussel, en ken het dan ook zeer goed. Het hoort zeker niet bij de mooiste Europese steden, maar ook niet bij de lelijke. Een aardige middelmatige stad, dat is Brussel voor mij.
Oud 13 mei 2006, 20:51   #287
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oops, ik bedoelde in feite Agen.
de stad in Frankrijk?
Oud 13 mei 2006, 21:16   #288
van Maerlant

Standaard

Ja.
Oud 16 mei 2006, 09:56   #289
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Vanzelfsprekend moet "Vlaanderen" met Brussel onderhandelen, maar dat is geen gewone onderhandeling tussen gelijke partners. Brussel is een historisch onderdeel van Vlaanderen, en zelfs als het dat niet aanvaardt blijft het er integraal door omringd en grotendeels van afhankelijk.
Ik zie dat ietsje anders: formeel zouden Vlaanderen en Brussel gelijke partners bij de onderhandelingen moeten zijn, maar het uiteindelijke doel daarrvan is de aansluiting van Brussel bij Vlaanderen. Brussel zou aan de formele status inboeten en dat zou je als een degradering kunnen zien, maar daar zou heel waat tegenover staan, dus graag of niet.

Citaat:
De onderhandelingspositie van Vlaanderen tegenover Brussel moet daarnaast IMHO mee bepaald worden door volgende inzichten:
- Vlaanderen moet Brussel beschouwen als wat het is: een middelgrote stad, geen "gewest"
- Vlaanderen moet apart onderhandelen met Brussel, en niet toelaten dat Wallonië mee aan tafel zit
- Vlaanderen moet Brussel behandelen als een verloren zoon, met veel liefde en tegemoetkomendheid, maar beslist en duidelijk zijn grenzen aangeven
- Vlaanderen moet Brussel alle ruimte laten om een zelfstandige beslissing te nemen
- Vlaanderen moet Brussel in ruil voor een eventuele associatie bijstaan om zijn problemen op te lossen
Dat is nou precies wat ik bedoel.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 16 mei 2006 om 10:01.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 17:59   #290
Tantist

Standaard

Citaat:
Ja.
Da's gene vette...
Oud 18 mei 2006, 18:06   #291
van Maerlant

Standaard

Vind ik niet lelijk.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 18 mei 2006 om 18:06.
Oud 18 mei 2006, 18:08   #292
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Vanzelfsprekend moet "Vlaanderen" met Brussel onderhandelen, maar dat is geen gewone onderhandeling tussen gelijke partners. Brussel is een historisch onderdeel van Vlaanderen, en zelfs als het dat niet aanvaardt blijft het er integraal door omringd en grotendeels van afhankelijk.
Onderhandelen? Brussel mag blij zijn dat het hoofdstad mag worden van Vlaanderen. Brussel moet daarvoor betalen! Geen compensaties voor Vlaanderen? Geen Brussel. Ze zullen wel snel met hangende pootjes terugkomen.

Citaat:
- Vlaanderen moet Brussel beschouwen als wat het is: een middelgrote stad, geen "gewest"
Yep.

Citaat:
- Vlaanderen moet apart onderhandelen met Brussel, en niet toelaten dat Wallonië mee aan tafel zit
Yep.

Citaat:
- Vlaanderen moet Brussel behandelen als een verloren zoon, met veel liefde en tegemoetkomendheid, maar beslist en duidelijk zijn grenzen aangeven
Brussel mag nog blij zijn in huis te mogen komen. Drie maanden huisarrest, billenkoek en direct wat braver zijn.

Citaat:
- Vlaanderen moet Brussel alle ruimte laten om een zelfstandige beslissing te nemen
Yep.

Citaat:
- Vlaanderen moet Brussel in ruil voor een eventuele associatie bijstaan om zijn problemen op te lossen
Yep.

Al zou ik dat onderhandelen niet te ver doordrijven. Wij Vlamingen zijn debielen. We denken vol trots: "hihi, wat zijn wij goede politici, zo naar een compromis zoeken.". Terwijl de Franstaligen denken: "debiele Vlamingen, wij hebben meer gevraagd dan we wilden en meer gekregen ook!". Vlamingen koesteren hun zwakheden ipv ze te verbeteren.

Als de Vlaming gaat onderhandelen, zet hij zichzelf in de zak.

Vlaanderen moet zeggen: "Brussel, het is gedaan met België. Wallonië wordt afgestoten. Gaat gij mee met Wallonië en wordt ge arm, ons goed. Blijft gij bij ons: ook goed, maar dan hebt ge die en die status.". Referendum onder de Brusselaars en die zullen dan maar snel bij Vlaanderen willen.
Oud 18 mei 2006, 18:56   #293
bartje
Minister-President

Standaard

Heb dat al eens aangehaald maar wil het hier op dit topic over Brussel toch nog eens graag herhalen; ik passeerde een restaurant die nog niet zolang bestaat en dit was vandaag gesloten als sluitingsdag, dit stond dan ook te lezen, in het Frans, het Engels en ... ongelofelijk maar waar het Italiaans. Het Nederlands was en is hen blijkbaar een wereldvreemde taal... Weer al eens toonaangevend voor het respect tov de Vlamingen in Brussel.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 20:22   #294
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wat mij enorm stoort aan zowel belgicisten als sommige flaminganten is de lachwekkende overschatting van Brussel. Het lijkt wel alsof Brussel het centrum van de wereld is. Belachelijk natuurlijk. Wat is Brussel eigenlijk? Brussel is een groot uitgevallen provinciestad waarin de EU haar hoofdkwartier heeft. Brussel is destijds gekozen omwille van de centrale ligging in de toenmalige EEG, Brussel heeft dus zelf geen enkele verdienste hieraan. En niemand weet wat de toekomst brengt nu de EU steeds groter wordt...

Wat is Vlaanderen zonder Brussel? Simpel: het Vlaanderen dat wij vandaag kennen: één van Europa's topregio's met de hoogste levensstandaard in de wereld. Met belangrijke zeehavens, internationale luchthaven, autoindustrie, werelddiamantcentrum, enz enz.
Brussel is een grouwe kantoorstad met een torenhoge werkloosheid, verkrotting alom, sociale achterstelling, enz. Kortom: een stad die we zo snel mogelijk ontvluchten eens ons werk (als je in Bxl werkt natuurlijk) erop zit.

Tijd dat Bruxelles wat minder hoog van de toren gaat blazen. En tijd dat belgicisten -uit totaal gebrek aan degelijke argumenten- stoppen met deze over het paard getilde stad te gebruiken als afschrikking tegen een zelfstandig Vlaanderen.

En ook tijd dat sommige flaminganten eens gaan inzien dat er nooit-never-jamais een zelfstandig Vlaanderen komt indien wij blijven vasthouden aan die Franstalige stad als "hoofdstad", waarmee de Franstaligen een ultiem wapen in handen hebben tegen een zelfstandig Vlaanderen.

Ik ben me ervan bewust dat er een aantal die-hard flaminganten zijn die hiervan gruwelen. Ik hoop echt dat ze ooit gaan beseffen dat Brussel Belgie is, en dat als we Vlaanderen willen bevrijden uit dat verstikkende Belgische cocon we ons ook moeten bevrijden van Brussel.

En zelfs al maakt Brussel geen deel uit van een Vlaamse staat, nooit zullen de banden tussen Vlaanderen en Brussel volledig verdwijnen. Dat is ook onmogelijk aangezien de ligging van de stad.

Ik pleit daarom dat Vlaanderen Brussel zou loslaten. Weg met de Vlaamse instellingen uit Brussel en vestig ze in een èchte hoofdstad, die naam waardig. Eens de kwestie Brussel van de baan staat er ons niks meer in de weg om van Vlaanderen een volwaardige EU-lidstaat te maken. Vlaanderen telt maar liefst 6 miljoen inwoners, waarmee we in de EU boven Denemarken, Finland en Ierland staan. (en dan heb ik het nog niet over de echte kleintjes zoals Luxemburg) Waarop wachten we nog?
Die "franstalige" stad is nog altijd onze hoofdstad ik hoop dat dat zo blijft en dat we juist terug het omgekeerd gaan doen van jij hier zegt en ons terug met deze stad gaan bezig houden en onze rechten op onze hoofdstad terug gaan opeisen en niet gaan overlaten aan Turken, Marokannen, Fransen, Amerikanen en dat beetje walen dat er woont. Brussel aan de brusselaars.
Oud 18 mei 2006, 20:24   #295
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Voor de schoonheid moeten we Brussel inderdaad ook niet houden. Ik krijg af en toe Engelse vrienden over de vloer en zij vinden Brussel ook een grijze en vuile stad.

De Vlaamse steden zijn stuk voor stuk mooier en verzorgder. Zelfs Antwerpen na de grote werken.
brussel is een vlaamse stad! Net zoals Gent, Leuven en Rijsel dat zijn in de één spreekt men al wat meer een andere taal dan de ander
Oud 18 mei 2006, 20:35   #296
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
brussel is een vlaamse stad! Net zoals Gent, Leuven en Rijsel dat zijn in de één spreekt men al wat meer een andere taal dan de ander
Mais oui!
Oud 18 mei 2006, 20:43   #297
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Mais oui!
de turken en de marokanen verstaan dat niet ze, Ik hoop dat erin stikt in dat ondemocratisch kot dat belgië heet
Oud 18 mei 2006, 20:54   #298
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de turken en de marokanen verstaan dat niet ze,
Mais si!

Citaat:
Ik hoop dat erin stikt in dat ondemocratisch kot dat belgië heet
Oelalala.
Is dat lief?
Oud 18 mei 2006, 20:59   #299
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ja, Brussel is een Vlaamse stad! En ik ben Benoît XVI!!!!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 21:06   #300
maarte
Minister-President

Standaard

t'zit hier verdoeme vol mee franskiljons en ajoene, vor moa kunde gelle allemoal den boem in
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be