Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2006, 10:56   #281
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Je draait rond de pot he. Al jarenlang krijgt Vlaanderen een continue stroolm verwijten en beledigingen te slikken. Leterme zegt één keer dat ze niet kunnen Nederlands lezen en het hek is van de dam.
Ik draai niet rond de pot!

Je hebt mij nog geen van die "kritiek" voorgelegd en je zegt mij dat ik rond de pot draai...

En ik zei al dat heel Walonië zeker overdreef in z'n reactie maar dat ligt aan die veel te strijdgrage kleine reactionaire groeperingen (die we in vlaanderen ook kennen lees deze fora maar eens). maar dat betekent nog niet dat jij moet verminderen wat Leterme juist heeft gezegt...

antwoord hier eerlijk op: wat zou je doen als ik je op straat tegenkom en ik je gewoon vlak afzeg "je bent een drie dubbele beroepsidioot"?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 10:57   #282
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Betrouwt ge Leterme dan niet?
Afwachten hé, Vlaamse politici zijn niet zo geloofwaardig als het over communotaire zaakjes gaat. Leterme heeft het voordeel van de twijfel en laat mij toch een betrouwbare indruk na, hopelijk laat hij zijn woorden niet vallen als het baantje van eerste minister vrijkomt.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 10:58   #283
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
100% gelijk.
Franstaligen hoeven als zodanig voor mij geen gebenedijd NLs woord te kennen. Maar de bestuurlijke , administratieve , gerechtelijke taal in Vlaanderen dient onverkort het Nederlands te zijn zonder de minste faciliteiten.
Dat is een starre en totaal foute kijk op bestuur en overheid.
Hadden de fanstaligen ook zo geredeneerd, dan kon je in Gent ook nu nog je administratieve rommel in 't Frans afhaspelen.

De correcte ne democratische visie:
Waar meerdere taalgroepen met een significant aantal burgers zich vestigen, dient de overheid zich aan te passen, en twee- of meertalig haar burgers te bedienen.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 19 augustus 2006 om 10:59.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 10:59   #284
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hadden de fanstaligen ook zo geredeneerd, dan kon je in Gent ook nu nog je administratieve rommel in 't Frans afhaspelen.

Waar meerdere taalgroepen met een significant aantal burgers zich vestigen, dient de overheid zich aan te passen, en twee- of meertalig haar burgers te bedienen.
Binnenkort dan ook Arabisch en Turks overal?
Oud 19 augustus 2006, 11:00   #285
largo_w

Standaard

Citaat:

Denkt u dan niet dat vlaanderen dan misschien veel van hun dorpen zouden verliezen aan "Wallonië" (o a kuststeden)?
Oud 19 augustus 2006, 11:01   #286
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Dit is net het tegenovergestelde van wat uw collega zegt!
Oud 19 augustus 2006, 11:01   #287
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Afwachten hé, Vlaamse politici zijn niet zo geloofwaardig als het over communotaire zaakjes gaat.
Geloof me: het is een CVPD&V-traditie. Voor verkiezingen wat vis proberen vangen op flamingantische putjes, maar als de postjes gedeeld worden gaat het snaveltje toe en zweren ze braafjes: trouw aan de koning en gehoorzaamheid aan de Belgische wetten.
Dat doen zelfs flaminganten �* la Geert Bourgeois.

Citaat:
Leterme heeft het voordeel van de twijfel en laat mij toch een betrouwbare indruk na, hopelijk laat hij zijn woorden niet vallen als het baantje van eerste minister vrijkomt.
Uit uw 'hopelijk' spreekt zoveel twijfel............... dat het niet echte een voordeel lijkt.
Oud 19 augustus 2006, 11:01   #288
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Denkt u dan niet dat vlaanderen dan misschien veel van hun dorpen zouden verliezen aan "Wallonië" (o a kuststeden)?
So what?
Oud 19 augustus 2006, 11:02   #289
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Why not?
Oud 19 augustus 2006, 11:12   #290
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
So what?
Zo lang u maar uw Brabançonne kunt blijven zingen is al de rest bijzaak, nietwaar?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 11:13   #291
largo_w

Standaard

Citaat:
So what?
Dit past zeker niet in het "natie-idee" van vele 'nationalisten' op deze fora.
Oud 19 augustus 2006, 11:19   #292
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
Ik begrijp die stelling wel,maar die is puur axiomatisch en in haar praktische uitvoerbaarheid , totaal vd pot gerukt, als je kijkt naar de voorbije en huidige realiteiten van staten en volkeren over de hele wereld.
Antwoord liever op deze voorgaande post 'ns (als je wil) :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Vanuit het standpunt van een 'Vlaamse' Belg als jij , utilitair gezien, is dit imo een onverstandige houding.
Verandering van taalgrens - uitbreiding van Brussel in casu territoriale aansluiting met Wallonië is zeker geen bijkomend element om de Belgische Staat langer of beter overeind te (kunnen) houden. Welintegendeel.

Bovendien, wordt daardoor het risico groter dat Brussel aan onze neus gaat voorbijgaan ingeval van separatisme.
En mijn beste Belgische SuperStaaf, ook die mooie postjes en vorstelijke salarissen die niet noodzakelijk bij een Belgische splitsing, maar zeer zeker bij het verlies van Brussel voorbehouden aan 'Noord-Belgen' op de tocht komen te staan.
Al es aan gedacht?
Oud 19 augustus 2006, 11:30   #293
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
So what?
Ja... en dan Voerense toestanden daar. Echt tof.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 11:34   #294
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dit is net het tegenovergestelde van wat uw collega zegt!
Juist niet, hij stelt dat waar grote groepen anderstaligen komen wonen die burgers in hun taal dienen bediend te worden door de overheid. Daar er grote groepen Turks en Arabisch spreken kan je zijn redenering doortrekken. Bij zijn volgende post stelt hij dan ook dat hij dat niet zo erg zou vinden. Dus wat is er dan tegenovergesteld? En wie bedoel je dan als collega? Of begreep je de smilie op het eind niet goed?
Oud 19 augustus 2006, 11:42   #295
largo_w

Standaard

Citaat:
Juist niet, hij stelt dat waar grote groepen anderstaligen komen wonen die burgers in hun taal dienen bediend te worden door de overheid. Daar er grote groepen Turks en Arabisch spreken kan je zijn redenering doortrekken. Bij zijn volgende post stelt hij dan ook dat hij dat niet zo erg zou vinden. Dus wat is er dan tegenovergesteld? En wie bedoel je dan als collega? Of begreep je de smilie op het eind niet goed?
collega=Supe®Staaf

Deze stelt dat waar een meerderheid vb franstaligen zijn de diensten,administratie,...ook in het frans mogen zijn! (klop dit nog?)
Oud 19 augustus 2006, 12:35   #296
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wabliefteru? Waar meerdere taalgroepen ontstaan moeten bestuur, gerecht enzovoorts zich aanpassen en meertalige service aanbieden ??

Ik kan me geen land of plaats ter wereld voorstellen waar dit gebeurt.

Staaf vindt dus dat als een verkeersongeval in Aantwaarpen gebeurt tussen een Turk en een Marokkaan, er een polies ter plaatse moet komen die de nodige dingen op papier zet in twee of drie talen (of laat vertalen) en dit voor een anderstalige rechtbank zou laten beslissen.
Je zou het recht mogen hebben om aan het loket van het zwembad in het Russisch een uitleg te vragen over de mogelijke abonnementen ....

Wat een stierenstront.

Mijn mening is wel: geen Waal, geen anderstalige, zelfs al woont hij 80 jaren in Vlaanderen is verplicht om Vlaams te leren. Maar hij heeft niet het minste recht om in het gemeentehuis bediend te worden in iets anders dan het Nederlands. Hij of zij heeft ook niet het minste recht om wie dan ook te schofferen voor hun onkunde om perfect een vreemde taal te spreken enzovoorts ...
Is dat trouwens niet zo perfekt goed gegaan met de Italianen in Limburg, enige tientallen jaren geleden ? Gaat dat trouwens niet redelijk goed met de Joodse gemeenschap in Aantwaarpen ?

Bovendien is hetgeen ik zo voorstel niet in tegenspraak met bepaalde vormen van service: in een toeristische streek is het maar (ekonomisch) normaal dat sommige overheidsdiensten (vvv ...enz.) anderstalig zijn. De Turken in Antalya spreken zeeer goed Duits en redelijk Engels (en ik vermoed ook redelijk Russisch), maar die talenkennis bedreigt hun kultuur helemaal niet. En zo hoort het.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 19 augustus 2006 om 12:38. Reden: tikfout
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 12:37   #297
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik draai niet rond de pot!

Je hebt mij nog geen van die "kritiek" voorgelegd en je zegt mij dat ik rond de pot draai...
Trek als vlaming eens een dag rond in Brussel, of lees de Waalse establishment-gazetten maar eens.

Citaat:
antwoord hier eerlijk op: wat zou je doen als ik je op straat tegenkom en ik je gewoon vlak afzeg "je bent een drie dubbele beroepsidioot"?
dat hangt er van af. Als ik u voor het eerst tegenkom zou ik zeggen: 'al wa ge zegt zijde zelf, nénénéné néé nééé!'
Als dit daarentegen de zevenhonderdste keer is zou ik vragen: 'tiens, ben ik geen fascist en racist meer?'
Oud 19 augustus 2006, 12:46   #298
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

« MOSLIMS ZIJN INTELLECTUEEL NIET IN STAAT OM ZICH AAN DE BELGISCHE MAATSCHAPPIJ AAN TE PASSEN. »

We parafraseren hier de uitspraken van Yves Leterme, voorzitter van de Vlaamse executieve. Wij onderschrijven deze zin zeker niet, maar willen wel even de parallel aantonen met de uitspraak dat Franstaligen niet in staat zijn Nederlands te leren.

De eerste uitspraak over moslims zou de wereld rondgaan en internationale verontwaardiging opwekken, inclusief in de Nederlandstalige pers in België.

De tweede uitspraak over de Franstalige Belgen wordt toegejuicht door de Nederlandstalige pers in België.

Hoe is het zover kunnen komen? De B.U.B. denkt dat het hoog tijd is voor bezinning over de zin en onzin van federalisme en Vlaams-nationalisme.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 12:47   #299
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1880 Bekijk bericht
Hopelijk blijft hij standvastig, nog meer grondgebied weggeven is onaanvaardbaar. Ze zouden beter gemeenten zoals Moeskroen teruggeven ipv meer Vlaanderen op te eisen.
Grondgebied weggeven? Djeezes het is zo belangrijk dat we 10 meter stort meer hebben. Ik zou ook wel ne wereldoorlog starten om ne vierkante meter grond.

Ach ja als ge u maar over iets kunt drukmaken he
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 12:48   #300
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
« MOSLIMS ZIJN INTELLECTUEEL NIET IN STAAT OM ZICH AAN DE BELGISCHE MAATSCHAPPIJ AAN TE PASSEN. »

We parafraseren hier de uitspraken van Yves Leterme, voorzitter van de Vlaamse executieve. Wij onderschrijven deze zin zeker niet, maar willen wel even de parallel aantonen met de uitspraak dat Franstaligen niet in staat zijn Nederlands te leren.

De eerste uitspraak over moslims zou de wereld rondgaan en internationale verontwaardiging opwekken, inclusief in de Nederlandstalige pers in België.

De tweede uitspraak over de Franstalige Belgen wordt toegejuicht door de Nederlandstalige pers in België.

Hoe is het zover kunnen komen? De B.U.B. denkt dat het hoog tijd is voor bezinning over de zin en onzin van federalisme en Vlaams-nationalisme.
Lees eens wat franstalige kranten en kom dan nog eens zeiken over racisme.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be