![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De rechter kan en mag geen vonnissen met algemene draagwijdte vellen; hij spreekt zich uit over elk individueel geval dat hem wordt voorgelegd.
![]() |
![]() |
#282 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Houdt U er rekening mee dat in ons land de vakbonden boven de wet staan? U schrijft verder dat planning cruciaal is... Maar kan de werknemer de 'gekregen' opzegtermijn niet enorm lang rekken met ziekte'verlof'? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Minister-President
|
![]() Werk verschaffen kan alleen objectief zijn wanneer men naar eer en geweten de persoon aanneemt die volgens de werkverschaffer het best in aanmerking komt voor de job desnoods na evaluatie,na gesprek en na afweging met andere sollicitanten.
Daar hoeven geen quota,geen inmenging van politiek of geen centrum bij te pas te komen. Vermits er altijd gedupeerden zijn als het gaat om 1 enkele job,zie ik niet in waarom een klacht hier soelaas zou brengen.
![]() |
#284 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#285 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarnaast, ruk ik helemaal geen flardje van de wet uit zijn verband. Meerdere malen heb ik een link geplaatst naar de volledige wettekst, zodat iedereen die dat wil de volledige tekst kan lezen. In deze discussie wees ik enkel op de artikels die relevant zijn voor de "positieve discriminatie" van De Lijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#287 |
Minister-President
|
![]() Om het nog eens kort op een rijtje te zetten:
Discriminatie op basis van etnie (in brede zin van het woord) is niet geoorloofd. [ik weet dat ik de wet hier ruim samenvat, wat eigenlijk niet zou mogen, maar nuance wil nog wel eens verloren gaan in dit soort discussies] Er bestaan zeer zeker gronden om de werkgever in dit concrete geval te vervolgen; hij heeft in alle opzichten een serieuze blunder begaan. Ik hoor een welles-nietes discussie over de stelling dat allochtonen systematisch zouden gediscrimineerd worden bij aanwervingen. Het is aan diegenen die zoiets beweren om daar ook bewijs van aan te brengen. Maar veel verder dan een handjevol losse voorbeelden en vooral veel onbewezen aantijgingen komt men hierin niet (het CGKR doet daar een duit in het zakje met z'n meer dan 86% "klachten" waarvoor nog geen begin van bewijs bestaat). Toch bestaan er technieken om bepaalde patronen in de aanwervingspolitiek op een redelijk betrouwbare manier te detecteren. Als zulks een probleem was bij overheidsbedrijven, dan is meteen ook het cijfermateriaal heel snel opgesnord. Helaas, pindakaas... het ontbreekt de voorvechters van quota aan de nodige moed om e.e.a. grondig te onderzoeken en klare wijn te schenken. Ergo : het lijkt me niet opportuun om het zware en omstreden kanon van de quota (of "niet vrijblijvende streefcijfers") van stal te halen voor zolang niet kan aangetoond worden dat je daarmee deze problematiek effectief kan aanpakken. Er bestaan andere methodes om te komen tot een open en eerlijke aanwervingspolitiek die bovendien niet enkel de minderheidsgroepen in de bevolking ten goede zouden komen. (standaarden, gecontroleerde kwaliteitslabels, feed-back, "equal opportunities"-charter) Overigens zijn quota totaal ineffectief; werkgevers kunnen ze moeiteloos omzeilen. Volgende stap zal dan een resem maatregelen worden in de stijl van de "affirmative action" zoals die in bepaalde staten van de V.S. werden doorgevoerd en d�*�*r wordt dan van werkgevers verwacht dat ze inleveren op de kwaliteit van het personeel. Combineer die maatregelen met de bijzonder hoge loonkost hier en je krijgt een bijzonder pervers mengsel... Het is zeer onverstandig om "remedies" (nouja) te transplanteren vanuit een systeem dat in z'n basisopzet weinig met het onze te maken heeft.
![]() |
#288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens sommigen de werkgevers om de vuile werkjes op te knappen die de Belg niet wilde doen. Waarom is de vragende partij dan plots racist geworden ? Ik mis iets in het plaatje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dus... op z'n minst is het zeer voorbarig om quota voor te stellen en is het tevens volstrekt naast de kwestie om "praktijktests" als meetmethode te hanteren. Het statistisch materiaal dat ten overvloede beschikbaar is, kan ruimschoots volstaan. Het valt me echter op hoe er op zo'n redelijke vraag niets dan stilte volgt.
![]() |
![]() |
#290 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De titel geeft aan dat het gaat om een wet die door racisme of xenofobie ingegeven daden bestraft. In de wettekst zelf wordt vervolgens opgesomd wat de wet verstaat onder door racisme of xenofobie ingegeven daden. Citaat:
Citaat:
Ik zal het proberen duidelijk te maken met twee voorbeelden: 1. Er zijn 2 sollicitanten: Jos (een Belg) en Antonio (een Spanjaard). Beide mannen hebben de nodige diploma's en de nodige ervaring. Beide mannen zijn even bekwaam. Jos krijgt de baan niet aangenoben omdat de bedrijfsleider vindt dat hij niet genoeg buitenlandse werknemers heeft. 2. Er zijn 2 sollicitanten: Jos (een Belg) en Antonio (een Spanjaard). Beide mannen hebben de nodige diploma's en de nodige ervaring. Beide mannen zijn even bekwaam. Antonio krijgt de baan niet aangenomen omdat de bedrijfsleider vindt dat hij niet genoeg Belgische werknemers heeft. De wet omschrijft beide gevallen als een strafbare daad die ingegeven is door racisme of xenofobie. U beweert echter dat de rechter bij ieder geval zelf mag interpreteren of het om een door racistisme of xenofobie ingegeven daad gaat. U stelt dat de rechter daarin vrij mag kiezen, aangezien de wet volgens u niet omschrijft wat een door racisme of xenofobie ingegeven daad is. → U begrijpt toch wel dat een dergelijke willekeur niet kan en dat er een fout zit in uw redenering?
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 26 november 2006 om 07:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Staatssecretaris
|
![]() Pfff... Dit heeft gewoon geen zin. Ik geef het op en wacht af welke rechter op basis van deze wet De Lijn zal veroordelen...
![]()
![]() |
#292 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Staatssecretaris
|
![]()
![]() |
#294 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Staatssecretaris
|
![]() Ah.. ik was even niet mee..
![]()
![]() |
#296 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De uitspraak getuigt hier van duidelijk racisme. Hoewel ik tegen staatsvervolging ben bij deze, hoop ik dat er van uit de maatschappij en de markt negatieve gevolgen zijn voor dit bedrijf.
Laatst gewijzigd door Casca : 26 november 2006 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als men wil dat de samenstelling van het personeel een afspiegeling is van de samenstelling van de maatschappij, dan wordt er bij de sollicitanten onderscheid gemaakt tussen allochtonen en autochtonen. Laten we een fictief bedrijf nemen met 100 personeelsleden: 98 Belgen en 2 buitenlanders. Wanneer één van de belgische personeelsleden met pensioen gaat, worden er sollicitatie gesprekken gehouden. De bedrijfsleider wil dat de samenstelling van zijn personeel een betere afspiegeling wordt van de samenleving. Dus iedere Belg die dan komt solliciteren wordt geweigerd omdat hij Belg is. Dat is, ongeacht de goede bedoelingen van de bedrijfsleider in strijd met de wetgeving. Citaat:
Zo staat in Artikel 2bis van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden: Hij die bij de arbeidsbemiddeling, de beroepsopleiding, het aanbieden van banen, de aanwerving, de uitvoering van de arbeidsovereenkomst of het ontslag van werknemers discriminatie bedrijft jegens een persoon wegens zijn ras, huidskleur, afstamming, afkomst of nationaliteit, wordt gestraft met de straffen bepaald in artikel 2. Als een werknemer wordt geweigerd omdat hij Belg is, dan wordt "de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven" van die persoon aangetast.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 26 november 2006 om 14:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een bedrijf dat uitsluitend hoogopgeleide universitairen aan het werk zet is dus een flagrante overtreding van het "afspiegelingsprincipe" als ze niet �*lle allochtone afgestudeerden aan het werk zet? Ik denk namelijk niet dat bij het afstuderen de geslaagden een "afspiegeling van de maatschappij" zijn. Hoe los je d�*t op Edina? iets van OEF... gelukkig... er zit één marokkaan tussen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |