Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2006, 19:02   #281
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Omdat u niet inziet dat er een totaal andere sociologische werkelijkheid bestaat die totaal niets te zien heeft met de verhouding Friesland-de rest van Nederland. Ook zit je met een politieke klasse die totaal andere referentiepunten heeft.
Er bestaat inderdaad een totaal andere sociologische realiteit tussen Antwerpen-stad en de Westhoek.

Wat doen we daarmee? Splitsen?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 19:04   #282
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Er bestaat inderdaad een totaal andere sociologische realiteit tussen Antwerpen-stad en de Westhoek.

Wat doen we daarmee? Splitsen?
U beseft blijkbaar niet waarover het gaat. Dit ging over de sociologische werkelijkheid in België en dat die niet te vergelijken valt met België...

Als er een onafhankelijkheidsstreven voor Antwerpen zou bestaan, heeft ook die beweging alle rechten. Bij mijn weten is er evenwel niets van die aard.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 19:09   #283
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Tegen een stootje kunnen is toch wat anders dan zonder onderbouwing afgekapt worden. De vogels die bij Hans werden geplaatst zijn daar een voorbeeld van.

Ik heb gemerkt dat BUB-leden op inhoudelijke discussies best willen reageren (meestal niet met erg lange verhalen, maar meestal toch kort maar krachtig). Bij het uitschelden voor franskiljon e.d. pakken ze meestal inderdaad hun biezen. Maar dat vind ik persoonlijk meer dan logisch.

Die probeer ik te doorgronden. En de hysterische reactie sommige nationalisten bevestigt alleen maar mijn stelling.

Dat doe ik niet. Ik scheld niet op dit forum en reageer altijd mits ik zelf niet uitgescholden wordt. Sterker nog, dan corrigeer ik die persoon op zijn asocialiteit. Voor de problemen heb ik al enkele beknopte oplossingen aangebracht. U als heel-Nederlander zou het daar toch wel mee eens zijn neem ik aan. Ik denk dat de BUB het in het geval van taalonderwijs wel met me eens is dat iedereen in België Nederlands moet kúnnen. Waar ze het volgens mij niet mee eens zijn is het opdringen van een voertaal. Op dat punt ben ik het met hun eens. En hoeveel je het ook wil ontkennen (misschien niet in dit topic, maar toch algemeen genomen), zit er héél wat extreem rechts vertegenwoordigd op dit forum.
Akkoord, alleen moet niet elke Belg tweetalig zijn (bijv. een kuisvrouw in Antwerpen of een tuinier in Luik moeten dat niet zijn). Maar iemand met openbaar gezag of een intellectueel professioneel moet dat wél zijn.
Dat is een kwestie van goed onderwijs en dus een politiek probleem.

Vandaag is er geen tweetaligheidspolitiek (i.t.t. in Zwitserland) en net de flaminganten willen die niet omdat ze geen tweetalige Franstaligen wensen ! Dan verdwijnt immers hun belangrijkste reden voor de splitsing van België.
Oud 21 december 2006, 19:10   #284
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U beseft blijkbaar niet waarover het gaat. Dit ging over de sociologische werkelijkheid in België en dat die niet te vergelijken valt met België...

Als er een onafhankelijkheidsstreven voor Antwerpen zou bestaan, heeft ook die beweging alle rechten. Bij mijn weten is er evenwel niets van die aard.
Nee, maar het zou wel logisch zijn in uw gedachtegang.
Oud 21 december 2006, 19:44   #285
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord, alleen moet niet elke Belg tweetalig zijn (bijv. een kuisvrouw in Antwerpen of een tuinier in Luik moeten dat niet zijn). Maar iemand met openbaar gezag of een intellectueel professioneel moet dat wél zijn.
Dat is een kwestie van goed onderwijs en dus een politiek probleem.

Vandaag is er geen tweetaligheidspolitiek (i.t.t. in Zwitserland) en net de flaminganten willen die niet omdat ze geen tweetalige Franstaligen wensen ! Dan verdwijnt immers hun belangrijkste reden voor de splitsing van België.
Dat de vlamingen geen tweetalige franstaligen willen is onzin; dat willen we juist wel . Dit zowel voor de franstaligen in Vlaanderen, zodat ze geen beroep meer hoeven te doen op faciliteiten bijvoorbeeld en zich in vlaanderen integreren; als voor de franstaligen in Brussel zodat de hoofdstad een echte tweetalige ruimte zou kunnen worden ,symbool van de belgische eenheid ,waar ook de vlamingen zich thuis voelen ; alsook voor de franstaligen in wallonië , zodat tweetaligheid ook voor hen een tewerkstellingstroef moge zijn of zodat ze desnoods kunnen komen werken in vlaanderen en zo de massale werkloosheid (20%!!) in wallonië kan verminderen . Maar dan zou de eerste vereiste moeten zijn dat de andere landstaal verplicht als tweede taal wordt onderwezen , wat in wallonië niet het geval is , in tegenstelling tot het vlaamse onderwijsn waar frans verplicht de tweede taal is.In vlaanderen is er dus wel degelijk een tweetaligheidspolitiek, die in de andere landsdelen ontbreekt.

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 21 december 2006 om 19:47.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 20:26   #286
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Waarom blijft het Nederlandstalig onderwijs zich dan verzetten tegen tweetalige scholen?
Oud 21 december 2006, 20:28   #287
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Dat de vlamingen geen tweetalige franstaligen willen is onzin; dat willen we juist wel . Dit zowel voor de franstaligen in Vlaanderen, zodat ze geen beroep meer hoeven te doen op faciliteiten bijvoorbeeld en zich in vlaanderen integreren; als voor de franstaligen in Brussel zodat de hoofdstad een echte tweetalige ruimte zou kunnen worden ,symbool van de belgische eenheid ,waar ook de vlamingen zich thuis voelen ; alsook voor de franstaligen in wallonië , zodat tweetaligheid ook voor hen een tewerkstellingstroef moge zijn of zodat ze desnoods kunnen komen werken in vlaanderen en zo de massale werkloosheid (20%!!) in wallonië kan verminderen . Maar dan zou de eerste vereiste moeten zijn dat de andere landstaal verplicht als tweede taal wordt onderwezen , wat in wallonië niet het geval is , in tegenstelling tot het vlaamse onderwijsn waar frans verplicht de tweede taal is.In vlaanderen is er dus wel degelijk een tweetaligheidspolitiek, die in de andere landsdelen ontbreekt.
Goed gezegd, tweetalige scholen of niet, men kan alleen maar vastleggen dat het met Frans in het algemeen nog altijd beter is dan het Nederlands ginder.
Oud 21 december 2006, 20:32   #288
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw boodschap is: Hollander, houd je kop want je begrijpt er niets van.
Hij zegt het in elk geval met meer tact dan jij er ooit getoond hebt op dit forum. En Breda is tot nader order nog steeds 'Nederlander' en geen 'Hollander'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 20:33   #289
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Goed gezegd, tweetalige scholen of niet, men kan alleen maar vastleggen dat het met Frans in het algemeen nog altijd beter is dan het Nederlands ginder.
Ik geef dat in zekere mate toe, maar "beter" wil in casu niet zeggen "goed".

Het Frans bij de Nederlandstaligen is er sterk op achteruit gegaan en dat kan u toch geen gunstige evolutie noemen?
Oud 21 december 2006, 20:33   #290
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hij zegt het in elk geval met meer tact dan jij er ooit getoond hebt op dit forum. En Breda is tot nader order nog steeds 'Nederlander' en geen 'Hollander'.
Ja, maar ging het niet juist om dat vooroordeel?

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 december 2006 om 20:35.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 20:34   #291
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zei gewoon even wat U dacht, maar niet durfde te zeggen.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 21 december 2006 om 20:34.
Oud 21 december 2006, 20:37   #292
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelieve mij geen uitspraken in de mond te leggen, jongen.
Oud 21 december 2006, 20:38   #293
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelieve mij geen uitspraken in de mond te leggen, jongen.
Ik beroep mij op mijn vrijheid van meningsuiting. Daar hebt u, als VB'er, uiteraard geen probleem mee.
Oud 21 december 2006, 20:40   #294
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ja, maar ging het niet juist om dat vooroordeel?
Uiteraard. Er zijn ook Vlaams-gezinde Hollanders op dit forum en die spreken ze quasi NOOIT tegen.
Oud 21 december 2006, 20:40   #295
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom blijft het Nederlandstalig onderwijs zich dan verzetten tegen tweetalige scholen?
Omdat de franstalige dan helemaal geen moeite meer zullen doen om Nederlands te leren.

Laat hen nu eens eerst een blijk van goede wil tonen en eerst tweetalig onderwijs geven in Wallonie.

De Vlamingen zijn nog lang de problemen in Voeren niet vergeten.
Daar werd het Vlaams schooltje zelfs gesloten, omdat er een paar idioten dit wilde en zo hun macht over de Vlamingen wilde tonen.
1 van die idioten is er toen zelfs in geslaagd de regering te doen vallen om zijn wil te kunnen door drijven.

Sorry Hans, maar de wil voor zelfbestuur is meer door de waalse politici dan door de Vlaamse in stand gehouden en gevoed geweest.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 20:41   #296
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beroep mij op mijn vrijheid van meningsuiting. Daar hebt u, als VB'er, uiteraard geen probleem mee.
Met het op de man spelen in plaats van op de bal heb je ook nog altijd even weinig moeite.
Oud 21 december 2006, 20:53   #297
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hans als je de draad volledig had gelezen, zou je deze stommiteit niet gepost hebben.

Ik heb hen gepost dat ze van heel het Vlaams/Waals probleem geen kl.....n begrijpen en dat het heel normaal is van uit hun standpunt en hun zicht op de problemen, dat zij BUB steunen.
Het is dus helemaal niet verzwegen geweest voor hen.
Ik hoop alleen dat ze nu bereid zijn om de zaak eens met een open geest en zonder standpunt te bekijken en zich eens proberen in te leven hoe wij tegenover dit probleem staan.

En ik heb in de zelfde post ook uitgelegd waarom.

En moeten er minder Vlamingen zijn die hun eigen taal verloochenen en doen alsof ze franstalig zijn omdat dit chicker staat, dan zouden er idd veel minder problemen zijn.
Oud 21 december 2006, 20:58   #298
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Er zijn ook Vlaams-gezinde Hollanders op dit forum en die spreken ze quasi NOOIT tegen.
Ene van over de moer die vlaams gezin is, jongen ik kom regelmatig in contact met Hollanders, maar ik kom er toch niet snel tegen die ook maar iets begrepen van onze politiek en zij vinden dus bijna allemaal dat wij belgen dikke onnozelaars zijn met onze problemen tussen walen en vlamingen. Zij begrijpen niet waarom het belgische volk zo verdeeld is en niet als één blok achter zijn koningshuis en land staat, zoals zij dat doen.

Brabanders en zeeuwen zult ge wel tegenkomen die Vlaams gezin zijn, maar dat zijn dus zeker geen hollanders.
Oud 21 december 2006, 21:08   #299
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ene van over de moer die vlaams gezin is, jongen ik kom regelmatig in contact met Hollanders, maar ik kom er toch niet snel tegen die ook maar iets begrepen van onze politiek en zij vinden dus bijna allemaal dat wij belgen dikke onnozelaars zijn met onze problemen tussen walen en vlamingen. Zij begrijpen niet waarom het belgische volk zo verdeeld is en niet als één blok achter zijn koningshuis en land staat, zoals zij dat doen.

Brabanders en zeeuwen zult ge wel tegenkomen die Vlaams gezin zijn, maar dat zijn dus zeker geen hollanders.
Keats is Vlaamsgezind én Hollander.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 21:15   #300
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook dat is onzin: in vlaanderen is het secundair onderwijs overal tweetalig, vermits frans verplicht de tweede taal is; "Tweetaligheid" is een term die verschillende ladingen dekt.....
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be