![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men had gelijktalige provincies op het oog. Daarom werden ook vele andere gemeenten, al dan niet enige tegenzin bij de bevolking, naar andere provincies overgeheveld. Voeren is heus geen alleenstaand geval.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hee Baarle, je mening erdoor drukken doe je d.m.v. kwaliteit, niet door kwantiteit.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De benaming "Platt" is trouwens de gangbare, PLAATSELIJKE benaming voor het eigen dialect. Maar dat is niet bijzonder: men vindt de benaming ook in Nederland en Duitsland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#289 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nee hoor. Als het in ons belang zou zijn, zou ik me idd niet verzetten tegen territoriale eisen. Zo'n eis is bovendien een prima wapen, getuige de westvoorstellen van uw partij op dit punt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | ||
|
![]() Citaat:
Toch wel, maar nu moet ik blozende wangen (zie hier ![]() Wijziging : zie ik goed dat meneer Huub Broers zelf ![]() Citaat:
Wat vind je voor de rest van die andere citaten/argumenten die ik aanhaal? ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 19 februari 2007 om 16:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is een taal? Wat is een dialect? Op dit forum hebben we reeds meerdere malen de discussie gevoerd. Kijk je binnen een bepaalde taalgroep dan zijn er eigenlijk geen taalkundige argumenten aan te voeren waarom het ene idioom als "taal", het andere als "dialect" moet geplaatst worden. 't Enige wat wel juist is, is het feit dat de Limburgse dialecten van Voeren sterke verschillen hebben met de dialecten die in de rest van Vlaams-Limburg worden gesproken (trouwens, daar zijn er ook heel wat verschillen). Dit betekent niet dat ze niet alleen tot de Limburgse of Maaslandse dialecten zouden behoren. Daar maakt de schrijver van het artikel een groteske fout (en bewijst aldus zijn onkunde als het op dialectologie aankomt). Ook maakt hij het al te bont als hij stelt dat de provinciale campagne over de Limburgse dialecten het "Veurs" zou "ridiculiseren". Bij mij komt dan de vraag op: "Hoe dan wel?" Die campagne pleit nergens voor een eenheids-Limburgs, maar gewoon voor aandacht voor de dialecten in de provincie Limburgs. Nog erger wordt het als de schrijver stelt dat er geen verband is tussen het AN en het Veurs. Dat is ook heel lachwekkend. De Maaslandse dialecten zijn overgangsdialecten tussen enerzijds de Frankische dialecten (Vlaams, Brabants en Hollands) en de Rijnlandse dialecten. Een grens is er niet te trekken, maar de overgang gaat heel geleidelijk. Hoe meer men oostelijk gaat, hoe meer de dialecten Ripuarische (voor onze oren: Duitse) kenmerken krijgen. Hoe meer westelijk men terugkeert, hoe meer Frankische kenmerken de dialecten krijgen (lees: voor onze oren, Nederlandse). De dialectologen spreken dan ook van een "continuüm". Het Veurs er dan ook uitlichten als een soort taaleiland dat niets van doen heeft met de andere Maaslandse dialecten van Belgisch- of Nederlands-Limburgs is meer dan een beetje lachwekkend. 't Doet me onmiddellijk denken aan sommige Luxemburgers die de buitenwereld hard proberen te overtuigen dat hun Luxemburgs niets van doen heeft met het Duits... Of de Bosniërs die bij hoog en bij laag zweren dat hun taal totaal verschillend is van het Servisch of Kroatisch... Of hoe politiek toegepast op taal eerder het verstand verduistert dan licht werpt op de zaak. http://ccat.sas.upenn.edu/~haroldfs/...l/limburg.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doe even de test als u toch zo zeker van uzelf bent! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Staatssecretaris
|
![]() Goed we laten de Romaanse gemeenten even vallen (Orroir,Moeskroen, Komen,... ) En herbronnen ons terug tot de kern van de zaak namelijk dialect als neutraal criteria gebruiken voor de taalgrens vast te leggen. Dan blijven over: Edingen (Brabants), Raatshoven (Nederlands dialect), De Jekervallei (recente franstalige inwijking), land van Overmaas (platdiets), Wouteringen, roost, Korsworm (Limburgs dialect) en dan nog enkele wijken en gehuchten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Staatssecretaris
|
![]() Als we dialect als criteria gebruiken is het gevaar voor overheveling van St genesius Rode, Linkebeek, Drogenbos, Wezembeek oppem, Kraainem, Wemmel ook geweken. Meer nog Brussels is ook een Vlaams dialect...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Afgezien daarvan ben ik in deze faze absoluut niet geïnteresseerd in Franstalige instemming. Ik ga mijn plannen, taktiek en behoeften niet afstellen op de Franstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Staatssecretaris
|
![]() De disscussie is meerendeelds gevoerd over Moeskroen en Komen terwijl die eigenlijk verkeerdelijk in het lijstje zijn geslopen, het ging er in feitte over om de gemeenten via volkstaal te verdelen. Jan bracht aan dat Komen, Moeskroen, Orroir, Amengijs en nog enkele Romaans talig zijn (wij vertrouwen in zijn deskundigheid zeker als bewoner van de westkoek zijnde). Dus hoe zit het nu met de verdeling via dialect?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Staatssecretaris
|
![]() Inderdaad het bewuste voorstel kwam trouwens van het VB en sloeg niet alleen op dialect als voorwaarde maar ook op de gemeenten met faciliteiten voor Nederlandstaligen. Ik ben nog bereid om toegevingen te doen (omdat de weerstand te groot zou zijn en de argumenteering in twee richtingen zou werken waardoor Vlaanderen zelf ook enkele gemeenten zou moeten prijsgeven) en het alleen op basis van dialect te hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik denk niet dat huidig Vlaanderen op basis van dialect gebieden zou moeten afstaan aan Wallonië.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
|
![]() Die Franstalige inwijkelingen spreken geen Brussels meer,hoor, we hebben in Brussel ook al ondertussen 3 en 4 generatie verfranste Vlamingen.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 19 februari 2007 om 18:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat ze nu spreken doet er niet toe dialectisch blijft het onveranderd, de bedoeling van de maatregel zou trouwens zijn om inwijkelingen of de taalgrens niet te laten bepalen. Om een vb. te geven: in de Franse west houck spreekt iedereen Frans maar de volkstaal is Vlaams dus in theorie en indien de gebieden in België zouden liggen natuurlijk zouden ze in het Vlaamse gewest terecht komen.
|
![]() |
![]() |