![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Bert Schoofs (Vlaams Belang) - 26 februari tot 4 maart Als Limburgs lijsttrekker werd Bert Schoofs op 13 juni 1999 verkozen voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Op 18 mei 2003 werd hij opnieuw als lijsttrekker voor de Kamer verkozen. Voor de verkiezingen van 10 juni 2007 werd hij door de partijtop opnieuw aangeduid als Limburgs kopman. |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen België steeds nadrukkelijker hiermee werd geconfronteerd, heeft men dat geprobeerd toch in te kapselen door de structuur van gewesten en gemeenschappen uit te werken. Dit laatste - de staatsjuridische structuur - is evenwel iets anders dan wat ik in het eerste geval heb geschetst, en dat u gewoon door elkaar gooit. Ik weet niets van enige rangorde die door het Vlaams Gewest, de Vlaamse Gemeenschap zou gevolgd zijn ten opzichte van Limburg. Dat is pure fantasie. De achterstelling was evenwel een feit onder het unitaire België dat weinig oog had, buiten de mijnen, voor Limburg en bijvoorbeeld ook de heel landelijke gebieden van West-Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeker in uw laatste alinea waarin u eigenlijk toegeeft dat u wel voortdurend kritiek verwoordt maar niet eens kunt stellen wat dan wel een "juist historisch symbool" zou moeten wezen. Zoals zo vaak, probeert u het over iets anders te hebben (nu plotseling poneert u iets over de behoefte naar een volks- of staatssymbool) of wordt het persoonlijk ("Zoek het maar zelf op..."). |
|
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=279 |
|
![]() |
![]() |
#284 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#285 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus nogmaals : uw Vlaanderen is politiek in mekaar geknutseld uit politieke motieven, van bovenuit dus, het is geconstrueerd net zoals België. Mij niet gelaten. Er is geen spontaan volksnationalisme in Vlaanderen. Het interesseert de mensen gewoon niet. Ik heb u dit al gezegd. Bij manier van spreken: ze kijken liever naar de voetbal. Ik moet bij u alles altijd verschillende keren herhalen. U moet beter inhoudelijk lezen. Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2007 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
#286 |
Banneling
|
![]() System, ik ben het volledig eens met u. Met Van den Berghe is geen serieus gesprek te voeren. Die man luistert niet naar de argumenten van zijn tegenstrevers. Ik herinner mij het gesprek over de provincies in België waarvan hij tegen heug en meug de Middeleeuwse achtergrond bleef ontkennen, zonder met redelijke argumenten af te komen.
|
![]() |
![]() |
#287 |
Banneling
|
![]() [quote].
Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2007 om 15:05. |
![]() |
![]() |
#288 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#289 | ||
Banneling
|
![]() [quote=Frans Oghtendlicht;2495409]
Citaat:
Ik hoor u dat graag zeggen. Het enige wat ik poneer is dat de Guldensporenslag historisch niets, maar dan ook niets te maken heeft met het Vlaanderen zoals het nu geconcipieerd is. Men probeert dit te ontkennen door met allerlei historische onwaarheden af te komen om het onmogelijke toch maak te kunnen bewijzen. Citaat:
Limburg is altijd een achtergesteld gebied geweest ook in de tijd der Hollanders. Ik wijs niemand met de vingers. Ik stel alleen vast dat de andere provincies ons vaak aanduidden als 'de mensen uit de bossen' en deze uitdrukking had duidelijk een pejoratieve connotatie. Zelfs in mijn studententijd was dit nog zo. En dat wij een 'wij-gevoelen' hebben dat is nu eenmaal zo, ook al stoort dit sommigen. We hebben zelfs een volkslied:'Waar in’t bronsgroen eikenhout, ’t nachtegaaltje zingt'. En bovenal: Limburg allein, doa geit niks bove, so es er mer ein. U kunt dat niet begrijpen natuurlijk. Het weze u vergeven. Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2007 om 15:40. |
||
![]() |
![]() |
#290 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Idem trouwens voor de scheiding van beide Limburgen: uitsluitend het Belgisch separatisme is daar de oorzaak van.
|
![]() |
![]() |
#291 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Limburg mi landj, mi sjoen landj (beide Limburgen natuurlijk). Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2007 om 17:15. |
|
![]() |
![]() |
#292 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() => wendt u tot België met uw klacht.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#293 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#294 |
Banneling
|
![]() Maakt niets uit, zolang als de Limburgen maar terug verenigd zijn. Oranje raken we wel kwijt en zeker in de 21ste eeuw. Geen prinsen noch koningen meer en God bewaren we voor wie het wil. Ons volkslied zal natuurlijk een oppoetsbeurt krijgen en aangepast worden aan de noden van de tijd, dat is juist. En eigenlijk zou dit ook moeten gebeuren met het Nederlandse volkslied want het Wilhelmus eert nog altijd de Spaanse koning. (Den Coninck van Hispaengien, Heb ick altijt gheeert) Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2007 om 18:29. |
![]() |
![]() |
#295 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U houdt er heel merkwaardige redeneringen op na. Omdat er nooit een Vlaamse staat zou hebben bestaan, kan er nu geen Vlaams volk of staat bestaan en mag die blijkbaar volgens u ook niet komen. Dat is natuurlijk onzin. Er bestond ook nooit een Estse of Letse staat. Toch bestaan de respectievelijke volkeren met ook hun eigen staat. In het verleden bestond er nooit een staat die heel het Ierse eiland omvatte. Nooit. Er waren allerlei koninkrijken die elkaar op leven en dood bekampten. Toen de Ierse vrijstaat en later de Ierse republiek ontstond, was dit de eerste keer in heel de geschiedenis dat een staat zoveel Ierse gebieden omvatte. Natuurlijk is Vlaanderen gegroeid binnen de Belgische context; dat is juist iets waarop ik in een vorig bericht het al had. Vlaanderen is evenwel niet, zoals u valselijk beweerde, ontstaan DOOR dan wel ONDANKS België. Zou het van België afgehangen hebben, dan spraken we met z'n allen nu Frans en waren nog meer vervreemd van het volk waar we eens van deel uitmaakten, nl. de Nederlanders. Indien er geen spontaan Vlaams-nationalisme bestond, dan was er nooit Vlaams-nationalisme geweest. In tegenstelling tot het belgicisme dat van staatswege werd opgelegd en ook door het Belgisch establishment gepromoot, was dit niet het geval voor het Vlaams-nationalisme dat ontstond vanuit het volk, gedragen door het volk en bewogen door datzelfde volk. Zovele eenvoudige kapelaans, dorpsonderwijzers, eenvoudige en soms totaal ongeletterde voormalige soldaten uit WO I, enzovoort. Zo spontaan zelfs, dat het niet door België kon worden gebroken. Indien het geen enkele spontaniteit zou bezitten, was het bij de eerste tegenhaal van België reeds neergekomen. Vlaams-nationalisme bleef evenwel krachtig ondanks de storm die België erover los liet. U dwaalt dus volledig. |
|
![]() |
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de veroveringen van de graven van den Elzas Slag bij Woeringen de invoering van de Staten-Generaal onder de Bourgondiërs de opstand tegen Filips II de val van Antwerpen het uitbreken van de beeldenstorm de proclamatie van onafhankelijkheid door de Vlaamse en Brabantse Staten 1830 U beweert dan wel dat u een antwoord geformuleerd heeft op mijn vraag over "(n)iets te maken hebben met", maar ik vind daar echt niets over terug. Kunt u bijgevolg ook zo vriendelijk me even aan te geven waar ik dat kan vinden? Dan kan ik dit ook eens inhoudelijk behandelen. |
|
![]() |
![]() |
#297 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik meen mij ook te herinneren dat de franssprekende Antwerpse elite pro Nederland waren en gekant tegen de afscheiding. Destijds hadden veel Franssprekenden blijkbaar meer inzicht dan een kleine opgezweepte groep manipulators die toen zoals nu hun eigen profijt nastreefden. Toen gebeurde het onder het mom van godsdienst nu onder het mom van nationalisme.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
#298 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() @Jan
Gij gelooft alleen dingen die u aanstaan. Laatst gewijzigd door Bhairav : 6 maart 2007 om 20:46. |
![]() |
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou men symbolen moeten weggooien? Kijk maar eens naar de Engelsen die op een schitterende wijze achting voor oude symbolen weten te combineren met moderne staatsinzichten. Met symbolen moet je niet achteloos omgaan. Als gelovige weet ik dat maar al te goed (meer bepaald in het liturgisch leven).
|
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel is juist dat de toenmalige verfranste of tweetalige toplaag in de zuidelijke Nederlanden heel orangistisch was. In Antwerpen als in Gent bijvoorbeeld (maar ook nog in een pak andere steden) haalden de orangisten bij de eerste gemeenteraadsverkiezingen in het jonge België een verpletterende meerderheid. Dat was zo vervelend voor de Belgische staat dat die prompt de verkiezingen ongeldig verklaarde en plunderende soldaten los liet op de huizen van de orangistische voormannen. |
|
![]() |