![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
Citaat:
Dat is een bekend katholiek argument. Je moet het niet zo star zien. De bijbel is samengesteld uit geschriften van personen die dicht bij God en jezus stonden. Hun woorden zijn geinspireerd door God. En daarom zie ik de bijbel als Gods woord. Wat je hier ook weer beweert over dat ik de absolute waarheid zou bezitten heb ik net al uitgelegd.
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U neemt de bijbel aan. Welnu, hoe weet u dan dat de bijbel juist is? Op basis van welk argument (u verwerpt immers de traditie)? Hoe weet u dus dat die bijbelboeken geschreven zijn door mensen die dicht bij God staan? Welk bewijs heeft u daarvoor? Welke bewijsplaats heeft u voor de geïnspireerdheid van de bijbel? Hoe weet u dat? Zoals u het nu verwoordt, neemt u dat "ex nihilo" aan. Net alsof de bijbel ergens vanuit de hemel is neergedaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
U wilt me beschuldigen van arrogantie. Dat ik de hele waarheid ken en dat ik gelijk heb en niemand anders. Nou ik heb hier uitgelegd en ook in vorige posts hoe ik erover denk.
![]() |
![]() |
#285 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
![]() |
![]() |
#286 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus - nogmaals - volgens u ging de Kerk al aan het dwalen in de tweede eeuw. Van die tijd hebben we immers oudchristelijke geschriften die duidelijk de letterlijke betekenis aannemen van Jezus' woorden (net als daar geen twijfel over is in de desbetreffende NT-passages trouwens).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogmal merkwaardig dat de opvolgers van de apostelen al een leer zouden verspreiden die tegengesteld is aan de apostelen...
Dit zou betekenen dat Jezus' belofte om Zijn Kerk nabij te zijn door de bijstand van de H. Geest niet bewaarheid werd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
Er is geen traditie of stuk papier nodig die nog eens zegd: Ja de bijbel is goed u hebt permissie hem te lezen.
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
HOE weet u dat uw interpretatie de juiste is als u tegelijkertijd aanneemt dat er geen enkele groep de waarheid in pacht heeft (dus moeten we ervan uitgaan dat al die mensen de bijbel niet kunnen lezen)? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
Ik geloof enkel in de bijbel, zeker op theologische vraagstukken. Op basis van de bijbel concludeer ik wat ik concludeer. Ik zeg niet dat die kerk in het begin al dwaalde. Als u dat concludeert op basis van mijn mening dan kunt u dat doen voor mijn part.
![]() |
![]() |
#291 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
voorbeeld: Hoe weet jij dan dat de traditie waar is? Is daar geen andere traditie voor nodig die bevestigd dat deze waar is? En daar is dan ook weer een bevestiging voor nodig. Zie je nu wat ik bedoel? p.s. Ga je nog inhoudelijk reageren op mij uitvoerige uiteenzetting over de symboliek?
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 30 maart 2007 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(a) Als u alleen de bijbel als norm aanneemt en de andere apostolische geschriften sowieso verwerpt (iets wat Luther bijvoorbeeld niet deed), dan betekent dit dat alles wat tegengesteld is in die geschriften aan uw lezing van de bijbel een dwaling uitmaakt. Welnu, die oudchristelijke geschriften tonen ons duidelijk aan dat de vroege Kerk geloofde in de letterlijke betekenis van Jezus' woorden. Kortom, de conclusie van uw redenering is dan ook dat deze apostolische geschriften onwaarheden bevatten en dus de jonge Kerk al heel vroeg dwaalde. (b) Als u alleen de bijbel aanneemt, dan moet u mij ook de interne criteria kunnen zeggen op basis van welke u concludeert dat de huidige samenstelling van de bijbel juist, geïnspireerd is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U probeert het antwoord uit de weg te gaan door te antwoorden met vragen. Slechte taktiek, beste vriend. Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag naar uw zekerheid over de bijbel (u komt gewoon aandraven met hetzelfde "ze zijn geïnspireerd"...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
![]() |
![]() |
#295 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie of wat heeft dat bepaald? De bijbel zelf? Als u alleen de bijbel aanneemt, heeft u een probleem... De bijbel bepaalt namelijk niets zelf. Nergens in de bijbel staat een opsomming van de canonieke geschriften. En hoe zit dat dan met het NT? Die bestond ervoor niet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
Ik heb het idee dat u pas tevreden bent als ik een dezelfde mening als u heb. Helaas zal dat niet gebeuren. Laten we inhoudelijk verder gaan want we zijn nu een beetje aan het bekvechten.
![]() |
![]() |
#297 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
![]() |
![]() |
#298 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U geeft evenwel geen antwoord. Uw enige maatstaf is de bijbel, beweert u. Welnu, hoe weet u dat die bijbel volledig is? Hoe weet u dat die geïnspireerd is? Waar vinden we interne bewijzen in de bijbel voor het aantal canonieke geschriften? Dit is een heel belangrijk kernstuk. Indien u dit niet kunt beantwoorden, heeft u een groot probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |