Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2004, 01:05   #281
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Ik treed Raf bij: et alors? Is dat erg voor jou dat die franstaligen eindigen met geen NL te kunnen? Dat is toch hun probleem?

[size=2]Laatst aangepast door filosoof op Do Jan 29, 2004 1:43, in toaal 3 keer bewerkt[/size]
Nee, dat allochtonen geen Nederlands kunnen is niet alleen hun probleem, maar een probleem voor de hele samenleving. Mensen die de taal niet spreken integreren niet, met alle gevolgen van dien. Of leef jij graag in een samenleving waar je een groot deel van de mensen elkaar niet kan verstaan?

Het aanbieden van vreemde talen door allerlei (semi-)overheden is in feite een aanpassing van ons aan de allochtonen, de omgekeerde wereld dus. De allochtonen op hun beurt zien geen noodzaak zich te integreren en de landstaal te leren, aangezien ze toch overal in hun eigen taal terecht kunnen. Om segregatie te voorkomen zul je er dus voor moeten zorgen dat iedereen Nederlands beheerst en gebruikt. Dat jij dat nog altijd niet inziet, geeft aan dat je nog in de politiek-correcte tijd bent blijven hangen en t.o.v. Nederland een paar jaar achterloopt. Je voormalige geloofsgenoten in Nederland zijn twee jaar geleden al grotendeels afgestapt van hun ideetjes, op een enkele extremist na misschien.
1/ Die integratie komt er toch, alleen wat trager..
2/Dat een tegemoetkoming aan allochtonen gedaan wordt creëert good will, ipv een ghettoreflex, ghettoreflex die extremisme en integrisme in de hand kan werken is het d�*t wat je wil? Die goodwill zal integratie vereenvoudigen.
3/Segregatie komt er dus enkel als jij wil segregeren, want daarvoor moet je met twee zijn....Géén fraaie intentie!
4/Met dat elkaar verstaan loopt het wel los: ik heb geen communicatieproblemen met die mensen, hoewel mijn Arabisch nauwelijks meer is dan "Salaam aleikoum"...

5/
Citaat:
"dat je nog in de politiek-correcte tijd bent blijven hangen "
Mensen die "politiek correct" als scheldwoord proberen te gebruiken geven daarmee aan dat ze letterlijk op politiek gebied incorrect willen zijn: ben je daar écht fier op? In mijn ogen, en als je de juiste betekenis van de woorden bekijkt, wil dat zeggen:
Citaat:
ik geef mijn democratische principes op om de politieke tegenstander zo beter liggen te hebben...
Echt niets om mee te bluffen... Het is niet omdat Nederlands Rechts dat in haar/zijn vaandel voert ( n�* PF en LPF) dat het plots evangelie is
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 01:10   #282
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ik weet dat het off topic is, maar ik las hier dat Dimitri zou willen dat er slechts één wereldtaal is, het Nederlands.
Nee, dat las je niet, je las dat Raf dat ervan maakte.
Ja, inderdaad. Zeer juist. Raf dacht al dat jij dat wou. Dat is wat ik wou zeggen. Ik wist wel dat hij mis was, hoor. Maak je geen zorgen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 01:10   #283
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Als België dat "handvest" noch ondertekend, noch geratificeerd heeft (en schijnbaar Frankrijk ook niet) ,is het volgens de toen geldende unanimiteitsregel niet aanvaard en dus niet afdwingbaar....
Dat klopt. Maar de Belgische wetten zijn ook heel duidelijk: in Vlaanderen is Nederlands de enige officiële taal, in Wallonië Frans, in de Duitstalige Gemeenschap Duits en in Brussel Nederlands en Frans. Alleen de faciliteiten vormen hierop een uitzondering.

Citaat:
Als je inwoners van éénzelfde land anders gaat behandelen op basis van hun afkomst dan begin je met apartheid en discriminatie.
Daar is ook helemaal geen sprake van.

Citaat:
Taal is een communicatiemiddel, géén vlag!!
Talen hebben geen grondgebied, talen zijn een middel van mensen, géén eigenschap van grondgebieden, en dat geldt voor alle talen!
Elk land in de wereld werkt met officiële talen, dus voor elk land van de wereld is taal gekoppeld aan grondgebied. Dat jij daar moeite mee hebt, is jouw probleem.
Véél landen gebruiken verschillende talen op één grondgebied, zonder zo hysterisch te doen als België (Vlaanderen is daar zéér erg in, maar Wallonnië is ook niet helemaal zonder zonde)
Oud 30 januari 2004, 01:14   #284
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ga dat eens vertellen over de blanken aan de Indianen in Amerika, aan de Aboriginals in Australië en aan de Maori in Nieuw-Zeeland. Ge staat hier te roepen dat de taal van de meerderheid de taal moet zijn die gebruikt moet worden (of zoiets). Laat de Marrokaanse importbruidjes maar komen en heel Brussel en Borgerhout heeft Arabisch als gangbare taal.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 01:16   #285
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filosoof
Mensen die "politiek correct" als scheldwoord proberen te gebruiken geven daarmee aan dat ze letterlijk op politiek gebied incorrect willen zijn: ben je daar écht fier op? In mijn ogen, en als je de juiste betekenis van de woorden bekijkt, wil dat zeggen:
Citaat:
ik geef mijn democratische principes op om de politieke tegenstander zo beter liggen te hebben...

Mensen die zeggen dat morgen de zon opgaat geven daarmee aan dat ze letterlijk denken dat de zon rond de aarde draait.
Oud 30 januari 2004, 01:28   #286
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Kweenie zelle maske.
Natuurlijk zijn er in die Brusselse ziekenhuizen ook wel dokters die wél Nederlands spreken. Ze zijn niet ALLEMAAL Nederlandsonkundig. En dat is wat Raf schreef. Bovendien zijn er veel Vlamingen die ofwel goed Frans spreken ofwel een familielid hebben dat goed Frans spreekt, het verschilt dus, hee?
Stefanieke heeft het dus overhet hypothetisch geval dat een Fransonkundige Vlaming in Brussel een nederlands onkundige dokter nodig heeft en hij geen tolk bij de hand heeft. Met alle reeds aanwezige nationaliteiten van ambassades, buitenlandse firmas, EU (10 landen en talen meer vanaf deze lente), zullen dokters echte taalwonderen moeten zijn..of eindigt iedereen met Engels te spreken.... Ik ben in het verre buitenland al verzorgd geweest door dokters die geen NL spraken en toch ging dat elke keer goed....Gaat Stefanieke alléén in Knokke op vacantie soms?
Het probleem dat Stefanieke opwerpt lijkt mij dus een vals probleem, en het enkel bovenhalen voor vlaamse patiënten is miskennen van recht op gezondheid en verzorgen aan die 100 of zo nationaliteiten die in Brussel reeds aanwezig zijn... gewoon te kwader trouw hier.
Oud 30 januari 2004, 02:04   #287
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wat is "wat trager" volgens jou? Na 30 jaar hier te wonen nog altijd de taal niet kennen, noem je dat "wat trager"? Bij de derde generatie nog steeds grote taalproblemen signaleren, noem je dat "wat trager"?
Citaat:
2/Dat een tegemoetkoming aan allochtonen gedaan wordt creëert good will, ipv een ghettoreflex, ghettoreflex die extremisme en integrisme in de hand kan werken is het d�*t wat je wil? Die goodwill zal integratie vereenvoudigen.
Sorry hoor, maar ben je misschien blind? Er ZIJN getto's ontstaan de afgelopen 30 jaar, juist onder het politiek-correcte non-integratiebeleid: gaat u maar lekker allemaal bij elkaar wonen, behoud uw fantastische cultuur, blijft u vooral uw eigen taal spreken en weet je wat, we gaan dat nog subsidiëren ook.
Integratie moet wel van twee kanten komen. De allochtonen moeten zich bereid zijn aan te passen en volledig deel te nemen aan de samenleving. Jezelf opsluiten in je eigen gemeenschap helpt daarbij niet. Maar, zoals de Nederlandse Kamercommissie oordeelde, de huidige problemen zijn eerder dankzij dan ondanks het regeringsbeleid ontstaan; de groepen die wel goed geïntegreerd zijn, zijn eerder ondanks dan dankzij het regeringsbeleid van de afgelopen 30 jaar geïntegreerd. Dat was het politiek-correcte vrijheid-blijheid-regime. Dat werkt in ieder geval NIET, daar is iedereen, ik herhaal iedereen het in Nederland over eens.

Citaat:
3/Segregatie komt er dus enkel als jij wil segregeren, want daarvoor moet je met twee zijn....Géén fraaie intentie!
Zie boven: als iemand zich afzondert of de mogelijkheden niet heeft om deel te nemen aan de samenleving, segregeert hij. Daarvoor hoef je absoluut niet met twee te zijn.

Citaat:
4/Met dat elkaar verstaan loopt het wel los: ik heb geen communicatieproblemen met die mensen, hoewel mijn Arabisch nauwelijks meer is dan "Salaam aleikoum"...
Mag ik vragen in welke taal je dan wel communiceert? Gebarentaal, Frans?

Citaat:
5/
Citaat:
"dat je nog in de politiek-correcte tijd bent blijven hangen "
Citaat:
Echt niets om mee te bluffen... Het is niet omdat Nederlands Rechts dat in haar/zijn vaandel voert ( n�* PF en LPF) dat het plots evangelie is
Nee, politiek-correct beschouw ik op dit terrein een door de feiten achterhaalde ongenuanceerd positieve denkwijze over de multiculturele samenleving. Je geeft daar in je berichten blijk van. Ik ben absoluut niet incorrect, en de uitspraken die je mij in de schoenen schuift slaan nergens op. Dat het oude beleid en de oude ideologie die jij hier nog steeds naar voren brengt achterhaald is, daar is de hele Nederlandse politiek het mee eens, tot GroenLinks aan toe. Ik constateer gewoon dat Vlaanderen op dit punt is blijven hangen: men heeft de klok in Nederland wel horen luiden, maar men is vergeten om vervolgens in eigen land ook het beleid om te gooien. Dat zal nog wel komen, de vraag is hoelang het nog gaat duren en wat hiervoor moet gebeuren. Moet het Vlaams Blok eerst de absolute meerderheid halen voordat de regerende politiek haar fouten inziet, of komen ze zelf tot inkeer?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 02:17   #288
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Véél landen gebruiken verschillende talen op één grondgebied, zonder zo hysterisch te doen als België (Vlaanderen is daar zéér erg in, maar Wallonnië is ook niet helemaal zonder zonde)
Ik ken eerlijk gezegd maar zeer weinig landen waar dat het geval is. Bijna overal is de taal gekoppeld aan een bepaalde bevolkingsgroep die in een bepaald deel van het land woont, waardoor taal en gebied toch gekoppeld zijn aan elkaar. De enige uitzondering die ik ken is Finland, een eenheidsstaat waar Fins en Zweeds volledig gelijkwaardig zijn (maar Aland vormt daar alweer een uitzondering op). Er zijn wel landen die meerdere officiële talen maar een homogene bevolking hebben, zoals Luxemburg en Malta, maar daar zijn de andere landstalen geen talen van een bepaalde bevolkingsgroep. Geef dus maar eens voorbeelden van al die andere landen waar taal niet gekoppeld is aan grondgebied. Ik ben benieuwd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 02:37   #289
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
De taal hoort bij een populatie, niet bij een grondgebied, en als de samenstelling van de bevolking verandert, verandert ook de taal, alle taalwetten ten spijt: die kunnen een evolutie alleen maar afremmen.
In Bretanië sprak iedereen Bretoens. Nu zijn er nog weingen die Bretoens spreken. In Ierland sprak iedereen de Ierse taal. Nu spreekt iedereen daar Engels en slechts een minderheid heeft de Ierse taal als moedertaal. In Frans Vlaanderen sprak iedereen Nederlands. Nu... Nochtans is van een veranderde bevolking of migratie hier geen sprake.
In Brussel sprak iedereen Nederlands, nu...
Stefanieke,
Die bevolking veranderde wel degelijk, en er was economische en culturele wisselwerking met andere landen en streken: Bretoenen gingen in Parijs werken of hadden contact met de rest van Frankrijk, In Ierland was er een kolonisatie, Ieren werden mobieler en gingen in Londen studeren...
In Vlaanderen sprak nooit iedereen NL, daarvoor zorgde de belgische geschiedenis voor: bezetting door Romeinen, Noormannen, Lotharingers, Fransen, Spanjaarden, Oostenrijkers, Duitsers, Er was immigratie uit Spanje , Polen, Italië, Turkije en Marocco, contacten met Wallonië, Frankrijk, Ook nu spreekt niet iedereen hier Nederlands. In Brussel was er dezelfde geschiedenis van oorlog en bezttting, immigratie, waren er dezelfde economische contacten....
Sociologisch is het zo dat wanneer twee taalculturen met elkaar in contact komen, na verloop van tijd de sterkste taal het pleit wint. Op korte termijn is dat het Vlaams in België, op middellange termijn het Frans, op langere termijn wordt dat het Engels. Ondertussen kan men zoveel taalwetten maken als men wil, dat verandert er niets aan... Juist een kostelijk en frustrerend vertragingsmaneuver, méér niet.
Een mooi voorbeeld daarvan is wel het Engels. Ik citeer uit geheugen, er kunnen foutjes in zitten, maar de grote lijnen zijn juist:
Oorspronkelijk Keltisch, invallen door eerst Romeinen, dan Angelen en Saksen , ergens van over de Rijn, Engeland wordt anglosaxisch., Kelten trekken zich terug in Ierland (misschien via Wales?
Vanaf de 9° eeuw landen vikings in Frankrijk,spreken eerst hun skandinavische taal (Noors of Deens)Deze Noormannen vestigen zich daar (hier ook, al gemerkt hoe het Westvlaams soms op Noors trekt?), integreren zich, leren Frans, worden Normandiërs en vallen in de 11° eeuw Engeland binnen: 1066 Hastings: sindsdien bestaat de engelse woordenschat voor een 75 �* 80% uit woorden van Frans-Latijnse origine...Kom dus niet af met talen die aan grondgebieden gebonden zijn, dat is een romantische visie uit de 19° eeuw: talen zijn een werktuig om te communiceren, géén vlag of ideologie, en een sociologisch werktuig past zich aan aan de behoeften van hen die het gebruiken.

Als zelfs de Romeinen en de Noormannen zich integreerden, vanuit een militair sterkere positie, waarom zouden Maghrebijnen en Turken dat dan niet doen? Hun integratie is onvermijdelijk, maar de snelheid en soepelheid ervan is onvoorspelbaar en hangt te véél af of de getthoreflex wordt aangemoedigd (door uitsluiting en frustrerende wetjes) of geen groeibodem vindt. Geef ze werk (ttz een besteedbaar inkomen boven het levensminimum) en aanvaardt ze zoals ze er nù bijlopen, en IKEA, Levis, Nike, Tampax, Nestlé, Persil, Dash,C&A en McDonalds (ttz. de consumptiemaatschappij en de publiciteit ervoor) zullen méér voor integratie (en waarschijnlijk assimilatie) doen dan alle wetten en verboden die je ook maar kan uitdenken...
Oud 30 januari 2004, 03:34   #290
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik ken eerlijk gezegd maar zeer weinig landen waar dat het geval is. Bijna overal is de taal gekoppeld aan een bepaalde bevolkingsgroep die in een bepaald deel van het land woont, waardoor taal en gebied toch gekoppeld zijn aan elkaar. De enige uitzondering die ik ken is Finland, een eenheidsstaat waar Fins en Zweeds volledig gelijkwaardig zijn (maar Aland vormt daar alweer een uitzondering op). Er zijn wel landen die meerdere officiële talen maar een homogene bevolking hebben, zoals Luxemburg en Malta, maar daar zijn de andere landstalen geen talen van een bepaalde bevolkingsgroep. Geef dus maar eens voorbeelden van al die andere landen waar taal niet gekoppeld is aan grondgebied. Ik ben benieuwd.
Als er al een koppeling is , is er geen reden dat ze wettellijk zou vastgelegd zijn: In andere landen constateert men normaal een hogere frequentie van een bepaald taalgebruik in een streeken aanvaardt men een Lingua Franca of zijn talen niet beperkt tot één bepaalde bevolkingsgroep, je noemt zélf Luxemburg en Malta...
Neem China, India, elk met verschillende talen, die wij in onze onwetendheid onder één noemer als Indisch of Chinees klasseren, neem Hongarije waar Hongaars de voertaal is maar de Rom hun taal blijven spreken... Allemaal niet-homogene bevolkingen, Neem de rol die het Pidgin in de Stille Zuidzeelanden en rond de Chinese Zee speelt...
Neem Mexico waar een groot deel van de bevolking Maya spreekt, en de rest Spaans. Neem Peru waar Spaans en (is het Quetcha?) de Incataal naast elkaar bestaan,zoals in Africa overal Frans of Engels naast de locale talen bestaan. Ik weet dat dit een overblijfsel is van het kolonialisme, en dat één der talen dus meestal de bovenhand heeft en "officiëel" is , maar dat verandert niets aan de dagelijkse praktijk: er wordt handel gedreven, recht gesproken en bestuurd in die talen ook.

Uitzonderingen zullen er overal zijn, d�*t is onvermijdelijk, en dikwijls/meestal zelfs zal één van de talen (of het Engels, soms het Frans) de Lingua Franca worden. Neem de Maghreb waar Arabisch, Berbers en Frans naast elkaar bestaan zonder territoriale binding. Neem gewoon de ganse geschiedenis van de nomadenvolkeren...
Deze en ook de landen die jij noemt stellen het allemaal perfect zonder taalgrenzen, taalwetten, taalhysterie en Vaste Commissie voor Taaltoezicht, [size=6]gewoon omdat een taal een middel is, géén vlag of ideologie.[/size] Maken de Amerikanen problemen omdat een groter wordend deel van de bevolking Spaans spreekt en omdat er groepen zijn die nog Frans, Duits, Italiaans of Chinees spreken?

Noem me één land in de wereld waar taalgrenzen, taalwetten, taalhysterie en Vaste Commissie voor Taaltoezicht, allemaal bestaan en eenzelfde belang hebben als hier??? Als ik aan een buitenlander dit uitleg is de normale reactie er een van ongeloof...Vorige maand was een vriendin uit Tasmanië op bezoek, en bij een wandeling door Brussel heb ik bij valavond geprobeerd haar onze staatsstructuur uit te leggen, op het Martelarenplein.
(en in Tasmanië heeft men een levensgroot probleem met de Landrechten van de aboriginals...)
Oud 30 januari 2004, 05:30   #291
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat is "wat trager" volgens jou? Na 30 jaar hier te wonen nog altijd de taal niet kennen, noem je dat "wat trager"? Bij de derde generatie nog steeds grote taalproblemen signaleren, noem je dat "wat trager"?
Citaat:
Sorry hoor, maar ben je misschien blind? Er ZIJN getto's ontstaan de afgelopen 30 jaar, juist onder het politiek-correcte non-integratiebeleid: gaat u maar lekker allemaal bij elkaar wonen, behoud uw fantastische cultuur, blijft u vooral uw eigen taal spreken en weet je wat, we gaan dat nog subsidiëren ook.
Integratie moet wel van twee kanten komen. De allochtonen moeten zich bereid zijn aan te passen en volledig deel te nemen aan de samenleving. Jezelf opsluiten in je eigen gemeenschap helpt daarbij niet. Maar, zoals de Nederlandse Kamercommissie oordeelde, de huidige problemen zijn eerder dankzij dan ondanks het regeringsbeleid ontstaan; de groepen die wel goed geïntegreerd zijn, zijn eerder ondanks dan dankzij het regeringsbeleid van de afgelopen 30 jaar geïntegreerd. Dat was het politiek-correcte vrijheid-blijheid-regime. Dat werkt in ieder geval NIET, daar is iedereen, ik herhaal iedereen het in Nederland over eens.

Citaat:
Zie boven: als iemand zich afzondert of de mogelijkheden niet heeft om deel te nemen aan de samenleving, segregeert hij. Daarvoor hoef je absoluut niet met twee te zijn.

Citaat:

Citaat:
5/
Nee, politiek-correct beschouw ik op dit terrein een door de feiten achterhaalde ongenuanceerd positieve denkwijze over de multiculturele samenleving. Je geeft daar in je berichten blijk van. Ik ben absoluut niet incorrect, en de uitspraken die je mij in de schoenen schuift slaan nergens op. Dat het oude beleid en de oude ideologie die jij hier nog steeds naar voren brengt achterhaald is, daar is de hele Nederlandse politiek het mee eens, tot GroenLinks aan toe. Ik constateer gewoon dat Vlaanderen op dit punt is blijven hangen: men heeft de klok in Nederland wel horen luiden, maar men is vergeten om vervolgens in eigen land ook het beleid om te gooien. Dat zal nog wel komen, de vraag is hoelang het nog gaat duren en wat hiervoor moet gebeuren. Moet het Vlaams Blok eerst de absolute meerderheid halen voordat de regerende politiek haar fouten inziet, of komen ze zelf tot inkeer?
[quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik kan alleen vaststellen dat de "politiek incorrecte manier" even slecht werkt, anders zou Nederland nu al moeten voorstaan op België en het nieuws dat wij uit het Noorden krijgen wijst eerder op een achterstand tov België....
Die ghettos zijn ontstaan
1/ omdat die igranten als gastarbeider hier aan minimumlonen werden binnengehaald, en dat ze met die minimumlonen automatisch in de armste wijken en dus in groep kwamen te wonen.
2/Door de afwijzing van die mensen door de "kleine man", de gepensioneerde of de huurder van een sociale woning (die er logisch een concurrent in zag en bovendien de ruggengraatreactie "als ik niet beter ben dan een.... , beter dan wat ben ik dan?? niet kon ontwijken)
3/door migranten enkel aan te werven voor de ongeschoolde beroepen, , gewoon op de naam of de huidskleur... wat enorme frustratie en gezichtsverlies tegenover de familie in het thuisland veroorzaakt, zodat steun gezocht werd bij mensen in dezelfde toestand.

Citaat:
Citaat:
Ik woon in Brussel en spreek vlot een taal of vijf, maar Arabisch is er (nog) niet bij (LT-project), en ik zie niet in waarom ik die mensen zou verplichten Nederlands te spreken in een stad die 80 �* 90% franstalig is..

Citaat:
De allochtonen moeten zich bereid zijn aan te passen en volledig deel te nemen aan de samenleving. Jezelf opsluiten in je eigen gemeenschap helpt daarbij niet.
Als nu alle Nederlanders en Belgen volledig zouden deelnemen aan de samenleving en "aangepast" zouden zijn....dan zou men dat van anderen kunnen eisen.

Ikzelf, hier geboren, met een stamboom die tot midden 19°eeuw verifiëerbaar is , met universitaire opleiding, wens niet volledig deel te nemen aan de maatschappij in de mate dat rechts het wenst, en ik wens me ook niet aan te passen aan de maatschappij waar rechts van droomt.
Ik ken veel mensen zo, Belgen 10° generatie die aan de kant blijven staan, zonder deel te nemen aan die hysterie. Met welk recht zou ik dat dan van een allochtoon eisen?

Citaat:
Citaat:
Wat integratie betreft moet ik je het oude spreekwoord aanleren: "Men vangt geen vliegen met azijn" ttz, men kan mensen niet verplichten tot integratie, men moet ze ertoe lokken, en de hoge werkloosheidscijfers onder allochtonen, evenals hun minimumlonen zijn de azijn, die ze dagelijks kunnen vergelijken met het suikerwater dat de Belg of de Nederlander toekomt....
Zoals ik schreef, zorg ervoor dat ze koopkracht hebben en de publiciteit van de consumptiemaatschappij doet de rest.... Nu zijn ze uit de consumptiemaatschappij uitgesloten, zonder vooruitzicht er deel van uit te maken (oa door de agitatie van rechts, of het nu LN, Fortuyn, LPF, NR, VB CDA, LA of commissie Blok heet). Geef ze hoop en vooruitzicht de maatschappellijke ladder ook te kunnen opklimmen, en ze zullen vragende partij zijn voor integratie. Zonder die hoop, w�*�*rom zouden ze integreren? Uit dankbaarheid? Zo zit geen enkele mens in elkaar....
Geef ze een andere reden om te integreren dan bedreigingen...want dat is de traagste manier: gewoon toegepaste psychologie, éérst misprijzen en dan bedreigingen: zou jij je niet afwenden? IK wel!!
Wees blij dat islamietisch fatalisme speelt en dat het niet tot écht zwaar geweld komt, want dat is ook een optie voor iemand met de rug tegen de muur... Je moet mensen altijd hoop op beter laten. (Denk aan Watts en aan de rellen in Miami
Oud 30 januari 2004, 06:16   #292
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Heb jij op zo'n korte tijd al contact weten op te nemen met een ambulancedienst of een speodgevallendienst?
Ze had wel gelijk in dit geval, Stephanie. Wanneer u de 100-centrale belt omwille van een spoedgeval en deze beveelt een ziekenwagen om zich naar de plaats van het spoedgeval te begeven dan is deze ziekenwagen verplicht om u naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis te brengen. Slechts nadien wanneer u daar aangekomen bent en uw medische toestand transportatie toelaatbaar maakt zal u kunnen vragen om in een ander ziekenhuis behandelt te worden, u zal zich echter wel op eigen kracht naar dat andere ziekenhuis dienen te verplaatsen. En dat alles lijkt mij niet meer dan logisch, maar goed dit alles heeft nog maar weinig met de discussie die hier gaande was te maken doch wou ik dit even verduidelijken.
Dit onderwerp begint nl. nogal afgezaagd te worden daar het de 600ste discussie erover is. Te zot om los te lopen.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 08:39   #293
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Zoals op het auto/motosalon......op de stand van> ktm< geen nederlandstalige folders....reaktie van de infoverstrekster(goeie naam he)...je kan toch engels of frans he.... waarom dan een nederlandtalige folder... onze reaktie NOOIT een >ktm<...
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 09:40   #294
kirie
Burger

Standaard

Ja mensen, wat hier te lezen valt, naar aanleiding van een folder in de brusselse rand is zonder meer ongelooflijk. Heel pak snotventen zitten hier te discuteren over taaltoestanden rond Brussel / Vlaams Brabant.
Er zijn er die graag opmerken dat iemand off-topic gaat, maar die zelf niet anders doen en er mee beginnen. Die de ziekenhuis- en dokterstoestanden zelfs "hypothetisch " vinden , terwijl dat een dagelijke praktijk is. Wat een onwetentheid en toch maar discuteren....om hier wat proberen gelijk te halen, met de meest onzinnige dingen die er niets mee hebben te maken.

Er zijn die het goed vinden anderstaligen in een gemeente mondeling ter wille te blijven zijn terwijl ze er al j�*ren wonen. Man, ik kan je één raad geven, kom zoals ik, al tientallen jaren, hier echt in de probleemstreek wonen, die goesting om dat te doen zal je met de tijd wel afnemen, dat garandeer ik je. Misschien moet je ook maar eens de gemeente noemen waar je dat goede voorbeeld voor eeuwige niet-aanpassing uitoefent.

Als jullie werkelijk minder dan het achterste van mijnen hond over die zaken afweten, zwijg er aub over en hou je bezig met iets anders.
Zoals ik al eens zei, met dit soort klootvlamingen, jawel die term gebruik ik met veel plezier, hij is nog te goed zelfs, worden vlamingen die na enkele jaren van vooruitgang op hun recht op correcte behandeling, opnieuw in de toekomst in eigen rug geschoten. En ter informatie, je hoeft niet eens daarvoor een extreem standpunt in te nemen om te denken en te weten zoals ik , kom gewoon hier wonen, je ziet het dan wel. Op een dag zal je misschien spijt hebben hier te wonen als ze je in een of ander hospitaal je niet meer begrijpen. Denk liever eens na.

Gelukkig zijn er toch nog mensen als Dimitri, Stefanie en Jan vdB die iets begrijpen , iets van die wetten kennen en al enige kennis hebben van hoe het er hier kan aan toe gaan. Laten we , dank zij hen misschien dan toch maar optimistisch blijven, we hebben het hier in het verleden ook al met minderheden moeten doen om simpelweg je eigen rechten op correcte behandeling in eigen streek te krijgen.
Nog eens de groeten van niet partijgebonden vlaming ter plekke.
kirie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 10:23   #295
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Ja mensen, wat hier te lezen valt, naar aanleiding van een folder in de brusselse rand is zonder meer ongelooflijk. Heel pak snotventen zitten hier te discuteren over taaltoestanden rond Brussel / Vlaams Brabant.
Er zijn er die graag opmerken dat iemand off-topic gaat, maar die zelf niet anders doen en er mee beginnen. Die de ziekenhuis- en dokterstoestanden zelfs "hypothetisch " vinden , terwijl dat een dagelijke praktijk is. Wat een onwetentheid en toch maar discuteren....om hier wat proberen gelijk te halen, met de meest onzinnige dingen die er niets mee hebben te maken.
Daar moet ik je alvast gelijk in geven. Er zijn hier inderdaad mensen die de ouwe en de nieuwe dood in hun betoog slepen om toch maar niet te moeten toegeven dat jacht op dat vermaledijde foldertje eigenlijk pure mierenneukerij is.

Citaat:
Er zijn die het goed vinden anderstaligen in een gemeente mondeling ter wille te blijven zijn terwijl ze er al j�*ren wonen. Man, ik kan je één raad geven, kom zoals ik, al tientallen jaren, hier echt in de probleemstreek wonen, die goesting om dat te doen zal je met de tijd wel afnemen, dat garandeer ik je. Misschien moet je ook maar eens de gemeente noemen waar je dat goede voorbeeld voor eeuwige niet-aanpassing uitoefent.
Dat lijkt me omwille van de privacy niet zo'n schitterend idee...

Citaat:
Als jullie werkelijk minder dan het achterste van mijnen hond over die zaken afweten, zwijg er aub over en hou je bezig met iets anders.
Zoals ik al eens zei, met dit soort klootvlamingen, jawel die term gebruik ik met veel plezier, hij is nog te goed zelfs, worden vlamingen die na enkele jaren van vooruitgang op hun recht op correcte behandeling, opnieuw in de toekomst in eigen rug geschoten. En ter informatie, je hoeft niet eens daarvoor een extreem standpunt in te nemen om te denken en te weten zoals ik , kom gewoon hier wonen, je ziet het dan wel. Op een dag zal je misschien spijt hebben hier te wonen als ze je in een of ander hospitaal je niet meer begrijpen. Denk liever eens na.
Je kan me niet wijsmaken dat mensen zijn die al j�*�*�*�*ren in die streek wonen en die in een ziekenhuis in Brussel toevallig bij een Franstalige arts terechtkomen, zich niet in het Frans uit de slag kunnen trekken. Dat is gewoon een kwestie van goede wil.

Citaat:
Gelukkig zijn er toch nog mensen als Dimitri, Stefanie en Jan vdB die iets begrijpen , iets van die wetten kennen en al enige kennis hebben van hoe het er hier kan aan toe gaan. Laten we , dank zij hen misschien dan toch maar optimistisch blijven, we hebben het hier in het verleden ook al met minderheden moeten doen om simpelweg je eigen rechten op correcte behandeling in eigen streek te krijgen.
Spijtig genoeg lopen er inderdaad nog enkele van die fanatiekelingen rond, maar ze zijn op sterven na dood...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 10:35   #296
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan me niet wijsmaken dat mensen zijn die al j�*�*�*�*ren in die streek wonen en die in een ziekenhuis in Brussel toevallig bij een Franstalige arts terechtkomen, zich niet in het Frans uit de slag kunnen trekken. Dat is gewoon een kwestie van goede wil.
Ja, inderdaad, wat voor een overdraagzamen zijn dat toch, die patiënten. Van die arme dokters die al j�*�*�*�*�*ren in Brussel wonen, verwachten dat ze Nederlands zouden kennen.
Waar halen ze die arrogantie?

PS: Is dit dezelfde Raf die zich zo opwond over het gebruik van het woord 'objectief' als synoniem voor doelstelling? De ene 'mierenneukerij' is blijkbaar de andere niet.
Oud 30 januari 2004, 10:40   #297
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Daar moet ik je alvast gelijk in geven. Er zijn hier inderdaad mensen die de ouwe en de nieuwe dood in hun betoog slepen om toch maar niet te moeten toegeven dat jacht op dat vermaledijde foldertje eigenlijk pure mierenneukerij is.
Bij mijn weten is de vraag om de toepassing van de taalwet geen mierenneukerij.

Citaat:
Citaat:
Je kan me niet wijsmaken dat er artsen zijn die al j�*�*�*�*ren in die streek wonen en die in een ziekenhuis in Brussel toevallig bij een Nederlandstalige patient terechtkomen, zich niet in het Nederlands uit de slag kunnen trekken. Dat is gewoon een kwestie van goede wil.

Citaat:
Citaat:
Spijtig genoeg lopen er inderdaad nog enkele van die fanatiekelingen rond, maar ze zijn op sterven na dood...
Vreemd hoe die "fanatiekelingen" toch keer op keer maar blijven uitsterven. Je zou bijna beginnen denken dat het maar een holle slogan is...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 10:58   #298
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Ja, inderdaad, wat voor een overdraagzamen zijn dat toch, die patiënten. Van die arme dokters die al j�*�*�*�*�*ren in Brussel wonen, verwachten dat ze Nederlands zouden kennen.
Waar halen ze die arrogantie?
Ik heb dn ook nooit gezegd dat die goede wil niet van beide kanten mag komen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
PS: Is dit dezelfde Raf die zich zo opwond over het gebruik van het woord 'objectief' als synoniem voor doelstelling? De ene 'mierenneukerij' is blijkbaar de andere niet.
Heel andere discussie... niet te vergelijken... Maar toch leuk geprobeerd
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 11:00   #299
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zowel Siciliaans, Sardisch, Engadinois als Sursylvain worden door linguisten als talen beschouwd, hoe beperkt het aantal gebruikers ook mag zijn, niet als dialecten. Over Picardisch kan er idd. discussie zijn...
Daarom dat ik naar de definitie van dialect (tov taal) van die EU regel vroeg...
Welke taalkundigen? Sursilvan (zo is de spelling trouwens - eens opgezocht op de webstek van de Lia Rumantscha) is nu eenmaal een dialect van het Reto-Romaans. Ik vertrouw eerder op de Lia Rumantscha dan op uw "taalkundigen" (waar u trouwens niet de minste referentie van geeft).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 11:02   #300
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
En in deze discussie heeft de pseudo-overheidsdienst de Vlamingen van Meise in het Vlaams bediend.

De wet moet garanderen dat de Vlamingen in het Nederlands bediend kunnen worden waar zij in de meerderheid zijn, en meer moet dat niet zijn.
Neen, u weet duidelijk niet wat de wet voorschrijft. De wet stelt immers niet dat Nederlandstaligen in Vlaanderen in het Nederlands moeten worden bediend, maar wel dat de enige ambtelijke taal van de overheid Nederlands is. D�*t is de wet, niet wat u ervan maakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be