Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2007, 22:39   #281
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Na de Engelse Revolutie hadden ze zo nodig een prins van Oranje nodig om koning van Engeland te worden.(Koning Willem I)
Sinds die tijd heeft "Dutch" een slechte betekenis in Engeland.
Volgens mij was het jaloezie door de handel en de oorlogen met die verrekte Hollanders.
Hollanderhaat in een ouder jasje, maar hier doel ik niet specifiek op. Churchill schijnt tijdens zijn deelname aan de Tweede Boerenoorlog een aantal niet zo fijne aanvaringen met de Afrikaners gehad te hebben. Hij heeft oa een tijdje in een gevangenenkamp gezetten. Toendertijd maakte men nog amper een onderscheid tussen Afrikaners (Cape Dutch) en Nederlanders (Dutch) en hij zou zijn slechte ervaringen vervolgens op alle Nederlanders hebben geprojecteerd.
Oud 1 juni 2007, 22:39   #282
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

en zelfs al zeg je dat onze volkeren dicht bij elkaar aansluiten, een annexatie is een huwelijk, en een huwelijk is altijd een rysico. En als je het mij vraagt, een overbodig rysico.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 22:40   #283
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Je doet maar
Zuid nederland bestond vroeger en nu niet meer, maar als je die term nog steeds wil gebruiken..
Ik snap niet waarom iedereen een annexatie met nederland wil?
Het is toch niet omdat we 200 jaar geleden een staat vormde dat dit nu weer moet (bijvoorbeeld na een onafhankelijk vlaanderen). Volgens mij zijn we een ander volk. Of dit volk 200 jaar geleden bestond weet ik niet. Maar we zijn het alleszinds geworden als je het mij vraagt. We hebben ook een andere taal. In heel nederland zeggen ze "een bakje troost" en in heel vlaanderen zeggen ze "ik heb goesting". Als je nog maar de grens in nederland overrijd zie je al een wereld van verschil in de stijl van huizen. Ik zou de VRT-progamma's niet willen inruilen voor een groot nederlandse zender.
Natuurlijk, ik zou pareltjes als "De Witse", "Kaat en Co", "Emma", "Familie",... echt niet willen missen hoor.
Wij spreken geen andere taal. Bakje troost of niet.

Citaat:
Door een jaar opleiding in Leuven heb ik geleerd om van Vlaanderen te houden. En vaak genoeg heb ik ervaren ,dat de liefde niet van twee kanten komt.
Door de betekenis van Vlaanderen voor onze onafhankelijkheid en de vele Vlamingen (waaronder mijn voorouders) die naar Holland zijn gevlucht en hier een gouden eeuw hebben neergezet ,zijn Vlamingen voor mij nog steeds Nederlanders.
Maar goed ,als jullie niet willen ,even goede vrienden.
Wij redden ons prima en zitten niet op een stukje grond te wachten.
Vlaanderen heeft Nederland niet nodig, en ook niet omgekeerd. Maar wie weet
Oud 1 juni 2007, 22:41   #284
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en zelfs al zeg je dat onze volkeren dicht bij elkaar aansluiten, een annexatie is een huwelijk, en een huwelijk is altijd een rysico. En als je het mij vraagt, een overbodig rysico.
Het zou bottom up opgebouwd zijn, niet top down. Eerst een confederatietje, waaruit iedereen met exact dezelfde grenzen kan stappen, zonder enige discussie. Een beetje zoals weer niet meer meedoen aan Eurosong.
Oud 2 juni 2007, 10:20   #285
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu word je wel erg persoonlijk
Enfin, ik snap je betrokkenheid en sorry dat de liefde niet wederzeids is en dat kwetsend overkomt..
Ik hou van vlaanderen, en ik hou ook van alle andere europese landen en niet europese landen, maar ik beschouw vlamingen als een appart volk. Nederlanders hebben een hele andere mentaliteit, of niet soms? als je een jaar in leuven hebt gezeten heb je daar dan niets van gemerkt?
Daarvoor hoef je niet naar Leuven ,dat is hier toch ook duidelijk te merken.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 11:16   #286
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enfin, ik snap je betrokkenheid en sorry dat de liefde niet wederzeids is en dat kwetsend overkomt..
Ik hou van vlaanderen, en ik hou ook van alle andere europese landen en niet europese landen, maar ik beschouw vlamingen als een appart volk. Nederlanders hebben een hele andere mentaliteit, of niet soms? als je een jaar in leuven hebt gezeten heb je daar dan niets van gemerkt?
Limburgers hebben een nog veel afwijkendere mentaliteit.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 11:18   #287
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Limburgers hebben een nog veel afwijkendere mentaliteit.
En zelfs Hollanders zijn dol op Limburgers
Oud 2 juni 2007, 11:21   #288
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zelfs Hollanders zijn dol op Limburgers
Eigenlijk moeten we een soort knuffelactie houden. Zes miljoen speciaal geselecteerde Nederlanders moeten naar Vlaanderen komen om hun speciaal geselecteerde Vlaming de liefde voor Vlaanderen duidelijk te maken.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 2 juni 2007 om 11:21.
Oud 2 juni 2007, 11:21   #289
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Natuurlijk, ik zou pareltjes als "De Witse", "Kaat en Co", "Emma", "Familie",... echt niet willen missen hoor.
Wij spreken geen andere taal. Bakje troost of niet.

Wij zullen in ieder geval bij de eerste zijn om de vlag te hijsen
Oud 2 juni 2007, 11:23   #290
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eigenlijk moeten we een soort knuffelactie houden. Zes miljoen speciaal geselecteerde Nederlanders moeten naar Vlaanderen komen om hun speciaal geselecteerde Vlaming de liefde voor Vlaanderen duidelijk te maken.
Hoeveel Nederlanders weet jij hiervoor te vinden

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 2 juni 2007 om 11:34.
Oud 2 juni 2007, 11:41   #291
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel Nederlanders weet jij hiervoor te vinden
Misschien met wat overheidssubsidie?
Oud 2 juni 2007, 12:01   #292
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien met wat overheidssubsidie?
Wat vind je van een wervingsprogramma bij BNN?
Een beetje onsmakelijk en met veel sensatie voor de internationale pers?
Oud 2 juni 2007, 12:41   #293
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat vind je van een wervingsprogramma bij BNN?
Een beetje onsmakelijk en met veel sensatie voor de internationale pers?
Laten we het maar eens over een andere boeg gooien. Onze reputatie is dit keer wel belangrijk om te houden.
Oud 2 juni 2007, 21:44   #294
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

De cd&v-n-va laat ons precies wel in de steek
==> http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...BottomArtikels
Die gast zal wel cd&v zijn en niet nva vermoed ik, maar toch. Vre geestig weer. ziehier het artikkel:
Citaat:
VB hekelt tweetalige CD&V/N-VA-affiche in Vilvoorde
Het Vlaams Belang hekelt de tweetalige affiches van een kandidaat op de CD&V/N-VA-kamerlijst in Brussel-Halle-Vilvoorde die in Vilvoorde werden opgemerkt. "Een zoveelste bewijs dat ook in de Vlaams rand vervreemding en verfransing hand in hand gaan", stellen Filip De Man en Bart Laeremans, die op 1 en 3 staan op de Vlaams Belanglijst in dezelfde kieskring.

Tweetalige slogan
De affiches zijn van Abeslem Belahir, die op de zevende plaats van de kartellijst prijkt en zich omschrijft als "geëngageerd gemeenteraadslid" van Vilvoorde. Hij gebruikt de tweetalige slogan "Eerlijk en doortastend baan ik de weg van jullie toekomst"/"Honnête et énergique, je construis le chemin de votre futur!". (belga/hln)
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 22:09   #295
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De cd&v-n-va laat ons precies wel in de steek
==> http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...BottomArtikels
Die gast zal wel cd&v zijn en niet nva vermoed ik, maar toch. Vre geestig weer. ziehier het artikkel:
N-VA Vlaams-nationalistisch? Dat moet wel de klucht van het jaar zijn!

Is de CD&V weeral van koers gewijzigd?

Eerst was het meer Vlaanderen, vervolgens meer Vlaanderen en meer België en nu minder Vlaanderen meer België. Wat zal het volgende zijn geen Vlaanderen en een unitair België?

Hans! Nu is het moment!
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 09:34   #296
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als ik het woord vlaams al niet meer mag gebruiken om de taal die wij vlamingen spreken te duiden, goed.
Je mag dit natuurlijk wel gebruiken, maar deze benaming heeft niets met nauwkeurigheid te maken.
Citaat:
Dan zal ik vanaf nu zeggen "nederlands met een accent dat (min of meer) overeenkomt met het grondgebied vlaanderen".
In Vlaanderen wordt met verschillende accenten gesproken. Ben je soms Antwerpenaar?
Citaat:
Maw, we zouden onszelf denegreren? Sorry hoor maar vanuit mijn standpunt klinkt mijn nederlands deftiger dan dat van een nederlander.
Jouw standpunt is in deze niet zo belangrijk als dat van je gesprekspartners. Het gaat overigens niet zo zeer over deftig, maar over correct Nederlands. Dat is bij mijn weten niet altijd hetzelfde.
Citaat:
Jullie zijn trouwens indertijd naar het noorden gevlucht
Ik ben nooit gevlucht, maar ik ben verhuisd, en niet naar het noorden, maar naar het westen. Ik woon pas 15 jaar in het Nederlandse taalgebied en ik bekijk de Nederlands-Vlaamse vraagstukken met de ogen van een betrokken buitenstaander.
Citaat:
en hebben er door de bibber dat dwaze kweelgeluidje aangehangen.
Met deze stelling verraadt je onmiddellijk je beperkte kennis van Nederland en de Nederlanders. Deze wanklank is maar bij een deel van de Nederlanders te beluisteren. In het zuiden van Nederland wordt Nederlands met de zachte g gesproken, en veel noordelingen, ook uit mijn kenniskring, spreken deze klank uit als de stemhebbende tegenhanger van de Duitse ch in het woord Nacht. Maar al zou je de harde g van iedereen in Nederland horen, dan zie ik nog niet in waarom deze omstandigheid de Nederlands-Vlaamse samnewerking/integratie in de weg moet staan, .

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 6 juni 2007 om 09:51.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 09:47   #297
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het woord vlaams al niet meer mag gebruiken om de taal die wij vlamingen spreken te duiden, goed. Dan zal ik vanaf nu zeggen "nederlands met een accent dat (min of meer) overeenkomt met het grondgebied vlaanderen".
OK. Want "Vlaams" wordt enkel gesproken in West-Vlaanderen, het westen van Oost-Vlaanderen, Frans-Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 10:11   #298
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik snap niet waarom iedereen een annexatie met nederland wil?
Er is al talloze keren gezegd op dit forum dat het niet om annexatie gaat, maar om een win-winsituatie voor NL en VL. Het is dan ook frustrerend om antwoord te geven op de vraag dit steeds blijft opduiken. Annexatie is hoe dan ook niet van deze tijd en de Nederlands-Vlaamse eenwording is alleen mogelijk als de meerderheid van de bevolking zowel in NL als in VL ervoor is en alleen in die mate en met die snelheid die voor beide partijen acceptabel is.
Citaat:
Het is toch niet omdat we 200 jaar geleden een staat vormde dat dit nu weer moet (bijvoorbeeld na een onafhankelijk vlaanderen).
Het is idd. niet alleen daarom. Het gaat niet zozeer om het verleden, maar eerder om het heden en vooral om de toekomst.
Citaat:
Volgens mij zijn we een ander volk. Of dit volk 200 jaar geleden bestond weet ik niet. Maar we zijn het alleszinds geworden als je het mij vraagt.
Je mag dat natuurlijk vinden, maar niet iedere Vlaming deelt deze mening met je.
Citaat:
We hebben ook een andere taal.
Dat is nogal overdreven. Ik dacht dat de Nederlandse Taalunie nog steeds bestond.
Citaat:
In heel nederland zeggen ze "een bakje troost" en in heel vlaanderen zeggen ze "ik heb goesting". Als je nog maar de grens in nederland overrijd zie je al een wereld van verschil in de stijl van huizen.
Zie je dat als een onoverkomelijke hindernis? Dat zie je toch ook in veel andere landen?
Citaat:
Ik zou de VRT-progamma's niet willen inruilen voor een groot nederlandse zender.
Ook niet als de VRT-progamma's erin worden opgenomen? Het feit dat NL en VL geen gemeenschappelijke media hebben werkt trouwens de taalverschillen in de hand die je eerder hebt aangehaald.
Citaat:
Langs de kant van de nederlanders snap ik het wél. Zij doen gewoon aan grondwinning.
Dan heb je het verkeerd begrepen.
Citaat:
Als vlaming na een onafhankelijk vlaanderen zou ik dat ook zo willen houden. Als er na een annexatie met nederland wrevel zou ontstaan tussen vlamingen en nederlanders heb ik geen zin om weeral zoals nu met wallonie vast te zitten met een blok aan ons been. Dat kan evengoed omgekeerd zijn hoor.
Z. boven.
Oud 6 juni 2007, 10:17   #299
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de Nederlanders ermee kunne leven dat jij persoonlijk geen liefde koestert voor Nederland.
Citaat:
Ik hou van vlaanderen, en ik hou ook van alle andere europese landen en niet europese landen, maar ik beschouw vlamingen als een appart volk. Nederlanders hebben een hele andere mentaliteit, of niet soms?
Deze stelling is wel erg simplistisch en rechtlijnig. Ook binnen Nederland (en Vlaanderen) zijn er mentaliteitsverschillen. De vraag is of ze echt zo belangrijk zijn dat ze de staatkundige eenheid in de weg staan.
Oud 6 juni 2007, 10:19   #300
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Misschien is het correcter om te stellen dat Nederland en Vlaanderen zonder elkaar kunnen overleven (voorlopig dan toch), maar ze hebben beide elkaar wel nodig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be