Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2007, 01:29   #281
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ik heb hier niet de ambitie om een discussie aan te gaan oevr middeleeuwse geschiedenis met jou, Praetorian.

Maar "restanten" of niet, je kan toch moelijk ontkennen dat België en zeker Vlaanderen op zeer veel vlakken veel meer gelijkenissen vertoont heden ten dage met haar protestantse buurlanden dan met de "latijnse" Zuid-Europese landen, alhoewel die net als ons land katholiek zijn? En niet alleen op economisch vlak.
Vlaanderen heeft alle kenmerken van een overheerst perifeer gebied na een glorieus tijdperk. Het verschil tussen ons en de Italiaanse steden is het feit dat de Italiaanse steden wel voor een lange tijd imperiale machten hebben buitengehouden. Wij hebben nooit een eigen ontwikkeling van de economie gehad sinds Maximiliaan van Oostenrijk, nu nog altijd niet. In de recente geschiedenis waren het de Waalse industriëlen en het Brusselse holdingskapitaal, die dan de boel overlieten aan de Amerikanen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 13 juni 2007 om 01:32.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 01:45   #282
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Vlaanderen heeft alle kenmerken van een overheerst perifeer gebied na een glorieus tijdperk. Het verschil tussen ons en de Italiaanse steden is het feit dat de Italiaanse steden wel voor een lange tijd imperiale machten hebben buitengehouden. Wij hebben nooit een eigen ontwikkeling van de economie gehad sinds Maximiliaan van Oostenrijk, nu nog altijd niet. In de recente geschiedenis waren het de Waalse industriëlen en het Brusselse holdingskapitaal, die dan de boel overlieten aan de Amerikanen.
Ok, sinds Maximiliaan, dat kan ik nog volgen. Maar als ik mij niet vergis was het in 1500 of zoiets dat de Bruggelingen Maximiliaan zijn belastingsontvanger in de bak draaiden. Maximiliaan kon daarop de stedeljke autonomie van Brugge breken, en een halve eeuw later deed zijn kleinzoon Karel hetzelfde met Gent. Dus vanaf die tijd kan je spreken van een soort "kolonialisme" , weliswaar met een koloniale bevolking die soms een hogere levensstandaard had dan de bevolking in het kernland gemiddeld, maar soit.
Maar voordien toch niet?
Oud 13 juni 2007, 01:49   #283
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Ok, sinds Maximiliaan, dat kan ik nog volgen. Maar als ik mij niet vergis was het in 1500 of zoiets dat de Bruggelingen Maximiliaan zijn belastingsontvanger in de bak draaiden. Maximiliaan kon daarop de stedeljke autonomie van Brugge breken, en een halve eeuw later deed zijn kleinzoon Karel hetzelfde met Gent. Dus vanaf die tijd kan je spreken van een soort "kolonialisme" , weliswaar met een koloniale bevolking die soms een hogere levensstandaard had dan de bevolking in het kernland gemiddeld, maar soit.
Maar voordien toch niet?
Voordien was er ook nog geen (contra)reformatie.
Oud 13 juni 2007, 02:00   #284
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Voordien was er ook nog geen (contra)reformatie.
Ja, dat was dus precies mijn punt eigelijk. De eerste "beurs" is veel ouder dan het protestantisme, ergo, dit fenomeen werd niet door het protestantisme veroorzaakt.
Oud 13 juni 2007, 02:04   #285
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ja, dat was dus precies mijn punt eigelijk. De eerste "beurs" is veel ouder dan het protestantisme, ergo, dit fenomeen werd niet door het protestantisme veroorzaakt.
Handel is dan ook niet het synoniem voor kapitalisme ...
En onze beurzen waren import uit Genua, toevallig dan ook vooral te vinden in Brugge ...

Laatst gewijzigd door Praetorian : 13 juni 2007 om 02:05.
Oud 13 juni 2007, 02:17   #286
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Handel is dan ook niet het synoniem voor kapitalisme ...
En onze beurzen waren import uit Genua, toevallig dan ook vooral te vinden in Brugge ...
Ik beweerde toch nergens dat je kapitalisme hebt van zodra je handel hebt. Maar een begin van een beurssysteem is toch zeker een cruciale stap in de richting van kapitalisme, nee?
Oud 13 juni 2007, 13:55   #287
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, sinds Maximiliaan, dat kan ik nog volgen. Maar als ik mij niet vergis was het in 1500 of zoiets dat de Bruggelingen Maximiliaan zijn belastingsontvanger in de bak draaiden.
De legende wil trouwens dat we daarom zwanen hebben. Die kerel heette Lanckhals en als we geen zwanen op onze reitjes houden dan gaan we allemaal dood of zo. Enfin, zolang de Japanners het geloven.
Oud 13 juni 2007, 14:02   #288
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
De legende wil trouwens dat we daarom zwanen hebben. Die kerel heette Lanckhals en als we geen zwanen op onze reitjes houden dan gaan we allemaal dood of zo. Enfin, zolang de Japanners het geloven.
Waarom moet iedereen Rome kopiëren? Sjarl de Grote dacht ook al dat hij een Romeinse keizer was, rechtstreekse erfgenaam van Aeneas.
Creativiteit was er toch niet.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 13 juni 2007 om 14:03.
Oud 16 juni 2007, 17:45   #289
Linkse Vogel
Parlementslid

Linkse Vogel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik stel enkel vast dat de brede groep "anarchisten" zoals jij aan de kant staan van staatsmacht.
Uhum. Anarchisten zijn tegen de staat. En Lombas, jouw soort van anarchisme is het anarcho-liberalisme. Het oorspronkelijk en meest voorkomende anarchisme is links, vaak zelfs extreemlinks. Zij zijn tegen het kapitalisme aangezien dat ook veel mensen onderdrukt. Zijn zijn voor de individuele en sociale vrijheid, niet voor de economische vrijheid. Sorry als ik het mis heb over jou, want ik ken jou visie niet echt.
Oud 16 juni 2007, 17:53   #290
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Uhum. Anarchisten zijn tegen de staat. En Lombas, jouw soort van anarchisme is het anarcho-liberalisme. Het oorspronkelijk en meest voorkomende anarchisme is links, vaak zelfs extreemlinks. Zij zijn tegen het kapitalisme aangezien dat ook veel mensen onderdrukt. Zijn zijn voor de individuele en sociale vrijheid, niet voor de economische vrijheid. Sorry als ik het mis heb over jou, want ik ken jou visie niet echt.
'Het kapitalisme' onderdrukt niemand. Mensen onderdrukken mensen.
Oud 16 juni 2007, 18:46   #291
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uhum. Anarchisten zijn tegen de staat.
Ja, dat zeg ik, en momenteel zijn velen van hen hevige supporters van het opleggen van protectionisme en het in stand houden van een almachtige zorgstaat.
Oud 16 juni 2007, 19:12   #292
Linkse Vogel
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
'Het kapitalisme' onderdrukt niemand. Mensen onderdrukken mensen.
Awel ja, door het kapitalisme zijn er mensen die mensen onderdrukken in de economie.
Oud 16 juni 2007, 19:15   #293
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Awel ja, door het kapitalisme zijn er mensen die mensen onderdrukken in de economie.
Dat heeft niets met kapitalisme te maken, dat heeft te maken met gebrek aan ethiek.
Oud 16 juni 2007, 19:21   #294
Heftruck

Standaard

Citaat:
Individuele, sociale en economische vrijheid gaan hand in hand. Economische vrijheid is immers niets meer dan individuele vrijheid van actie en arbeid en individuele vrijheid van omgaan met anderen en de daaruit resulterende uitwisseling van ideeën en goederen.

Het is onzinnig menselijke acties onder te brengen in verschillende categorieën vrijheid.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 19:22   #295
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Het is onzinnig menselijke acties onder te brengen in verschillende categorieën vrijheid.
²
Oud 16 juni 2007, 19:42   #296
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Dat heeft niets met kapitalisme te maken, dat heeft te maken met gebrek aan ethiek.
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 19:46   #297
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Individuele, sociale en economische vrijheid gaan hand in hand. Economische vrijheid is immers niets meer dan individuele vrijheid van actie en arbeid en individuele vrijheid van omgaan met anderen en de daaruit resulterende uitwisseling van ideeën en goederen.

Ze gaan weliswaar hand in hand, maar je kan ze wel strikt gescheiden houden. Je kan economische vrijheid hebben, maar geen politieke. Of omgekeerd. (In theorie toch, in praktijk kan zo'n houding enkel op korte duur.)

Wel een kleine kanttekening. Wat is vrijheid. Gelijke rechten, gelijke kansen of gelijke eindstreep.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 19:49   #298
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ze gaan weliswaar hand in hand, maar je kan ze wel strikt gescheiden houden. Je kan economische vrijheid hebben, maar geen politieke. Of omgekeerd. (In theorie toch, in praktijk kan zo'n houding enkel op korte duur.)

Wel een kleine kanttekening. Wat is vrijheid. Gelijke rechten, gelijke kansen of gelijke eindstreep.
Politiek heeft niets met vrijheid te maken. De politieke klasse onderdrukt de economische, dat is van in het begin van de staatvorming zo. Waar dat niet gebeurd is, zoals bijvoorbeeld bij enkele Amazone-volkeren (omdat er geen staatsvorming "nodig" was om tal van redenen, zie daarvoor Franz Oppenheimer, De Staat), is er geen politieke onderdrukking en dus veel meer ethisch besef onder het begrip "vrijheid" voor de economische klasse.

Vrijheid is dat de andere zijn fikken thuis houdt als je er niet om vraagt.

Laatst gewijzigd door lombas : 16 juni 2007 om 19:50.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 20:10   #299
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
Kapitalisme is geen synoniem van gebrek aan ethiek.
Ook al gaat een kameel makkelijker door het oog van een naald dan een rijke het Koninkrijk Gods betreedt.
Oud 16 juni 2007, 20:13   #300
Linkse Vogel
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat je die twee perfekt gescheiden kan houden. Onder economische vrijheid versta ik de vrijheid van het bedrijf van alle prijzen die het maar wilt, welk loon, soms hongerloon, vrijheid over het produceren, consumeren en aannemen. Individuele vrijheid daaraantegen is de vrijheid van de mens tov de staat en niet het bedrijf tov de staat. Daarbij krijgt de mens de ethische keuze, euthanasie, geloof en dergelijke... en daarbij als je echt anarchistische bent ook het doen en laten wat je wilt. Afschaffen schoolplicht, stemplicht, legalisering van alle drugs... Hierbij wil ik ook het "anarcho-communisme" benadrukken. Ik weet er zelf niet veel van, maar het spreekt me wel een beetje aan. Dat betekent dat alle mensen in het bedrijf samen de macht hebben over het bedrijf en allemaal aan eenzelfde loon en tegelijkertijd de vrijheid van de mens. Communisme hoeft niet persé tegen de individuele vrijheid te zijn!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be