Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Stemplicht
Ja,houden zo 34 33,01%
Nee,het moet verdwijnen 69 66,99%
Aantal stemmers: 103. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2007, 19:29   #281
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik ga akkoord met Ferre. Ik ben ook deels schuldig hier aan en zal dus ook mijn mond houden over volkeren, die discussie hebben we inderdaad al te vaak gevoerd.

(En ik hoop dat Kawasaki hier snel van dit forum verdwijnt. Zo kan je immers geen deftige discussie voeren.)
OK, zal ik ook doen. Ben ook deels schuldig (wat een zwaar woord).
Oud 20 juni 2007, 19:31   #282
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je zegt dan wel dat je België een evenzeer kunstmatige constructie als Vlaanderen vindt, maar niettemin zullen zowat alle mensen op dit forum die er ook zo over denken die kunstmatige Belgische constructie in alle toonaarden en tot de laatste snik verdedigen.
:nietwaar:

Ik heb me nooit gelijkgesteld aan een waal...
Net zomin als ik me gelijkstel aan andere vlamingen...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 19:32   #283
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

On topic: in Nederland, in Frankrijk, in Duitsland, in de UK, om het dicht bij huis te houden is er geen stemplicht.
Maar als er gediscussieerd wordt over afschaffing van de stemplicht in België komen de tegenstanders af met de USA.
Oud 20 juni 2007, 19:43   #284
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
On topic: in Nederland, in Frankrijk, in Duitsland, in de UK, om het dicht bij huis te houden is er geen stemplicht.
Maar als er gediscussieerd wordt over afschaffing van de stemplicht in België komen de tegenstanders af met de USA.

Je probeert je sterkste kaarten op tafel te gooien in een discussie. Misschien daarom de USA.

In de States lijken verkiezingen wel helemaal doorgestoken kaart. Mede door de sponsoring van kandidaten door bedrijven en belangengroepen. Er zijn daar veel verkozenen die eigenlijk one issue politici zijn, en zo'n one issue kan zijn, tax reforms, het leger, een bepaalde industrietak of het geloof, etc...

Laatst gewijzigd door Ferre : 20 juni 2007 om 19:44.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 19:47   #285
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Veel democratische landen zie je hier niet tussen staan
Citaat:
Landen met een opkomst- of stemplicht die wordt afgedwongen:

* Argentinië (geldboete van 500 dollar)
* Australië (geldboete van 250 dollar bij eerste keer, oplopend tot gevangenisstraf)
* België (geldboete van 50 euro)
* Brazilië (geringe geldboete, niet voor 16- en 17-jarigen en voor 70-plussers)
* Chili (geldboete en mogelijk gevangenisstraf, vrijwillige inschrijving)
* Cyprus (geldboete tot ongeveer 350 euro)
* Ecuador (geldboete)
* Fiji (geldboete en mogelijk gevangenisstraf)
* Griekenland (geldboete, regelmatig stemmen is bovendien voorwaarde voor het verkrijgen van een paspoort)
* Libanon (alleen voor mannen)
* Libië (alleen voor mannen)
* Liechtenstein (geldboete)
* Luxemburg (geldboete en mogelijk gevangenisstraf, maar dat laatste wordt niet toegepast)
* Mexico
* Nauru (geldboete)
* Peru (geldboete van ongeveer 40 euro)
* Singapore (ontzegging van het kiesrecht, kan wel weer verleend worden bij een geldige reden)
* Turkije (geldboete van ongeveer 13 euro)
* Uruguay (geldboete)
* Zwitserland (alleen in Schaffhausen: geldboete van 3 frank)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemplicht
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 19:52   #286
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Je probeert je sterkste kaarten op tafel te gooien in een discussie. Misschien daarom de USA.
Zou kunnen. Maar toch is het een zwaktebod, ten eerste omdat de beweringen over de USA niet altijd met de feiten blijken overeen te stemmen (zie wat Lombas hierover gepost heeft) en ten tweede omdat het de kans biedt aan tegenstanders van stemplicht om aan te tonen dat afschaffing van de stemplicht niet noodzakelijk een Amerikaans systeem betekent.

Citaat:
In de States lijken verkiezingen wel helemaal doorgestoken kaart. Mede door de sponsoring van kandidaten door bedrijven en belangengroepen. Er zijn daar veel verkozenen die eigenlijk one issue politici zijn, en zo'n one issue kan zijn, tax reforms, het leger, een bepaalde industrietak of het geloof, etc...
Ik ben er nog niet aan uit of ik daarmee (one issue partijen) een probleem heb. Ik ben geneigd om te zeggen van niet. Ik ben in elk geval meer voor private dan voor publieke financiering van kandidaten .
Oud 20 juni 2007, 19:52   #287
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Voila, over sterkste kaarten gesproken.
Oud 20 juni 2007, 19:55   #288
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Overigens blijf ik erbij dat de afschaffing van de stemplicht hoofdzakelijk een symbolische discussie is.
Tenzij ze mij een boete van 50 euro opleggen. Dan stap ik wel naar de rechtbank.
Oud 20 juni 2007, 19:57   #289
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tenzij ze mij een boete van 50 euro opleggen. Dan stap ik wel naar de rechtbank.
En wat ga jij daar exact dan gaan zeggen aan de rechter ?

on topic: ik ben voor stemplicht omdat volgens mij stemrecht een achteruitgang is en niet een vooruitgang.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 19:58   #290
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kawasaki Bekijk bericht
beeeeuuuuuooooooiiiiiiiiiirrkk

how sorry.....!

le forum .........denk ik ?
sorry
beeeeeuuuuuuooooooooooiiiiiiiirrrrkk is dat Waals ?

denken ? doe je dat ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 20:02   #291
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zou kunnen. Maar toch is het een zwaktebod, ten eerste omdat de beweringen over de USA niet altijd met de feiten blijken overeen te stemmen (zie wat Lombas hierover gepost heeft) en ten tweede omdat het de kans biedt aan tegenstanders van stemplicht om aan te tonen dat afschaffing van de stemplicht niet noodzakelijk een Amerikaans systeem betekent.

Ik ben er nog niet aan uit of ik daarmee (one issue partijen) een probleem heb. Ik ben geneigd om te zeggen van niet. Ik ben in elk geval meer voor private dan voor publieke financiering van kandidaten .
-Lombas:
7% is een significant verschil (Wit-Gekleurd)
20% is een nog groter significant verschil (Blank-Latino & Aziaat)

Aziaten doen het economisch beter dan de Latino's, maar gaan stemmen zit daar niet altijd in hun cultuur. Komende van China ben je misschien eerder geneigd om politiek de stroom gewoon te volgen en de politiek te ondergaan.

-Je punt dat afschaffing van de opkomstplicht niet per definitie leidt tot een Amerikaans systeem is volledig correct. Ik acht de Belgsiche democratie helemaal niet hoger in dan dat van onze buurlanden. Eerder omgekeerd, maar dit staat los van mijn opvatting ivm de opkomstplicht.

-ivm met de private funding van politici, kan je misschien de nieuwe docu Sicko eens van het net halen (ovguide.com en search) Dit komt daar ook ter sprake.
Oud 20 juni 2007, 20:06   #292
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

Wat te denken van kieswetgeving die grote partijen voortrekt? Kiesdrempels, cordons? Stemmen voor iemand die dan zijn kat stuurt en een opvolger laat zetelen die amper 400 stemmen had?
En denk je dat op te lossen door de opkomstplicht af te schaffen???

Overigens is er niks ondemocratisch aan het cordon sanitaire, zoals ik hier al meermaals omstandig heb uitgelegd (voor de geïnteresseerden: gelieve de zoekfunctie te hanteren).
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 20:08   #293
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Ik zie enkel Libië als een niet democratisch land.
Alle andere ondemocratische landen (tientallen) zitten dus in de poule die geen opkomstplicht hebben.
Waar zijn de ex-USSR stan's, Wit-Rusland, de bananen republieken, etc...?

Percentgewijs is de groep met opkomstplicht het meest democratisch!
Oud 20 juni 2007, 20:10   #294
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Overigens blijf ik erbij dat de afschaffing van de stemplicht hoofdzakelijk een symbolische discussie is.
daar kost het u nog 150 euro extra niet doen !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 20:11   #295
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila, over sterkste kaarten gesproken.
In heel Europa zijn er dus nog maar drie landen waar de stemplicht nog geldt: Luxemburg, Griekenland en België.

Voor die drie frank boete in Schaffhausen zal niemand zich laten dwingen.
Oud 20 juni 2007, 20:13   #296
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Percentgewijs is de groep met opkomstplicht het meest democratisch!
In heel Europa zijn er dat niet meer dan drie. Al de anderen zijn volgens jou dus minder democratisch.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 20 juni 2007 om 20:14.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 20:21   #297
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In heel Europa zijn er dat niet meer dan drie. Al de anderen zijn volgens jou dus minder democratisch.
Werledwijd bekeken. Ik reageerde enkel. Binnen de groep van de opkomstplicht zijn er relatief meer democratische landen dan in de groep zonder opkomstplicht.

Ik zei in een andere post dat ik België niet democratischer acht dan zijn buren, integendeel.

PS: Liechtenstein en Cypres ben je nog vergeten.

Laatst gewijzigd door Ferre : 20 juni 2007 om 20:25.
Oud 20 juni 2007, 22:00   #298
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik ken het geval van het EU referendum in NL niet.
Ik zal de vuile was niet verder buitenhangen, maar het was een bijzonder arrogante bangmakerijcampagne. Het was wel duidelijk waarom het CDA eigenlijk tegen referenda is: men is totaal niet in staat op een normale manier mensen over een thema te informeren en ze van hun standpunt te overtuigen. Maar goed, ook D66-minister Brinkhorst deed een aardige duit in het zakje en dat is nota bene een partij die voorop staat om referenda ingevoerd te krijgen.

Citaat:
De gewone argumenten worden niet gehoord. Heb wel de indruk dat er meer argumenten voor opkomstplicht zijn dan tegen. Tegen onthoud ik enkel dat de zelfverklaarde beredeneerde stemmer zijn stem meer waard vindt dan die van zijn onwetende buur van wie hij hoopt dat die dan niet meer onwetend gaat stemmen.
Het gaat niet om het meer waard vinden van een stem. Het gaat inderdaad om de vraag of iemand wel een mening heeft gevormd om een stem uit te brengen. Democratie vereist toch een minimum aan inspanning. Als we het toch over referenda hebben: tegenstanders daarvan beweren altijd dat een enkele kwestie te complex is om aan burgers voor te leggen in een ja/nee-vraag of voor/tegen-stelling. Als dat al te ingewikkeld is, wat dan te denken van een heel verkiezingsprogramma en van alle ideeën van een kandidaat?

Natuurlijk moet je zorgen dat zoveel mogelijk mensen wèl een mening vormen en vervolgens gaan stemmen. Maar je moet niemand dwingen om te stemmen, omdat je nu eenmaal ook niemand kunt dwingen een mening te vormen.

Wat jij beweert, dat partijen mensen alleen maar zouden oproepen om te komen stemmen - op hen - en dat dit tot verzuiling zou leiden, slaat in ieder geval nergens op. Ik zie nergens op Europa verzuiling. Wel zie ik onafhankelijke opkomstcampagnes en hoor ik politici in NL in ieder geval altijd zeggen: "maakt niet uit op wie, maar kom in ieder geval stemmen." Een echte democraat heeft immers niets liever dan een hoge opkomst: liever nog een stem voor de tegenstander dan een stem die helemaal niet uitgebracht wordt.

Citaat:
Nuja, ik maak mij geen illusies over de opkomstplicht. Lekkere maatregel die de zelfverklaarde beredeneerde kiezer en "ik heb wel iets beters te doen" kiezer goed zullen smaken.
Zoveel "ik heb wel iets beters te doen"-kiezers zijn er niet hoor. De meeste mensen die niet komen stemmen, ik heb het hiervoor al aangegeven, komen niet omdat ze geen interesse of geen vertrouwen hadden in de politiek of geen keuze konden maken. "Ik had geen tijd" is het argument van slechts een kleine groep.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 22:01   #299
Dimitri

Standaard

Citaat:
Werledwijd bekeken. Ik reageerde enkel. Binnen de groep van de opkomstplicht zijn er relatief meer democratische landen dan in de groep zonder opkomstplicht.
Niet stiekem de landen zonder kiesrecht (dictaturen) meerekenen bij de landen zonder opkomstplicht hè.
Oud 20 juni 2007, 22:13   #300
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
En denk je dat op te lossen door de opkomstplicht af te schaffen???
Jazeker!

Niets is zo dodelijk voor de gezamenlijke politiek als een lage opkomst. Dan sta je pas echt voor lul. Als men bezig blijft de betrouwbaarheid van de politiek uit te hollen door bijvoorbeeld een zetel niet in te nemen of beloftes niet na te komen, zullen steeds meer mensen zich afkeren van de politiek, met als gevolg een lage opkomst. Dan zal men zich gedwongen voelen de mentaliteit te veranderen, zeker als uit onderzoeken blijkt dat dit de oorzaak is van een lage opkomst (off topic: ik voorspel nu al dat in Vlaanderen gesproken zal worden over een hoge 'abstentie'...) en partijen die wel serieus met politiek bezig zijn beloond worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be