Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bestaan rassen?
Ja. 64 61,54%
Neen. 40 38,46%
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2007, 15:57   #281
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Rassen zijn een soort
Wablieft?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 15:59   #282
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Wablieft?
Een soort onzin.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 16:00   #283
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ge kunt misschien de slogans van de CD&V gaan schrijven, dan.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 16:02   #284
keiko
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
beste frituur...

ik ben er persoonlijk van overtuigd dat rassen bij de mens niet bestaan

wat niet betekent dat ik anderen ga aanvallen die denken dat ze wel bestaan

ik val enkel de intellectuele oneerlijkheid van anderen aan

anderen die zeggen dat als linkiewinkies stellen dat rassen niet bestaan ze niet begrijpen waarom linkiewinkies zich zo druk maken om racisme

omdat als rassen niet bestaan racisme niet kan bestaan

dat is een belachelijk argument dat zo onderuit te halen valt... en is bovendien intellectueel oneerlijk...
Beste Khonner,
Wat ik dan niet begrijp is, van waar die drang komt bij jullie 'linkiewinkies' om zo graag te wensen dat rassen bij mensen niet bestaan???
Who cares?? Meer dan een definitie is dat tenslotte niet.. maar oh wee de zwarte medemens moet toch net hezelfde zijn dan wij de blanke mens denkt de linkiwinki dan, kwestie van niet verdacht te worden van rascisme.
Alhoewel... Dat de doorsnee zwarte mens meer athletisch is aangelegd en beter kan dansen en zingen willen we als linkiwinkie wel meegeven. Minder gunstige(what ever minder gunstig may be) kenmerken moeten uiteraard worden doodgezwegen. Gemiddeld mindere verstandelijke capaciteiten? Zeker weet ik het niet, maar als je zo naar doorsnee afrika kijkt is er wel een en ander voor te zeggen. Luiheid, geen structuur weet ik wel zeker uit eigen ervaring. Maak hen dan minderwaardig aan de doorsnee blanke?
Neen uiteraard niet, het maakt hen gewoon anders. Ik weet zeker dat ik zeer graag omga met een wat 'slordige' zwarte medemens dan met een overgestructureerde hollandse dood-bleke calvinist. Het probleem met jullie linkiwinkies is dat jullie vol dogmatische vooroordelen zitten net als de extreme rechter zijde, en dat emotieloze feiten bepaling niet mogelijk is zonder dat jullie het heilige rascime-kanon bovenhalen.
keiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 16:05   #285
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Rassen zijn een soort .
Eno,

nu ben je echt bezig met je belachelijk te maken.

Een duitse scheper is een hondenras.
Een hond is een diersoort.
Een dier is een levensvorm.

Eerst je biologielessen nog eens doorlopen voor je dus iets post.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 16:07   #286
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
beste frituur...

ik ben er persoonlijk van overtuigd dat rassen bij de mens niet bestaan

wat niet betekent dat ik anderen ga aanvallen die denken dat ze wel bestaan

ik val enkel de intellectuele oneerlijkheid van anderen aan

anderen die zeggen dat als linkiewinkies stellen dat rassen niet bestaan ze niet begrijpen waarom linkiewinkies zich zo druk maken om racisme

omdat als rassen niet bestaan racisme niet kan bestaan

dat is een belachelijk argument dat zo onderuit te halen valt... en is bovendien intellectueel oneerlijk...
Wat is daar vreemd aan? Racisme is rassenhaat. Hoe kan er nu van rassenhaat sprake zijn als er geen rassen bestaan. Kan niet waarde linkiewinkie. Als je dat niet snapt dan ben je ver heen. Je kan uiteraard wel volhouden dat fascisme bestaat wanneer u het bestaan van rassen ontkent. Maar misschien wilt u dan eerst eens nadenken over wat een ras precies inhoudt. Als er namelijk geen menselijke rassen bestaan, dan bestaan er ook geen dierlijke rassen, om exact dezelfde redenen. Tijdsverloop van de evolutie speelt in dit opzicht geen rol.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 16:09   #287
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Rassen zijn een soort .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eno,

nu ben je echt bezig met je belachelijk te maken.

Een duitse scheper is een hondenras.
Een hond is een diersoort.
Een dier is een levensvorm.

Eerst je biologielessen nog eens doorlopen voor je dus iets post.
Eno2:

Ik zei: Rassen zijn een soort, te weten/ een soort onzin.

Ik voel me gesteund door de wetenschap bij mijn ontkenning van het bestaan van de wetenschappelijke bewijzen voor het bestaan van rassen.

Ik laat de hele discussie dan ook graag aan de marginale wetenschappers over voor factfinding,
tot ze de bestaande consensus daarover weten te verbreken.

Voor de rest post ik daarover geheel in de bovenstaande lijn volgens mijn vrije inspiratie.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juli 2007 om 16:11.
Oud 26 juli 2007, 16:11   #288
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
u nick en avatar verraden duidelijk dat u niets liever zou hebben dan te bewijzen dat negers niet meer zijn dan apen met een iets grotere herseninhoud en dat de blanken toch o zo superieur zijn

gelieve u dus van enige commentaar te onthouden
Uw belachelijke veronderstellingen verraden uw onwetendheid.
Oud 26 juli 2007, 16:22   #289
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Wat is daar vreemd aan? Racisme is rassenhaat. Hoe kan er nu van rassenhaat sprake zijn als er geen rassen bestaan. Kan niet waarde linkiewinkie. Als je dat niet snapt dan ben je ver heen. Je kan uiteraard wel volhouden dat fascisme bestaat wanneer u het bestaan van rassen ontkent. Maar misschien wilt u dan eerst eens nadenken over wat een ras precies inhoudt. Als er namelijk geen menselijke rassen bestaan, dan bestaan er ook geen dierlijke rassen, om exact dezelfde redenen. Tijdsverloop van de evolutie speelt in dit opzicht geen rol.
Mensenrassen bestaan biologisch gezien niet, maar het is wel een sociaal construct (er zijn nog een hoop mensen die ten onrechte geloven in het bestaan van mensenrassen - zie maar naar deze peiling - en daar jammer genoeg naar handelen). Dus rassenhaat bestaat (nog) wel, ondanks dat er geen mensenrassen zijn biologisch gezien.

Maar ik heb er hoop in dat na een aantal decennia onderwijs, dit ook als sociaal construct zal verdwijnen.
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 16:24   #290
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Mensenrassen bestaan biologisch gezien niet, maar het is wel een sociaal construct (er zijn nog een hoop mensen die ten onrechte geloven in het bestaan van mensenrassen - zie maar naar deze peiling - en daar jammer genoeg naar handelen). Dus rassenhaat bestaat (nog) wel, ondanks dat er geen mensenrassen zijn biologisch gezien.

Maar ik heb er hoop in dat na een aantal decennia onderwijs, dit ook als sociaal construct zal verdwijnen.
Ok, ik doe ondertussen al aan social deconstruct.
Oud 26 juli 2007, 16:54   #291
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
lap... nog zone slimmerik

of rassen nu bestaan of niet zou eigenlijk geen onderwerp van discussie moeten zijn... het is als een oneindig verhaal.. veel hangt af van de invulling en de defnitie die je geeft aan het woord ras... lees wikipedia erop na en je zal zien dat de wetenschap het ook niet eens is over wat een ras nu juist is.

maar feit blijft dat:

1. het blanke ras en het zwarte ras genetisch gezien (zowel wat aantal genen, welke genen als de volgorde ervan) in bijna niets van elkaar verschillen en dat de variatie binnen het blanke ras of zwarte ras groter is dan de gemiddelde variatie tussen het blanke en zwarte ras

2. dat tegenwoordig het merendeel van de antropologen (80% volgens een recente studie) meent dat er binnen de mensensoort geen rassen bestaan in de klassieke zin van het woord

3. rassenhaat niet afhangt van het feit of rassen nu al dan niet wetenschappelijk objectief bestaan... het hangt af van de persoonlijke invulling die mensen aan het woordje "ras" geven en de al dan niet superioriteitstheorieen die men vasthangt aan bepaalde rassen... het is niet omdat rassen niet zouden bestaan dat er geen mensen zijn die de zwarten minderwaardig vinden... dat is net als zeggen dat godsdienstwaanzin niet bestaat omdat god niet bestaat.

4. de rassentheorieen van rushton en co zijn door een meerderheid van wetenschappers al meermaals onderuit gehaald. zijn methodes zijn niet wetenschappelijk, zijn bronnen zijn niet wetenschappelijk, zijn assumpties zijn fout en hij verdraait, misenterpreteert of vergeet gegevens te vermelden... nooit is het effectieve bewijs geleverd dat de zwarte dommer, crimineler of wat dan ook zou zijn. maar ook is nooit het bewijs geleverd dat de gemiddelde zwarte leniger, sneller, krachtiger zou zijn... nochthans zijn dit punten waarop rushton en co hameren...
(dat ze gefinancierd worden door the pioneer fund dat haar oorsprong vindt in de eugenics experimenten van begin deze eeuw, wiens eerste grote financiering een documentaire voor de nazi's was ivm meerder-minder-waardigheid van bepaalde rassen en wier vroegere board-members bekend staan om standpunten als "sterilisering van minderwaardige mensen zoals blinden, doven, achterlijken,..." en "we zouden eigenlijk alle zwarten moeten terugsturen naar liberia", maakt deze studies er niet geloofwaardiger op)

Laatst gewijzigd door Khonnor : 26 juli 2007 om 17:12.
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 17:05   #292
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u nick en avatar verraden duidelijk dat u niets liever zou hebben dan te bewijzen dat negers niet meer zijn dan apen met een iets grotere herseninhoud en dat de blanken toch o zo superieur zijn
Bron?

Citaat:
gelieve u dus van enige commentaar te onthouden
Neen, toch maar niet.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 17:07   #293
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Of rassen bestaan of niet, hangt eigenlijk alleen maar af van de definitie voor ras.

Feit is dat er biologische en genetische verschillen bestaan tussen mensen van verschillende ethniciteiten. Zo krijgen blanken bijvoorbeeld andere ziekten dan zwarten, of kunnen zwarten anders reageren op medicijnen dan blanken.
Ook forensisch kan de ethniciteit van een dader achterhaald worden door een genetisch profiel op te stellen. Dat profiel toont aan of het een man of een vrouw is, maar ook of het een blanke, een zwarte, een aziaat etc. is.

Is dat nu een ras? Zoals eerder gezegd: dat hangt af van je definitie. Wat is de grens tussen "ethniciteit" en een "ras?"
In feite is dat een taalkundige definitie, en serieuze wetenschappers bemoeien zich daar ook niet mee.

In de geneeskunde (ook in cursussen en tekstboeken) wordt weldegelijk het woord "ras" frequent gebruikt. Het is immers belangrijk om met het ras rekening te houden: forensisch, farmacodynamisch, verloop van ziektes,...

Tot zover de feiten: nu mijn mening.
Ik vind wel degelijk dat je kan spreken van "rassen." Er bestaan immers belangrijke (ook ad vitam!) verschillen tussen mensen van verschillende rassen. Wat echter niet kan, is dat aan een ras ook een waardeoordeel gehecht wordt. Mensen van het ene ras zijn vanzelfsprekend gelijkwaardig aan mensen van een ander ras. Ze hebben echter wel een apparte genetische constitutie, reageren anders op geneesmiddelen, hebben een andere voorkomensvorm van bepaalde ziekten,...

Wat dit onderwerp betreft, heeft de linkse kerk zich vergist, vind ik. In plaats van te strijden tegen het begrip "ras" zouden ze beter strijden voor de gelijkberechtiging van rassen.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 26 juli 2007 om 17:08.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 17:10   #294
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En ik zou toch eens graag een verwijzing zien naar minstens één bron van die 'wetenschappelijk objectieve professoren', die zou moeten aantonen dat onze standpunten onjuist zijn, en die van jullie juist. Dan kunnen we de methodes, stellingen en conclusies op zijn minst al vergelijken, en dus een eerlijkere discussie voeren.
Oud 26 juli 2007, 17:10   #295
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
En ik zou toch eens graag een verwijzing zien naar minstens één bron van die 'wetenschappelijk objectieve professoren', die zou moeten aantonen dat onze standpunten onjuist zijn, en die van jullie juist. Dan kunnen we de methodes, stellingen en conclusies op zijn minst al vergelijken, en dus een eerlijkere discussie voeren.
Gelukkig bestaat Herr Oberst...
Ik bedoel: gelukkig voor de rassen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juli 2007 om 17:11.
Oud 26 juli 2007, 17:14   #296
Dycore
Banneling

Standaard

Wat is een apenras? De baviaan, de chimpansee, de oerang-oetang, enz. Komen die niet allemaal van dezelfde stamvader?

Wat is een mensenras? Zwarte, Blanke, enz. Komen die niet allemaal van dezelfde stamvader?

Enige verschil tussen beiden is dat de evolutie verder uit elkaar ligt bij de apen. Het hangt er dus allemaal van af waar je de lijn trekt. Subjectief en dus onbespreekbaar. Je zou tot een consensus moeten komen waarbij criteria worden opgestelt aan de hand waarvan dan uiteindelijk kan uitgemaakt worden of er al dan niet sprake is van een ras.

Alle mensen neuken met elkaar.
Maar bavianen neuken enkel met bavianen en niet met chimpansees.
Niettemin, neukt een golden retriever een stafford met plezier.

Je ziet, niet makkelijk. Sterker zelfs: volkomen belachelijk.
Oud 26 juli 2007, 17:14   #297
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Of rassen bestaan of niet, hangt eigenlijk alleen maar af van de definitie voor ras.

Feit is dat er biologische en genetische verschillen bestaan tussen mensen van verschillende ethniciteiten. Zo krijgen blanken bijvoorbeeld andere ziekten dan zwarten, of kunnen zwarten anders reageren op medicijnen dan blanken.
Ook forensisch kan de ethniciteit van een dader achterhaald worden door een genetisch profiel op te stellen. Dat profiel toont aan of het een man of een vrouw is, maar ook of het een blanke, een zwarte, een aziaat etc. is.

Is dat nu een ras? Zoals eerder gezegd: dat hangt af van je definitie. Wat is de grens tussen "ethniciteit" en een "ras?"
In feite is dat een taalkundige definitie, en serieuze wetenschappers bemoeien zich daar ook niet mee.

In de geneeskunde (ook in cursussen en tekstboeken) wordt weldegelijk het woord "ras" frequent gebruikt. Het is immers belangrijk om met het ras rekening te houden: forensisch, farmacodynamisch, verloop van ziektes,...

Tot zover de feiten: nu mijn mening.
Ik vind wel degelijk dat je kan spreken van "rassen." Er bestaan immers belangrijke (ook ad vitam!) verschillen tussen mensen van verschillende rassen. Wat echter niet kan, is dat aan een ras ook een waardeoordeel gehecht wordt. Mensen van het ene ras zijn vanzelfsprekend gelijkwaardig aan mensen van een ander ras. Ze hebben echter wel een apparte genetische constitutie, reageren anders op geneesmiddelen, hebben een andere voorkomensvorm van bepaalde ziekten,...

Wat dit onderwerp betreft, heeft de linkse kerk zich vergist, vind ik. In plaats van te strijden tegen het begrip "ras" zouden ze beter strijden voor de gelijkberechtiging van rassen.
voila

maar wat dan met de rechtse kerk? bepaalde groepen misbruiken het woord ras te pas en te onpas om te wijzen op de zogenaamd huizenhoge verschillen, om bepaalde superioriteitstheorieen te verkondigen...

en waarom zou enkel de linkerzijde zich moeten bezighouden met gelijkberechtiging? zou dit geen vanzelfsprekendheid moeten zijn?
Oud 26 juli 2007, 17:14   #298
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De nagel op de kop. De reden waarom de linkse kerk dit niet aandurft, is omdat ze hun oude ideologie niet willen verwerpen en vervangen door een nieuwe ideologie. Die oude ideologie zegt dat als mensen dezelfde kansen krijgen, ze hetzelfde kunnen bereiken, wat dus pertinent onjuist is.
Oud 26 juli 2007, 17:14   #299
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Doel je op mij of op iemand anders?

Het probleem is dat deze bronnen vaak niet online beschikbaar zijn.
Mijn informatie bijvoorbeeld, komt uit cursussen van forensische genetica, farmacologie en farmacogentica. Die heb ik alleen op papier staan.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 17:16   #300
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Doel je op mij of op iemand anders?

Het probleem is dat deze bronnen vaak niet online beschikbaar zijn.
Mijn informatie bijvoorbeeld, komt uit cursussen van forensische genetica, farmacologie en farmacogentica. Die heb ik alleen op papier staan.
Natuurlijk doelde ik niet op u, maar op de linkse egalitaristen. Uw bericht werd bijna gelijktijdig met dat van mij gepost, vandaar de verwarring.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be