![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb al gezegd, in de USA werkt het rechtsysteem anders dan hier |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat ik wil zeggen is dat ook échte schuldigen wel eens per ongeluk vrijgelaten worden.Gaan we daarom alle verdachten maar opgesloten houden, zelfs als we 99 % zeker zijn dat ze onschuldig zijn? Net hetzelfde met een man die bvb van een driedubbele moord &verkrachting beticht is, en waarvan het voor 99 % vaststaat dat hij schuldig is.Wegens dat éne percentje laten we hem los ? Of stellen we hem terecht? En als 1 % van de ter dood veroordeelden onschuldig is, weegt dat op tegende 99 % schuldigen?Moeten we wegens dat 1 % onschuldigen de doodstraf afschaffen en de 99 % schuldigen tezamen met de 1% onschuldigen terug vrijlaten? Ingewikkeld hé? Als het uw verstandelijke vermogens te boven gaat moet u zich verder niet moe maken hoor.Betere mensen als u zullen wel verder nadenken dan ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Lokaal Raadslid
|
![]() In de VS worden zulke 'trucs' frequent toegepast en daar is het ook toegestaan via het principe van 'equality of arms' (vanwege het accusatoire karakter van het rechtssysteem): er vanuit gaande dat de verdachte liegt mogen wij middelen aanwenden om hem aan het praten te krijgen;
Hier in België gaan de politiediensten niet van die stelling uit omdat men hier wordt aangedrongen zowel bewijzen a charge als a decharge te verzamelen, men streeft de waarheid na en niet een veroordeling. Ma bon, voor zover de theorie. In de praxis komen ook van die handige politietrucs in België voor, maar in mindere mate. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Pietje : 10 oktober 2007 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat is dan het verschil, als uw en zijn gedrag mensonwaardig is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar daarom moet ik toch geen rechten geven aan bewezen schuldigen. Rechten die zij zelf andere totaal ontzegd hebben. Iemand die reeds verschillende malen is opgepakt bij een roofoverval, terwijl hij de slachtoffers zelfs nog gijzelde, daar is toch geen dwaling meer zeker. En die moet men dus voorgoed uit de samenleving halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn in het verleden al "bewezen schuldigen", die nadien onschuldig bleken, geëxecuteerd.
Laatst gewijzigd door Pietje : 10 oktober 2007 om 11:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hier dus over mensen die niet zonder reden opgesloten zitten en iets goed te maken hebben tov de maatschappij of één of ander individu! Die maatschappij mag pakken geld op tafel gooien om ze daar te zetten en ze dagelijks van het nodige te voorzien, geen detail, dacht ik... Ik heb nog nooit gelezen dat er gevangenen dood gevallen zijn van de honger! Een gevangenis is geen hotel aub. Er zullen nog genoeg arme mensen zijn in onze maatschappij die het op dat punt veel slechter hebben en die niets hebben misdaan! Laten we ons toch maar met andere problemen bezighouden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaag gelezen dat sommigen met het idee zitten om bvb op onze kosten gevangenissen te bouwen in Marokko enz om de onze wat te ontlasten... Komt daarbij dat vele vreemdelingen schrik hebben om in eigen land in de gevangenis te vliegen en wellicht een inspanning gaan doen om wat minder kans te maken op een gevangenisstraf... Ze weten dus héél goed dat de gevangenissen in hun eigen landen héél wat anders zijn dan de hotels (in vergelijking) hier... Wat we nodig hebben zijn minder misdaadplegers, niet meer "luxe" in den bak... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat een soort "linkse" attitude, dat willen pamperen van gevangenen? Ze moeten niet mishandeld of uitgehongerd worden, maar hen een gemakkelijk leventje bezorgen, dat ook niet! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geef dan dezelfde stoofpot aan de duizenden studenten en ambtenaren die op andermans kosten aan het eten zijn. Of zijn ze daar dan weer te goed voor?
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er worden duizende woorden vuil gemaakt om werklozen te beschimpen als profiteurs. Er worden duizende woorden vuil gemaakt om de SZ als te duur te bestempelen. Maar oh wee, als er iemand is die durft te zeggen dat criminelen ook maar eens een bijdrage moeten leveren aan de vermindering van de belastingen op arbeid. En het ging helemaal niet over de mensen die wegens een foutparkeren in de cel zitten. En ik weet dat ik mij soms in rare en gevaarlijke milieus begeef, maar zo ken ik dus mensen die de staat hebben opgelicht of zelfs direct hebben bestolen voor een paar tientalle miljoene euro's en die gewoon een paar maanden in de cel zijn gaan zitten, daarna werd hun schuld als vereffend beschouwd en kunnen zij rustig verder gaan met wat ze bezig waren. Zo zijn er nu een paar van die mensen die rentenieren van het geld dat ze van de belastingsbetaler hebben gestolen, zonder dat iemand hen ook nog maar iets kan en mag verwijten, want ze hebben hun schuld terugbetaald door in het staatshotel te gaan leven voor een tijdje. En dat mensen in de cel worden opgesloten en daar moeten blijven voor een lange tijd is niet de maatschappij haar schuld, of wil je nu zeggen dat we de gevangenissen maar moeten sluiten en enkel nog een bestraffende vinger mogen opsteken naar Hamers of Claes of Hamehd, één van hen heeft zelfs bij zijn aanhouding nog mensen neergeschoten. Ook de maatschappij die daar verantwoordelijk voor is zeker, want het is de maatschappij die wapens maakt, ze moet dus haar verantwoorelijkheid dragen en zelf maar de gevolgen dragen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zeker sommige van onze politici niet. Als we even naar de laatste ministerwissel kijken en de reden waarom, wel dan geef ik je gelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de maatschappij "verantwoordelijk" is voor de kosten door ze op te sluiten is toch wat simpel. Ze moet ze van het nodige voorzien en menselijk blijven, dat wel. Al diegenen die in voorarrest zitten laten loslopen, zou gevaarlijk kunnen zijn voor de maatschappij... Er lopen al genoeg gangstertjes rond vanwege geen plaats om ze weg te stoppen. Laatst gewijzigd door andev : 11 oktober 2007 om 08:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb al enkele malen in voorarrest gezeten maar die rechter waar u van spreekt heb ik nooit gezien. De enige rechter waar een persoon in voorarrest voor verschijnt is de rechter van de raadkamer, en die interresseert het niet of u het gedaan hebt of niet, die beslist alleen over het voorarrest. Met het huidige systeem zitten mensen hier jaren soms in voorarrest en worden dan vrijgesproken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
|
![]() Citaat:
Het parket zegt dat is een goed systeem maar VN rapporten spreken dat vierkant tegen. En menselijk bijven zegt u daar, is dat niet alles waar ik om vraag? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laten we vergelijken met soldaten op het slagveld: men weet op voorhand dat er een aantal zullen sneuvelen maar als men ook weet dat men daardoor 100 of 1000 keer of whatever meer andere mensen van de dood kan redden dan is dit toch te verrechtvaardigen? Wanneer een gevangene gedood wordt en achteraf onschuldig blijkt te zijn is dat heel erg... maar als men, om dat te vermijden, honderden of duizenden andere booswichten meteen of na een aantal jaren weer moet laten rondlopen die regelmatig zorgen voor een paar moorden alhier en aldaar dan is ook dat risico te verrechtvaardigen. Dus, dat % is naar mijn gevoel wel belangrijk... En iemand die misschien nog 50 en meer jaren te leven heeft voor de rest van zijn dagen opsluiten, dat is ook te gek... Een discussie zonder eind met honderden "maar dit... en maar dat..." maar (nog een) het belangrijkste is dat men probeert het totale aantal slachtoffers - door kandidaat moordenaars - zo klein mogelijk te houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom niet meer rechters en advocaten, aangepast aan de behoeften, ipv sommige dingen jarenlang in dossiers te laten liggen? |
|
![]() |
![]() |