Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2008, 14:38   #281
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat zijn dan de verschillen tussen Vlamingen en Walen? ...
Ongeveer alle parameters over Vl & W zijn verschillend:
werkloosheid, % personeel in overheidsdienst, ziekteverlof, flitspalen, ziektezorg, jeugdsanctierecht, % personeel in KMO's, productiviteit, schoolprestaties, taalkennis, enz
O ja, ik vergat dat Walen meer kussen...
Oud 30 april 2008, 14:42   #282
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Alle immigranten aller tijden die zich in de loop der eeuwen in onze regio gevestigd hebben worden alzo tot het vlaamse volk gerekend.
Zelfs al lezen ze media in de vreemdste talen.
Zolang het geen franstaligen zijn worden ze er gewoon bijgeteld, zelfs een chinees sprekende pinguin.
Eigenaardige filosofie vind ik, er hangt een anti-franstalig luchtje aan.
Eigenaardig dat nederlanders soms een beetje anti-duits zijn.

Hoe zou dat toch komen?
Oud 1 mei 2008, 02:33   #283
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ongeveer alle parameters over Vl & W zijn verschillend:
werkloosheid, % personeel in overheidsdienst, ziekteverlof, flitspalen, ziektezorg, jeugdsanctierecht, % personeel in KMO's, productiviteit, schoolprestaties, taalkennis, enz
O ja, ik vergat dat Walen meer kussen...
Dat is allemaal een gevolg van de regionalisering, andere bestuursorganen betekent een ander beleid en andere parameters.
Trouwens vergelijk bvb. eens de werkloosheid in Zuid-ItaliË en Noord-Italië, of Oost- en West-Duitsland. Verschillende parameters bestaan in elk land, geen reden om te splitsen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 02:36   #284
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenaardig dat nederlanders soms een beetje anti-duits zijn.

Hoe zou dat toch komen?
Voor zover ik weet zijn Vlamingen nooit overheerst geweest door Walen, wel door andere Vlamingen die liever Frans spraken om zich te onderscheiden van de massa. De vergelijking met de nazi's is werkelijk grotesk.
Oud 1 mei 2008, 08:36   #285
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Zijn we er nu al achter dat Vlamingen niet bestaan of moeten er nog 10 pagina's bijkomen voor de belgicisten hun "vlamingen bestaan niet" orgasme hebben?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 08:42   #286
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Vlamingen bestaan wel maar ook Belgen bestaan. Vlamingen zijn gewoon nederlandstalige Belgen.
Over orgasme gesproken, ik heb zo'n angstig vermoeden dat heerschappen als Vandenbrande, Bourgeois, etc. een stijve krijgen als ze het woord Vlaanderen horen, zo lijkt het toch.
Oud 1 mei 2008, 09:09   #287
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb zo'n angstig vermoeden dat heerschappen als Vandenbrande, Bourgeois, etc. een stijve krijgen als ze het woord Vlaanderen horen, zo lijkt het toch.
Ik heb zo'n angstig vermoeden dat jij niet in het reine bent met seksualiteit in het algemeen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 1 mei 2008, 09:14   #288
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik heb zo'n angstig vermoeden dat jij niet in het reine bent met seksualiteit in het algemeen.
Wie is er hier over orgasme begonnen? Als je begint met scrabreus taalgebruik doe ik mee hé.
Oud 1 mei 2008, 09:18   #289
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen bestaan wel maar ook Belgen bestaan. Vlamingen zijn gewoon nederlandstalige Belgen.
Over orgasme gesproken, ik heb zo'n angstig vermoeden dat heerschappen als Vandenbrande, Bourgeois, etc. een stijve krijgen als ze het woord Vlaanderen horen, zo lijkt het toch.
Bourgeois zal nu 90 jaar WO1 en 2008 aangrijpen om "Vlaanderen op de kaart te zetten".
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 09:22   #290
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal een gevolg van de regionalisering, andere bestuursorganen betekent een ander beleid en andere parameters.
Trouwens vergelijk bvb. eens de werkloosheid in Zuid-ItaliË en Noord-Italië, of Oost- en West-Duitsland. Verschillende parameters bestaan in elk land, geen reden om te splitsen.
mss geen reden om te splitsen, maar wel een reden om een ander beleid te voeren?
Oud 1 mei 2008, 09:59   #291
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mss geen reden om te splitsen, maar wel een reden om een ander beleid te voeren?
Daar ben ik het mee eens, sommige zaken zoals werkgelegenheid gaan beter naar het regionale niveau, dat is in de meeste federale landen zo. Maar anderzijds zijn ze bepaalde bevoegdheden geregionaliseerd die (gelukkig) overal elders federale materie zijn, zoals buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking. Dat komt omdat Belgische partijen liever aan politiek doen en koehandel drijven dan aan efficiënt bestuur doen, de flaminganten op kop ("voor Vlaanderen alles, voor Belgikske nikske", voor hen doet efficiëntie er helemaal niet toe, ze willen gewoon zo weinig mogelijk belgië. Als je dat dan moet gaan combineren met de belangen van bvb. de PS krijg je misbaksels van staatshervormingen; "ik een beetje van dat en dan krijgde gij een beetje van da, ah ja dendienen is nog nie content ewel we geven die nog een stukske van da") . Ze zouden beter, zoals in bvb. Duitsland, samen een zo efficiënt mogelijk beleid voeren, in plaats van kinderachtige spelletjes te spelen die een echte belgenmop zijn. (de huidige BHV-operette is een mooi voorbeeld...).

Laatst gewijzigd door tomm : 1 mei 2008 om 10:04.
Oud 1 mei 2008, 10:13   #292
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Bourgeois zal nu 90 jaar WO1 en 2008 aangrijpen om "Vlaanderen op de kaart te zetten".
Waar blijft onze franskiljon het halen?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 1 mei 2008 om 10:13.
Oud 1 mei 2008, 12:20   #293
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Vlaanderen is een geografisch gebeid en kan daarom geen volk zijn. Er woont wel een volk dat Vlamingen heet, maar ik geloof niet dat iedereen dat kan begrijpen.

Trouwens: het is dom en provocerend om een Belgische vlag te verbranden. Het is nog stommer om een Vlaamse leeuwenvlag te verbranden als tegenreactie en als avatar te gebruiken op een forum.
Wat vind jij van de avator van Garry?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 16:50   #294
sus antigoon
Banneling

Standaard

Feit is, in de internationale optiek spreekt men van het Belgische volk en niet van het Vlaamse ....

Vlamingen kijken ook veel af maar zijn weinig
in staat iets zelf te realiseren zonder af te
kijken van andere volkeren, Vlamingen zijn dus
niet zo superieur en overschatten zichzelf
sus antigoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 17:04   #295
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon Bekijk bericht
Feit is, in de internationale optiek spreekt men van het Belgische volk en niet van het Vlaamse ....

Kan ik alleen maar beamen wat jij schrijft!!
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 19:40   #296
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Aangezien er geen Vlaams volk bestaat volgens jou moet dat dus zijn:

Belgen kijken ook veel af maar zijn weinig
kijken van andere volkeren, Belgen zijn dus

Kortom, het verdwijnen van Belgiek is geen verlies. De wereld kan er alleen maar beter op worden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 21:41   #297
luc broes

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet zijn Vlamingen nooit overheerst geweest door Walen, wel door andere Vlamingen die liever Frans spraken om zich te onderscheiden van de massa. De vergelijking met de nazi's is werkelijk grotesk.
het belgisch regime heeft al het mogelijke gedaan om de nederlandse taal in Vlaanderen uit te roeien. Alles moest in het frans: de scholen, het leger, de industrie, de administratie, het gerecht enz. Geen verhaaltjes: oude postkaarten van Vlaamse steden zijn meestal uitsluitend in het Frans.
Zelfs de duitse bezetter heeft nooit getracht om ons de Duitse taal op te dringen. Dus geen vergelijking met de nazi's.
De verfransingmachine werd inderdaad door het Belgisch regime uitgedacht, en niet door de Walen maar die vonden er zeker geen graten in. Vlamingen arbeiders die naar wallonië het zwaar werk gingen verichten moesten Frans spreken om te overleven.
En het is juist dat veel 'betere' vlamingen collaboreerden met het belgisch regime en verfransten om carrière te maken. Ze werden echter door het regime ook bijna verplicht. Goed opgeleide Vlamingen kregen welbewust een job aangeboden in wallonië waar ze noodgedwongen verfranst werden. Eens dat dit zover was konden ze terugkomen naar vlaanderen en bleven er Frans praten wat weer noodzakelijk was voor de verder loopbaan.
Dat zijn geen wilde verhalen. Het gebeurde in mijn eigen familie. Intussen zijn de meeste kinderen van die Franskiljons van die tijd na vele jaren terug gewone nederlandstalige Vlamingen geworden
Oud 1 mei 2008, 21:49   #298
luc broes

Standaard

Citaat:

Je zegt eigenlijk dat vlamingen een minderwaardig ras zijn.
vlaanderen is één van de welvarenste landen van de wereld niettegenstaande de enorme geldstroom naar Wallonië. Door af te kijken, of door hard werk en hoge productiviteit (van hoogste ter wereld!)?

Superieur vind ik een lelijk woord. wij zijn niet 'superieur'.
maar we doen het nu nog altijd zeer goed. Elk internationaal onderzoek beverstigt dat: ons onderwijs en productiviteit is van het beste ter wereld

waarop jou beweringen gebaseerd zijn is me een raadsel.
Oud 2 mei 2008, 02:48   #299
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het belgisch regime heeft al het mogelijke gedaan om de nederlandse taal in Vlaanderen uit te roeien. Alles moest in het frans: de scholen, het leger, de industrie, de administratie, het gerecht enz. Geen verhaaltjes: oude postkaarten van Vlaamse steden zijn meestal uitsluitend in het Frans.
Zelfs de duitse bezetter heeft nooit getracht om ons de Duitse taal op te dringen. Dus geen vergelijking met de nazi's.
De verfransingmachine werd inderdaad door het Belgisch regime uitgedacht, en niet door de Walen maar die vonden er zeker geen graten in. Vlamingen arbeiders die naar wallonië het zwaar werk gingen verichten moesten Frans spreken om te overleven.
En het is juist dat veel 'betere' vlamingen collaboreerden met het belgisch regime en verfransten om carrière te maken. Ze werden echter door het regime ook bijna verplicht. Goed opgeleide Vlamingen kregen welbewust een job aangeboden in wallonië waar ze noodgedwongen verfranst werden. Eens dat dit zover was konden ze terugkomen naar vlaanderen en bleven er Frans praten wat weer noodzakelijk was voor de verder loopbaan.
Dat zijn geen wilde verhalen. Het gebeurde in mijn eigen familie. Intussen zijn de meeste kinderen van die Franskiljons van die tijd na vele jaren terug gewone nederlandstalige Vlamingen geworden
De haat druipt van uw tekst. Ik heb geschiedenis gestudeerd en we moesten in het rijksarchief juridische teksten uit de 18de eeuw verwerken uit Oostende, die waren afwisselend in het Frans en een soort Nederlands, dat echter doorspekt was met Franse termen. Frans is al heel lang de taal van de elite in Vlaanderen, al sinds de "leliaerts" en de graaf van Vlaanderen(die franstalig was). Als je kijkt naar het ontstaand van België zie je dat de kerk daar een rol in speelde, alsook de liberale intellectuelen, veelal van Vlaamse origine, die echter volledig vrijwillig Frans spraken. De Hollandse koning had vooral steun onder de Waalse industriëlen. Je ziet ook dat de verfransing van Brussel geleidelijk gebeurde, maar steeds vrijwillig, Vlaamse migranten leerden hun kinderen Frans. Dat is zolang geleden nog niet, ik ken een Brusselse familie die thuis Brugs spreekt maar het vertikt een woord Nederlands te spreken buitenhuis. Ze staan geregistreerd als franstalige en de zoon stond op de lijst van MR! Het is een fenomeen dat je ook ziet in Friesland bvb. of in Frans-Vlaanderen. Ook in walloniË verdween het Waals ten voordele van het Frans. Echt onderdrukking zou ik het niet noemen, gewoon een sociologische evolutie onder invloed van socio-economische factoren. Het is goed dat de Vlaamse beweging dat gestopt heeft, maar nu is die verfransing gestopt en is hun rol uitgespeeld. Dat gaan vergelijken met de nazi's, die heel andere methoden gebruikten om hun taal op te dringen (namelijk exterminatie of onderdrukking van iedereen die hun taal niet sprak in Oost-Europa), is er zo over dat ik daar verder geen commentaar op geef.
Oud 2 mei 2008, 09:06   #300
luc broes

Standaard

Citaat:
De haat druipt van uw tekst. ...

!. Dat gaan vergelijken met de nazi's, die heel andere methoden gebruikten om hun taal op te dringen (namelijk exterminatie of onderdrukking van iedereen die hun taal niet sprak in Oost-Europa), is er zo over dat ik daar verder geen commentaar op geef.
'De haat...' het ultieme argument van mensen zonder argumenten;

Ik vergelijk de nazi's niet met ons regime omdat de gelijking er niet is.
Ik zeg wel dat de Duitse bezetter nooit onze taal heeft willen verdringen door hun taal. Het Frans-Belgisch regime heeft dat wel gedaan. Mijn moeder werd gestraft op school omdat ze Nederlands sprak (dat staat niet in de geschiedenisboeken die je bestudeerd hebt). Zoiets is tijdens de Duitse bezetting nooit gebeurd.
Dus geen vergelijking.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be