![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Banneling
|
![]() Eindelijk ! Neen. Je kan niét zorgen voor een kapitaalsinjectie. Enkel voor inflatie.
Bijna onvoorstelbaar en verbazingwekkend hoe eenvoudige dingen maar niet begrepen worden. Maar goed, er lijkt toch iets van consensus te zijn en het woord ‘eindelijk’ staat er dan ook terecht, was er al een tijdje op aan het wachten. Ik zal voor het gemak even doen dat ik je eindelijk begrepen heb en kunnen we verder. Louter rekenkundig (= voor het toekennen van waarden wat een subjectief gegeven is) kunnen we wel zorgen voor een kapitaalsinjectie door de omgekeerde logica toe te passen wat uiteindelijk hetzelfde is als geldcreatie. Dat je een systeem van inflatie in stand wil houden, is een keuze die we zelf maken (om welke reden dan ook). Wat is nu je voorstel of doelstelling om dit probleem op te lossen ? Misschien dat we op die manier verder komen. Laatst gewijzigd door MIS : 14 december 2007 om 04:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Banneling
|
![]() Gho, geantwoord wel, maar niet op de uitdaging. Hij blijft het omzeilen met de quatsch die we intussen gewend zijn.
Percalion, je zal toch eens een kat een kat moeten gaan noemen, mijn beste. Als ik je zeg dat je met oude denkstructuren bezig bent, dan zal je toch moeten weten waar het dan over gaat. Zoniet, blijf je in je verwoestende denkpatronen hangen en ben je een gevaar voor de maatschappij en hierdoor mis je enige menselijkheid. Maar leg me de uitdaging nog eens uit. Hou het simpel, je weet al dat er monetair gezien helemaal geen problemen zijn zoals je zelf onrechtstreeks hebt aangeduid. Aan een fragmentarische economie met het gekende knip, plak, duw en trekwerk doen we dus ook niet meer mee, dat zijn achterhaalde denkbeelden. Als je niet weet wat achterhaalde denkbeelden zijn, kan ik je dat natuurlijk niet kwalijk nemen, je zal dat zelf eerst moeten doorzien uiteraard, anders blijf je in cirkeltjes draaien. Je zegt nochtans zelf waar het probleem ligt dus dat zit goed. Zelfde vraag als aan je buddy Adrian. Wat is dan je doelstelling en/of oplossing voor het gekende probleem. Geen raketwetenschap, hebben we helemaal geen nood aan, het gaat om de denkfouten te elimineren zoals je inmiddels weet. ‘Denkfouten’ is relatief en te bekijken volgens het paradigma waarin we leven en dringend aan een upgrade toe is. Nogmaals, jullie zijn kanjers. Mooie projecties die jullie daar maken. ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door MIS : 14 december 2007 om 05:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke denkfouten?
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Banneling
|
![]() Er zijn er nogal wat, op zich hele kleine maar wel verwoestende. Maar laat ons dit even laten voor wat het is want daar zou je toch maar van steigeren.
Nu, wat is dan je doelstelling met de economie en/of je oplossing om dat absurde en mensonwaardige monetaire systeem te wijzigen. Daar heb ik meer interesse in op basis van je economisch inzicht. In een dialoog zullen we toch ergens een consensus nodig hebben om van te vertrekken, denk je niet ? Derhalve een simpele vraagstelling. 1. wat is jouw persoonlijke (en korte) definitie van economie ? 2. wat is de doelstelling van economie ? Kan je dat in één zin verwoorden waarbij wellicht de bovenstaande vragen allebei kunnen verwerkt worden. Als we beiden starten met een verschillende begrip over economie, dan is al de rest slechts naast elkaar praten, denk ik. Alvast dank. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Banneling
|
![]() Het streven naar gekozen doeleinden, met behulp van schaarse middelen, van individuen.
Adrian, had eerlijk gezegd niet anders verwacht en dank voor de bevestiging nogmaals. Maar goed, wat wil ‘individu’ dan zeggen, denk je ? Je bent filosoof (of dat zeg je toch) dus misschien lukt het je enkel op basis hiervan één van de structurele denkfouten te doorzien. Economie heeft geen doel. Kwestie van perceptie wellicht. Je schrijft net ‘het streven naar gekozen doeleinden’ en nu heeft economie geen doel meer, vreemde redenering die je erop nahoudt. Lijkt bijna op schizofrenie maar ik neem dan even de eerste stelling, welke doeleinden dan ? Zie je nu zelf de contradictie van je bericht niet ? Op die manier wordt die ‘uitdaging’ bijzonder moeilijk natuurlijk, dat begrijp je ook wel. Twee vragen en je spreekt jezelf al vierkant tegen, wat nu ? Laatst gewijzigd door MIS : 14 december 2007 om 18:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Banneling
|
![]() Savatage, en op die manier probeert men nu tot een regering te komen, kan je nagaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Banneling
|
![]() Hier hebben zowel Percalion, als ik, al minstens 10 keer op geantwoord
Tiens, wat ging je dan doen ? Altijd twee mogelijkheden. 1) je wijzigt het huidige monetaire systeem aan de bron (als bron van veel conflict dat hieruit volgt) 2) je behoudt het systeem middels het traditionele knip, plak, duw en trekwerk. Een gezond denkend mens pakt de problemen bij de bron aan, jij ook ? Als je het hier mee eens kan zijn, wat ga je dan doen ? Voor alle duidelijkheid, dat is optie 1. Welke optie kies je ? ps : het onderwerp gaat over niets anders Laatst gewijzigd door MIS : 14 december 2007 om 18:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ben jij werkelij zo dom zoals MIS?
Ik had je toch meer krediet gegeven. Economie - als geheel - heeft geen doel. Dat is immers 'niets'. Dat is een verzamelnaam, voor alle kleine individuetjes die hun doelen nastreven. Alé, 'k zal een analogie maken. De samenleving wilt ook niets. Heel veel kleine individuen willen iets. Snap je?
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Banneling
|
![]() Beste Adrian, als je jezelf filosoof wil noemen, is dat jouw keuze natuurlijk, feel free. Je spreekt nu over ‘niets’ dat helemaal niet bestaat in een relatieve wereld die we doorgaans verkeerdelijk een absolute waarde toekennen. Als gevolg van de eerder vermelde achterhaalde denkpatronen tracht je nu te ontkennen, verdringen en onderdrukken, een gekend fenomeen dat iemand die zich filosoof noemt zou moeten weten, al is het kennismatig. Het woord ‘individu’ komt van ‘onverdeeld’ waarmee een relatie gelegd wordt naar het solidariteitsbeginsel maar wanneer volgens jou economie niets met solidariteit te maken heeft, is dit slechts de bevestiging van die structurele denkfouten alsook de reden voor je verzet en de absurditeit van je betoog. De woorden staan er nochtans om ze in het juiste perspectief te plaatsen waardoor ook dat perspectief zich kan verruimen. Heel simpel dus.
Laatst gewijzigd door MIS : 15 december 2007 om 10:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Banneling
|
![]() Goudstandaard, Mis, goudstandaard.
Ok, je neemt dus de goudstandaard. Verander je dan ook het monetaire systeem inzake leningen die aanleiding geven tot een individuele strijd teneinde rente en kapitaal te kunnen terugbetalen ? Laatst gewijzigd door MIS : 15 december 2007 om 10:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Gouverneur
|
![]() en waarom heeft nixon de dollar ook weer losgekoppeld van de goudstandaard? dat had ook z'n structurele redenen, die je hier effe vergeten bent.
het lijkt wel of je denkt dat het allemaal kan opgelost worden met de een of andere technocratische beleidsoptie. dit is daarentegen (alweer) een systeemcrisis die resulteert uit -jawel!- een overproductiecrisis van het kapitalisme. Vroeg of laat moest een dergelijke crisis zich voordoen. waren er trouwens geen economische crisissen toen elke dollar nog gekoppeld was aan een goudstandaard?
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nu goed, er waren inderdaad structurele redenen, en die structurele redenen kunnen teruggevoerd worden op het bestaan van een systeem van kredietexpansie en fiat-geld (weliswaar met de schijn van convertibiliteit), niet op de aanwezigheid van een goudstandaard. Citaat:
Dat het allemaal 'n grote kapitalistische overproductie-crisis betreft, is uiteraard nonsens. Het is ook nogal belachelijk dat je de hele architectuur van het monetair-financieel stelsel zomaar terzijde wil schuiven als iets 'technocratisch'; alsof de structuur van het financieel bestel géén structurele crisissen zou kunnen voortbrengen? Crisissen eigen aan het financieel systeem, dan wel. Tot nader order kan nagenoeg elke grote boom-bust-cyclus teruggevoerd worden op voorafgaande kredietexpansie. Je zou hoogstens kunnen beweren dat kredietexpansie inherent is aan de markt; als ik me niet vergis was dat het argument van Tugan-Baranowsky. Nochtans vereist het niet zoveel creativiteit om full-reserve-banking en een goudstandaard in te voeren.
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Banneling
|
![]() Percalion, leg me nu eerst eens uit wat je doelstelling is, als je wil. Wat wil je nu met die trucendoos toveren ?
Ik weet wel, een goochelaar die de pointe op voorhand moet prijsgeven is niet echt een goochelaar meer, sorry daarvoor. Ik wil je enkel melden dat de duiven en konijnen met uitsterven bedreigd zijn. Kwestie van preventief goochelen of zoiets. Straks sta je daar zonder die pointe. ![]() ![]() Zoals ik eerder al eens trachtte te zeggen, bakstenen groeien op aarde, niet op Mars. Laatst gewijzigd door MIS : 15 december 2007 om 18:52. |
![]() |
![]() |