Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2022, 07:49   #30021
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Poetin: “We zullen niet van onze soevereine koers afwijken”

Tjah, wat had je gedacht.

Soeverein?

Hij ziet zichzelf als opperheer of zou het megalomanie zijn?
Het Westen moeit zich in de ex-Sovjet-Unie, dat is alsof Rusland Texas zou opzetten tegen Washington.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 07:50   #30022
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Tomm channelt de Xerxes-pervert uit 300:
Citaat:
It isn't wise to stand against me, Leonidas.
En Godiva is inmiddels ook al Turks.
Oud 21 september 2022, 07:52   #30023
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
De laatste zet van Rusland die zou instorten is de dead hand, onderdeel van de MAD-doctrine. Dit is gewoon een manier om een oorlog die ze aan het winnen zijn verder naar hun hand te zetten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Hand
Moest de Russische staat instorten komt de dead hand automatisch in werking. Dus dat is noch voor Rusland noch voor ons een aangenaam scenario.
Oud 21 september 2022, 07:53   #30024
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het Westen moeit zich in de ex-Sovjet-Unie, dat is alsof Rusland Texas zou opzetten tegen Washington.
In Texas noemen ze jouw gebleit BullShit.
En ze lezen/zien/ruiken BS als de besten!
Oud 21 september 2022, 07:57   #30025
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is niet alleen sprake van referenda in Donbass maar ook in Zaporozhe en Kherson. Voorlopig lijkt Rusland het plan opgegeven te hebben om ook Odessa in te lijven.

Ik denk dat ik de Russische strategie begrijp. Rusland wil nu onderhandelen, ze weten nochtans duivels goed dat er niet te onderhandelen valt met dit regime. Maar elke dag sneuvelen er honderden verplicht naar het front gestuurde mannen, denk je dat dit geen impact heeft op de Oekraïense maatschappij? Als Rusland voorstelt om tot vrede te komen, maar het regime in Kiev weigert... wie is dan verantwoordelijk voor het verdere bloedvergieten en de destructie? Dan zijn Zelensky en zijn westerse broodheren verantwoordelijk voor elke Oekraïense jongen die aan het front aan stukken gereten wordt. Ik heb het nu niet over de opinie in het Westen, die kan Poetin gestolen worden, maar uiteraard over de publieke opinie in Oekraïne, daar draait het om, en meer specifiek in Oost- en Zuid-Oekraïne. Door de recente terugtrekking uit Kharkov worden veel lokale inwoners, waarvan de overgrote meerderheid de Russische nationaliteit heeft aangevraagd, bang. Je hoort verhalen van Russische paspoorten die met verroeste nagels in de voeten van mensen worden geklopt. De Oekraïense nationalisten kennende, onder andere van een zeer onaangename ervaring toen ik Oekraïne wilde verlaten vorige maand (waren gewoon douaniers maar je zag aan alles dat ook deze in een zeker milieu gerekruteerd werden... ) zijn deze verhalen zeer geloofwaardig. In de westerse media komen deze niet aan bod, dit zou de publieke opinie wel eens richting Rusland kunnen pushen, en heel het verhaal in de westerse media ondermijnen.
Dus Rusland (ik herhaal nu de commentaar van de communistische oppositieleider) is dit avontuur begonnen en moet nu engagement tonen. Als Poetin dit nalaat, heeft zijn laatste uur als leider van Rusland geslagen. Uit mijn omgeving merk ik dat veel mannen zich kandidaat gesteld hebben om te gaan vechten.
Het Westen zal dan zeer blij zijn dat Poetin weg is, tot ze begrijpen wie zijn opvolger is.
Want ik vind net als heel veel Russen dat Poetin het Westen te zacht aanpakt.

Laatst gewijzigd door tomm : 21 september 2022 om 07:58.
Oud 21 september 2022, 08:02   #30026
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik weet dat U niet van referenda houdt, ook niet in Catalonië. Voor u telt wat de lokale inwoners willen niet, U steunt het falangistische Spanje.
Ik steun de Sovjet-Unie, die illegaal uiteen is gevallen, en nu langzaamaan terug in ere wordt hersteld. Jammer genoeg heeft idioot Gorbatsjov de Oekraïense en andere nationalisten toen niet op een Spaanse furie getrakteerd. Hij had ze allemaal tegen de muur moeten zetten en fusilleren, dan was er nu geen bloedvergieten van onschuldige mensen. Omdat hij een lafaard was kreeg hij als een van de weinige Russische leiders geen staatsbegrafenis. Net als de leider die Catalonië zou laten gaan in Spanje de geschiedenis zou ingaan als verrader.
-als een regio van een natie wil afsplitsen moet de gehele natie dat willen.

-dan was er toen bloedvergieten geweest.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 08:02   #30027
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het punt van 5de columnist is dat je het subtiel moet spelen, Tomm.
Oud 21 september 2022, 08:02   #30028
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

referenda

als Oekraïene het oosten tegen zondag neit heroverd zegt poetin gewoon dat het russisch grondgebied geworden is. hij dreigt dus impliciet weer met kernwapens, wapens die hij echtnier zal gebruiken

mijn lief uit cherson kan hier op linkeroever onmogelijk meestemmen terwijl ze toch gewoon nee wil stemmen.
ze zal volgende week tot een marginale minderheid van maximaal 3% behoren
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 08:04   #30029
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
In Texas noemen ze jouw gebleit BullShit.
En ze lezen/zien/ruiken BS als de besten!
Er zaten nochtans veel Texanen tussen degene die Washington vorig jaar op stelten zetten.
Oud 21 september 2022, 08:08   #30030
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Het punt van 5de columnist is dat je het subtiel moet spelen, Tomm.
Ik heb recht op mijn eigen mening net als U. Ik ben niet gebonden aan Poetin, ik werk niet in Russische staatsdienst, en ook niet gebonden aan de opinie van onze regering, die ik niet steun.

Veel Russen vinden al langer dat Poetin toch teveel gebonden is aan het Westen, dank zij zijn entourage van oligarchen. Iemand als wijlen Zhirinovsky, dat is wat veel Russen echt willen.
Oud 21 september 2022, 08:09   #30031
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het Westen zal dan zeer blij zijn dat Poetin weg is, tot ze begrijpen wie zijn opvolger is.
Niet iedereen heeft zo een glazen bol als gij.
De hulp aan Oekraïne is ook met de handrem op.
Oud 21 september 2022, 08:10   #30032
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
-als een regio van een natie wil afsplitsen moet de gehele natie dat willen.

-dan was er toen bloedvergieten geweest.
Dus heel Servië had moeten meestemmen toen Kosovo voor onafhankelijkheid stemde? En heel België moet meestemmen over Vlaamse onafhankelijkheid? Heel het VK wat betreft Schotse of Noord-Ierse onafhankelijkheid?
En uiteraard heel de Sovjet-Unie wat betreft Oekraïense onafhankelijkheid.

Er was beter toen bloedvergieten geweest, van Oekraïense ultra-nationalisten, dan nu. Nu sterven honderden gedwongen ingelijfde mannen per dag een totaal zinloze dood. Toen had het Sovjet-bestuur deze kanker moeten uitroeien voor deze kon uitzaaien. Omdat Gorbatsjov dit toen nagelaten heeft, sterven er nu honderden mensen per dag een zinloze dood.

Laatst gewijzigd door tomm : 21 september 2022 om 08:15.
Oud 21 september 2022, 08:17   #30033
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Ik zou dat eerder onder truken van de foor categoriseren. Wat mij opvalt is dat niemand hier de vraag lijkt te stellen waarom terwijl de essentie daarvan verscholen ligt in uw vaststelling.

Door die Oblasten te beschouwen als Rusland - in de veronderstelling dat de resultaten van die referenda positief zullen zijn - kan Putin zijn speciale militaire operatie opzij zetten voor die gebieden en stipuleren dat het in dat geval gaat om het verdedigen van 'Russisch' grondgebied. Dat betekent dat hij dan niet meer geblokkeerd zit tot enkel het inzetten van paramilitaire organisaties/ vrijwilligers/ gecontracteerde soldaten, maar dat hij bijvoorbeeld martial law kan afkondigen en het hele Russische leger voor dat gebied kan mobiliseren. Voor dat laatste moet hij dan wel eindelijk de oorlog afkondigen.

Er zijn enkele zaken die in deze richting wijzen: De Doema heeft naar het schijnt een aantal amendementen in hun strafrecht gewijzigd. De belangrijkste daarvan zijn op dit moment:
1. Martial law: zou mogelijk worden in dit conflict, hetgeen mij ten zeerste doet vermoeden dat Rusland bij hoofde van Putin morgen waarschijnlijk de SMO gaat escaleren tot een anti-terroristische operatie. Hij kan ook 'de oorlog afkondigen', maar dat kan meer nefaste gevolgen met zich meebrengen.
2. Mobilisatie: Blijkbaar zijn de straffen verhoogd voor soldaten die niet opdagen bij verplichte mobilisatie, het interfereren of tegenwerken van die mobilisatie. Het komieke is dus dat die mobilisatie op dit moment niet is uitgeroepen oftewel m.a.w. ze zijn hun positie aan het veiligstellen vooraleer ze daartoe overgaan (het lijkt mij bijzonder twijfelachtig dat ze dit zouden doen, mochten ze in de volgende dagen hier niet toe oproepen).

Wat zou dit concreet betekenen?
- RIP-scenario voor Oekraïene: naast de 200.000-250.000 paramilitaire, huurlingen, soldaten onder contract,... zou nu ook het volledige Russische leger gemobiliseerd kunnen worden. Om u een gedacht te geven: dat zijn er 800.000 extra. Oftewel X 4, met het verschil dat degene die er in gesmeten worden voornamelijk goed getraind militair personeel zal zijn.
- Geen beperkingen meer qua te gebruiken wapens: het was al smerig, maar het zal er niet op beteren.
- NATO zal verplicht worden om kleur te bekennen: ofwel blijven ze Oekraïene 'steunen' ofwel moeten ze mobiliseren en wordt het WW III. Laten we hopen dat het bij het eerste blijft.
- Een vredesdeal is nu verder dan ooit weg: nu moet de oorlog gewonnen worden door één van de partijen.

Afspraak morgen om 08.00u: dan gaat Putin zijn natie toespreken.
Van tomm zou ik niet opkijken van zo'n reactie, maar van u wel. Baffling...

Laatst gewijzigd door Voltian : 21 september 2022 om 08:17.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 08:18   #30034
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Evenveel als het referendum in Kosovo, dat nochtans door de meeste westerse landen erkend wordt als onafhankelijk land. Uiteindelijk doet het er niet zozeer toe wat het Westen of Rusland of de VN denkt, als de lokale meerderheid ermee instemt.
Gezien gij het referendum in Kosovo waardeloos vindt, zal je volgens deze redenering dan deze referenda ook waardeloos vinden. Goed, dat is dan duidelijk.
Oud 21 september 2022, 08:24   #30035
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voorlopig lijkt Rusland het plan opgegeven te hebben om ook Odessa in te lijven.

Ik denk dat ik de Russische strategie begrijp..
Citaat:
Als Poetin-Versteher hebt gij geen kritiek op den Führer te geven.
Oud 21 september 2022, 08:30   #30036
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus heel Servië had moeten meestemmen toen Kosovo voor onafhankelijkheid stemde? En heel België moet meestemmen over Vlaamse onafhankelijkheid? Heel het VK wat betreft Schotse of Noord-Ierse onafhankelijkheid?

Er was beter toen bloedvergieten geweest, van Oekraïense ultra-nationalisten, dan nu. Nu sterven honderden gedwongen ingelijfde mannen per dag een totaal zinloze dood. Toen had het Sovjet-bestuur deze kanker moeten uitroeien voor deze kon uitzaaien. Omdat Gorbatsjov dit toen nagelaten heeft, sterven er nu honderden mensen per dag een zinloze dood.
De uiteenvallende krachten waren veel te groot, het zou toen zeker zinloos geweest zijn. Gorbatsjov wilde dat niet, Poetin wel die is verlekkerd op zinloze doden.
Oud 21 september 2022, 08:31   #30037
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Gezien gij het referendum in Kosovo waardeloos vindt, zal je volgens deze redenering dan deze referenda ook waardeloos vinden. Goed, dat is dan duidelijk.
Wat ik vind doet er niet toe, wel wat de lokale bevolking daarvan denkt.
Oud 21 september 2022, 08:36   #30038
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Poetin-Versteher hebt gij geen kritiek op den Führer te geven.
Poetin is niet mijn leider. Hij is toevallig aan de macht gekomen omdat de immer dronken verrader Jeltsin hem aan de macht bracht, en hij heeft dat vrij goed gedaan, veel beter dan de meeste Russen hadden verwacht, hij heeft partij gekozen voor het Russische volk en niet voor de westerse oligarchie. Maar als hij hen alsnog teleur stelt is het tijd voor iemand anders, niemand is onvervangbaar. Moest Poetin bvb. vermoord worden door het Oekraïense regime, dan ben ik vrij zeker dat z'n opvolger de totale mobilisatie aankondigt en er eens echt voor gaat in Oekraïne.
Oud 21 september 2022, 08:37   #30039
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uiteraard alleen bestond daar geen traditie en organisatie om de mensen vrij naar hun mening te vragen.(de partij beslist)
Oud 21 september 2022, 08:40   #30040
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De uiteenvallende krachten waren veel te groot, het zou toen zeker zinloos geweest zijn. Gorbatsjov wilde dat niet, Poetin wel die is verlekkerd op zinloze doden.
Die waren niet veel te groot, de Sovjet-troepen konden die paar duizend nationalisten gemakkelijk aan. Het was gewoon onwil aan de top, die het hele systeem deed instorten. Net alsof Biden vorig jaar de handschoen in de ring zou geworpen hebben, toen duizenden woedende Trump-aanhangers het Congres bestormden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be