![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30061 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Maar dat was natuurlijk allemaal een complot van de Nederlanders! ![]() Een amusant stukje, dat wel - maar meer ook niet. Ik ben er niet veel wijzer van geworden. Tot slot nog een vraag - zijn er op dit forum wel eens mensen geweest die wat betreft de wat grotere vraagstukken eens van mening zijn veranderd? Het lijkt mij zo dat het "debat" hier toch vooral het eindeloos ventileren van dezelfde meningen omhelst.
![]() |
![]() |
#30062 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Of geeft ge gewoon en parafrase weer van wat ge U herinnert ergens gelezen te hebben.... Op het internet via google geavanceerd is dat in ieder geval niet terug te vinden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2013 om 12:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30063 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens een beetje moeite van uw kant, zou veel kunnen oplossen. U die zogezegd zoveel weet over de Orangisten, zou gemakkelijk kunnen verifiëren of hetgeen in de tekst staat ook klopt. Zoals bijvoorbeeld: -waren heel wat Orangisten grootgrondbezitters, industriëlen, enz. -spraken ze Frans? -haddens ze Franstalige dagbladen als hun spreekbuis? -waren ze vooral voorstanders van het Nederlands omdat ze anti-Frankrijk waren? -waren het reactionairen die niet veel moesten hebben van 'democratische ideeën'? -Enz, enz. Dus u zou de gezegden van Lode Wils gemakkelijk kunnen ontkrachten indien deze niet historisch waar zouden zijn. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2013 om 12:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30064 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder valt op dat dit forum uitdooft als een System de boel niet opstookt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30065 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Vroeger had ik ook een zwak voor Grootnederlandse of Heelnederlandse gedachten, zoals die ondermeer door Pieter Geijl geventileerd werden. Nu zie ik daar de zin ervan niet meer in.
Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 9 augustus 2013 om 13:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30066 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30067 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Meint geer nouw ech dat de minse uuch goan gelieve omdat geer honderd kiere oppernuits dèzelfde zeiver blieft vertelle? Loup toch heivers. Onnuuzele mins. Laatst gewijzigd door pajoske : 9 augustus 2013 om 13:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30068 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Inmiddels is het wel duidelijk geworden, dat de meeste Vlamingen de Nederlanders haten en nog steeds na 180 jaar, liever samen met de francofonen in een staat van ontbinding verkeren, dan ooit samen te gaan met Nederland. Nederland redt zich prima zonder Vlaanderen en onze affiniteit ligt bij de Noordelijke landen. Vlaanderen is in de loop van de eeuwen gelatiniseerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30069 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30070 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30071 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2013 om 15:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30072 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30073 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30074 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30075 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30076 | |
Europees Commissaris
|
![]() IK heb het over de standaardtaal en gij over het dialekt, dat is een ander onderwerp.
Alleen schermt gij met dialekt, niet omdat ge dat bijzonder genegen zijt, want zoals ge eens stelde, is voor U de portefeuille belanrangrijker, neen ge brent dat naar voren om de Nederlandstamligheid en het daarbij horende taalgebied te dekonstrueren, typisch voor Belgicisten. Citaat:
Helaas, de Limburgse gebieden die bij Luik bleven werden gedenationaliseerd en met de niet-autochtone taal verfranst. Daar jankt ge echer niet over omdat dat niet past in uw Belgicistisch kraam.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2013 om 15:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30077 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat hangt af van het onderwerp.
Bijvoorbeeld voor het onderwerp over de 'Taalpolitiek onder Willem I' ,vind ik het doorwrocht boek van historicus Dr. A de Jonghe vrij belangrijk. Voor WO I en België, beschouw ik het boek De Groote Oorlog van historica Sophie De Schaepdrijver een degelijk en leerrijk boek. Voor de sociologische benadering van de collaboratie in Vlaanderen vind ik het boek, Voor Vlaanderen, volk en führer, van Aline Sax baanbrekend. En zo kan ik nog een poosje verder gaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30078 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat was in feite een strijd tussen intellectuelen. Want de gewone man in de straat sprak zijn dialect. Hele streken hadden vaak ongeveer eenzelfde dialect. Er bestond niet echt een gesproken standaardtaal. Zoals ik reeds zei, zelfs de geschreven taal toen, was niet altijd standaard. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2013 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30079 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nouj?*?*?*.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30080 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En het feit dat gij die ene groep extra fokuseert zegt veel over Uzelf.... ![]() Ik heb trouwens niet beweerd dat ik veel weet over dat onderwerp. Eerder het tegendeel. Zie enkele bladzijden terug.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |