Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2008, 01:30   #3001
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Uw redenering raakt kant noch wal.
Brussel is tweetalig gebied, Vlaanderen en Wallonië ééntalig. Dat staat in de grondwet. De positie van Vlamingen in Brussel, valt op geen enkele manier te vergelijken met de positie van Franstaligen in faciliteiten gemeenten (of Vlamingen in Waalse faciliteiten gemeenten).
De faciliteiten staan ook in de grondwet. En Vlaanderen wil die grondwet toch aanpassen hé? Wel dan moet alles bespreekbaar zijn, zoniet blijft alles zoals het is. In de praktijk wonen er procentueel meer franstaligen in de rand dan Vlamingen in Brussel. Als de grondwet dan toch veranderd moet worden en aangepast aan de realiteit dan moet ook deze kwestie bespraakbaar zijn. Maar nee, voor de Vlamingen zijn enkel hun eigen eisen bespreekbaar. Nogmaal, zo werkt het niet.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 01:44   #3002
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Knuppel

Citaat:
Op dit forum wordt geen ophitsing toegestaan. Dit is tele Milles Colinnes niet.
Ah nee zeker, ik zou eens moeten opsommen wat hier allemaal over de franstaligen gezegd werd. Onder andere "hangmatwalen" herinner ik mij nog. Zuiver racisme.

Citaat:
Niet nodig. Brussel is officieel tweetalig, én de Vlamingen in Brussel ZIJN tweetalig.
Nochtans worden de Vlamingen in Brussel volgens sommigen hier op dit forum zwaar vervolgd in Brussel...

Citaat:
Doe je dat met opzet? Appels met citroenen vergelijken?
Ja, want eigenlijk is de situatie dezelfde, enkel de wettelijke status is anders, zowel Brussel als de rand zijn in de praktijk tweetalig, dat kun je onmogelijk ontkennen. Maar de Vlamingen willen de grondwet veranderen en een nieuwe staatshervorming. GOED, ik ben daar volledig voor, maar dan komt ALLES ter sprake.

Citaat:
De Vlamingen worden gediscrimineerd wegens de kieskring BHV. Dat zegt niet alleen het VB niet maar ook het hoogste Belgische hof.
onzin, het hof zegt enkel dat, sinds de afschaffing van de kieskringen door Verhofstadt, alle kieskringen afgeschaft moeten worden. Ik ben het daarmee eens, maar vermits deze kwestie gevoelig ligt bij de franstaligen kan enkel een compromis een soelaas bieden. Splitsen dus, maar met bepaalde garanties voor de franstaligen. Alleen extremisten en mensen van slechte wil, die belgiË kapot willen (de meerderheid op dit forum dus) en volstrekt compromisloos zijn kunnen het daar niet mee eens zijn. Nogmaals, BHV was bijna gesplitst onder paars maar flaminganten hebben dat verhinderd.

Citaat:
Maar ik snap héél goed dat JIJ OOK de Vlamingen in Brussel zou willen discrimineren.
Ik wil dat niet, ik wil dat de Vlamingen in Brussel op dezelfde manier behandeld worden als de franstaligen in de rand. Ik wil een volstrekte en absolute tweetaligheid, wat inhoudt dat Vlamingen EN franstaligen beide talen moeten kennen als ze een serieuze job willen, zowel in Brussel als omstreken. (en daar reken ik ook Waterloo bij). DAT zou goed beleid zijn, beleid gebaseerd op reële economische noodzaken in plaats van op ideologisch en nationalistisch gezwets.
Oud 13 juni 2008, 01:49   #3003
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiberius CA Bekijk bericht
HET grote verschil is wel dat Brussel geen cultuurgemeenschap is: het wordt bevolkt door Vlamingen en Walen. Ok, misschien moeten die Walen in Brussel niks hebben van het communistisch corrupte gezeik van de PS, maar het zijn Walen.
Franstalige Brusselaars zijn geen Walen. Brussel is officieel geen cultuurgemeenschap maar in een federale staat zuiver gebaseerd op territorium (waar veel deelnemers aan deze draad hier voor pleiten) en niet op personen doen cultuurgemeenschappen er helemaal niet toe, net zoals in bijna alle federale staten ter wereld.
Oud 13 juni 2008, 01:54   #3004
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
In Overijse zijn ze pas goed bezig !
ja, verklikkingssystemen installeren voor wie durft Frans te gebruiken in het dagelijkse leven, goe bezig zenne. Zover gaan ze zelfs in Turks Koerdistan niet. Wat is de volgende stap, franstaligen verplichten een haantje op hun kledij te dragen, zodat deze Untermenschen voor iedereen herkenbaar zijn en publiekelijk kunnen beschimpt worden?
Oud 13 juni 2008, 01:59   #3005
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen blijkt uit een recent en grondig onderzoek aan de KUL dat de grote meerderheid der Vlamingen helemaal geen onafhankelijk Vlaanderen willen.

http://soc.kuleuven.be/ceso/onderzoe...erenbelgie.pdf
Oud 13 juni 2008, 06:25   #3006
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ondertussen blijkt uit een recent en grondig onderzoek aan de KUL dat de grote meerderheid der Vlamingen helemaal geen onafhankelijk Vlaanderen willen.

http://soc.kuleuven.be/ceso/onderzoe...erenbelgie.pdf
Ondertussen kennen we het 'wetenschappelijke' gehalte van dit recent (?) en grondig (?) onderzoek:
http://www.brusselsjournal.com/node/3331

Laatst gewijzigd door stab : 13 juni 2008 om 06:27.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 06:45   #3007
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Hoog tijd voor een septemberdecreet mbt taalgebruik voor reclame, folders, panelen, affiches.
Ik stel voor dat men zijn inspiratie gaat halen bij Franstaligen.

In Quebec.
Oud 13 juni 2008, 07:02   #3008
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De faciliteiten staan ook in de grondwet. En Vlaanderen wil die grondwet toch aanpassen hé? Wel dan moet alles bespreekbaar zijn, zoniet blijft alles zoals het is. In de praktijk wonen er procentueel meer franstaligen in de rand dan Vlamingen in Brussel. Als de grondwet dan toch veranderd moet worden en aangepast aan de realiteit dan moet ook deze kwestie bespraakbaar zijn. Maar nee, voor de Vlamingen zijn enkel hun eigen eisen bespreekbaar. Nogmaal, zo werkt het niet.
BHV splitsen gaat zonder de grondwet aan te passen, faciliteiten staan hier maw compleet buiten.
Oud 13 juni 2008, 07:27   #3009
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
BHV splitsen gaat zonder de grondwet aan te passen, faciliteiten staan hier maw compleet buiten.
Het is zelfs net omgekeerd. BHV splitsen gaat niet over het wijzigen, maar over het correct toepassen van de Grondwet.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 07:49   #3010
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja, verklikkingssystemen installeren voor wie durft Frans te gebruiken in het dagelijkse leven, goe bezig zenne. Zover gaan ze zelfs in Turks Koerdistan niet. Wat is de volgende stap, franstaligen verplichten een haantje op hun kledij te dragen, zodat deze Untermenschen voor iedereen herkenbaar zijn en publiekelijk kunnen beschimpt worden?
Zeg Tomm, toch nog graag even jouw reactie op het feit dat dit identieke initiatief reeds 2 jaar bestaat langs franstalige kant, met de verschillen dat:

- Het een volwaardige instantie is, en niet een gmail adres van een gemeenteraad
- Het zich niet richt op het gebruik van Frans in Wallonie, maar in Vlaanderen.
- Het opgericht werd, en gesteund wordt door een politieke partij.
- Het Franstaligen oproept om zich voor alle contacten in Vlaanderen, publiek of privaat, enkel van het Frans te bedienen.

Laat de nazi-referenties maar komen! Oh wacht, het werkt maar in 1 richting zeker?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 10:14   #3011
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ondertussen kennen we het 'wetenschappelijke' gehalte van dit recent (?) en grondig (?) onderzoek:
http://www.brusselsjournal.com/node/3331
Ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in professoren en onderzoekers aan de grootste en bekendste universiteit van België en Vlaanderen dan in "The voice of conservatism"... (een VB-orgaan)

Laatst gewijzigd door tomm : 13 juni 2008 om 10:22.
Oud 13 juni 2008, 10:15   #3012
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ik had het niet over BHV maar over de staatshervorming.
Oud 13 juni 2008, 10:17   #3013
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Zeg Tomm, toch nog graag even jouw reactie op het feit dat dit identieke initiatief reeds 2 jaar bestaat langs franstalige kant, met de verschillen dat:

- Het een volwaardige instantie is, en niet een gmail adres van een gemeenteraad
- Het zich niet richt op het gebruik van Frans in Wallonie, maar in Vlaanderen.
- Het opgericht werd, en gesteund wordt door een politieke partij.
- Het Franstaligen oproept om zich voor alle contacten in Vlaanderen, publiek of privaat, enkel van het Frans te bedienen.

Laat de nazi-referenties maar komen! Oh wacht, het werkt maar in 1 richting zeker?
Over wat heb je het nu? Een officiële instantie die Vlamingen die Nederlands gebruikt in Vlaanderen, brussel of WalloniË in het dagelijkse leven wil verklikken?
Oud 13 juni 2008, 10:18   #3014
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het niet over BHV maar over de staatshervorming.
die dan ook los van BHV staat. een uitbreiding van Brussel koppelen aan de staatshervorming, daar zie ik dan ook het nut van in.
Oud 15 juni 2008, 21:07   #3015
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Ik wil dat niet, ik wil dat de Vlamingen in Brussel op dezelfde manier behandeld worden als de franstaligen in de rand. Ik wil een volstrekte en absolute tweetaligheid, wat inhoudt dat Vlamingen EN franstaligen beide talen moeten kennen als ze een serieuze job willen, zowel in Brussel als omstreken.
Lijkt me eerlijk gezegd weinig realistisch dat je de Franstaligen daar ooit gaat van kunnen overtuigen. Aan Franstalige kant spreekt me nu al van 'legaal facisme', alleen omdat men aan Vlaamse kant enige bereidheid vraagt om de Nederlandse taal te leren.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 21:13   #3016
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel is een eigen gewest, en moesten de belastingen geheven worden op de werkplaats, dan zou Brussel de Vlaamse rekeningen betalen in plaats van omgekeerd.
Nogal een zwak argument: In Brussel wonen 1 miljoen mensen. Betalen die geen belastingen misschien? En is die Brusselse eis geen gemakkelijk excuus om het Brusselse economische wanbeleid af te schuiven op het Vlaamse gewest?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 21:34   #3017
Tiberius CA
Banneling

Standaard

Citaat:
Franstalige Brusselaars zijn geen Walen. Brussel is officieel geen cultuurgemeenschap maar in een federale staat zuiver gebaseerd op territorium (waar veel deelnemers aan deze draad hier voor pleiten) en niet op personen doen cultuurgemeenschappen er helemaal niet toe, net zoals in bijna alle federale staten ter wereld.

Je weet toch waarom brussel geen cultuurgemeenschap is?

omdat het walen/vlamingen zijn!

Laatst gewijzigd door Tiberius CA : 15 juni 2008 om 21:35.
Tiberius CA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 22:47   #3018
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Nogal een zwak argument: In Brussel wonen 1 miljoen mensen. Betalen die geen belastingen misschien? En is die Brusselse eis geen gemakkelijk excuus om het Brusselse economische wanbeleid af te schuiven op het Vlaamse gewest?
In Brussel wonen één miljoen mensen, maar een groot deel daarvan zijn werkloze allochtonen. 800000 mensen die in Vlaanderen of Wallonië woonachtig zijn werken in Brussel maar betalen belasting in Vlaanderen of Wallonië. In de berekening van de transfer worden die meestal bij Vlaanderen gerekend, hoewel hun geld in Brussel gegenereerd wordt. Volgens berekeningen die wel rekening houden met dit feit, gaat er een belangrijke netto transfer van Brussel naar WalloniË eN Vlaanderen.
Oud 15 juni 2008, 22:51   #3019
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiberius CA Bekijk bericht
Je weet toch waarom brussel geen cultuurgemeenschap is?

omdat het walen/vlamingen zijn!
Brusselaars zijn officieel geen Walen maar franstaligen. Ze voelen zich ook geen Walen. Ik vind dat dat gedrocht "cultuurgemeenschappen" afgeschaft moet worden. België moet evolueren naar een normaal federaal systeem zoals in Duitsland. Eén federale staat, 3 gewesten, duidelijke verdeling van de bevoegdheden.
Oud 15 juni 2008, 22:58   #3020
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Lijkt me eerlijk gezegd weinig realistisch dat je de Franstaligen daar ooit gaat van kunnen overtuigen. Aan Franstalige kant spreekt me nu al van 'legaal facisme', alleen omdat men aan Vlaamse kant enige bereidheid vraagt om de Nederlandse taal te leren.
Je snapt het niet: "legaal fascisme" (trouwens een term oorspronkelijk gebruikt in de internationale pers) slaat op het pesten en discrimineren van de franstalige minderheid in faciliteitengemeenten, bvb. door de beruchte omzendbrief Peeters. Franstaligen zien wel de noodzaak in om Nederlands te leren (al was het maar om een fantsoenlijke job te vinden), en zijn dat ook volop aan het doen, maar ze willen wel het recht hebben om ook hun eigen taal te gebruiken in officiële aangelegenheden. In Brussel zie je dat de kennis van het Nederlands enorm aan het verbeteren is, onder meer omdat talloze franstaligen hun kinderen naar nederlandstalige scholen sturen. Maatregelen zoals de omzendbrief Peeters in de rand dragen absoluut niet bij aan de goede verstandhouding en goede wil van de franstaligen. Echter in Brussel volgt men een andere taktiek, door bvb. een heel interessant cultureel aanbod te creëren lokt men franstaligen naar Vlaamse instellingen, Vlaanderen toont zich in Brussel van haar sympathiekste kant, en in de rand van haar slechtste kant. Het resultaat is een gespannen sfeer in de rand, en onwil langs beide kanten, en een heel goede samenwerking tussen franstaligen en Vlamingen in Brussel. Daarom alleen al ben ik voorstander van aansluiting van de rand bij Brussel.

Laatst gewijzigd door tomm : 15 juni 2008 om 23:00.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be