Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2009, 14:00   #3001
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Dat is toch logisch.
Vlaanderen is zolang gekolonialiseerd geweest door de Fransen dat ze nog steeds bezig zijn met hun emancipatie.
Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo logisch.

Het dunkt me dat vlamingen daar onnodig veel mee bezig zijn.

De dag dat de transfers ophouden gaan ze waarschijnlijk weer kankeren over iets anders.

Het kankeren zit de vlaming blijkbaar in het bloed.

Walen zijn over het algemeen meer levensgenieters en kankeren niet zo gelijk een vlaming.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 14:13   #3002
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo logisch.

Het dunkt me dat vlamingen daar onnodig veel mee bezig zijn.

De dag dat de transfers ophouden gaan ze waarschijnlijk weer kankeren over iets anders.

Het kankeren zit de vlaming blijkbaar in het bloed.

Walen zijn over het algemeen meer levensgenieters en kankeren niet zo gelijk een vlaming.
waarom verhuis je er dan niet naar??

is het dan niet beter voor de Walen dat ze niet meer moeten rekening houden met die kankeraars?

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 27 februari 2009 om 14:13.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 14:27   #3003
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

is het dan niet beter voor de Walen dat ze niet meer moeten rekening houden met die kankeraars?
Waarom draait U altijd alles om ?

U weet zelf ook dat een scheiding technisch en praktisch onhaalbaar is. Toch blijft U erover zaniken en kankeren.

Helpt U niet beter bij het helpen zoeken naar een betere oplossing ?
Oud 27 februari 2009, 14:30   #3004
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Henri1 leeft al in Wallonië!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 14:32   #3005
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom draait U altijd alles om ?

U weet zelf ook dat een scheiding technisch en praktisch onhaalbaar is. Toch blijft U erover zaniken en kankeren.

Helpt U niet beter bij het helpen zoeken naar een betere oplossing ?
tuurlijk, daarom dat ik voor een confederatie ben waar de grenzen duidelijk van vaststaan, zonder uitbreiding van Brussel dus.
Oud 27 februari 2009, 14:33   #3006
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Henri1 leeft al in Wallonië!
Oud 27 februari 2009, 14:35   #3007
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tuurlijk, daarom dat ik voor een confederatie ben waar de grenzen duidelijk van vaststaan, zonder uitbreiding van Brussel dus.
Ik denk dat de huidige regio-grenzen ook duidelijk vastliggen.

Ik heb geen boodschap aan iets anders dan het Huidige België.
Ik profiteer niet van transfers of andere zaken.
Het gaat per slot van rekening over geld dat binnen België beweegt en daar is niets mis mee.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 27 februari 2009 om 14:36.
Oud 27 februari 2009, 14:40   #3008
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de huidige regio-grenzen ook duidelijk vastliggen.

Ik heb geen boodschap aan iets anders dan het Huidige België.
Ik profiteer niet van transfers of andere zaken.
Het gaat per slot van rekening over geld dat binnen België beweegt en daar is niets mis mee.
de huidige regio-grenzen staan duidelijk niet vast, de Franstalige politici eisen het uitbreiden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

de transfers kunnen mij weinig schelen, zeker niet die ivm Sociale Zekerheid, maar je kan er niet om heen dat er in Vlaanderen op sommige gebieden een ander beleid 1) nodig is en vooral 2) gevraagd is. je kunt niet eeuwig en altijd compromissen vinden, zorg er dan voor dat het ene deel het andere niet blokkeert.

Als een Gewest een ander beleid wilt voeren, laat het dan doen, maar laat het uiteraard verantwoordelijk zijn voor dat beleid.

Als Wallonië hun onderwijs wilt blijven verdelen, ok, goed, maar dan moeten ze maar de extra kosten betalen, toch logisch?
Als Vlaanderen extra geld wilt steken in de KMO's, laat ze dan doen, maar laat Vlaanderen daar zelf voor betalen, toch logisch?
Oud 27 februari 2009, 14:42   #3009
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik het fout?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 14:43   #3010
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Heb ik het fout?
Je hebt gedeeltelijk gelijk.
Oud 27 februari 2009, 17:56   #3011
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht

De Feestdag van Vlaanderen is een Vlaamse feestdag die op 11 juli valt. Sinds 1973 is dit zo. Men herdenkt hiermee dat op 11 juli 1302 het Franse staande leger werd verslagen door een Vlaams burgerleger. Deze veldslag is de geschiedenis ingegaan als de Guldensporenslag.

Les milices flamandes bénéficieront d'une aide appréciable des Brabançons et des Namurois venus leur prêter main-forte pour défaire le suzerain français, comme le confirment de nombreux historiens. Cet aspect historique semble quelque peu effacé aujourd'hui, dans le but de nourrir le combat pour l'émancipation de la culture flamande
Hoe de Vlaamse troepen in 1302 samengesteld waren speelt in deze geen enkele rol. Feit is dat het machtige Franse ridder-leger bestaande uit 8.500 goed getrainde soldaten verslagen werd door 9.000 ongetrainde boeren en ambachtslui, waarvan slechts een paar honderd man te paard. Overigens is het een mythe te denken dat dit een taal-oorlog was, het was in de eerste plaats een strijd om sociale rechtvaardigheid. Het was de bedoeling van de Franse koning het toendertijd rijke Vlaanderen in te lijven bij Frankrijk. Door de verpletterende nederlaag van Frankrijk werd dit verhinderd. In die zin is 1302 voor Vlaanderen van enorm belang geweest.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 18:03   #3012
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Hoe de Vlaamse troepen in 1302 samengesteld waren speelt in deze geen enkele rol. Feit is dat het machtige Franse ridder-leger bestaande uit 8.500 goed getrainde soldaten verslagen werd door 9.000 ongetrainde boeren en ambachtslui, waarvan slechts een paar honderd man te paard. Overigens is het een mythe te denken dat dit een taal-oorlog was, het was in de eerste plaats een strijd om sociale rechtvaardigheid. Het was de bedoeling van de Franse koning het toendertijd rijke Vlaanderen in te lijven bij Frankrijk. Door de verpletterende nederlaag van Frankrijk werd dit verhinderd. In die zin is 1302 voor Vlaanderen van enorm belang geweest.
Natuurlijk heeft dat in de symboliek van de Vlaams-nationalisten belang. Steeds weer wordt het onder tafel gemoffeld dat er ook mensen uit Namen meevochten tegen de Franse koning, dus franssprekenden, en naar het schijnt zelfs 'Duitse' huurlingen. Maar met dat laatste zullen ettelijke Vlaams-nationalisten minder moeite mee hebben vermoed ik zo.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2009 om 18:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 18:07   #3013
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat weten we allemaal. We 'zoomen' nu echter in op het gebied en bespreken de verschillen. Dan kunt u zich niet meer bedienen van dergelijke algemeenheden. Als u iets over Hollanders wilt zeggen noemt u ze Hollanders en als u iets over Groningers wilt zeggen dan noemt u dat Groningers en geen Hollanders.
het is niet zo moeilijk hoor.

gaat u maar eens in een zuidelijk staat in de Verenigde Staten zeggen dat u Yankees wel aardig vindt. Eens kijken of dat alle Amerikanen betreft of niet. Dat is net zo dom. En ja, ik weet dat men dat in Limburg zo zegt, maar dat maakt het nog niet juist.

In Limburg hebben we het over de 'Hollanders' als we het hebben over de Nederlanders. Waarschijnlijk gaat dit gebruik terug tot 1830 toen we de 'Hollanders' buiten zwierden.
Oud 27 februari 2009, 18:13   #3014
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In Limburg hebben we het over de 'Hollanders' als we het hebben over de Nederlanders. Waarschijnlijk gaat dit gebruik terug tot 1830 toen we de 'Hollanders' buiten zwierden.
en ondertussen willen de Limburgers terug aansluiten met hun Nederlandse (Hollanders volgens jou) gouwgenoten.

je weet niet wat je wilt.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 18:16   #3015
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en ondertussen willen de Limburgers terug aansluiten met hun Nederlandse (Hollanders volgens jou) gouwgenoten.

je weet niet wat je wilt.
Neen, wij willen bij niemand aansluiten. Wij willen één Limburg. En in 1830 was dit ook zo. Alleen die onzalige Willem heeft ons gescheiden. Hebben ze u dan helemaal niets geleerd in uw school?

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2009 om 18:16.
Oud 27 februari 2009, 18:23   #3016
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Neen, wij willen bij niemand aansluiten. Wij willen één Limburg. En in 1830 was dit ook zo. Alleen die onzalige Willem heeft ons gescheiden. Hebben ze u dan helemaal niets geleerd in uw school?
alleen dat wij 'Belgen' ons hebben afgescheurd van Nederland.
niets van legers, niets over Maastricht, enz ...

en als Limburg terug één kan worden, enkel en alleen in een herenigd Nederland, dan nog bent u niet gelukkig. Nederlands Limburg zal Nederland niet willen verlaten omdat jij dat wilt. dus u bent nog altijd even dom.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 18:26   #3017
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk heeft dat in de symboliek van de Vlaams-nationalisten belang. Steeds weer wordt het onder tafel gemoffeld dat er ook mensen uit Namen meevochten tegen de Franse koning, dus franssprekenden, en naar het schijnt zelfs 'Duitse' huurlingen. Maar met dat laatste zullen ettelijke Vlaams-nationalisten minder moeite mee hebben vermoed ik zo.
Ik moffel helemaal niets onder tafel, en ontken ook niet dat er mensen uit Namen meevochten, naast andere niet-Vlamingen. De aanvoerder van de Vlaamse troepen was trouwens een Zeeuw, nl. Jan van Renesse. In de middeleeuwen was het trouwens normaal dat er betaalde huurlingen van andere nationaliteiten meevochten. Van Duitsers heb ik geen weet maar je kan gelijk hebben, alhoewel jou kennende..
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 19:11   #3018
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
alleen dat wij 'Belgen' ons hebben afgescheurd van Nederland.
niets van legers, niets over Maastricht, enz ...

en als Limburg terug één kan worden, enkel en alleen in een herenigd Nederland, dan nog bent u niet gelukkig. Nederlands Limburg zal Nederland niet willen verlaten omdat jij dat wilt. dus u bent nog altijd even dom.
Neen neen. Ze hebben u dus werkelijk niet veel geleerd op uw school. U vertelt zo maar wat. Alle grote gemeenten in die tijd die zich bevonden in wat nu Nederlands Limburg heet, zoals Roermnd, Venlo, Sittard en noem maar op, zij kozen stuk voor stuk de kant van de nieuwbakken Belgische staat. Dibbets, de commandant van Maastricht en die uit het Noorden kwam, zag men lede ogen toe hoe de ene gemeente na de andere uit Nederlands Limburg Onwijze Willem afviel en partij koos voor het Nieuwe België. En moest Dibbets niet met een sterk garnizoen de stad Maastricht hebben bezet, dan was ook Maastricht ook Belgisch geworden.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2009 om 19:12.
Oud 27 februari 2009, 19:21   #3019
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik moffel helemaal niets onder tafel, en ontken ook niet dat er mensen uit Namen meevochten, naast andere niet-Vlamingen. De aanvoerder van de Vlaamse troepen was trouwens een Zeeuw, nl. Jan van Renesse. In de middeleeuwen was het trouwens normaal dat er betaalde huurlingen van andere nationaliteiten meevochten. Van Duitsers heb ik geen weet maar je kan gelijk hebben, alhoewel jou kennende..[/QUOTE]
U moogt mij altijd wijzen op een onjuistheid. Maar dan moet u wel deze onjuistheid staven door meningen uit boeken of taaldeskundigen of historici. Ik hou me aan de feiten, niet aan wisfull thinking. En de Vlaams-nationalisten hebben de Guldensporenslag misbruikt, door deze af te doen als een strijd tussen franstaligen en nederlandstaligen. En dat is pertinent onjuist. Het was een strijd tussen de koning van Frankrijk enerzijds en één van zijn machtige (machtigste?) suzereinen die op zijn beurt gesteund werd door enkele steden. Het is überhaupt nog maar de vraag of de Gwijde van Dampierre het Vlaams machtig was. Meer dan waarschijnlijk niet.

Besluit: de Vlaams-nationalisten hebben de Guldensporenslag voor hun politieke kar gespannen en eigenlijk aan geschiedenisvervalsing gedaan. De mensen beetgenomen dus.Bedot. Maar, de mensen worden wijzer en nu lukt dit niet meer zo goed.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2009 om 19:33.
Oud 27 februari 2009, 19:25   #3020
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen neen. Ze hebben u dus werkelijk niet veel geleerd op uw school. U vertelt zo maar wat. Alle grote gemeenten in die tijd die zich bevonden in wat nu Nederlands Limburg heet, zoals Roermnd, Venlo, Sittard en noem maar op, zij kozen stuk voor stuk de kant van de nieuwbakken Belgische staat. Dibbets, de commandant van Maastricht en die uit het Noorden kwam, zag men lede ogen toe hoe de ene gemeente na de andere uit Nederlands Limburg Onwijze Willem afviel en partij koos voor het Nieuwe België. En moest Dibbets niet met een sterk garnizoen de stad Maastricht hebben bezet, dan was ook Maastricht ook Belgisch geworden.
In Limburg zijn ze achteraf maar wat blij dat het zo is gelopen. Bij de Friezen bestaat er nog een zeer marginale beweging die pleit voor afscheiding. De Limburgers hebben zelfs dat niet. Daar zijn ze ontzettend opgelucht dat ze nu bij Nederland horen, en niet bij Belgie.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be