Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2011, 10:13   #3001
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Mijn standpunt is dat de lichameleijke schade die moggelijks wordt opgelopen door een zwangerschap niet opweegt tegen de lichamelijke schade aangebracht aan moeder én kind door een abortus. Want in het tweede geval sterft er namelijk iemand.
dat is niet aan u om daarover te oordelen, maar aan de zwangere vrouw. Zij moet die afweging maken. En daar heeft zich niemand over te moeien. Gij ook niet.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 10:14   #3002
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
Dus U blijft erbij dat het leven van de moeder in gevaar mag worden gebracht om toch maar het kind te sparen? Weet uw vrouw dat?

Een embryo kan men moeilijk als volwaardig persoon beschouwen, vermits die ontwikkeling nog bezig is. Bovendien is het zo dat het leven van volwassen personen volledig kan worden bepaald door de zorg van zwaar gehandicapten (ik neem aan dat U ook vindt dat de vrouw daarvoor moet zorgen?)

(weent U ook altijd bij het produceren van een kwakje, waarbij dan duizenden potentiele kindertjes door de riool worden gespoeld?)
Dat boeit hen niet. Vrouwen dienen om te werpen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 10:19   #3003
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hebben we al gehad in deze thread.

Blijven de vragen

waarom dan wel?
tavek heeft dat al beter verwoord dan ik zou kunnen. Iets met eigen lichaam en daarover vrij te beslissen of zoiets.

Citaat:
Wat als de vrouw niet wil beslissen.
dat is eigenlijk ook een beslissing eh
Citaat:
Wat als de vrouw niet kan beslissen.
Wat als de vrouw niet bekwaam is om te beslissen.
Wat als de vrouw niet mag beslissen.
die mogelijkheid om te beslissen wil u hen ontzeggen.

Citaat:
Wat als de vrouw verkeerd beslist?
een waarde-oordeel? Wat is er gebeurd met Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt
Citaat:
Heel relevant. Het illustreert mooi dat het hebben vabn lichamelijke schade (door chemo bijvoorbeeld) doorgaans verkozen wordt boven sterven. Zo kunnen we stellen dat lichamelijke 'schade"' door zwangerschp niet opweegt tegenover het leven van een kind.
try again.

Citaat:
Ik weet het. 'k Sloeg net uw sabel uit uw hand.

Paulus.
wishfull thinking
Oud 28 februari 2011, 10:21   #3004
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus U blijft erbij dat het leven van de moeder in gevaar mag worden gebracht om toch maar het kind te sparen? Weet uw vrouw dat?
Ik vind dat men alles moet doen om zoveel mogelijk levens te sparen.

Citaat:
Een embryo kan men moeilijk als volwaardig persoon beschouwen, vermits die ontwikkeling nog bezig is.
Elke mens is een wezen in ontwikkeling. Van de bevruchting tot de dood. De mate van het ontwikkeld zijn heeft dan ook niks te maken met het al dan niet menselijk zijn.

Citaat:
Bovendien is het zo dat het leven van volwassen personen volledig kan worden bepaald door de zorg van zwaar gehandicapten (ik neem aan dat U ook vindt dat de vrouw daarvoor moet zorgen?)
Ik snap niet wat u wil zeggen hier.

Citaat:
(weent U ook altijd bij het produceren van een kwakje, waarbij dan duizenden potentiele kindertjes door de riool worden gespoeld?)
Spermacellen zijn geen mensen. Ze verliezen hun aard volledig als zij een eicel bevruchten en worden een wonderlijk nieuw leven. Daarbij ligt al van het eerste moment vast of de persoon een hij of een zij zal zijn. Welk kleur van haar het zal hebben, kleur van ogen intelligentie, het juiste aantal chromosomen, noem maar op...

Allemaal dingen die vast liggen van af de bevruchting, maar waaraan een spermacel in gebreke blijft.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 10:25   #3005
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ik vind dat men alles moet doen om zoveel mogelijk levens te sparen.

Elke mens is een wezen in ontwikkeling. Van de bevruchting tot de dood. De mate van het ontwikkeld zijn heeft dan ook niks te maken met het al dan niet menselijk zijn.

Spermacellen zijn geen mensen. Ze verliezen hun aard volledig als zij een eicel bevruchten en worden een wonderlijk nieuw leven. Daarbij ligt al van het eerste moment vast of de persoon een hij of een zij zal zijn. Welk kleur van haar het zal hebben, kleur van ogen intelligentie, het juiste aantal chromosomen, noem maar op...

Allemaal dingen die vast liggen van af de bevruchting, maar waaraan een spermacel in gebreke blijft.Paulus.
Wie neemt dat nu serieus?

Laatst gewijzigd door Steve_M : 28 februari 2011 om 10:26.
Oud 28 februari 2011, 10:27   #3006
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
tavek heeft dat al beter verwoord dan ik zou kunnen. Iets met eigen lichaam en daarover vrij te beslissen of zoiets.
Pardon?

Tavek heeft zichzelf hopeloos vastgereden met zijn persoonlijke integriteit als argument. Hij zoekt nog altijd naar de reden waarom de persoonlijke integriteit van de vrouw hoger zou staan dan de persoonlijke integriteit van het kind.

Citaat:
dat is eigenlijk ook een beslissing eh
Dat moet je me toch eens uitleggen.

Citaat:
die mogelijkheid om te beslissen wil u hen ontzeggen.
Geen antwoord op de vraag dus.

Citaat:
een waarde-oordeel? Wat is er gebeurd met Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt
Want met het oordeel dat gij oordeelt zult gij geoordeeld worden.

Citaat:
try again.
Waarom?

Citaat:
wishfull thinking
Vandaar dat u zo schitterend, inhoudelijk en onweerlegbaar reageert op de gestelde vragen....

Paulus.
Oud 28 februari 2011, 10:29   #3007
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Wie neemt dat nu serieus?
Elke vrouw die wél een kind wil.

Of ga je deze ook proberen wijs te maken dat ze eigenlijk geen kind dragen?

Paulus.
Oud 28 februari 2011, 10:30   #3008
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heerlijk. Bewezen leugenaars die proberen de man uit te hangen. Doe zo voort, Paulus, dan neemt niemand je nog serieus.
Nog altijd loze beweringen, maar geen argumenten.

De reden ligt voor de hand uiteraard.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 28 februari 2011 om 10:33.
Oud 28 februari 2011, 10:30   #3009
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat boeit hen niet. Vrouwen dienen om te werpen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 28 februari 2011 om 10:34.
Oud 28 februari 2011, 10:32   #3010
Steve_M

Standaard

Citaat:

Paulus.
Dan stelt de vraag zich toch niet?

Andermaal: beste meelezers, Paulus' argument tegen abortus: sommige vrouwen willen wel een kind.
Oud 28 februari 2011, 10:34   #3011
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan stelt de vraag zich toch niet?
Mijn bewering dat er bij de bevruchting een wonderlijk nieuw leven onstaat, is geen vraag die zich stelt. Dat is een zekerheid.

Citaat:
Andermaal: beste meelezers, Paulus' argument tegen abortus: sommige vrouwen willen wel een kind.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 28 februari 2011 om 10:36.
Oud 28 februari 2011, 10:35   #3012
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
neen inderdaad. een regenworm ziet er net hetzelfde uit.

Citaat:
het leven van een gehandicapped kind (ik laat dan zelfs nog het uitzichtloos lijden van zo'n kind buiten beschouwing) vergt een 100% opoffering van de ouders (meestal de moeder). maar daar ziet U vast geen enkel probleem in, zolang Uzelf maar naar de voetbal kunt gaan kijken of zo?

Citaat:
Dan zou ik toch maar beginnen blijten, want de helft van de DNA string zit wèl in uw spermatozoideke, dus ge gooit dat allemaal zo weg? de helft van de menschkens?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 10:38   #3013
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Allemaal dingen die vast liggen van af de bevruchting, maar waaraan een spermacel in gebreke blijft.

Paulus.
ffs paulus. Het juiste aantal chromosomen? een chromosoom meer of minder en het is geen mens? Intelligentie? Serieus? Genetisch bepaald? Stierenstront!

Eens de conceptie plaats heeft gevonden, begint de battle of the genes een strijd tussen de genen afkomstig van de moeder en die van de vader. Er wordt dan ook niets vastgelegd op het moment van de conceptie. Zelfs het geslacht niet (heb maar eens AOS of Swyer syndroom). En plus, geslacht zegt niets over de gender van een individu.
Oud 28 februari 2011, 10:41   #3014
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Paulus.
wil. Ik ga ervan uit dat de vrouw het zelf beslist heeft. En niet opgelegd wordt door een of andere fundamentalistische pipo die haar die beslissing wil ontzeggen.

En Paulus, dat is ook een fallacy, aangezien hier niemand pleit om abortus te verplichten.
Oud 28 februari 2011, 10:44   #3015
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen inderdaad. een regenworm ziet er net hetzelfde uit.
Neen inderdaad? Wat wil je daarmee zeggen?

Dat een regenworm er ook zo uitziet in het prille begin? Kan zijn. De mens ook. Whats the point?

Citaat:
het leven van een gehandicapped kind (ik laat dan zelfs nog het uitzichtloos lijden van zo'n kind buiten beschouwing) vergt een 100% opoffering van de ouders (meestal de moeder). maar daar ziet U vast geen enkel probleem in, zolang Uzelf maar naar de voetbal kunt gaan kijken of zo?
Natuurlijk zie ik daar wel een probleem. Een ernstig probleem zelfs.

Alleen opteer ik niet voor de oplossing: "laten we de gehandicapte maar doden voor hij geboren wordt. We ontnemen zijn bestaansrecht, voor het gemak van zijn ouders." je kunt niet alle gehandicapten het recht op leven ontzeggen, omdat iemand voor hen zal moeten zorgen.

U mag vinden van wel, Hitler dacht ook zo, maar ik vind van niet. Ook gehandicapte mensen hebben in mijn visie een recht op leven.

Als de ouders dat niet willen, of als zij daarvoor niet wensen te zorgen, moeten zij het kind bij de geboorte afstaan.

Citaat:
Dan zou ik toch maar beginnen bleiten, want de helft van de DNA string zit wèl in uw spermatozoideke, dus ge gooit dat allemaal zo weg? de helft van de menschkens?
Daar heb ik al op gereageerd. Spermacellen zijn geen mensen. Ik legde ook uit waarom ze dat niet zijn.

Paulus.
Oud 28 februari 2011, 10:48   #3016
Steve_M

Standaard

Citaat:
Mijn bewering dat er bij de bevruchting een wonderlijk nieuw leven onstaat, is geen vraag die zich stelt. Dat is een zekerheid.

Paulus.
Ik ben blij dat jij dat vindt. Je zet zo graag je objectiviteit in de verf, met begrippen als wonderlijk, onschuldig of weerloos. Dat is leuk, want dan kunnen wij je gemakkelijker uitlachen. En dan kan jij teruggrijpen naar je Bijbel waarin staat dat jij toch echt gelijk hebt. Iedereen content. Zoals ik al eerder schreef: je geloofwaardigheid was nihil nadat bleek dat je dat artikel niet gelezen had. Je hebt er zelfs een weddenschap van gemaakt om aan te tonen dat je het niet gelezen hebt. Welnu, ik geloof je. Ik geloof dat je geen enkel onderzoek hebt gelezen en dat je uit je nek kletst. En volgens mij (maar ik kan me vergissen) denken de meeste meelezers dat.
Oud 28 februari 2011, 10:49   #3017
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pardon?

Tavek heeft zichzelf hopeloos vastgereden met zijn persoonlijke integriteit als argument. Hij zoekt nog altijd naar de reden waarom de persoonlijke integriteit van de vrouw hoger zou staan dan de persoonlijke integriteit van het kind.
dement aan het worden Paulus?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ook al zit er een heel legioen kinderen in die buik, een mens heeft het recht om te beslissen wat er met zijn of haar lichaam gebeurt.

Ook al leidt dat tot de dood van een ander. Of tot het niet geboren worden van een toekomstige persoon.

Dit recht is van zulk primair belang omdat het de persoonlijke integriteit van iemand beschermt. Pak dat af, pak de vrijheid om te beslissen over iemands eigen lichaam af, en je pakt de basis van alle vrijheid af. Want daarmee begint het.

Als je niet kan beschikken over je eigen lichaam ben je een slaaf, een tool, een broedmachine onderhevig aan anderen. En dat is zo ver misdadig dat niets dat recht mag of kan afbreken.

Ik zal mij ten aller tijde verzetten tegen maatregelen die die persoonlijke integriteit willen aantasten, zelfs tot het gewelddadige toe, omdat dat nu eenmaal een basisrecht is waar we niet zonder kunnen.
Citaat:
Dat moet je me toch eens uitleggen.
zo moeilijk is dat nogthans niet paulus. Niet willen kiezen is ook een keuze. Aangezien door niet te kiezen je kiest voor de gevolgen van geen keuze te maken. In ons geval dus een zwangerschap.

Citaat:
Geen antwoord op de vraag dus.
natuurlijk niet. Aangezien niet mogen kiezen niet aan de orde is. Niet bekwaam zijn om te kiezen een uitzondering is, die misschien wel wettelijk te regelen valt.

Citaat:
Waarom?
omdat die conclusie niet volgt uit die redenering.
Oud 28 februari 2011, 10:50   #3018
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
ffs paulus. Het juiste aantal chromosomen? een chromosoom meer of minder en het is geen mens? Intelligentie? Serieus? Genetisch bepaald? Stierenstront!
Het is het geheel der dingen hé Pieke. Ik weet ook wel dat er nog andere wezen zijn met dezelfde aantal chromosomen. En wat intelligentie betreft ligt het inderdaad al voor ongeveer 80% vast.

Citaat:
Eens de conceptie plaats heeft gevonden, begint de battle of the genes een strijd tussen de genen afkomstig van de moeder en die van de vader. Er wordt dan ook niets vastgelegd op het moment van de conceptie. Zelfs het geslacht niet (heb maar eens AOS of Swyer syndroom). En plus, geslacht zegt niets over de gender van een individu.
Als een agent je om een persoonsbeschrijving vraagt en je kunt al deze dingen opsommen die al vastliggen vanaf de bevruchte eicel zouden ze al heel tevreden zijn denk ik. Geslacht, kleur van huid haar ogen enz...

Maar soit,...

Wat is uw ijkpunt in de menselijke ontwikkeling dan wel om van een mens te kunnen spreken?

Paulus.
Oud 28 februari 2011, 10:50   #3019
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Alleen opteer ik niet voor de oplossing: "laten we de gehandicapte maar doden voor hij geboren wordt. We ontnemen zijn bestaansrecht, voor het gemak van zijn ouders." je kunt niet alle gehandicapten het recht op leven ontzeggen, omdat iemand voor hen zal moeten zorgen.
en vanaf wanneer heeft uw gehandicapte spermacel "bestaansrecht"?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 10:50   #3020
Steve_M

Standaard

Citaat:
Neen inderdaad? Wat wil je daarmee zeggen?

Dat een regenworm er ook zo uitziet in het prille begin? Kan zijn. De mens ook. Whats the point?

Natuurlijk zie ik daar wel een probleem. Een ernstig probleem zelfs.

U mag vinden van wel, Hitler dacht ook zo, maar ik vind van niet. Ook gehandicapte mensen hebben in mijn visie een recht op leven.

Als de ouders dat niet willen, of als zij daarvoor niet wensen te zorgen, moeten zij het kind bij de geboorte afstaan.

Daar heb ik al op gereageerd. Spermacellen zijn geen mensen. Ik legde ook uit waarom ze dat niet zijn.

Paulus.
Het heeft nog lang geduurd. Proficiat, wie het niet eens met jouw extremistisch visie eens is, moet wel Hitler zijn. Van mij krijg je een lolly.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be