![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Ik mocht na (een internationale) prijsofferte een crematorium ontwerpen en bouwen in België. Voordat alles in kannen en kruiken was, waren er ettelijke werkvergaderingen met de bestuurders van de Belgische gemeente in kwestie. Al vlug bleek dat er iets mank liep in de communicatie, alhoewel ik niet onmiddellijk vatte wat nu precies de oorzaak hiervan was. Na een tijdje had ik het door. De Belgen gebruiken wel zelfde woorden als wij, maar met een andere connotatie. En daarom verstonden zij andere dingen dat wat ik zei. Van nu af aan, wanneer ik met of voor Belgen werk, check ik om te weten om zij wel het zelfde verstaan hebben als hetgeen ik heb gezegd." Wat ik hier vertel is authentiek. Deze architect zei er ook nog bij dat werken in België veel ontspannender is dan in Nederland. De Vlamingen zijn goedlachs en kijken een foutje gemakkelijker door de vingers. Maar de Vlamingen eisen wel kwaliteit voor hun geld. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 augustus 2013 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30382 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vlaams: zes en negentig drie > 93.3 Nederlands: zes en negentig drie > 93.03 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30383 | |
Banneling
|
![]() 'We zijn een soort Griekenland aan de Noordzee, de loser van de eurozone'
Er is de afgelopen periode iets grondig misgegaan met de politiek-economische aansturing van Nederland, vindt columnist René Cuperus. 'Hoe heeft het zover kunnen komen?' Citaat:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6484/...eurozone.dhtml Laatst gewijzigd door hollande : 19 augustus 2013 om 19:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30384 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30385 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Met alle gevolgen van dien.... Leuk filmpje, bijna legendarisch. link: http://www.youtube.com/watch?v=NUXiqkAKr-0
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 augustus 2013 om 19:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30386 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Al bij al toch wel puik opzoekingswerk van Hollander dat hij hier nogmaals in de kijker zet en dat inderdaad aantoont dat de levensomstandigheden in de geannexeerde Nederlandse gebieden inderdaad niet zo gelukkig zijn. Het minste wat men eraan zou kunnen doen is dat de Vlaamse partijen de kwestie agenderen van de zg. "volksvlamingen/volksnederlanders" te erkennen om hen de Belgische nationaliteit te geven. Zo een beetje de politiek die Duitsland voert ten opzichte van de "volksduitsers". En niets belet uiteraard de Nederlandse overheid van hetzelfde te doen...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2013 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30387 | |
|
![]() Citaat:
![]() Prachtig filmpje trouwens Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 augustus 2013 om 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30388 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Moeten we hiermee nu lachen of huilen...? Waar is de tijd dat Van Dale de term Zuidnederlands bezigde... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30389 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U moogt het voor mijn part ook 'Vlaams' noemen, maar eigenlijk is dit historisch niet correct. Want Brussels bijvoorbeeld is geen 'Vlaams', maar 'Brabants'. En 'Limburgs' heeft nog minder te maken met het historische 'Vlaams'. 'Zuid-Nederlands' is echter een verwarrende benaming. Want eigenlijk hoorde bijvoorbeeld 's Hertogenbosch ook bij de Zuidelijke Nederlanden. En zeker Maastricht. Maar dat is dus niet meer het geval in de praktijk. Helaas. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 augustus 2013 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30390 |
Europees Commissaris
|
![]() 1. Belgisch Nederlands is onnnozel omdat in Wallonië geen Nederlands gesproeken wordt als moedertaal.
2. Historisch korrekt is nu net Vlaams toepassen op gans de Zuidelijke Nederlanden.... 3. Zuid-Nederlands is uiteraard niet verwarrend uitgaande van het Nederlandse taalgebied.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2013 om 20:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30391 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zuid-Nederlands is dan een optelling van Brabants-Nederlands, Vlaams-Nederlands en Limburgs-Nederlands.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 augustus 2013 om 20:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30392 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Belgisch-Nederlands' is het soort Nederlands dat in België wordt gesproken. De term kan niet duidelijker zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30393 |
Europees Commissaris
|
![]() Een Belgicistisch standpunt dat ge onmogelijk hard kunt maken.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30394 |
Europees Commissaris
|
![]() Het suggereert dat in gans België Nederlands wordt gesproken als moedertaal. Van verwarring gesproken. ....
![]() |
![]() |
![]() |
#30395 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Daarom ook dat Zuid-Nederlands ook duidelijker is. Het is in lijn met de geschiedenis.
![]() |
![]() |
#30396 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of hoe in België alles gekommunautariseerd is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30397 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30398 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, want in die context wordt het niet gebruikt. De term 'Belgisch-Nederlands' wordt gebruikt om een onderscheid te kunnen maken met het 'Nederland-Nederlands'. Maar goed, voor mij moogt u gerust een andere term gebruiken. Het zijn trouwens de Nederlanders die deze term 'Belgisch-Nederlands' als eersten gebruikten. Blijkbaar is dat voor hen het duidelijkst. En ze hebben gelijk.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 augustus 2013 om 20:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30399 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30400 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |