Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2008, 00:48   #3061
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pintjeeuh Bekijk bericht
neen, door mensen zoals jij die geen respect hebben voor een ander.
jij hebt gelijk en jij alleen, iedereen die maar een beetje anders is dan jij is fout bezig, en jij moet daar een missie van maken deze mensen te bekeren.
Heb je er al eens bij stilgestaan dat je misschien alles een beetje moet leren nuanceren?
Je lijkt wel niet helemaal normaal bij je hoofd.
Relax, en laat iedereen hun ding doen, net als anderen jou je ding laten doen.
En begin nu niet dat rokers jou je recht ontnemen jezelf te zijn, want dat is niet zo, en mocht je ooit ergens een beetje waarden in je opvoeding meegekregen hebben zou je dat weten.
hij beschermt zijn leven en zijn longen door te wensen dat er niet meer gerookt wordt op openbare plaatsen. Das niet meer dan logisch
Oud 4 december 2008, 01:08   #3062
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
.............. een gewone woning een bedrijf of wat dan ook is verplicht u het toilet te laten gebruiken als u daarom vraagt zonder dat ze mogen weigeren, ..............
(off topic) Ik denk toch dat ik minstens in mijn gewone woning het recht houd om aan wildvreemden die ik niet vertrouw de toegang te weigeren cq te beletten, met of zonder toilet-verzoek/smoes.
Oud 4 december 2008, 02:15   #3063
willem1940NLD

Standaard

Voor de goede orde: ik ben reeds gedurende ongeveer 55 jaar een tevreden roker maar ik stem niet in deze draad.

Voor echte "verslavingen" beschouw ik mijzelf als onvatbaar en zoals ik uitsluitend mij eveneens goed (be)vallende alcohol gebruik buiten rijdbare uren, (zoals op dit moment juist terug van 2 muziek-georiënteerde cafés 10-20km van mijn huis dus niet binnen redelijke tijd te voet bereikbaar, lekker aan de computer totdat ik zin krijg om te slapen) rook ik niet dáár waar ik maar enigszins de indruk of wetenschap van heb dat zulks ongewenst/verboden/ongepast (denk ook aan lijders aan al dan niet ingebeelde en/of door mij vermoede ziekten/afwijkingen) danwel gevaarlijk (brand/ontploffing etc.) zou kunnen zijn.

De mij eigen eigenwijze wijze waarop ik van het leven pleeg te genieten is anders dan middels fysiek geweld niet of nauwelijks beïnvloedbaar; "men" doet en regelt maar, ik ontwijk wel wat/wie mij niet aanstaat.

Toch maak ik mij enige zorg over het uitsterven van de door mij hogelijk gewaardeerde kleine bruine kroegen, nu door het rookverbod in nog grotere versnelling gerakend.

Een beetje een grappig verschijnsel vind ik wel dat het besturen van een voertuig voor mij niet samengaat met roken, misschien omdat beide teveel mijn aandacht opeisen; ik heb er echter totaal geen hinder van of bezwaar tegen, als mijn eventuele passagier of bijrijder rookt. Waarschijnlijk is het dus erg goed voor mijn gezondheid dat ik zo veel kilometers maak in mijn micro-vracht-diesel-voertuigje "45km/u" en uitsluitend op binnenwegen.

In deze draad staat/valt wel de bluffende toon van de meeste anti-rokers mij net iets méér tegen dan de soms inderdaad wel naar mijn gevoel toch iets te emotionele replieken daarop van mijn mede-rookgenieters; mens, laat je niet opjuinen.

Leven en laten leven; het duurt al zo kort.
Oud 4 december 2008, 06:55   #3064
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Rhiannon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ge gaat er weer handig aan voorbij dat diezelfde restaurantuitbaters nu afficheren dat er een gezellige rookruimte voorzien is waar ge gezellig uw cognacje kunt nuttigen onder het genot van een sigaar.
Zo ken ik er toch niet te veel hoor. De meesten hebben immers gewoon niet de ruimte ter beschikking om dat te doen...
Rhiannon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 07:02   #3065
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Ach zo. Dus zélfs als er rookvrije cafés bestaan, dan bent U er nog tegen dat er cafés bestaan waar men wel mag roken ?
Yep.

Citaat:
Met andere woorden: het feit dat er 500 m verder in een café, waar U niet binnen hoeft (want U kan perfect in Uw rookvrije café zitten) wél gerookt wordt, en waar dus alleen rokers zitten, of mensen die daar geen aanstoot aan nemen, dat stoort U ?
Yep.

Citaat:
En waarom als ik vragen mag ?
Omdat ik in elk café wil kunnen binnengaan, zonder vegeven te worden door sigarettenrook.

Citaat:
Wel, ik ga U iets wereldschokkends vertellen nu: niet alles wat U persoonlijk graag zus of zo zou gezien hebben, wordt werkelijkheid hoor. Toch niet in een democratisch staatssysteem...
Natuurlijk niet. Maar dit nu toevallig wel.
Oud 4 december 2008, 07:16   #3066
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik was ooit ex-roker, ben helaas weer hervallen maar ondertussen toch al weer met een rookstop-plan bezig.

Als roker heb ik er ab-so-luut geen probleem mee dat roken op café verboden zou worden. Als ik wil roken, kan ik ook buiten gaan staan, hé. Dat het regent of vriest of sneeuwt of wat dan ook kan mij daarbij niets schelen.

Maar ik zou het wel fijn vinden mochten er vergunningen voor speciale rokersgelegenheden worden uitgereikt, 'clubs' voor sigarengenieters en fanaten van pijp-tabak en zo.

Wat mij betreft maken ze er een combinatie van: een soort coffee- & tobacco-shops bijvoorbeeld.

Waar roken in elk geval moeten worden verboden, is in dans-gelegenheden & concertzaaltjes.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 07:18   #3067
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Nogmaals, als er een markt voor was geweest, waren de rookvrije cafés al lang als paddestoelen uit de grond gerezen.
Eén van de redenen daarvoor - en dat werd hier al meermaals aangekaart - is dat de meeste uitbaters in de horeca zèlf rokers zijn.

Citaat:
Dat is een stelling die vooreerst niet correct is, en daarnaast er ook nog eens van uitgaat dat mensen niet in staat zijn om voor zichzelf te denken, maar een overheid zouden nodig hebben die alles hen voorkauwt. Een bijzonder mensonvriendelijke stelling als je het mij vraagt.
Mensonvriendelijk? Ik zou niet weten waarom. Realistisch in ieder geval. Mensen hebben inderdaad een overheid nodig om hun gedrag te sturen. Rokers zullen zelden of nooit uit zichzelf buiten gaan om te roken, ook al weten ze maar al te goed dat hun rook hinderlijk is voor de niet-rokers. Zij hebben dus een overheid nodig die hen het respect oplegt dat ze niet uit zichzelf kunnen opbrengen.

Citaat:
Waarom niet correct: uit meerdere sociologische studies is gebleken dat de wetgever steeds achter de feiten aanholt.
Ja, en? Wil dat dan zeggen dat de overheid dan maar niet meer moet optreden?

Citaat:
Waarom is het verbod op cannabisgebruik 'afgezwakt' denkt U ? [...]
Juist, omdat het maatschappelijk draagvlak véél te klein is (geworden).
Volgens mij was dat eerder om het nu al zwaar overbelaste gerecht niet nòg meer te belasten met futiliteiten.

Citaat:
Als U weet dat hooguit 1/3e van de (actieve) bevolking rookt, en er uiteindelijk toch zowat 2/3e tegen een rookverbod is, wat leert U dat dan ?
Dat zou er op kunnen wijzen dat minstens 1/3 van de (actieve) bevolking volslagen idioot is. Eerder denk ik dat de verhoudingen die je daar hanteert aan je eigen fantasie ontsproten zijn.
Oud 4 december 2008, 07:26   #3068
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik ben er zeker van dat als iemand u op café vraagt of hij mag roken ge ja antwoordt.
Hoeveel rokers vragen aan IEDEREEN in het café of ze mogen roken? Heb je al eens meegemaakt dat een wildvreemde twee tafeltjes verder jou komt vragen of hij mag roken? Dat zou nochtans logisch zijn, want zijn rook komt wèl tot bij jouw tafeltje. Snap je zo een beetje waarom je drogredenering niet opgaat?
Oud 4 december 2008, 07:31   #3069
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pintjeeuh Bekijk bericht
dat geloof je toch zelf niet?
je hebt de rokers
je hebt de mensen die nooit op café gaan en het niet aangaat
je hebt mensen zoals ik die niet roken maar de mensen dat plezier niet wil afnemen
je hebt mensen waarvan de meerderheid van hun vrienden roken

en dan...
dan heb je extremisten

ik vrees dat het zal overwegen naar "tegen"
Dat zou nogal kunnen tegenvallen voor je... Uit een enquête van EUROSTAT uitgevoerd in 2005 blijkt dat 79 % van de Belgen voorstander is van rookvrije restaurants en 56 % van rookvrije cafés.
Oud 4 december 2008, 09:50   #3070
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik was ooit ex-roker, ben helaas weer hervallen maar ondertussen toch al weer met een rookstop-plan bezig.

Als roker heb ik er ab-so-luut geen probleem mee dat roken op café verboden zou worden. Als ik wil roken, kan ik ook buiten gaan staan, hé. Dat het regent of vriest of sneeuwt of wat dan ook kan mij daarbij niets schelen.

Maar ik zou het wel fijn vinden mochten er vergunningen voor speciale rokersgelegenheden worden uitgereikt, 'clubs' voor sigarengenieters en fanaten van pijp-tabak en zo.

Wat mij betreft maken ze er een combinatie van: een soort coffee- & tobacco-shops bijvoorbeeld.

Waar roken in elk geval moeten worden verboden, is in dans-gelegenheden & concertzaaltjes.
Dit is m.i. een zeer geschikt voorstel. Ik heb er ook geen enkel probleem mee dat er privé-rokersclubs zijn, zoals er parenclubs, wijnproefclubs, kaartclubs, e.d. bestaan.
De grote concertzalen zijn al rookvrij (Sportpaleis, Lotto Arena,...) en er geldt in de kleinere ook een rookverbod. Of ze zich daar aan houden is een andere zaak...
Oud 4 december 2008, 11:30   #3071
Diplomatius
Minister

Diplomatius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach zo. Dus zélfs als er rookvrije cafés bestaan, dan bent U er nog tegen dat er cafés bestaan waar men wel mag roken ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Yep.
Citaat:
Met andere woorden: het feit dat er 500 m verder in een café, waar U niet binnen hoeft (want U kan perfect in Uw rookvrije café zitten) wél gerookt wordt, en waar dus alleen rokers zitten, of mensen die daar geen aanstoot aan nemen, dat stoort U ?
Citaat:
Yep.
Citaat:
En waarom als ik vragen mag ? U heeft dan toch Uw perfect gezonde omgeving om met Uw vrienden een glas te drinken ? Of zit Uw gezelschap misschien toch liever in het café waar wel nog mag gerookt worden ? Of is Uw gezelschap misschien niet zo rabiaat als U ?
Citaat:
Omdat ik in elk café wil kunnen binnengaan, zonder vegeven te worden door sigarettenrook.
Citaat:
Of bent U van oordeel dat alles wat U persoonlijk stoort, moet verboden worden, ook al is de meerderheid het daarover niet met U eens ?
Citaat:
Wel, ik ga U iets wereldschokkends vertellen nu: niet alles wat U persoonlijk graag zus of zo zou gezien hebben, wordt werkelijkheid hoor. Toch niet in een democratisch staatssysteem...
Citaat:
Natuurlijk niet. Maar dit nu toevallig wel.

M'n beste, Met Uw bovenstaande antwoorden op mijn nochtans redelijke vragen, verraadt U eigenlijk aan dat U gewoonweg haatdragend bent ten opzichte van iedereen die niet denkt of doet zoals U wil/denkt/verlangt/hoopt.

U wil niet meer of niet minder dan op elke mogelijke plaats Uw eigen wil verheffen tot wet, ongeacht de aanwezigheid van een geheel andersdenkende meerderheid. Zo'n mensen omschrijft men in de politiek als hebbende 'dictatoriale trekjes'. Om van de psychologie nog maar te zwijgen.
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 11:38   #3072
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
M'n beste, Met Uw bovenstaande antwoorden op mijn nochtans redelijke vragen, verraadt U eigenlijk aan dat U gewoonweg haatdragend bent ten opzichte van iedereen die niet denkt of doet zoals U wil/denkt/verlangt/hoopt.

U wil niet meer of niet minder dan op elke mogelijke plaats Uw eigen wil verheffen tot wet, ongeacht de aanwezigheid van een geheel andersdenkende meerderheid. Zo'n mensen omschrijft men in de politiek als hebbende 'dictatoriale trekjes'. Om van de psychologie nog maar te zwijgen.
Uw pleidooi voor uw vrijheid van vergiftiging van uzelf en omstaanders is zielig.

Wat u niet snapt is dat men hier vecht voor zijn gezondheid, en wij zijn meer als bereid er ver mee te gaan.

Dictatoriaal/totalitair/dwang/geweldenaar...we worden al veel dingen genoem in deze thread. Puur omdat we tegen verbrandingsgassen in openbare aangelegenheden zijn (een cafe is dat).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 12:13   #3073
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Ik heb nog een doos punten en komma's staan die voor een zacht prijsje weg mogen.

stay to the point pleasse, het feit dat ik met vele fouten typ doet niets ter zake in deze discussie, of kon je onvoldoende argumenten vinden tegen mijn qoute dat je je op deze manier wil verdedigen?
Oud 4 december 2008, 12:16   #3074
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Reden om iedereen ook te verbieden om thuis te roken.
Stel dat ik daar naar het wc moet.

Oud 4 december 2008, 12:20   #3075
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
(off topic) Ik denk toch dat ik minstens in mijn gewone woning het recht houd om aan wildvreemden die ik niet vertrouw de toegang te weigeren cq te beletten, met of zonder toilet-verzoek/smoes.
het spijt mij beste doch ben je als belg verplicht mensen in nood te helpen, ook het gebruiken van een toilet valt onder het helpen in nood daar het verboden is dit openbaar te doen. als u iemand weigert uw toilet te laten gebruiken hebben degenen die u dit vroegen het recht klacht tegen u neer te leggen voor schuldig verzuim.
Oud 4 december 2008, 12:21   #3076
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik verzin dan altijd de smoes dat mijn vrouw een kettingrookster is en ik zijn gezondheid niet in gevaar wil brengen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 12:25   #3077
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat zou nogal kunnen tegenvallen voor je... Uit een enquête van EUROSTAT uitgevoerd in 2005 blijkt dat 79 % van de Belgen voorstander is van rookvrije restaurants en 56 % van rookvrije cafés.
en uit hoeveel personen bestond dit onderzoek?
los daarvan kan je nog geen realistische cijfers aantonen als niet elke Belg heeft meegewerkt aan deze enquête zoals ik reeds in een andere discussie heb geexpliceerd
Oud 4 december 2008, 12:29   #3078
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel rokers vragen aan IEDEREEN in het café of ze mogen roken? Heb je al eens meegemaakt dat een wildvreemde twee tafeltjes verder jou komt vragen of hij mag roken? Dat zou nochtans logisch zijn, want zijn rook komt wèl tot bij jouw tafeltje. Snap je zo een beetje waarom je drogredenering niet opgaat?
Totaal naast de kwestie.
Geen wonder dat het een eindeloze draad wordt als elk naast elkaar heen praat.
Oud 4 december 2008, 12:35   #3079
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is zeer weinig als je het mij vraagt.
Op die vraag zou ik zelfs ja antwoorden.
Stel eens de vraag hoeveel Belgen er tegenstander zijn van cafés waar wel gerookt mag worden.
Oud 4 december 2008, 12:41   #3080
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Uw pleidooi voor uw vrijheid van vergiftiging van uzelf en omstaanders is zielig.

Wat u niet snapt is dat men hier vecht voor zijn gezondheid, en wij zijn meer als bereid er ver mee te gaan.

Dictatoriaal/totalitair/dwang/geweldenaar...we worden al veel dingen genoem in deze thread. Puur omdat we tegen verbrandingsgassen in openbare aangelegenheden zijn (een cafe is dat).

Cafébezoek is nodig voor mijn gezondheid.
Die hadden we nog niet gehad..
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be